- terméket vagy szolgáltatást 18 éven felüliek számára
- szex, meztelenség vagy más felnőtt tartalom
- erőszakos, véres vagy arra érzékenyek számára nem megfelelő tartalom
Judith Barsit Hollywood egyik legígéretesebb gyerekszínészének tartották. A magyar származású szülők gyermeke olyan színészekkel dolgozott együtt, mint Pierce Brosnan vagy Burt Reynolds, a kislány azonban sosem élhette meg igazán a sikert.
Judith Barsi alig tízévesen már több mint 70 reklámfilmforgatáson volt túl, olyan híres amerikai sorozatokban szerepelt, mint az Alkonyzóna vagy a Cheers, a negyedik Cápa-filmben, A cápa bosszújában Sir Michael Caine-nel szerepelt együtt, valamint ő adta az Őslények országa Kacsacsőrének és a Charlie – Minden kutya a mennybe jut című animációs film Anne Marie-jának hangját. A magyar származású szülők gyermekéről sokan azt hitték, olyan híres lesz, mint Judy Garland vagy Drew Barrymore, az amerikai álom mögött azonban egy bántalmazott anya és egy súlyos alkoholizmusban szenvedő apa harca zajlott, amely végül az egész családot felemésztette.
Egy magányos fiúgyerek menekülése
Barsi József 1956-ban, alig 24 évesen hagyta el Magyarországot, és egy jobb élet reményében először Franciaországba költözött. Itt találkozott első feleségével, a szintén magyar emigráns Klárával, akivel két gyereknek adtak életet. 1958-ban született lánya, Agi Barsi szerint a férfi egész életében kisebbségi komplexussal küzdött, gyerekkorában rendszeresen csúfolták és kiközösítették, amiért apa nélkül nőtt fel. A család ugyan a hatvanas évek elején New Yorkba költözött, ekkor Józsefnek azonban már olyan komoly alkoholproblémái voltak, hogy felesége és két gyereke elmenekültek előle, és meg sem álltak Arizonáig. A fenyegető és akaratos József, bár hiába ment családja után, feleségével végül elváltak útjaik, ő pedig Los Angelesbe költözött, és vízvezetékszerelőként kereste kenyerét, esténként pedig alkoholos mámorban kötekedett a helyiekkel, mert úgy érezte, származása és akcentusa miatt azok nem fogadják őt be.
Itt egy étteremben találkozott össze a pincérnőként dolgozó, szintén Magyarországról elmenekült Máriával, akinél az elbeszélések alapján 100 dollár borravalót hagyott az első találkozásuk alkalmával. Szerelmesek lettek egymásba, összeházasodtak, 1978 júniusában pedig megszületett közös lányuk, Judith Barsi.
A megvalósulatlan álmokat kergető anya
A rokonok és a család barátai szerint József annyira mániákusan kapaszkodott a család fogalmába, hogy mindent megtett azért, ne maradjon egyedül. A pár az első években nagyon boldognak tűnt, és az apáról is úgy gondolták, hogy nagyon bájos férfi tud lenni, ha nem iszik, és nem köt bele valakibe azért, mert viccelődik az akcentusával. József, akit a környéken csak Arizona Joe-nak becéztek, többször is összeverekedett a számára antipatikus, kötekedő alakokkal, egy régi ismerőse szerint pedig azt terjesztette magáról, hogy egyszer megölt egy embert, ezt azonban egyetlen hivatalos okirat sem támasztotta alá, a rendőrség is csak ittas vezetés miatt kérte őt számon.
Mária, az anya már a kezdetektől tudatosan nevelte lányát a hollywoodi sztárlétre, hiába próbálták többen is lebeszélni arról, hogy színésznőt faragjon Judith-ból. A kislányt végül egészen véletlenül fedezték fel négyéves korában egy jégkorcsolyapályán, ahol éppen reklámfilmet forgatott egy stáb. Innentől kezdve folyamatosan jöttek a reklámfilmes felkérések, a kislánynak saját ügynöke lett, legelső komolyabb szerepét 1984-ben kapta a Végzetes látomás című sorozatban, amelyben egy vietnámi veterán katona kislányát alakította, akit saját apja ölt meg.
Ügynöke, Ruth Hansen szerint a kislány azért is kapott egyre több szerepet, mert korához képest sokkal fiatalabbnak tűnt, tízévesen is csupán 110 centiméter volt a magassága, így simán el tudott játszani 6-7 évesekre szabott szerepeket is. Anyja apró termete miatt a UCLA-re járatta kislányát, ahol növekedést serkentő injekciókat adtak neki. A kislány karrierje elején mosolygós, bájos gyerek volt, Hansen azonban idővel azt vette észre, hogy Judith egyre inkább bezárkózik, ekkor pedig már megjelentek az első baljós jelek.
„Ha nincs családi élet, akkor már élni sem érdemes”
– mondta korábban nagyobbik gyerekeinek a férfi, aki lánya sikereinek ellenére is folytatta munkáját. A család helyzete sokat javult a kislány munkáinak köszönhetően, a gyerek által megkeresett pénzből vettek új otthont 1985-ben. Hogy pontosan mikor kezdődhettek el az otthon falain belüli zaklatások és bántalmazások, az nem derül ki, Mária azonban 1986-ban a rendőrségen is jelentette, hogy férje megütötte és fojtogatta őt, külsérelmi nyomok híján azonban a rendőrök sem vették komolyan a nőt, ő pedig végül elállt a feljelentéstől.
