Az európai légi forgalmi irányítási problémák miatt az elmúlt hetekben a Wizz Air és a Ryanair járatai is jelentős késéssel indultak.
Az elmúlt hetekben jelentős késéseket tapasztalhattak a Ferihegyen megforduló utazók: a Wizz Air, a Ryanair, a Eurowings és a SunExpress esetében is gyakorivá váltak a több napos késések és járatkimaradások. Egy szicíliai járat utasai például több mint 30 órát vártak, a Tailwind légitársaság törökországi járatának péntek délután kellett volna felszállnia, de csak vasárnap reggel indult el Törökországba. A skót-magyar meccsre több szurkoló sem ért ki időben, mivel a gépük több órás késéssel indult el Budapestről. Ugyanakkor a légi közlekedési problémák nem tekinthetőek "hungarikumnak": egész Európában jellemzőek idén nyáron a rendkívüli fennakadások.
A Ferihegyen kialakult helyzetet Orbán Viktor miniszterelnök a péntek reggeli interjújában tűrhetetlennek nevezte. Mint mondta:
Semmilyen emberséget nem mutatnak a reptéren. Nem mondják meg, hogy mi a helyzet. Ennek nem szabadna megtörténnie.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter ezután utasította az immár állami kézben lévő Budapest Airport Zrt.-t, hogy „biztosítson megfelelő eszközöket és infrastruktúrát ahhoz, hogy az utasokat a lehető legkisebb kellemetlenség érje, komfortérzetük minél magasabb legyen“.
A kormányhivatal az elmúlt hetek eseményei nyomán hatósági ellenőrzést indított az érintett fapados légitársaságokkal szemben. Többek között megvizsgálják, hogy a légitársaságok az uniós rendeletek előírásainak megfelelően tájékoztatták-e az utasokat. Amennyiben felmerül a jogsértésgyanúja, a kormányhivatal eljárást indíthat a légitársasággal szemben.
Valentínyi Katalin vezérigazgató-helyettes a késések legfőbb okaként az európai légtér zsúfoltságát nevezte meg, mely annak köszönhető, hogy a nyári a turistaszezonnal egyszerre több sportesemény is zajlik, mint a labdarúgó Európa-bajnokság és a hamarosan kezdődő párizsi olimpia is tovább ronthat a helyzeten. Emellett az orosz-ukrán háború sem kedvez a légi közlekedésnek, mivel Ukrajna és Oroszország fölött nem lehet átrepülni, tehát a gépeknek kerülőt kell tenni, mely kerülőút általában a magyar légteret érinti.
A vezérigazgató hozzátette, hogy a rossz időjárási körülmények is tovább ronthatnak a helyzeten, emellett a 444 rámutatott, hogy a globális felmelegedés miatt sokkal több turbulenciára kell számítani a jövőben.
Valentínyi Katalin számításai szerint szeptemberig folytatódik a késések és fennakadások sorozata, így több tanácsot is adott a utazóknak. Szerinte érdemesebb rugalmasan foglalható jegyeket vásárolni, és az utazóknak fel kell készülniük arra, hogy esetleg több órát kell egy-egy terminálon eltölteniük.
Emellett azt tanácsolta, hogy a reggeli vagy délelőtti járatokat vegyék igénybe, mivel ekkor egy adott repülőgép, amely több fordulót teljesít, még nem halmoz fel késéseket. Ezzel szemben az esti járatoknál már jellemzően „begyűrűznek a késések”.