2024.1.21 10:28
Olvasási idő 5:47
Vank Antal

Gagyi Nintendo, Tamagotchi, Tetris – Miért jöttek újra divatba az előző évszázad kedvenc játékai?

Gagyi Nintendo, Tamagotchi, Tetris – Miért jöttek újra divatba az előző évszázad kedvenc játékai?
Forrás Screenshot
TECH-TUDOMÁNY BESZÉLGETÉS RETRO SUPER MARIO VIDEÓJÁTÉK

Hódít a retró játékfronton is, de miért érzi úgy rengeteg fiatal, hogy megint menő a Tamagothchi, a Tetris, vagy éppen a fénypisztolyos kacsavadászat? Talán a nagyobb sikerélmény és kevesebb stressz, vagy az egyszerűsége teszi? Utánajártunk!

Tény, hogy vannak dolgok, amelyek kimennek a divatból, hogy aztán X idő múlva újra felfedezze őket magának a közösség, de a videójátékok esetében sokáig úgy tűnt, hogy erre nem fog sor kerülni. Mégis ki akarna magának egy dínóforma Tamagotchit, amely folyton visít az övén vagy a zsebében, ha éhes, ha maga alá piszkított, vagy ha épp unatkozik, és játszani akar velünk? Nos, a jelek szerint egyre többen. Írásunkban arra próbálunk választ keresni, mi lehet ennek az oka.

Mit értünk egyáltalán retró játékok alatt?

A dedikált gépben létező Tamagotchiról már beszéltünk, de a kínai oldalakat és a magyar webshopokat elárasztották a „gagyi Nintendók” is, és szintén nagy divatja van mostanság a kizárólag a Tetrist futtató gépeknek – annak idején általában a legtöbb csóróbb gyereknek ilyenje volt, miközben ők mindennél többet adtak volna valamelyik Game Boyért, sőt, később Nintendo DS-ért. 

Miért menő újra a retró videójáték?
Ismerős design, de ugyanolyan nyolc bites csoda. Forrás arukereso.hu

Egy egész generáció gondol könnyes szemmel a kütyükre, amelyek ugyan „csak” nyolc bites kalóz-játékokat futtattak, és a kazettára pofátlanul ráhazudott „999 in 1” programból jó, ha tíz-tizenkettő volt különböző. Ezeket általában kínai üzletekből, illetve az akkor még Józsefvárosban leledző kínai piacról lehetett beszerezni alacsony áron. A „gagyi Nintendo” mellett sűrűn nevezték még „sárgakazettás” Nintendonak is, egész egyszerűen azért, mert néhány kivételtől eltekintve zömmel ugyanolyan méretű, a különböző modellekkel kompatibilis „kazetták” valójában sárgák voltak.

És hogy miért lettek itthon hihetetlenül népszerűek a kilencvenes évek elején, közepén, de még a vége felé is? Az áruk miatt: licencdíjat a gyártók semelyik fejlesztőnek nem fizettek. A már elterjedésükkor is olcsón összerakható kütyük filléres tétellé váltak gyártói oldalról az évek alatt, és jó nagy haszonnal továbbadva is kedvezőbb áron lehetett rájuk lecsapni, mint mondjuk a már akkor is többet tudó hivatalos gépekre – kezdetben akár a SNES-re, a Sega-csodagépeire, majd előrébb haladva az időben a PlayStation 1-re vagy a Nintendo 64-re.

A COVID alatt lett nagyon népszerű 

Erre elég nehéz lenne hivatalos magyarázatot adni. Felkerestük egy kifejezetten ilyen gépek forgalmazásával foglalkozó egykori weboldal üzemeltetőjét, aki azt kérte, se a nevét, se pedig a webshopjának elérhetőségét ne írjuk ki, de elmondta, hogy a tendencia nagyjából a Covid alatt kezdődött. Neki kapcsolatai lévén még a teljes kínai zár előtt sikerült több, ottani webáruházból – amelyeknek van európai raktára, így elkerülhető a vám például – berendelnie nagyjából 750-800 darab gépet.

„A NES és SNES Miniket elég drágán árulták, a Sony a saját PlayStation Minijét pedig túlárazta és még rossz játékokat is rakott rájuk.” (Ezek a gépek olyan „retrómasinák”, amelyek segítségével legálisan játszhatunk pár régi legendával – a szerk.) Ezekkel ellentétben a kínai verziók szinte filléres tételek voltak még a nyereséget rápakolva is, de nem volt könnyű munka, és ennyi darabnál már mélyen a zsebbe kellett nyúlni. Egy-egy üzlet átlag 20-30 darabot tart európai raktáron, ráadásul hiába azonos a webshopjuk felülete, ha azon milliónyi kisebb cég árulhat – egyesével kellett levadásznom a készleteiket, megbizonyosodva arról, hogy eleve létező vállalatról van szó, ami Kínával kapcsolatban közel sem olyan egyszerű dolog“ 

– mondta. 

