A tervezők egyértelműen deklarálták az évtized trendjét: a csúnya az új fekete. Vajon exhibicionizmus vagy egészséges kísérletezési vágy áll mögötte?
Még csak három éve léptünk be a 2020-as évekbe, de már megéltünk egy világjárványt, megjelent a majomhimlő Európában, nyaranta a fák virágok helyett lángokba borulnak Kaliforniában, Ausztráliában, Görögország és Hawaii-on, utcára és múzeumba vonultak a klímaaktivisták, több ezer áldozatot követelő földrengés rázta meg Törökországot és Afganisztánt, a valaha mért legmagasabb hőmérsékletet mérték az Antarktiszon, háború zajlik többek között Ukrajnában és Izraelben, az infláció határa már nem a csillagos ég, hanem az Androméda-galaxis.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Kellően apokaliptikus hangulatba kerültünk, így a popkultúrát megrázó haláleseteket, sztárválásokat és sztrájkokat inkább nem is taglalnám. Világunk fenekestül felfordult, bár üdvözítő aspektusait hajlamosak vagyunk megkérdőjelezni, ám a divatvilág megújulását nem lehet cinikus szemforgatással ignorálni. A dizájnerek immár a csúnya az új fekete mentalitással álmodják meg új cipőkollekcióikat, melyek a sokszínűséget és az egyént ünneplik a megfelelési kényszer helyett.
Jelenleg az Ugg csizmák reneszánszában élünk. Egyeseknek beköszöntött a csoszogós mennyország, míg mások tabi (két lábujjas) csizmával tüntetnek a pumpkin spice latte lányok egyencipője ellen. Nincs menekvés a vadabbnál vadabb platformos csodák, a csattogó cowboycsizmák, a mikrosarkú körömcipők elől sem, de aggodalomra semmi ok. Megjelentek az új trónkövetelők, a sneaker-balerina szerelemgyerekei is.
Az életnagyságú Polly Pocket cipők, Super Mario csizmák és társaik elsősorban az identitást ünneplik, a megbotránkoztatás csupán ennek mellékhatása. Ám a bohém sokkfaktor is ellensúlyozza a mindennapok letargiáját. A krónikus bizonytalanság létélménye elől a ruhás szekrényen keresztül, egy új típusú Narniába menekülhetünk, ahol felváltva uralkodik a Jelly-szandál, a Crocs és Dr. Scholl's papucs.
Mint említettem, a botrányos lábbelik tökéletesen illusztrálják, mennyit változott a társadalmunk, a konformizmust felváltotta a lázadószellemű individualitás. A divat az önkifejezés korlátlan médiuma lett, mediátor osztályok, kultúrák és országok között. A kreativitás utat tört magának, a dizájnerek újult erővel hánynak fittyet a szabályokra, így minket is arra buzdítanak, hogy a szabványok helyett a saját utunkat járjuk. A sokkoló események rádöbbentették nemcsak a tervezőket, hanem minket fogyasztókat is a mulandóságra, így egyre többen ruháznak be „most vagy soha“-alapon extrémebb darabokra.
Persze egészséges polgárpukkasztó hajlam is lappang a háttérben. Az íratlan szabályok mentén normálisnak könyvelt, egyszerű Converse cipő nem jelent „veszélyt“, hiszen megszoktuk, a megszokottal szemben figyelmünk egyből az újszerűségekre irányul. Ismeretlen mivolta miatt hajlamosak vagyunk – sokszor jó ízlésre hivatkozva – veszélyesnek elkönyvelni egy Fila Disruptort, egy acélbetétes bakancsot vagy egy zoknira hajazó csizmát.
Egy széles tömegeket egyesítő, közösségi média és algoritmusok által uralt világban egy túl hagyományos darab láthatatlan marad, míg a „kockázatosabb“ vállalkozások felett képtelen elsiklani a tekintetünk.
Személyes elfogultságom hiábavaló lenne titkolni, számomra aligha van szebb látvány egy törpe sarkú Prada topánnál, plusz pont, ha hegyesorrú. Természetesen eltérő mértékben merjük feszegetni határainkat. Esetemben az Isabel Marant-féle éksarkú, telitalpas sneaker a vizuális tömeggyilkosság netovábbja, míg másoknak a kígyóbőr mintás combcsizma zsibbasztja le a szaruhártyáját.
Így az alábbi válogatást tekintsétek a fentebb foglaltak fényében az egyéniséget ünneplő ötletbörzének.