A szerb performanszművész, Marina Abramović életmű-kiállítása vegyes kritikákat kap a brit sajtóban.
Szokatlan installációval indul Marina Abramović szerb művész retrospektív kiállítása, amely a londoni Királyi Művészeti Akadémia (Royal Academy of Arts) épületében tekinthető meg – írja a BBC.
A belépés két, egymáshoz közel álló pucér modell között történik, akik között átlépve tudunk bejutni a kiállítótérbe. Azért nagyon ne ijedjünk meg, azoknak, akiknek ez kényelmetlen, külön bejárat van a kiállítótérbe.
![](https://storage.refresher.hu/article/a59aee0188b6a76d04d7.jpg?is=1200x2000&s=d72714425872695947ce7985215f7645833f047d3c8c7597fb0cd7d67ca00123)
Az emberi installáció „a meztelenséggel, a nemmel, a szexualitással és a vággyal való szembesítésre“ kényszeríti a nézőket Andrea Tarsia, a Királyi Akadémia kiállításokért felelős vezetője szerint. A szokatlan performanszt először 1977-ben mutatta be Abramović akkori német partnere, Ulay társaságában: a páros szorosan egymáshoz közel vette fel pozícióját a kiállítótér kapujában, arra kényszerítve a látogatókat, hogy közöttük haladjanak el.
![Képben vagy? – Idén nyáron kedvezményes jeggyel barangolhatsz a Magyar Nemzeti Galériában, és még koncertjegyet is nyerhetsz vele](https://storage.refresher.hu/article/Kepben-vagy-Iden-nyaron-kedvezmenyes-jeggyel-barangolhatsz-a-Magyar-Nemzeti-Galeriaban-es-meg-koncertjegyet-is-nyerhetsz-vele~32d6fcc41b449af99599.jpg?is=150x200c&ic=651x0x480x641&s=0adb71e2d4a6ec0cb4da905395152ebbac58f5d0e35b14e4317c7fb44f613900)
A provokatív szerb művész fél évszázados pályafutását bemutató kiállítás szeptember 23-án, szombaton, nyílik meg a nyilvánosság számára, és január 1-jéig lesz megtekinthető. Abramović egyébként az első női művész, akinek a Királyi Akadémia fő galériájában egyéni kiállítása van.
![](https://storage.refresher.hu/article/a3d412371a4ca49b0d42.jpg?is=1200x2000&s=fa34fe982d6fee65dcdbbf65f9c3c0455ef956c7f70a2fb7d919cc0ab69ff855)
A kiállítást a kritikusok már látták, és vegyes lelkesedéssel fogadták azt. A Telegraph „nárcisztikus művészetről“ és kockázatkerülésről beszél, a szerző Alastair Sooke szerint Abramović „több évtizedre is utat tévesztett“. A Guardian ezzel szemben jóval méltatóbb kritikával jelentkezett: „félelmetesnek“ és „életbevágónak“ nevezte pozitív értelemben.
Egy biztos, a szerb művész életmű-kiállításán látszik, hogy szerette és szereti feszegetni a határokat, mutatunk néhány képet róla: