ma 2025.8.27 15:08
Olvasási idő 0:46
Maier Péter

Az európai történelem forradalmi pillanatai közé rakta új MI-reklámjában a 2025-ös budapesti Pride-ot az Erste

KÖZÉLET BUDAPEST PRIDE FORRADALOM LMBTQ PRIDE TÖRTÉNELEM

Sok kritika éri az Erste új, európai értékeket kiemelő reklámját, amiért mesterséges intelligenciával generálták az egészet, nekünk, magyaroknak ugyanakkor nem csak emiatt emelkedik ki a kisfilm.

A European Forum Alpbach (EFA) nonprofit szervezet hivatalos partnereként olyan reklámmal jelentkezett az Erste, amiben a legfontosabb európai értékekre hívja fel a figyelmet. A mottó szerint ezek a bátorság, a szolidaritás és a jövő alakításának képessége.  

A reklámban az európai történelem fontos eseményei jelennek meg: például Marie Curie kiállása, a berlini fal leomlása, a prágai tavasz vagy éppen az a pillanat, amikor Beethoven Bécsben megírja a 9. szimfóniát, avagy az Unió későbbi himnuszát. Ezek közé a fontos momentumok közé illesztette be az Erste reklámfilmje a 2025-ös Budapest Pride-ot is, ami egyértelmű aktuálpolitikai kiállás, hiszen mindössze pár hónapja történt.

Az egyetlen galiba a kisfilmmel, hogy nyíltan MI-generált, ez a tény pedig nem arat osztatlan sikert. A kommentek jelentős része arról szól, hogy ez nagyon nem oké, legalábbis elvi megközelítésből. Más szempontból nézve ugyanakkor a hitelességre sincs jó hatással, a Pride-os felvétel például így néz ki:

Pride-jelenet az Erste reklámjából
Pride-jelenet az Erste reklámjából Forrás Erste / YouTube

Valakit talán az zavar, hogy a Lánchíd egyáltalán nem tartozott a menetbe, másokat esetleg a torz arcok, míg megint másokat az, hogy se híre se hamva a Refresher-kamionnak. Mindenesetre izgalmas választás az Erste részéről, hogy ott van a júniusi budapesti rendezvény is az általuk fontosnak titulált történelmi pillanatok között.