2022.11.24 17:47
Olvasási idő 2:04
Masszi-Rigó Csilla

Az vagy, amit hallgatsz - A playlisted többet árul el rólad, mint gondolnád

Az vagy, amit hallgatsz - A playlisted többet árul el rólad, mint gondolnád
Forrás Mohammad Metri / Unsplash
ZENE PSZICHOLÓGIA ZENE

A zenei ízlésnek igenis köze van ahhoz, hogyan alakítasz ki kötődést más emberek felé.

Talán senkit sem ér meglepetésként, ha azt mondjuk, a legtöbb ember szeret olyan zenéket hallgatni, amelyek tükrözik az éppen aktuális élethelyzetüket, hangulatukat. Ahogy egy szakítást követően sokan csak és kizárólag szomorú, szerelemről szóló dalokat pörgetnek, addig a boldogabb időszakokban egymás után mennek a vidámabb, gyorsabb ütemű és felhőtlen boldogságot idéző muzsikák.

Ahogy az a torontói egyetem legújabb tanulmányából kiderül, nem csak hangulatunkra van hatással a zene (és fordítva), de arra is, hogyan alakítunk ki kapcsolatokat az emberekkel, és milyen mértékben vagyunk hajlandóak kötődni másokhoz. Ravin Alaei, a tanulmány egyik szerzője szerint az emberek kedvenc dalai nem csak tükrözik és igazolják aktuális gondolataikat és érzéseiket, hanem számos, emberi- és párkapcsolataikban jelen lévő mintát is feltárnak.

Te melyik kötődési stílust tudhatod a sajátodnak? Forrás Wesley Tingey / Unsplash

Biztonságos vagy, elkerülő, szorongó vagy vegyes? 

 Ahhoz, hogy jobban megértsük, hogyan is működik a zene és a kötődés kapcsolata, érdemes ismernünk a pszichológiában használatos kötődéselméletet. Az elmélet szerint az emberek esetében már egészen apró gyermekkorban eldől, hogyan alakítanak ki a későbbiekben emberi és romantikus kapcsolatokat másokkal. Erre természetesen jelentős befolyással bírnak a szülői és/vagy nevelői minták, az elmélet szerint pedig az emberi kapcsolatok alakulásában egészen kiszámítható, bevett mintákkal találkozhatunk. 

Kiemelt tartalom
„Az érintettek szabadsága eldönteni, hogy állapot, zavar, vagy szupererő” – A neurodivergencia identitásképző szerepe „Az érintettek szabadsága eldönteni, hogy állapot, zavar, vagy szupererő” – A neurodivergencia identitásképző szerepe 2024.12.7 9:56

 A tudomány szerint négy felismerhető kötődési stílussal találkozhatunk: a „biztonságos” módon kötődő emberek (ahogy a név is sugallja) bíznak partnerükben, jellemző rájuk a nyílt kommunikáció és jobban képesek tartós, egészséges kapcsolatokat kialakítani.  

A „szorongók” gyakran félnek az elutasítástól vagy az elhagyástól, féltékenyek, és állandó megerősítésre van szükségük. Az „elkerülő” kötődési stílusú emberek félhetnek az intimitástól és óriási értéket tulajdonítanak a függetlenségnek, ezért nehezen bíznak meg másokban, és nehezen építenek ki kapcsolatokat másokkal. A negyedik, „szorongó-kerülő” vagy „vegyes” kötődésű emberek kiszámíthatatlanok, viselkedésük zavaros, ingadozó lehet a kapcsolatok terén. 

A tanulmány kutatói mintegy 570 embert kérdeztek meg arról, hogy mi a kedvenc daluk, majd elemezték a dalok szövegét, hogy kiderítsék, milyen kötődési stílus jellemzi a hallgatókat. Emellett egy sor kérdést is feltettek a résztvevőknek a párkapcsolati tapasztalataikról. Több mint 7000 dal elemzése után a kutatók megállapították, hogy az emberek zömmel olyan dalokat szerettek vagy részesítettek előnyben, amelyek szövege megfelel a kötődési stílusuknak.

A kutatók szerint azok, akikre a biztonságos kötődési stílus jellemző, egyaránt kedvelték Sonny & Cher közös dalát, az „I Got You Babe”-et, Etta James-től az „At Last” című dalt, valamint az „I Love You”-t a Plain White T's-től. 

Kiemelt tartalom
Mi alapján válasszunk pszichológust? Mi alapján válasszunk pszichológust? 2024.11.16 9:41

A szorongók között egyaránt népszerű volt Miley Cyrus „Wrecking ball”-ja, Drake-től a „Hotline Bling” és az „Every Breath You Take” a The Police-tól. 

 Az elkerülők kedvencei között többször is szerepelt a „No Scrubs” a TLC-től, A „Take A Bow” Rihannától, valamint a „The Hills” nem mástól, mint a The Weeknd-től. 

A szorongó-kerülő kombináció érdekeltjei között Sam Smith-től az I'm Not The Only One, Bonnie Raitt I Can't Make You Love Me című száma, valamint Adele – Rolling In The Deep-je volt népszerű választás. 

A tanulmány a különböző kötődéstípusok mellett további 800, 1946 és 2015 között megjelent Billboard-slágert is megvizsgált. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a dalszövegek az idők során inkább az elkerülő stílusjegyeket kezdték el hordozni, ez pedig bizonyos értelemben a társadalom helyzetét, általános állapotát is tükrözheti. Alaei szerint az emberek egyre inkább a függetlenséget helyezik előtérbe a másokra való támaszkodással szemben, valamint egyre elszigeteltebbnek érzik magukat. 

(via Vice