A szerb performanszművész, Marina Abramović életmű-kiállítása vegyes kritikákat kap a brit sajtóban.
Szokatlan installációval indul Marina Abramović szerb művész retrospektív kiállítása, amely a londoni Királyi Művészeti Akadémia (Royal Academy of Arts) épületében tekinthető meg – írja a BBC.
A belépés két, egymáshoz közel álló pucér modell között történik, akik között átlépve tudunk bejutni a kiállítótérbe. Azért nagyon ne ijedjünk meg, azoknak, akiknek ez kényelmetlen, külön bejárat van a kiállítótérbe.
Az emberi installáció „a meztelenséggel, a nemmel, a szexualitással és a vággyal való szembesítésre“ kényszeríti a nézőket Andrea Tarsia, a Királyi Akadémia kiállításokért felelős vezetője szerint. A szokatlan performanszt először 1977-ben mutatta be Abramović akkori német partnere, Ulay társaságában: a páros szorosan egymáshoz közel vette fel pozícióját a kiállítótér kapujában, arra kényszerítve a látogatókat, hogy közöttük haladjanak el.
A provokatív szerb művész fél évszázados pályafutását bemutató kiállítás szeptember 23-án, szombaton, nyílik meg a nyilvánosság számára, és január 1-jéig lesz megtekinthető. Abramović egyébként az első női művész, akinek a Királyi Akadémia fő galériájában egyéni kiállítása van.
A kiállítást a kritikusok már látták, és vegyes lelkesedéssel fogadták azt. A Telegraph „nárcisztikus művészetről“ és kockázatkerülésről beszél, a szerző Alastair Sooke szerint Abramović „több évtizedre is utat tévesztett“. A Guardian ezzel szemben jóval méltatóbb kritikával jelentkezett: „félelmetesnek“ és „életbevágónak“ nevezte pozitív értelemben.
Egy biztos, a szerb művész életmű-kiállításán látszik, hogy szerette és szereti feszegetni a határokat, mutatunk néhány képet róla: