ma 2025.9.17 17:15
Olvasási idő 5:28
Kazár Zalán Kristóf

Kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, de Office: ilyen lett a The Paper első évada – Kritika

Kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, de Office: ilyen lett a The Paper első évada – Kritika
Forrás Peacock / The Paper
FILMEK + SOROZATOK KRITIKA SOROZATOK THE OFFICE THE PAPER

Megérkezett a kultikus The Office, vagyis A hivatal univerzumában játszódó spin-off áldoksi, a The Paper első évada.

2001-ben Ricky Gervais, a minden hájjal megkent angol humorista fejéből pattant ki az Office-koncepció ötlete; az eredeti, brit verzió két évadot élt meg. Gervais executive producere és írója is volt a Steve Carell által fémjelzett amerikai változatnak, amely az első évadok idején még döcögött a nézőszámot illetően, utána viszont sikeressé vált. Persze akkor még megközelítőleg sem akkora mértékben, mint a sorozat befejezése és a Netflix berobbanása után: 2020 és 2023 között az ötszörös Emmy-díjas The Office-ot streamelték világszerte a legtöbb háztartásban. 

A brutális számoknak köze lehetett ahhoz is, hogy napjaink politikailag korrekt közbeszédében sokak számára üdítő szórakozást nyújtott Michael Scotték kendőzetlenül őszinte, olykor a rasszizmust, szexizmust és homofóbiát súroló munkahelyi miliője – amely mögött természetesen nem ideológiai megalapozottság vagy gonoszság állt, csupán szánni való érzéketlenség és tudatlanság. Csodásan mémelhető is, nincs olyan élethelyzet, amelyhez ne passzolna egy-egy ikonikus Office-os mém vagy GIF. Frissítően hatott az alátapsolós, alánevetős szitkomok palettáján, hiszen A hivatal nyers, amatőrfilmes formanyelvvel operált. Humorának forrása az egysoros poénok helyett egyszerű, hétköznapi emberek krindzselős, feszengősen kínos, de realisztikus és azonosulható munkahelyi élethelyzetei voltak.

Kiemelt tartalom
Érzelmi érték-kritika: megnéztük a filmet, ami lekörözte Nemes Jelest és Lánthimoszt is Érzelmi érték-kritika: megnéztük a filmet, ami lekörözte Nemes Jelest és Lánthimoszt is 2 nappal ezelőtt

Bő egy évtizeden keresztül nyaggatták a színészeket, hogy mikor rebootolják a szériát, ám ez alól mindig kibújtak a készítők, és az igazat megvallva: jól tették. Egy „kiöregedett" Office közel sem ütne akkorát, és csorbítaná az előd renoméját, kultikus státuszát. 2024-ben érkezett a hír, hogy készül a The Paper, amely a The Office-univerzumban játszódó, szintén áldoksi lesz. A rajongók lelkesedését főként az fűtötte fel, amikor a februári első előzetesben feltűnt Oscar Martinez, a legendás Dunder Mifflin papírcég egykori könyvelője. 

Daniels – akinek A hivatal mellett olyan projektek fűződnek a nevéhez, mint a Városfejlesztési osztály, a Texas királyai és az Űrhadosztály – a The Paper címmel rendesen felvitte a rajongók pulzusát, sokan azt hitték, hogy Dunder Mifflinhez köthető sztorit kapunk. A The Paper viszont nem A papír, hanem A lap: egy egyesült államokbeli, hanyatló lokális hírlap, a Toledo Truth-Teller szerkesztőségének mindennapjaiba nyújt bepillantást. Lássuk, ki tudott-e lépni a popkulturális ikont képező elődje árnyékából – csak óvatosan, kritikánk enyhe spoilereket tartalmaz!

Kicsit sárga, kicsit savanyú, de Office

A The Paper epilógusából kiderül, hogy a Dunder Mifflint 2019-ben bekebelezte a papírtermékeket gyártó Enervate, amely cég a taglalt szerkesztőség számára is otthont ad. Azonos emeleten, szorosan egymás mellett dolgoznak a Softees nevű vécépapírgyártó vállalat munkatársaival, ami megadja a Toledo Truth-Teller lap komolyan vehetőségének, vagyis épp a komolyan vehetetlenségének alaphangját. Ismét ideális alanyt választottak a készítők, hiszen bár nyomtatott és online kiadással is operál a lap, az újságírás képében mégis csak egy egyre komolyabb kihívásokkal küzdő, egyre nehezebb helyzetben lévő iparágról van szó. 

Kiemelt tartalom
Egy igazságosztó démon, aki előbb-utóbb úgyis megtalál – Kritika a Jimmy Jaguárról Egy igazságosztó démon, aki előbb-utóbb úgyis megtalál – Kritika a Jimmy Jaguárról 2025.9.12 14:46

Az alaptézis nagyon is reális: a kissé zizzent, exhibicionista és színpadias Esmeralda Grand által szerkesztett hírlap teljes egészében átvett cikkekből él, bárminemű egyedi tartalma erősen clickbait – vékony jégen táncolnak az újság fennmaradását illetően. Ekkor jön a képbe az új főszerkesztő, a gyermekien lelkes és naiv Ned Sampson, aki a pénzügyi nehézségek ellenére kredibilis lapot szeretne faragni a Truth Tellerből. Alulról építkezve, hiszen javarészt inkompetens és igencsak különös figurákkal, vagyis kollégákkal szeretné szakmai értelemben megváltani a világot. A premissza tökély.

The Paper 1. évada
Az új Michael Scott, Ned Sampson. Forrás Peacock / The Paper

Már a legelső jelenetek során szembetűnő, hogy a The Paper bár alkalmazza nagy sikerű elődje formuláját, eltérő a tónusa, az atmoszférája és a poénok jellege is. Valószínűleg a kor elvárásaihoz igazodva szakítottak a dokumentumfilmes küllemmel, ahelyett színes-szagos, minden jegyében szitkomra hasonlító sorozatot készítettek. Villámgyorsan elillan a néző illúziója, hogy hús-vér, valódi emberekről szól a sztori – talán ma már kevesen hiszitek el, de az Office első évadának idején szó szerint találgattak az emberek, hogy valódi vagy áldoksiról van-e szó. A The Paper esetében instant világos, hogy fiktív környezetben, színészek adják elő az előre megírt poénokat. Ez nem feltétlenül baj, ugyanakkor nem is előny, hiszen a néző óhatatlanul is az Office kimagasló mércéjén keresztül fürkészi a végeredményt. A néző pedig hamar regisztrálja: a The Paper jóval mesterkéltebb az elődjénél.

Kiemelt tartalom
Így vált popkulturális szenzációvá 90 év alatt az Addams Family, amely évekig bukást bukásra halmozott Így vált popkulturális szenzációvá 90 év alatt az Addams Family, amely évekig bukást bukásra halmozott 2025.9.6 9:44

Kis túlzással élve valamennyi kardinális Office-figurának megvan a maga Wish-es alteregója. A szezon egyedüli fénypontja az új főszerkesztő, Ned: Domhnall Gleeson makulátlan, nüanszolt alakítást nyújt; az új Michael Scott a sorozat legeredetibb, legérdekesebb szereplője. Olykor a végletekig infantilis, másutt érzelmileg intelligens és jó vezető, hozza mindezt Gleeson autentikusan, szerethetően. Esmeralda Grand, akit A Fehér Lótusz második évadából ismerős Sabrina Impacciatore alakít, Ned ellenlábasa, kettejük dinamikája Michael Scott és Nellie Bertram duójára hajaz. A színésznővel nincs gond, a karakterét viszont kegyetlenül túlspilázták, az első nézői benyomások alapján sokan miatta nem nézték végig az évadot. Esmeralda túlzottan karikaturisztikus, és sajnos gyakran idegesítő is.

The Paper 1. évada
A sorozat legmegosztóbb karaktere, Esmeralda Grand (balra). Forrás Peacock / The Paper

Van egy sztoikus Stanley-nk, a veterán újságíró, Barry (Duane R. Shepard Sr.) személyében, valamint a Creed-féle renitens weirdo ezúttal Adam (Alex Edelman). A központi társulathoz tartozik még a törékeny, bizonytalan Nicole Lee (Ramona Young), a szívtipró szerepét betöltő Detrick Moore (Melvin Gregg), illetve a kőkemény, magabiztos feminista csajszi, Adelola Olofin (Gbemisola Ikumelo). A melós Darrylünk ezúttal Travis (Eric Rahill), a laza Jim-figurát pedig Mare Pritti (Chelsea Frei) hozza. És persze jelen van álmaink könyvelője, a nagy visszatérő, Oscar Martinez is. Ned közvetlen főnöke a rémunalmas és sztereotipikus szitkom-figura Ken Davies (Tim Lee), az ő fejese pedig az Enervate szenilis, de vajszívű vezetője, Marv Putnam (Allan Havey).

The Paper 1. évada
A core szerkesztőség. Konferenciatermes meetingekből ezúttal sem szenvedünk hiányt. Forrás Peacock / The Paper

Talán a felsorolásból is érezhető, hogy kevésbé tökös a casting, nincsenek Meredith-jeink, Angeláink, Kellyjeink, de említhetném Kevint vagy Dwightot is. A The Paper archetipikus szitkom-karaktereket és bevett trópokat vonultat fel. Greg Daniels frappáns dialógjainak és ügyes karakterépítésének köszönhetően így is a szívünkhöz nőnek a szereplők, de személyiségük kontúrjait tekintve az Office-hoz képest a kanyarban sincsenek. A legelső Michael Scott-szintű poénnál elkaszálnák a folytatást, így érthető, hogy ezúttal polkorrekt a miliő. 