„A megtakarításom egy jelentős részét még az olcsó ár ellenére is sikerült beleölni a dologba, volt, hogy 60-70 darab eltűnt a semmiben például az eladóval együtt, tehát megszenvedtem vele. Úgy voltam vele, látva, hogy amennyire reklámozzák ezeket, ebből lehet pénzt csinálni. Aztán beütött a COVID és hirtelen azon kaptam magam, hogy hetek alatt elkapkodták a készlet 90%-át – a maradék tízet magamnál tartottam, mert semennyire nem értek ezekhez, így, ha egy tönkrement, inkább cseréltem, amíg tudtam” – osztotta meg a tapasztalatait.

Kiemelt tartalom
Érkezik az Office spin-offja, de mitől lett ekkora siker az eredeti széria, és egyáltalán újraéleszthető-e? Érkezik az Office spin-offja, de mitől lett ekkora siker az eredeti széria, és egyáltalán újraéleszthető-e? tegnap 10:41 -kor

Amikor újra szabadabb lett a piac és megint könnyebb lett ilyen gépeket beszerezni, már azt látta, hogy hirtelen tele lett az internet a Kínából rendelt „gagyi Nintendókkal” így végül eladta az üzletet.

Jól jöttem ki belőle. Nem mondom, hogy meggazdagodtam, de például megtanultam leprogramozni egy korrektül működő webshopot – ma ilyenek elkészítéséből és üzemeltetéséből élek – és azért elég sok pénzt sikerült keresni. Akkoriban az emberek be voltak zárva, sokan bizonytalanok voltak, komfortfilmeket, komfortsorozatokat kezdtek el nézni, én pedig komfortjátékokat kínáltam nekik.

„Egyszer-kétszer még felhajtottam pár tucattal – ezek már ilyen hibrid gépek voltak, tévére kötve is lehetett őket nyúzni, de nagy előnyt jelentett, hogy hordozni is lehetett őket a beépített kijelzőnek köszönhetően, végül aztán a piac mintha kezdett volna túllépni a dolgon. Egyre több Androidos rendszerű kütyüt kezdtek el retró játékgépként árulni. Én ezektől ódzkodtam – modernebb masinákat emuláltak velük, a beszerzési áruk is drágább volt és én rizikósabbnak is éreztem, hogy mondjuk PS1-es, vagy N64-es, szinte teljes játékkínálattal szerelték őket. Az ezeken futó sorozatok zöme a mai napig aktív, nem is beszélve a Sonyról, vagy akár a Nintendóról.”

Miért menő újra a retró videójáték?
Egy modernebb kütyü. Forrás temu.hu

De miért érdekesek számunkra apáink-anyáink játékai?

Azt már több kutatás kimutatta, hogy a zenei, illetve a filmes ízlésünkre hatással lehet a szüleinkkel való kapcsolatunk (ha jóban voltunk velük, a zenéik, filmjeik is közelebb állnak hozzánk), de ilyesmi egyelőre sajnos nem nagyon készült a játékokról, pedig eléggé adja magát a dolog. Ha egy zene egy rádióban előhozhat egy gyermekkori emléket, miért ne tehetné meg egy pár pixeles videojáték ugyanazt?

Lehet, hogy még túl kicsik voltunk, hogy megfogjuk a kontrollert és becsatlakozzunk, de az is simán előfordulhat, hogy leültünk a gép elé és bár nem nagyon értettük, mi, miért történik, csak próbálkoztunk velük újra meg újra, amíg lehetett, vagy, amíg valaki a családból ránk nem szólt, hogy „ennyi tévézés tönkreteszi a szemedet”. Benne lehet az első kooperatív élmény is egy családtaggal: még a régi, nyolc bites videójáték között is akad számtalan, amelyben nem egymás ellen, hanem együtt kell megpróbálnunk eljutni a célig, elég csak a Contrára, a Tankra, vagy akár a kooperatív-Tetrisre gondolni. Bizonyos időszakokban kifejezetten jól esik újraélni ezeket az emlékeket és a már említett COVID-para tökéletes alkalom volt erre.

Kiemelt tartalom
Öt magyar sorozat, amit az egész ország nézett, de ma már kihívás leülni elé Öt magyar sorozat, amit az egész ország nézett, de ma már kihívás leülni elé 2 nappal ezelőtt

És ha már szóba került a kooperáció: megfigyelhető, hogy minden olcsóbb „gagyi Nintendo” alapból két irányítóval kerül forgalomba, nem véletlenül. A 999 darabnak hazudott játék jelentős részében van klasszikus multiplayer, vagyis az a fajta, amikor leülünk egy kanapéra és nem a világhálón, fejünkön egy fejhallgatóval, szánk előtt pedig egy mikrofonnal lépünk kapcsolatba a másikkal, hanem fizikailag ott vagyunk mellette. Sajnos a klasszikus kanapés-multi az előző, illetve az aktuális konzolgenerációból már kihalófélben van – elvileg igény sincs már nagyon rá.

