2023.2.3 16:01
Olvasási idő 2:40
Maier Péter

AZ NEM EGY PIPA! - 5 ruhamárka-logó ismert vagy ismeretlen eredete, amiről jó, ha tudsz

DIVAT LOUIS VUITTON ADIDAS LACOSTE LEVI'S NIKE

„Csak azért kerül annyiba ez a cipő, mert rajta van az a pipa!“ – Egyrészt, nem. Másrészt, AZ NEM EGY PIPA, ANYA!

Egyszerű koncepciók, amik úgy az agyunkba égtek, hogy teljesen máshogy nézünk bármire, ha rajta vannak ezek a jelképek. De honnan jönnek az ötletek? Mi ez a három csík? Miért krokodil a krokodil? 

Lacoste – honnan jön a krokodil?

Emlékszem, amikor általánosban egy gyerek elkezdett kis krokodilos pólókban járni, mindenki le volt nyűgözve tőle. Később elmondta, hogy van egy varrónő-kontaktja, aki nagyon szívesen felvarrja bárkinek bármelyik nagy márka logóját kicsibe. Az az egy apró krokodil egy sima teszkós szürke pólóból epikus viseletet csinált.

A Lacoste ruhamárkát egyébként egy Rene Lacoste nevű teniszező alapította, akinek A Krokodil volt a beceneve. Innen jön a logó, viszont ami még érdekesebb, hogy miért kapta ezt a nevet. A francia Davis Cup-csapat kapitánya azt mondta neki, ha megnyeri az egyik meccsét, akkor kap tőle egy krokodilbőrből készült bőröndöt. Nem sikerült összehozni a dolgot, de a név rajta maradt, mert a játékstílusához amúgy is illett a krokodil analógia. Úgyhogy megtartotta a koncepciót, és aköré fűzte fel a luxus-sportmárkáját, ami végül jóval híresebbé tette, mint a versenysport valaha. 

Friss Lacoste kollekció rajta a klasszik krokodilos logóval Forrás Lacoste

Adidas – mit jelent a három csík?

Azt szinte mindenki tudja, hogy a céget egy Adolf Dassler nevű német vállalkozó alapította. Az Adidas nevet 1949-ben kapta a már egy ideje működő brand, ekkortájt kezdték el használni az azóta jellegzetessé vált háromcsíkos mintát is. Jogilag ez nem volt egyszerű menet, mert egy Karhu Sports nevű vállalat már hamarabb használta a csíkokat, de, mivel a finn céget nagyon keményen sújtotta a második világháború, kénytelenek voltak eladni az Adidas-nak a jelképüket 1600 euróért és két üveg whisky-ért. 

Kiemelt tartalom
Havi sneakerjelentés: Ezek április legelvetemültebb cipőmegjelenései Havi sneakerjelentés: Ezek április legelvetemültebb cipőmegjelenései 2024.4.11 19:05

Az első igazán emlékezetes logóját az Adidas '71-ben mutatta be, ez volt az a hármaslevelű-háromcsíkos minta, ami az Adidas Originals termékeken máig megtalálható. A '90-es években pedig megérkezett a mai elsőszámú jelképük, amely egy hegyet ábrázol – azt szimbolizálja, hogy a sportban és az élet más területén is eléred a céljaidat, ha alázatosan mászol felfelé. És hogy miért három? Elméletileg a vállalat sokszínűségét szimbolizálta ez, a három csík a három nagy földrészt jelentette. De az kevésbé érdekes, mit jelképez, inkább az, hogyan vált a sportszergyártás egyik legnagyobb védjegyévé.

Az Adidas logók evolúciója Forrás Adidas

Levi's – a lovak és az elmémesülő piros „denevérszárny“

Ahogy az Adidas-nak, úgy a Levi's-nek is két (de igazából még annál is több) ismert jelképe van. 1873-ban az alapító Levi Strauss szabadalmaztatott egy módszert, amelynek lényege, hogy bizonyos pontokon szegecsekkel tartják össze az 501-es farmerek összevarrt részeit. Ennek köszönhetően a strapabírásra igyekeztek felhúzni a márka identitását, innen jött az, hogy a logón két ló próbál széthúzni egy nadrágot, de nem megy nekik. 1928-ig egyébként "a kétlovas márkaként" promótálta magát a cég, ezt támogatta meg az első logóik egyike:

Klasszikus Levi's 501-es farmer hátulja a kétlovas logóval Forrás Justin Sullivan/Getty Images

A mai legismertebb jelképük a „denevérszárny“ alakú piros-fehér névtábla. Ez az, amit pár éve minden második emberen láttunk a Westendben, és eléggé el is mémesedett. Az Arcuate nevű piros logó annak a varrásnak a mintáját adja vissza, amit a farmerek farzsebjén láhatunk.

Levi's márkabolt a Times Square-en Forrás Beata Zawrzel/NurPhoto via Getty Images

Louis Vuitton – a monogram és a cseresznyevirág

Ha a hamis krokodilról beszéltünk, akkor aztán a ők mit mondjanak? Érdekes, hogy épp Louis Vuitton volt az, aki úgy alkotta meg saját jegyeit, hogy azok az eredetiség és a minőség „pecsétjei“ legyenek, miközben kevés márka van manapság, amiből annyi kamu másolat készül, mint a francia divatóriás ruháiból. Persze, ez nem változtat azon, hogy Vuitton monogramja, illetve a kis virágos minták a divatvilág egyik legfelismerhetőbb jelképei.

Az ismert kis mintákat a japán cseresznyevirágok inspirálták, a monogramot pedig Louis fia, George tervezte, és az 1890-es évek óta ugyanúgy néz ki. 

Louis Vuitton táska New York utcáin Forrás Edward Berthelot/Getty Images

Nike – nem pipa, hanem Swoosh

Az évszázad félreértése az úgynevezett Nike-pipa. Persze, nem rossz a cégnek, hogy már a pipákról is ők jutnak az ember eszébe, de eredetileg nem ez volt a kiindulópont, hanem egy istennő szárnyai. 


A logót egy Carolyn Davidson nevű fiatal grafikus tervezte 1971-ben. A mára „Swoosh“ néven ismert minta eredetileg Nikét ábrázolja, aki a győzelem istennője a görög mitológiában. A márka nevét is kölcsönző Niké egy szárnyas istennő, a logó elkészülését pedig elméletileg ez a gyorsan szárnyaló (huss!) istenség inspirálta. Ha jobban megnézzük, akkor kirajzolódik, hogy hogyan. Davidson egyébként később részvényeket és egy, az általa tervezett logóval ellátott gyémántgyűrűt kapott a cégtől.

Az 1971-ben alapított Nike márka történetének egyik legnagyobb mérföldköve volt, amikor 1984-ben minden idők egyik legnagyobb sportolója, Michael Jordan leszerződött velük. A róla elnevezett Air Jordan 1 teljesen felforgatta a sportcipők világát, és hozzájárult ahhoz, hogy a Nike a világ leghíresebb sportmárkája legyen. Forrás Heritage Art/Heritage Images via Getty Images