Letaglózó helyszínnel, progresszív zenei kínálattal, valamint szakmai konferenciával, kortárs színházzal és ipari területen sosem látott léptékű fényművészeti kiállítással igyekszik újat mutatni az első Inota Fesztivál.
Az év első felében az EKF legprogresszívabb, nemzetközi fellépőkben is dúskáló eseményeként harangozták be Magyarország új zenei és fényművészeti eseményét, az INOTA Fesztivált, amelynek helyszíne a több mint húsz éve leállt inotai hőerőmű lesz.
Az önmagában is rendkívül látványos ipari létesítmény az 50-es évek legnagyobb magyarországi ipari beruházása volt: csúcskorszakában egész Budapest közvilágítását és villamosforgalmát képes lett volna biztosítani. Kürtői – amik a fesztivál logójában is visszaköszönnek – viszont csak részei a 35 focipályányi, 225 ezer négyzetméteren elterülő erőműnek, ami 2001-ben állt le véglegesen.
Az inotai hőerőmű három kolosszális hűtőtornya a Veszprém megyei panoráma egyik legismertebb színfoltja, amit mindenki megcsodálhatott már, aki a főváros felől ezen az úton autózott a Balatonra. Az INOTA Fesztivál a londoni Printworks monumentalitását is maga mögé utasító turbinacsarnokot, a hatalmas kazánteret és a lenyűgöző művelődési házat is használatba veszi.
Ahogyan a komplexum a maga korában több száz embernek adott munkát, illetve biztosított családjaiknak megélhetést, úgy tölti meg a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program részeként megvalósuló INOTA Fesztivál augusztus 31. és szeptember 3. között ezeket a tereket a legkülönfélébb impulzusokkal.
Jól hangzik! De kik lépnek majd fel?
Ahogy korábban a Refresher is beszámolt róla, a fesztivál nyitónapján a nyár utolsó naplementéjét a német zongoraművész, Nils Frahm festi alá, aki 2022 szeptemberében jelentette meg új, Music For Animals című albumát.
A fellépők között ott van még a brit elektronikus színtér egyik legeredetibb alkotója, Daniel Avery, a DJ Mag által a világ legjobb live actjének megválasztott, a Glastonbury és a Dekmantel fesztiválokon is headlinerként fellépő Overmono páros, a nemzedékének egyik legikonikusabb techno művészeként számon tartott Ellen Allien, az angol-német posztpunk zenekar, a Lebanon Hanover vagy az új lemezük világpremierjét nálunk tartó Extrawelt.
A Zene Háza Koncertterem lenyűgöző, brutalista mennyezete alatt a hangulatokért többek között Caterina Barbieri szintetizátorvirtuóz, a kolumbiai Lucrecia Dalt, a Björköt és Neneh Cherryt remixelő Forest Swords, valamint Robert Henke felel. A friss klubzenék frontvonalából olyanok érkeznek, mint Palms Trax, KI/KI, DJ Seinfeld és Nene H.
Hazai oldalról a népdalok misztikus világából merítő Дeva kifejezetten az INOTA Fesztiválra szabott szólóműsort hoz magával, de fellép például a külföldön is népszerű, valamint a Refresher tavalyi évösszegzőjén is szereplő Platon Karataev zenekar.
Az Inota Fesztivál nem csak a zenéről szól
Nem, vizuál- és fényművészeti vonalon érkezik a hőerőműbe a Fuse*, a Maotik és a teljesértékű, térhatású vizuális képfolyammal jelentkező Max Cooper; az Aphex Twin állandó kollaborátorával, Weirdcore-ral érkező zajzenész Slikback; a gyárépületekre szabott techno képviselői, Oscar Mulero és Lewis Fautzi; hazai vonalról pedig olyan eredeti elképzelésekkel megjelenő fellépők, mint a saját hangszerein dolgozó Mákó Mári, a Platon Karataev, Iamyank, illetve Zságer Balázs és Katona Kati.
A fesztivált a csütörtöki napon egy inspriációs fórum, a Power of Possibilities nyitja meg, amelynek missziója különböző tudásterületeket aktivizáló párbeszédek kezdeményezése az inotai gyárkomplexum kulturális és ipari célú hasznosítási lehetőségeiről.
A fesztivál vasárnapi zárónapján pedig a hőerőmű a kortárs tánc-, színház- és mozgásművészetnek adja át a teret: kezdésnek egy erőteljes modern darab (Dollár Papa Gyermekei: Úriemberek), majd zene és fizikai színház rendkívüli összefonódása (Forte Társulat: A Helység Kalapácsa) lesz látható, végül egy izgalmas kortárstánc-performansz (Cryptic Bodies // Titkos testek) zárja a fesztivált.