Kiemelt tartalom
A Wednesday 2. évada szerethetően kaotikus, ráadásul Trumpnak is odapirít – Kritika A Wednesday 2. évada szerethetően kaotikus, ráadásul Trumpnak is odapirít – Kritika 2025.9.4 13:13

Kontrasztként, ezek az évad legkényesebb felvetései. Megemlítik a Pride-hónapot egy rövidke cold open alkalmával, bárminemű kreativitást nélkülözve – Ken közli, hogyha rajta múlna, minden hónap Pride-hónap lenne. Ned egy félrevezető pletyka miatt aszexuálisnak hiszi egyik kollégáját, aki emiatt nagyon megsértődik, illetve Oscart rávezeti Adelola arra, hogy a menstruációs fájdalmak ténylegesen fájdalmasak. Ennyi. Világos, hogy nem szabad lemásolni az Office-ot, és nem is kell túltolni az érzékeny topikokat, de A hivatal univerzumához képest vérszegény, megúszós a forgatókönyv. Ha már szóba kerültek a cold openek, vagyis a hideg nyitányok: közel sem annyira szellemesek és emlékezetesek, mint Dwighték esetében.

The Paper 1. évada
Jó újra látni Oscart. És igen, az asztala szélén bizony az a rongybaba nyugszik, amelyet Michael ajándékozott neki. Forrás Peacock / The Paper

A szerelmi szálakat feleslegesen erőlteti a The Paper, a szezonzáróra az Office-hoz képest e tekintetben a harmadik-negyedik évadnál járunk. Van egy elsietett, kevésbé hatásos, de azért aranyos Jim-Pam-féle románc, illetve két másik, egyébként nem összeillő kolléga súlytalan viszonyát is már az elejétől forszírozzák az írók. Nagy léptekben, felgyorsítva halad a történet, egyrészt a nézők alacsony ingerküszöbéhez igazodva, másrészt sanszos, hogy ezúttal nem lesz lehetőségük kilenc évadon át kibontani a szálakat, hiszen napjaink streaming-szériái ennek a felét is ritkán érik meg. 

Kiemelt tartalom
A Rajtakapva az év legfrusztrálóbb filmje, de mégsem tudunk haragudni rá – Kritika A Rajtakapva az év legfrusztrálóbb filmje, de mégsem tudunk haragudni rá – Kritika 2025.8.28 11:35

Úgy tűnhet, hogy kizárólag negatívumokat említek, holott a szakmában közismert axióma, hogy Greg Daniels képtelen gyenge színvonalú produktumot kiadni a kezei közül. A The Paper egyelőre ugyan nem ér fel A hivatal vagy a Városfejlesztési osztály színvonalához, ennek ellenére alkalmas arra, hogy komfortsorozat váljon belőle. Nincsenek benne számottevő konfliktusok, felkorbácsoló cliffhangerek, és minden rész végén garantált a happy end.

The Paper 1. évada
Ned és munkahelyi jobbkeze, Mare. Forrás Peacock / The Paper

A Jóbarátokhoz vagy az Így jártam anyátokkalhoz hasonlítható: pontosan tudod, mire számíthatsz, és valamennyi alkalommal korrektül szórakozol rajta, a tévé kikapcsolása után azonban seperc alatt elfelejted, és intézed tovább a napi teendőid.

Talán a legérzékletesebb hasonlat, amely a szériával kapcsolatban elmondható: míg az Office-ban Oscar az egyik legkevésbé érdekes karakterek közé tartozott, a The Paper-ben az ő – egyébként nem feltétlenül érdekes – mozzanatai jelentik a nézői élmény tetőfokát. Az egyes részek kompetens minőségűek, de döntő többségükben bátortalan és kockázatmentes történetszálakat vonultatnak fel; az évad három-négy hangos kacajt képes kicsikarni a nézőből, ami A hivatal esetében epizódonkénti alsó határnak számított.

A The Office zsenialitása nemcsak a sajátosan vicces helyzetkomikumában és a burleszk hatású fizikai humorában rejlett, hanem abban is, hogy fajsúlyos, megosztó témákat is bevállalt, miközben világklasszis szintű karakterépítéssel dolgozott. A The Paper egyelőre nem közelíti meg ezt a nívót, de önmagához mérten szerethető, és szódával mindenképp elmegy. Jegyezzük meg azt is, hogy az Office-ot is lesajnálták az első etapja után, szóval lesz még ideje Greg Danielsnek, hogy elmélyítse a karaktereit és tisztességesen beröffentse a sztorit. Ha hozzám hasonlóan orbitális Office-fanatikus vagy, akkor mondanom sem kell, hogy mindenképp látnod kell, ellenkező esetben valószínűleg nem ettől fogsz kedvet kapni Steve Carell mitikus sorozatának ledarálásához.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!