Az Esports World Cup után kitaposottnak tűnt az út, de a szervezők szerint mégsem olyan könnyű a feladat. Mutatjuk, mire számíthatunk a következő években az e-sport terén.
Bár úgy volt, hogy 2025-ben tartják meg az első, rendes (tehát nem szimulátorsportokkal teli) e-sport-olimpiát, most úgy fest, hogy mégsem nyílik új fejezet a kompetitív videójátékok történetében. Az eredeti tervek helyett ugyanis ez év helyett 2026-ban, de inkább 2027-ben rendezik meg a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) és a Szaúdi Olimpiai és Paralimpiai Bizottság együttműködéséből létrejövő eseményt. Az első e-sport-olimpia elvileg teljesen meg szeretné változtatni a világ videójátékokban való versenyzéshez fűződő hozzáállását, és bár hivatalos közlemény sem a NOB-tól, sem a szaúdi partnerektől nem érkezett, a SportBusiness kiderített pár dolgot a halasztásról.
A külföldi sportoldal arról számolt be, hogy az eredetileg 2025-től évente megrendezésre kerülő esemény pénzügyi megvalósítását kell még kidolgozni, valamint arról, hogy a szervezők alábecsülték a munkát, amit egy ekkora e-sport-bajnokság megvalósítása jelent. Ez csak azért furcsa, mert a tavaly partnernek választott szaúdiak 2024-ben már rendeztek egy teljesen új e-sport-versenyt, az Esports World Cupot, ami annak ellenére, hogy előtte soha nem látott kezdeményezés volt, elég szép számokat hozott. Az Esports Charts adatai szerint az EWC Mobile Legends bajnokságának döntőjét majdnem 30 millióan követték, a League of Legends-esemény fináléjára 12 és fél millióan kapcsolódtak be, a Counter-Strike tornáját 10 millióan figyelték, és az év egyik legnagyobb Dota 2-versenye, a Riyadh Masters is 26 millió nézőt érdekelt. Az Esports World Cupot az arab szervezők alapvetően sikernek könyvelhették el, ám nem értjük, hogy miben lenne más az e-sport-olimpia.
Azt, hogy a hagyományos olimpia (annak egyre bővülő versenyszámlistájával) mellett e-sport verziót is szeretett volna tartani a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, már tavaly június óta tudjuk. Nem sokkal a tavalyi párizsi ötkarikás játékokat megelőzően jelentették be az erre irányuló törekvéseket, majd pedig azt is tudatták a világgal, hogy a Szaúdi Olimpiai és Paralimpiai Bizottsággal együttműködve jön létre a verseny.
@oneesports T1 is your first Esports World Cup 2024 League of Legends Champion! 💪 #LeagueofLegends #EsportsWorldCup #lolesports #gaming #esports #EWC #fyp #reels #T1lol #T1Win
♬ original sound - ONE Esports
Sosem volt könnyű újítani
Már a verseny kihirdetése után egyből merültek fel problémák. Egyrészt a NOB és partnerei nem igazán kommunikáltak a kiadókkal, a csapatokkal és a többi érdekelttel. Másrészt pedig egyes hírek szerint a versenyt idén novemberre akarták tenni, ahol sok más esemény mellett az év egyik legnagyobb e-sport-történése, a League of Legends World Championship is megrendezésre kerülne. Az az időszak alapvetően sűrű, a csapatoknak pedig nem lenne ideje részt venni ennyi tornán. Az Esports World Cup League of Legends döntőjét például valószínűleg azért nézték ennyien, mert a négyszeres világbajnok I „Faker” Szanghjok és a T1 játszott – valamint végül ők is nyerték meg a döntőt.
Bár új időpontot még egyik szervező sem közölt, nagyjából ki tudjuk találni, hogy mire számíthatunk: idén biztos nem lesz e-sport-olimpia, 2026 nyarán ifjúsági nyári olimpiát tartanak, előtte pedig jön a téli olimpia, amit Milánóban és Cortina d’Ampezzóban rendeznek meg. Ebből arra következtethetünk, hogy leghamarabb 2027-ben kerülnek egy eseményre a kompetitív videójátékok és az olimpiai karikák.
Tényleg nem lesz CS?
Ami aggasztóbb, az az, hogy a NOB még mindig ódzkodik attól, hogy „erőszakos játékokat” kössön össze az olimpiával. A Bizottság jelenlegi vezetője, Thomas Bach azt nyilatkozta, hogy ez egy olyan „vörös vonal, amit sosem lépnek át”. A probléma ezzel csak annyi, hogy ez alá a kalap alá tartoznak az olyan klasszikus és népszerű e-sport-címek, mint a Counter-Strike, a Call of Duty vagy a Valorant, amelyek nélkül nem igazán lehet (vagy inkább érdemes) összevont tornát tartani.
IOC's big esports project isn't happening this year & maybe not in 2026 either. Much work to do on the financing/organisation model, while understand game publishers not pleased with lack of information from IOC/Saudis on who, what, where, when https://t.co/CxJjrKjT3i
— Jon Rest (@jonrest) January 27, 2025
Ezen talán egy picit segíthet Zeynep Gencaga Dechelotte múlt hónapi kinevezése a NOB Olimpiai E-sport Játékok projektjének élére. Dechelotte dolgozott a Riot Gamesnél és a Ubisoftnál, két olyan kiadónál, akik hatalmas e-sport-játékokért felelnek. A Ubisofthoz tartozik egyébként a Rainbow Six: Siege, ami Bach vörös vonalas kategóriájába esne. Meglátjuk, hogy a két év múlva megtartott első e-sport-olimpiáig mennyi víz folyik le a Dunán.