A Fidesz és a Tisza között komoly harc folyik a közösségi médiában, a kormánypárt pedig most már tényleg mindent bevet. Legújabb ötletük a Harcosok Klubjának Facebook-csoportja, amit annyira kínáltak, hogy nekünk is meg kellett nézni.
Július 15-én, reggel 8 órakor Orbán Viktor hivatalos Facebook-oldalán megjelent egy bejegyzés, amiben a magyar miniszterelnök (mögött álló social media csapat) posztolta: Felvételt hirdet a Harcosok Klubja!
A felhívó poszt leírása egészen konkrétan így hangzik:
Ez egy meghívó minden olyan honfitársam számára, aki a nemzeti értékek talaján állva kész cselekedni Istenért, hazáért és családért – a digitális világban és azon túl is.
A felvételnek szigorú feltételei vannak, amit a Harcosok Klubja 7 törvénye testesít meg: hazaszeretet, szabadságharc, tisztelet, összetartás, cselekvés, sorsközösség és béke.
Kattints az alábbi csoportra és csatlakozz közénk, hogy közvetlenül egyeztethessünk a legfontosabb ügyekben! Élj bárhol a Kárpát-medencében, a Klub tagjaként sosem leszel egyedül. Rám épp úgy számíthatsz, ahogy több ezer klubtársadra is.
Tarts velünk, harcoljunk együtt minden magyarért!
Én pedig úgy döntöttem, hogy ha személyesen a magyar miniszterelnök invitál meg engem és szeretné, hogy csatlakozzak a harcosai közé, akkor bizony nincs az a földi erő, ami ebben meggátoljon!

Persze a cikkben nemcsak arról lesz szó, hogy milyen élményeket és benyomásokat szereztem digitális katasztrófaturistáskodásom közben, hanem arról is, hogy mi is pontosan ez a Harcosok Klubja-koncepció és miért tarthatja fontosnak a Fidesz, hogy egy nagyméretű online közösséget építsen.
Mi az a Harcosok Klubja?
Amióta május közepén először megjelent a „HK”, majd a „Harcosok Klubja” felirat Orbán Viktor hivatalos Facebook-oldalán, azóta rengeteg konteó és találgatás keringett arról a nyilvánosságban, hogy pontosan mit jelent, és mi célt szolgál majd a Chuck Palahniuk regénye és David Fincher klasszikusa által megihletett elnevezés.
Nem sokkal később, május 18-án tartották meg a BOK Csarnokban a Harcosok Klubja első, és meglehetősen nagyszabásúra (értsd, megalománra) sikeredett rendezvényét, ahol vezető fideszes politikusok és a Megafon prominens képviselői mutatták be a Harcosok Klubja koncepciót a 10 ezer fős közönségnek.
Az eseményről – ahogyan azóta magáról a Harcosok Klubjáról is – tetemes mennyiségű tartalom jelent meg, úgyhogy olyan nagyon mély gondolati ívekbe itt most felesleges lenne belebocsátkozni, viszont egy-két dolgot érdemes megemlítenünk a cikk kedvéért, hátha elkerülte a figyelmed az elmúlt hónapok médiazajában.
A küzdelem ma a digitális arénában zajlik, ahol el akarnak minket hallgattatni, ahol kamuprofilokkal ránk szállnak, agresszív kommentekkel jönnek, és el akarják venni a kedvünk a harctól
– mondta a rendezvényen Szentkirályi Alexandra.
Orbán Viktor pedig szintén ekkor elég sokatmondóan úgy fogalmazott:
A világ megváltozott, vele változott a politika is. Új terek nyíltak: elérte a politikát az online, a digitális világ. Persze, továbbra is mi vagyunk a legnagyobb és legszervezettebb politikai közösség egész Európában, nekünk van a legtöbb tagunk és képviselőnk, mi vagyunk ott a legtöbb faluban és városban. De ami ma elég, az holnap kevés. Nekünk is újítanunk kell, be kell költöznünk, fel kell költöznünk a virtuális térbe is. Ezért hoztuk létre a digitális Harcosok Klubját.
Orbán arra kérte a rendezvényen jelenlévőket, hogy mindenki hozzon új harcosokat a klubba, annak érdekében, hogy május végére 20 ezer, ősszel már 40 ezer, januárra meg már 100 ezer digitális harcos álljon csatasorba, akik majd ahhoz kellenek, hogy a soron következő, 2026 áprilisában esedékes választásokat is megnyerhesse a Fidesz.
Először egy szupertitkos WhatsApp-csoportban történt a harcosokkal a kommunikáció, de ahogy átlépték a 20 ezres tagszámot, július 6-án megalakult a zárt körű Facebook-csoportjuk, amiben azóta is zajlik a „kiképzés”.
A Facebook-csoport bemutatkozó szövege egészen konkrétan így hangzik:
A Harcosok Klubját Orbán Viktor 2025-ben azzal a céllal alapította legelhivatottabb szövetségeseivel, hogy Magyarország érdekeit az online térben is hatékonyan képviseljék. A Klubba kizárólag meghívás alapján lehet bekerülni, a tagságnak szigorú elvi feltételei vannak. Azon magyarok jelentkezését várjuk, akik a nemzeti értékek talaján állva aktívan készek cselekedni Istenért, hazáért és családért – a digitális világban és azon túl is.

