2024.5.19 11:42
Olvasási idő 3:20
Turai Barna

Turai Barnabás: Brüsszel influenszerekkel támad!? – A brüsszeli propaganda áldozata lettem

UROPE EURÓPAI PARLAMENT EURÓPAI UNIÓ VÁLASZTÁSOK

Június 9-én tartják az Európai Parlamenti választásokat, vendégszerzőnk, Turai Barna pedig meghívást kapott Brüsszelbe. De miért csak tartalomgyártókat hívnak meg az ilyen eseményekre, és vajon az influenszerek által sikerül több szavazót bevonzani?

Előre megfontolt szándékkal kireptetett Brüsszel az EP-be, hogy teletömje a fejemet a nyugati propagandával, miszerint éljek a szavazati jogommal. Karvajdemokratikus folyamatokat sikerült lelepleznem és még azt is átnyomták rajtam, hogy a követőimet is hergeljem voksolásra.

Turai Barna az Európai Parlamentben járt
Forrás European Parliament

A meghívást az Európai Parlamenttől száz másik európai tartalomgyártóval együtt kaptam. Örömmel fogadtam el a felkérést, és kíváncsi vagyok, hogy ezzel vajon már én is beletartozom-e az úgynevezett belpesti szektába, vagy az csak akkor él, ha nagykövetségekre jár az ember? Amikor összeeresztettek száz másik tartalomgyártóval Európa minden országából, az volt az első gondolatom, hogy vajon miért mi vagyunk itt? A tartalomgyártó kifejezés szépen eufemizál, miközben ha csupán tartalomgyártók lennénk, nem hívnának meg az EP-be. Olyan tartalomgyártók vagyunk, akik olyan tartalmakat gyártanak, ami sok emberhez eljut. Fölösleges kertelni, influenszereket hívott meg a parlament. Értem is a szándékot, hiszen minél több emberhez el akarja juttatni az üzenetet: menjetek el szavazni június 9-én! Egyet is értek a céllal, hiszen az egyik legfontosabb (európai) állampolgári kötelességünk élni a szavazatunkkal, dönteni arról, hogy kik döntenek majd az életünkről.

De felmerül bennem, hogy vajon jó tendencia-e az, ha megint influenszereket favorizálunk, akik egyébként bármikor, saját pénzből, saját akaratból is ki tudnának utazni Brüsszelbe, tudnának edukálódni a szervezet működéséről, a választásokról és erre tudnák maguktól is buzdítani követőiket? Fontos lenne, hogy olyan fiatalok jussanak el ezekhez a fontos szervezetekhez, akiknek egyébként nem lenne ilyen lehetőségük.
Turai Barna az Európai Parlamentben járt
Forrás European Parliament

Az Európai Parlament Kommunikációs Főigazgatósága egy komoly kampányt húzott fel a választások népszerűsítésére. Fel is merült a beszélgetések közben, hogy vajon dolga-e az intézménynek kampányolni a választások kapcsán. A Főigazgatóság úgy érzi, hogy nem elég, ha a tagállamok dolgoznak annak érdekében, hogy az emberekhez eljusson a szavazás fontossága vagy akár a dátuma.

Kiemelt tartalom
Háború és háború: Mit jelent a propaganda, és hogyan tudjuk magunkat felvértezni ellene? Háború és háború: Mit jelent a propaganda, és hogyan tudjuk magunkat felvértezni ellene? 2024.6.4 18:57

Hogyan is lenne elég, amikor Magyarországon például teljes mértékben a belpolitika áldozatává válik az Európai Unió? Az EP-választásokat a hazai politikai erőrendszerek felmérésére használják a pártok, EP-képviselőnek pedig vagy parkolni mennek politikusok, vagy belpolitikai haszonszerzés céljából. Üdítő lenne, ha ott tartana Magyarország, hogy felelős, potens résztvevője lenne az európai politikának. De üdítő lenne az is, ha például a választási iroda indítana – pártfüggetlen – kampányokat, hogy elmondja az embereknek, miért fontos részt venni a demokráciában. Mikor szervez majd a Nemzeti Választási Iroda túrákat a magyar parlamentbe, amin bemutatja, hogy hogyan működik a parlamentáris demokrácia, és hogy hogyan tud abban részt venni egy fiatal?