Egyszerű, de nagyszerű?

Nagy varázsa még a régi játékoknak, legyen szó a „gagyi Nintendóról”, a Tamagotchiról, és a Tetrisről, hogy elképesztően könnyű őket kezelni, maximum mesterré válni nehéz néhány címben. A Tetris rekordját például nem is olyan régen sikerült megdönteni, és nem egy 60 éve a címet gyakorló boomernek, hanem egy 13 éves srácnak, bizonyítva írásunk igazságát, miszerint tényleg újra divat a retró, méghozzá a fiatalabb korosztály számára is.

Napjaink videójátékai elképesztően bonyolultak: még az olyan, általunk az év játéknak választott és gamerek számára talán egyszerűbbnek tűnő Alan Wake II-nek is akadnak olyan mechanikái, amelyeknek a megértéséhez idő kell, ráadásul, ha csak úgy átrohanunk rajtuk, pont a lényegről, a sztoriról maradunk le.

Egy 8 bites gépen a Super Mario-trilógia története faék egyszerűségű, van két gomb az irányítás mellett és teljesen egyértelmű, hogy mi a feladat. Egy Tamagotchi nem dob fel 20 oldalnyi tutorialt, hogy hogyan érdemes kitakarítani a kis lényünk kakáját, de egy Tetrist is pillanatok alatt fel lehet fogni.
Kiemelt tartalom
Ezek az év legjobb videójátékai 2023-ban a REFRESHER szerint Ezek az év legjobb videójátékai 2023-ban a REFRESHER szerint 2023.12.22 16:49

Nagyobb sikerélmény és kevesebb stressz?

Bár a telefonos piacterek tömve vannak egyszerűnek tűnő játékokkal, valójában jóval bonyolultabbak, mint a régi idők címei, ráadásul a legtöbbnél ahhoz, hogy haladni tudjunk velük, fizetnünk kell, nem egyszeri összeget. Persze könnyen berántanak, de hamar rutinszerűvé tudnak válni és valójában a sikerélmény zömét pénzzel szerezhetjük meg, nem pedig egy ügyes ugrással a sárkány felett, vagy négyes elem tökéletes lehelyezésével, amelyre olyan régóta vágytunk.

Kiemelt tartalom
Brutális leépítések zajlanak a játékiparban, magyar szakmabelieket kérdeztünk arról, mennyire vészes itthon a helyzet Brutális leépítések zajlanak a játékiparban, magyar szakmabelieket kérdeztünk arról, mennyire vészes itthon a helyzet 2024.4.27 9:46

Arról nem is beszélve, hogy ezek a régi kis csodák tökéletesen alkalmasak arra, hogy csak 10-20 percet töltsünk el velük. Nem állítjuk, hogy nem stresszesek (amikor az ember hússzor vét el egy ugrást a Mega Manban, valószínűleg elég sok cifra káromkodás hagyja el a száját), de mégis más ez a fajta stressz, mint mondjuk amit a FromSoftware (Dark Souls-trilógia, Bloodborne, Elden Ring) bármelyik darabja nyújt. Ha pedig ráununk a dologra, már a pályakódok felírásával sem kell szenvednünk, hiszen már létezik gyorsmentés, nem úgy, mint régen: a kazettákon nem lehetett menteni, így egy-egy új pályát egy kód jelölt, amit érdemes volt leírni, különben kezdhettük a kalandot elölről. A legtöbb ilyen gépből már bőven akad hordozható változat is, ami rendelkezik a gyorsmentés mellett a gyorstöltés vagy idő visszacsévelés funkcióval is – ezt életbe léptetve 5-10 vagy akár 15 másodpercet ugorhatunk vissza, és lehetőséget kapunk az újrapróbálkozásra.

Miért menő újra a retró videójáték?
Forrás Facebook Retró-csoport
Végül, de nem utolsó sorban megjegyeznénk még egy fontos apróságot: azt, hogy ezek a nyolc bites csodák úgy ábrázolták az erőszakot, hogy abba igen nehéz volt valódi erőszakot belelátni. Korunkban, amikor a modernebb videojátékokban hektoliter-számra ömlik a vér, szakadnak a végtagok és repkednek a káromkodások, a multikban tapasztalható toxikus viselkedésről nem is beszélve, és valóságos felüdülés egy kicsit „mesésebb” módon hódolni a videojátékok élvezetének. 
Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!