A nagy siker a várakozásokhoz képest azonban eddig még elmaradt, ezért döntöttek úgy fentről, hogy enyhítenek a bekerülés szabályain, nyilvános tagfelvételt hirdetnek, és így biztosítsanak lehetőséget minden lelkes halandónak a csatlakozásokra, akik persze szigorúan megfelelnek a klub szabályainak.
Ha ez a „lazítás” nem történt volna meg, akkor ez a cikk sem készülhetett volna el, hiszen már csak a Facebook-profilom alapján sem indultam túl jó esélyekkel. Amikor először kérvényeztem, hogy csatlakozhassak, azt el is utasították, így csak második nekifutásra tudtam bejutni a Klubba, ezzel kezdődött meg harcossá válásom.
Zászló, zászló, szív
Bár a korábbi zárt körű WhatsApp-csoporthoz kapcsolatok nélkül nem volt hozzáférési lehetőség, a Facebookon a bejegyzések visszakereshetők, egészen a július 6-i „platformváltásig”.
Természetesen megragadva az alkalmat, részletesen vissza is kutattam a posztokat, és beleástam magam a kommentszekcióba, hogy megérthessem a Harcosok Klubjának metafizikáját.
Amin elsőre meglepődtem, hogy olyan hatalmas nagy hittérítés meg harcosképzés nem folyik. Jó, persze, hittérítésre olyan nagy szükség nincs is, hiszen a hit a klubhoz való csatlakozás előfeltétele.
Viszont ami valóban meglepő, hogy a csoportban posztoló adminok, vagyis Orbán Viktor és Menczer Tamás, a Fidesz-KDNP kommunikációs igazgatójának oldalai túlzott aktivitást nem várnak el a harcosoktól és ők maguk sem spamelik szét a klubot.
Leginkább kétféle poszt jellemző. Az egyik az, amikor Menczer Tamás osztja meg az Orbán Viktor hivatalos Facebook-oldalán megjelenő bejegyzéseket, leginkább a rövid videókat. Ezekhez mindig egy sablonszöveg társul:
(A megosztott bejegyzés témája és fontossága…) Nézd meg! / Olvasd el!
Kérlek, lájkold, kommenteld, oszd meg a Miniszterelnök posztját!
(a megosztandó poszt linkje)
Fontos! Kérlek, hogy először kattintsatok a bejegyzésre és lájkoljátok, kommenteljétek.

A másik poszttípus pedig az, amit maga Orbán Viktor (kommunikációs csapata) tesz közzé a csoportban, ezek Brüsszelről, Ukrajnáról és az ellenük való küzdelemről szólnak.

Ami kifejezetten érdekes, hogy sokkal többször forog Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnökének, illetve Volodimir Zelenszkij, Ukrajna elnökének a neve, mint például a Tiszáé vagy Magyar Péteré. Sokkal nagyobb hangsúlyt kap a külső erőkkel, a külső „ellenséggel” szembeni ellenállás, és az autonómiáért való küzdelem, mint a belső „ellenségről” szóló diskurzus.