Az EP idei választásokra készült kampányfilmjében különböző európai háborús konfliktusokat megélt idős emberek mesélnek unokáiknak a béke fontosságáról. Az volt a kérdésük hozzánk, hogy mi hogyan tudnánk ezt a videót használni, vagy akár milyen beszélgetések születnének saját nagyszüleinkkel. Én éppen az utazás előtt találkoztam nagymamámmal, aki piaci trükkök és receptek cseréje közt próbált arról győzködni, hogy jobb lenne, ha Ukrajna leállna a háborúval, különben majd mehetek én is a háborúba. A kampány tehát végülis célba ér, de a béke szlogen egészen más konnotációban értelmeződik a hazai közéleti diskurzusban. A béke politikai kisajátítása persze borzasztóan infantilis, olyan mint a kokárda vagy a Fradi, de sajnos van, akinél működik.

Fel is tettem a kérdést a főkommunikációnak, hogy vajon érdekük-e euroszkeptikus szavazókat is mozgatni, de az EP staff szigorúan elzárkózott attól, hogy konkrét ügyekről vagy politikáról nyilatkozzanak. Ez egyébként pozitív volt, hiszen valóban nem éreztem politikai motivációt a látogatás mögött, miközben nem tudtam nem állásfoglalásként értékelni azt, hogy száz emberből én voltam az egyetlen magyar.

Turai Barna az Európai Parlament
A három social media óriás képviselői trükköket és tippeket osztottak meg velünk arról, hogy hogyan promózhatjuk a leghatékonyabban a választásokat. Forrás European Parliament

Ügyekről, politikáról, policyről olyannyira nem volt szó, hogy a TikTok, a Meta és a YouTube meghívott képviselőit is váratlanul érte, amikor száz dühös influenszer kezdte el őket faggatni valós problémákról. A három socialmedia-óriás képviselői trükköket és tippeket osztottak meg velünk arról, hogy hogyan promózhatjuk a leghatékonyabban a választásokat. Éppen ezért a META szakembere eléggé zavarba jött, amikor feltettem neki a kérdést, hogy vajon nem lenne-e hatásosabb tipp és trükk, ha ők nem fogadnának el 400 ezer eurónyi politikai hirdetést a kormánytól és szatelit szervezeteitől a kampány első három hetében, amivel kancsalra manipulálnak egy egész országot. Erre azt a választ kaptam, hogy mindenkinek joga van a saját véleményének népszerűsítésére…

Kiemelt tartalom
REFRESHER-TESZT: Mutatjuk, kire kéne szavaznod a főpolgármester-választáson a programpontok alapján REFRESHER-TESZT: Mutatjuk, kire kéne szavaznod a főpolgármester-választáson a programpontok alapján 2024.6.2 8:40

A TikTok büszkén mesélt tűpontosra fejlesztett algoritmusáról, ami véleménybuborékba taszít egy egész generációt, majd fejcsóválva panaszkodtak az álhírek terjedéséről. Nem értették az ok-okozati összefüggést. De külön ironikus volt az is, amikor arra buzdítottak minket, hogy az olyan – az algoritmus által szigorúan szűrt – szavak helyett mint “dead”, használjunk inkább kódnyelvet és írjunk mondjuk “d3ad”-et. Arra már nem tudott válaszolni, hogy mi történik akkor, ha ezt a trükköt a rosszándékú felhasználók is eltanulják. Végül az időközben csatakosra izzadt, a TikTok francia képviseleténél dolgozó hölgytől az addig a hátsó sorokban megbújó amerikai felettese vette át a beszélgetést, és igyekezett nyugati eleganciával elütni a kellemetlen kérdéseket.

Turai Barna az Európai Parlamentben járt
Több ország influencere kapott meghívást. Forrás European Parliament

Tanulságos volt ez az út és megtisztelő, hogy meghívtak. Jó volt felfrissíteni a motivációimat a június 9-ei voks kapcsán. Megismerni egyszerre olyan országok influenszereit, ahol normálisan mennek a dolgok, na meg olyanokét is, ahol még nálunk is rosszabb a helyzet. Egy viszont közös volt bennünk, mindannyiunk országaiban fontos, hogy minél többen éljünk a szavazatunk jogával.

Június 9, a fülkében találkozunk!

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!

A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.