2025.4.16 15:06
Olvasási idő 1:13
Bence Loksa

Fillérekért lehet Birkin vagy Lululemon cuccokat venni TikTokon, így kerülik meg a kínaiak az amerikai vámokat

Fillérekért lehet Birkin vagy Lululemon cuccokat venni TikTokon, így kerülik meg a kínaiak az amerikai vámokat
Forrás Getty Images / Cindy Ord
DIVAT AMERIKAI EGYESÜLT ÁLLAMOK DIVAT DONALD TRUMP KÍNA TIKTOK

Új rés nyílt a piacon.

A Donald Trump által kirobbantott globális vámháború új fordulatot vett, ugyanis kínai TikTok-felhasználók elkezdtek olyan videókat terjeszteni, amelyekben ismert márkák márkátlan – de sok esetben az eredeti gyártósorról származó – termékeit kínálják nagyon olcsón – írja a Telex.

Ezek a tartalmak főként amerikai vásárlókhoz és felhasználókhoz jutnak el, sokan pedig úgy vélik, hogy a magas vámok ellenére is jobban megéri közvetlenül Kínából vásárolni. A kínai gyártók ezt az új „piacot” aktívan célozzák, a videókon keresztül pedig próbálják lebontani a „Made in China = rossz minőség” sztereotípiát.

A reeleken olyan kijelentések hangzanak el, amelyek megkérdőjelezik a nyugati márkák árazását – például egy állítólagos Birkin-beszállító szerint a több tízezer dolláros táskák előállítása csupán töredékébe kerül, a profit nagy részét pedig csak a logó adja. Bár az ilyen állítások nem minden esetben bizonyulnak hitelesnek, a trend rávilágít arra, hogy a márkák mögött rejlő érték és a tényleges gyártási költség között hatalmas szakadék tátong. Emellett egyre több videó mutatja be hétköznapi márkák (pl. Lululemon, Under Armour, Stanley) olcsóbb, márkátlan változatait, sőt, néhány gyártó még ingyenes szállítást és vámátvállalást is kínál. A Lululemon termékeket például száz dollár helyett akár öt-hat dollárért is meg lehet venni Kínából, annak ellenére, hogy a márka amerikai.

Az új „piaci stratégia” mögött a nemrég kirobbant kereskedelmi konfliktus húzódik: az USA 145 százalékos vámokat vetett ki kínai termékekre, Kína pedig 125 százalékos válaszlépésekkel reagált. Bár az amerikai kormány néhány fogyasztási cikk esetében vámmentességet hirdetett, a feszültség – és az új vámok nagy része – maradt. A kínai gyártók most részben revansként, részben lehetőségként tekintenek a TikTokon keresztüli közvetlen értékesítésre – miközben a nyugati márkák számára egyre nagyobb kockázatot jelent, hogy a fogyasztók elkezdik újraértékelni, valójában miért is fizetnek meg prémium árat.