Bevallom, én azért sok szempontból csalódtam a Klubban. Harcosképzés címén egy sokkal erőteljesebb retorikára számítottam, ami a digitális keretek között vehemensen beleáll mindenbe, ami külső vagy belső veszélyt jelenthet a Fidesz hatalmára.
Kifejezetten uszító vagy éppen a Tiszát és Magyar Pétert kritizáló bejegyzés nincs is. Az „ellenfél” narratívái – vagyis amitől óvni kell magukat a Harcosoknak – egyáltalán nincsenek beemelve, leszámítva azt az egy esetet, mikor Menczer Tamás megosztotta a rendezvényről szóló 444-cikket.

De a megjelenő posztok narratíváikban szinte egyáltalán nem gyúrnak rá erre a klasszikusnak számító „mi Vs. ők”-szembenállásra, és nincsen direkten kiemelve az sem, hogy itt harcolni kell keményen a Tisza ellen, ami különösen meglepő, hiszen a digitális Harcosok Klubjának tulajdonképpen ez adja az apropóját.
Ahogyan már említésre került korábban, kizárólag Orbán Viktor és Menczer Tamás Facebook-profilja tesz közzé bejegyzéseket, a csoport többi tagjának nem elérhető ez a lehetőség. Ebből nem nehéz arra a megállapításra jutni, hogy a kommunikáció iránya kizárólag egyirányú. Ismerve a kormánypárt szervezeti működését és az online térben alkalmazott kommunikációját, ebben önmagában semmi újdonság nem fedezhető fel, sőt:
De nem csak az „utasítások”, a posztok tartalmai is rendkívül le vannak egyszerűsítve. Minden egyes bejegyzés, amit Orbán Viktor oldala közzétesz, nagyon egyszerű tőmondatokból áll, és minden mondat után legalább egy sor ki van hagyva. Nincsenek egybefüggő szövegek, bekezdések, nincsenek érvek vagy mélyebb gondolatok.
Azt gondolná az ember, hogy egy ilyen csoport tökéletes lehetne egy politikai párt számára ahhoz, hogy valamiféle párbeszédet teremtsen velük, feltüzelje, lelkesítse őket, tényleges aktivitásra ösztönözze őket, miközben azt is nyíltan kimondja, hogy ki ellen és milyen eszközökkel érdemes a leghatékonyabban küzdeni.
Persze lehet, hogy erre megvannak a Fidesz általunk nem ismert platformjai, de egy ilyen nagy méretű Facebook-csoportban, ami már 30 ezer főhöz közelít, politikai szempontból sokkal nagyobb potenciál lehetne. Ehhez képest csak ilyen általános, sablonszerű bemondások vannak, hogy „Harcolunk az igazságért! Harcolj a hazugság ellen!”, illetve a visszaszámlálás, hogy hány nap van a választásokig.

A csoport tehát túl sok izgalmat nem nyújt az olyan illegális online bevándorlóknak, (imposztoroknak), mint amilyen például én is vagyok. A legszórakoztatóbb pedig még mindig az, amikor Orbán Viktor múlt péntek óta megosztja a csoportban a napi teendőit, vagy éppen az országban történt meghatározó eseményeket. Persze a legfontosabb ezek közül, amikor éppen arról ír, hogy unokázik a Balatonon, vagy, hogy Jennifer Lopez telt házas koncertet adott az MVM Dome-ban.

A Harcos kommentszekció
De teljesen nyilvánvaló, hogy ami engem is az egyik legjobban érdekelt, és biztos vagyok benne, hogy titeket is a legjobban érdekelt, az az, hogy egy ilyen harcosklubhoz mégis milyen kommentszekció tartozhat.

És képzeld, hogy nem! Nincs tele fröcsögéssel, káromkodással, anyázással. Ennek persze a legnagyobb oka az, hogy szorgosan pusztítják a bomlasztó erőket, nagyon alaposan fésülik – és szükség esetén törlik is – a hozzászólásokat, illetve azokat, akik nem a fősodorba illő gondolataikat osztják meg.
Orbán Viktor például külön kérte is egy posztban, hogy a harcosok legyenek nagyon figyelmesek, és minden gyanús imposztort szűrjenek, jelentsenek.

És nagyon szépen működik is a besúgóhálózat, a Harcosok olyan szorgalmasan és tüzetesen néznek át minden kommentet, hogy itt hiba nem eshet a gépezetbe. A képeken például jól látszik, hogy ha már megtaláltak valakit, aki bomlasztani próbált, egyből tagelik a kedves harcosok az admint egy képernyőfotónál, hogy tiltsák ki az illetőt.


