A kutatók szerint az 1950 óta bekövetkezett változások részben az új műfajoknak, például a stadionrocknak, a diszkónak és a hiphopnak köszönhetők, de azt is állítják, hogy a folyamat nem a kortárs zene elbutulását jelenti.
A londoni Queen Mary University friss kutatása kimutatta, hogy korunk slágerlistáinak élére egyre kevésbé összetett dalok kerülnek. Madeline Hamilton, az egyetem munkatársa és egyben a kutatás társszerzője azonban úgy véli: ez nem a kortárs zene elbutulását jelenti.
„A tippem az, hogy a zene más aspektusai egyre összetettebbek, a dallamok pedig ennek ellensúlyozásaként egyre egyszerűbbek lettek“ – idézi a Telex Hamiltont. Hangsúlyozta: míg a korábbi évtizedekben a zeneszerzéshez csupán egy maroknyi hangszer állt rendelkezésre – tehát a komplexitást általában az ének biztosította –, addig a mai zeneszámokat több különböző réteg és hangszerkezet alkotja.
A kutatók az amerikai Billboard év végi listáinak első öt helyezettjeit vizsgálták 1950 és 2022 között. Olyan számokat, mint a Heartbreak Hotel Elvis Presleytől, a Hey Jude a Beatlestől, Madonna Vogue című slágere vagy Lady Gaga örökzöldje, a Poker Face.
A kutatók nyolc szempont alapján elemezték ki a több évtizedes időintervallum legnagyobb slágereit. Az eredmények azt mutatják, hogy a dalok átlagos komplexitása az idő múlásával csökkent. E téren 1975-ben és 2000-ben két nagyobb, 1996-ban pedig egy kisebb esést észleltek.
Hamilton szerint a különböző zenei műfajok térnyerése lehet a komplexitás csökkenésének egyik magyarázata. Rámutatott, hogy az első visszaesés akkor következett be, amikor a stadionrock és diszkózene népszerűvé vált. Szerinte a 2000 körüli csökkenés valószínűleg részben a hiphop térnyerésének köszönhető, ugyanis a műfaj általában nagyon egyszerű dallamokkal operál.
Ezek mellett azt is észrevették, hogy a legnépszerűbb daloknál megszaporodott a hangjegyek sűrűsége, más szóval nőtt a a másodpercenként énekelt hangok száma, különösen 2000 óta. Azonban az általuk észlelt változások nem feltétlenül jellemzik a zeneipar egészét, hiszen ahogy a kutató is hangsúlyozta, csupán a slágerlisták élén álló dalokat vizsgálták.