2024.7.19 14:48
Olvasási idő 1:27
Krajnyák Petra

Globális informatikai hiba bénította meg a légi közlekedést és a bankokat szerte a világon

TECH-TUDOMÁNY CROWDSTRIKE REPÜLŐJÁRAT WINDOWS

A CrowdStrike kiberbiztonsági cég hibás frissítése miatt közel 1400 repülőjáratot töröltek, de a pénzügyi, az egészségügyi és a kereskedelmi szektor is érintett. A BBC szakértője szerint 2017 óta nem volt példa hasonló számítástechnikai problémára.

Péntek reggelre tömeges informatikai leállásokról érkeztek hírek szerte a világból, amely  többek között bankok, egészségügyi intézmények, médiavállalatok és légitársaságok működését is hátráltatta.

A BBC cikke szerint péntek délelőttig közel 1400 repülőjáratot töröltek, emiatt nagy a zűrzavar a reptereken. A CNN szerint az Egyesült Államokban az American Airlines járatai sem tudtak elindulni, Spanyolország összes repülőtérén a problémákba ütközött a légi közlekedés, de Berlin és Edinburgh repterein is problémák vannak.

Egy brit vasúttársaság „kiterjedt informatikai problémákra” hivatkozva lehetséges fennakadásokra figyelmeztette utasait, továbbá leállt a szintén brit CBBC és a Sky News csatorna is. A BBC értesülése szerint több egészségügyi intézmény és a párizsi olimpia IT-rendszere is meghibásodott.

A problémák miatt kezdetben a Microsoft Azure nevű felhőszolgáltatására gyanakodtak, azonban később kiderült, hogy a CrowdStrike nevű kiberbiztonsági vállalat szoftverének hibás frissítése bénította meg a Windows-alapú rendszereket és szervereket világszerte.

A BBC szakértője szerint 2017 óta nem volt példa hasonló számítástechnikai problémára. Mint írják, a 2017-es WannaCry-kibertámadás óta nem tapasztalt problémák hátterében a CrowdStrike Falcon Sensor nevű programjának hibás frissítése áll. A vállalat mostanára azonosította a hibát, illetve visszahívta a hibás frissítést, de ez nem elegendő az elmúlt évek egyik legsúlyosabb globális informatikai problémájának megoldásához.

A budapesti repülőteret is érinti az informatikai hiba

A CrowdStrike hibás frissítése a Budapest Airport működését is hátráltatta, melynek köszönhetően az Eurowings, a Ryanair és a Wizz Air utasfelvételi rendszere is leállt, emiatt „járatkésésekre, torlódásra és jelentősen megnövekedett várakozási időre kell számítani a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren”.

A Budapest Airport arra kérte az induló utasokat, hogy a további torlódások elkerülése érdekében kísérő nélkül lépjenek be a terminálépületbe, és figyeljék a járatindulással kapcsolatos információkat légitársaságuk alkalmazásában, illetve a Bud.hu oldalon.

A Ryanair szintén arról írt, hogy informatikai problémákkal küzdenek, amelyek miatt fennakadásokra lehet számítani, a WizzAir pedig arra kérte az utasait, hogy legalább három órával a gépük indulása előtt érkezzenek meg a repterekre.

Az európai légtér zsúfoltsága miatt a hónap elején szintén jelentős késéseket tapasztalhattak a Ferihegyen megforduló utazók: a Wizz Air, a Ryanair, a Eurowings és a SunExpress esetében is gyakorivá váltak a több napos késések és járatkimaradások.

Egy szicíliai járat utasai például több mint 30 órát vártak: a Tailwind légitársaság törökországi járatának péntek délután kellett volna felszállnia, de csak vasárnap reggel indult el Törökországba.