Ruth Hansen ebben az évben, először a Cápa 4 forgatásának idején vette észre, hogy a kislánnyal valami nincs rendben. Kitépkedte saját szempilláit és macskája bajszát is, hisztérikus rohamokban tört ki, és félt a saját apjától, ami nem volt alaptalan. Barsi József többször is megfenyegette lányát és nejét azzal, hogy megöli őket, a Cápa-film felvétele előtt pedig kést tartott lánya torkához, és azzal fenyegette, megöli őt, ha nem tér vissza a forgatásról, feleségének pedig megmutatta, hol tartja azt a benzines kannát, amivel majd felgyújtja őket. A férfi egyik munkatársa arról számolt be, hogy Barsi „vagy 500 alkalommal elmondta” neki, hogy megöli a feleségét.
Bár a férfi megtehette volna, hogy a forgatás során meglátogatja családját, gőgje miatt erre nem került sor. Mária a forgatásról hazafele tartva meglátogatta bátyját New Yorkban, az ő visszaemlékezése szerint Judith egyszer felhívta apját telefonon, aki a beszélgetés során emlékeztette lányát a késes incidensre, mire a gyerek zokogásban tört ki, és alig lehetett megnyugtatni. Az anya végül hazavitte lányát Kaliforniába, Hansen unszolására pedig egy pszichológust is felkerestek, aki azt mondta, Judith-nak komoly mentális problémái vannak, amelyeket azonnal orvosolni kéne. A szakértő még a hatóságoknak is jelezte, hogy a kislány és anyja valószínűleg családon belüli erőszak áldozatai, a családvédelmisek fel is keresték Máriát, ő pedig azt ígérte, el fogja hagyni férjét, és már meg is van az a bérlemény, amelybe lányával beköltöznek majd.
A menedzser és Agi Barsi (József első házasságából született lánya) egy emberként kérték Máriát, hogy minél hamarabb lépjen ki a kapcsolatból. Ő erre azt felelte, azt reméli, a férfi majd elhagyja őket a szeretője miatt, később pedig azt találta ki, hogy hanyagolni fogja a takarítást, hátha így elege lesz belőle a rendmániás férjének, és majd elhagyja őket. Arról is szó esett, hogy Mária Judith-tal együtt egy külön lakásba költözik, mely ötletet a kislány menedzsere nagyon is támogatta, az anya azonban végül úgy döntött, gyermeke júniusi születésnapjáig még nem költöznek ki. Végül éppen ez vezetett oda, hogy az anya Józseffel maradt, aki 1988. július 25-én véget vetett családja és saját életének is.
Az alig 10 éves kislányt aznap reggel még a környéken látták biciklizni a szomszédok, az apa viszont ekkor már előre kitervelte, hogyan fog véget vetni lánya életének. Az éjszaka leple alatt előbb lányát, majd feleségét lőtte le, végül pedig saját magával is végzett.
„Yep! Yep! Yep!”
A hatóságokat végül elmarasztalták amiatt, mert nem vették elég komolyan az ügyet és hallgattak Máriára, aki őket és saját magát is azzal hitegette, hogy véget ér a családi rémálom. Judith halála idején már befutott hollywoodi gyereksztár volt, akit nemcsak filmszerepekre, de szinkronokra is felkértek, így lett ő két, a nyolcvanas és kilencvenes években született gyerekek gyerekkorát is meghatározó mesefilmhős szinkronhangja. Ő volt Az őslények országa Kacsacsőrének, illetve a Charlie - Minden kutya a Mennybe jut című mesében Anne-Marie szinkronhangja is. Judith egyik mesefilm premierjét sem élhette már meg, pedig korábban mindenkinek azt mondta, Kacsacsőr szinkronizálása a valaha volt kedvenc munkája. Sírkövére neve alatt a kis dínó kedvenc szavajárása lett felvésve: „Yep! Yep! Yep!”.
Anne-Marie szerepéhez egy másik történet is fűződik, a Charlie-film kapcsán ugyanis együtt dolgozott minden idők egyik legismertebb filmszínészével, a többszörös Golden Globe- és Emmy-díjas Burt Reynoldsszal, aki a főszereplő kutyának adta hangját. Reynolds a maga idejében az igazi, maszkulin férfiideált testesítette meg, mint kiderült azonban, Judith Barsi halálát még ő sem tudta feldolgozni.
A Minden kutya a Mennybe jut szinkronizálása több etapban zajlott, Judith-nak pedig még halála előtt rögzítették minden jelenetét, míg Reynoldsnak éppen a film zárása maradt hátra, az a rész, ahol a főszereplő Charlie örökre elköszön Anne-Marie-tól. Beszámolók szerint a színész az utolsó felvételt nem tudta sírás nélkül rögzíteni, végül pedig mindenkit megkért arra, távozzon a szinkronszobából, hogy egyedül mondhasson búcsút egykori partnerének.
Judith Barsi sokak szerint Hollywood egyik legígéretesebb gyerekszínésze volt. Féltestvére, az azóta elhunyt Agi Barsi szerint apja azért végzett lánya és felesége életével, mert halálosan rettegett attól, hogy egyedül marad. A Charlie - Minden kutya a Mennybe jut című film végén a kislány emlékére szól a Love Survives című dal.