De ugyanígy célkeresztbe került egy másik harcos is, akit azért akartak felnyomni, mert (valószínűleg véletlen) az egyiptomi zászló emojit használta, és nem a magyart. (A kettő között az a különbség csak, hogy a magyarnak zöld, az egyiptominak fekete a legalsó szín a hármas elosztásban.)
Mindenesetre a szűrés tökéletesen működik, és így egy olyan mesterséges utópia alakul ki, ami a valóságban teljesen elképzelhetetlen:
Ez a közbeszédnek az a szintje – legalábbis az egymáshoz való viszonyulás dimenziójában mindenképpen –, amiről „kint”, a Facebook valóságában csak álmodunk. És ehhez nem kellett más, mint egy ilyen szektaszerű visszhangkamra. Ilyenkor azért tudom irigyelni a neoprotestáns egyházak tagjait, akik mindig egy ehhez hasonló, kellemes, langyos egyetértésben léteznek, néha jó lenne ezt megtapasztalni a közéleti diskurzusban is.
Miért tartja fontosnak a Fidesz és személyesen Orbán Viktor a Harcosok Klubját?
Orbán Viktor a júliusi podcast-turnéjának egyik állomásán, a Magyar Nemzet YouTube-csatornáján beszélgetett Bayer Zsolttal és Ambrózy Áronnal, ahol Orbán arról nyilatkozott, hogy:
A Fidesz – európai mércével mérve is – egy jól szervezett, kiterjedt politikai párt. Ezzel szemben szerinte a Tisza az nem egy párt, hanem egy digitális politikai mozgalom, ami a Fidesznek egy éve még nem volt. Egy pár hónapja azért kezdtek el dolgozni egy ilyen mozgalmon (ez a Harcosok Klubja), hogy fel tudják venni a versenyt ebben a Tiszával. Orbán úgy érvel, hogy ebben a modern világban egy jól szervezett, hagyományos politikai párt nem elég (a győzelemhez), szükség van egy digitális politikai mozgalomra is. Nekik most már ebből a kettőből másfél (egy párt és egy ilyen fél digitális mozgalom) megvan, a Tiszának pedig csak egy van meg.
Ez az érvelés elég jól megmagyarázza, hogy miért tartja fontosnak a Fidesznek, hogy az egyébként valóban széles párthálóját az online térben is bevesse. Hiszen azt érzik, és azt tapasztalják, hogy a Tisza sokkal könnyebben és ügyesebben tudja uralni a hazai diskurzust és a közösségi média különböző felületeit.

Különösen igaz ez a TikTokra, ahol – szemben a Youtube-bal és a Meta felületeivel – a politikai pártok és szervezetek kizárólag organikusan tudnak eléréseket generálni, mert a politikai hirdetéseket nem engedélyezi az alkalmazás. Ezekben az organikus elérésekben pedig komoly előnye van a Tiszának a Fideszhez képest – de ez nem csak a TikTokon igaz.

Mindez pedig ezért annyira lényeges, mert az NMHH friss, nagy mintás mérései is azt mutatják, hogy a magyar fogyasztók a közösségi média felületeit – és különösen a TikTokot – használják arra, hogy hírekről vagy a közéletről tájékozódjanak. És nem, ez nem csak a fiatalokra igaz. Minden korosztályban megnőtt a jelentősége a közösségi médiának a hírfogyasztásban.
Így az, hogy kihez milyen hírek, és legfőképpen milyen politikai narratívák jutnak el, nagyban függ attól, hogy melyik politikai erő tudja jobban és hatékonyabban kiaknázni a közösségi média-felületekben – jelen esetben a Facebookban – rejlő lehetőségeket.
Bár az aktív közösségi média-jelenlét önmagában nem elég a politikai győzelemhez – mondjuk erre is vannak kivételek –, de a hatását nem lehet nem lebecsülni. Főleg nem egy olyan környezetben, mint a hazai, ahol meglehetősen szoros küzdelem várható a Tisza és a Fidesz között.

Mondanám, hogy szívesen követném a klub fejleményeit, és beszámolnék a legfontosabb változásokról, fejleményekről, de miután megjelenik ez a cikk, nagy valószínűséggel úgyis kitiltanak majd, úgyhogy a folytatáshoz egy másik imposztorra lesz majd szükség.