Visszatért a tévéképernyőkre a négyszeres Emmy-díjas közönségkedvenc sorozat, a Wednesday. A második évad első négy epizódja augusztus 6-án debütált a Netflixen.
Véget ért a szűk hároméves várakozás, az Addams Family- és Wednesday-rajongókat ismét egy bájosan rémséges kalandtúrára invitálja a természetfeletti képességekkel rendelkező, kirekesztett különcöknek otthont nyújtó Nevermore Akadémia. Néhány nappal ezelőtt még mi is csak találgattunk, merre haladhat tovább a második felvonás sztorija a cliffhangeres szezonzáró után.
Mivel szeptember 3-án kerülnek fel a későbbi részek, bőven van időnk elmélkedni a szúrós tekintetű Wednesday legújabb rejtélyével kapcsolatban. Ebben az értékelőben a központi karakterekre, a nagyívű történetszálakra és a friss epizódok minőségére helyezzük a fókuszt, de enyhe spoilerek is említésre kerülnek – az a biztos, ha az elolvasása előtt ledarálod az új részeket.
A galád család visszatér
Ahogy Alfred Gough, a sorozat kreátora nyilatkozta a Netflixnek, az évad egyik újdonsága, hogy az előző szezonban csak itt-ott felbukkanó Addams Family-családtagok ezúttal jóval több képernyőidőt kapnak – Morticia, Gomez, Izé és Fester bácsi is szerves részét képezi a történetnek. Pugsley, Wednesday kisöccse gólya a Nevermore Akadémián, a beavatására pedig az egész brancs elkíséri őt. A nyári szünetet Wednesday látnoki képességei fejlesztésével töltötte, aminek nagy hasznát veszi a soron következő gyilkossági ügy kinyomozása során.

A helyzete viszont nem egyszerű, hiszen prominens változás lépett fel a status quo-jában: a kirekesztettek közt is számkivetett Wednesday már a múlté, a szezonfinálé heroikus cselekedeteit követően komoly hírnévre tett szert az akadémián – Nevermore Harry Pottere lett. Miután legyőzte Marilyn Thornhillt és a Hyde-szörnyeteggé átvedlő Tyler Galpint, a suli ünnepelt szupersztárjává vált.

Karakterfejlődés szempontjából mindenképp üdvös, hogy ezúttal a népszerűségével kell megküzdenie, de amint az sejthető volt, a rózsás helyzete nem tart sokáig: varjúsereg kísérte gyilkosságok történnek Jerichóban, miközben valaki folyamatosan stalkolja őt. Thornhill és Tyler a Willow Hill pszichiátriai intézetben rácsok mögött csücsülnek, így ők nem lehetnek az elkövetők. Weems igazgató halála után az új diri, Barry Dort beszervezi Morticiát, hogy a jótékonysági gálabizottság feje legyen, és támogatókat szerezzen a Nevermore Akadémia fennmaradásának érdekében. Ezért Gomezzel ideiglenesen Wednesday közelébe, az iskola birtokára költöznek. Dort célpontja a dúsgazdag Hester Frump, Morticia édesanyja, Wednesday nagymamája.

Az új főmufti szellemes és bohókás figura, de vajszívét árnyalja, hogy a meggyőzés „varázserejével” rendelkező Biancát etikátlan szívességekre kéri az iskolai adományok maximalizálásának érdekében. Wednesday-t egyre durvább eszközökkel üldözi a stalkere, és emellett még baljós varjúseregekről szóló látomások is gyötrik, amik megjósolják Enid, Wednesday Barbie-lelkületű szobatársának a halálát. Az Addams Family rezignált leányzójának ismét fel van adva a lecke: rá kell jönnie, ki zaklatja, el kell kapnia a jerichói gyilkost, meg kell akadályoznia Enid halálát, és az sem árthat, ha a Willow Hillben Tyler és Thornhill körmére néz.

Az akadémiáról valamennyi ismerős arc visszatér, kivéve Xavier, vagyis Percy Hynes White, akit szexuális zaklatás vádja miatt írtak ki a sorozatból. Természetesen az elsőéves Pugsley sem tétlenkedik, életre kelt egy ősrégi, legendának hitt szellemhistóriát, ami veszéllyel fenyegeti az ő és a többi tanuló épségét is.
Félelmetesen jó a helyzet
Az előző évad érettebb, bátrabb verzióját tárják elénk a készítők. Az első és a negyedik epizódra különösen igaz ez – talán nem véletlen, hogy épp ezt a két részt rendezte Tim Burton (a másik kettőt Paco Cabezas). A felépített univerzumot maradéktalanul kihasználja: az új szezon grandiózusabb és változatosabb is.

A képi világa szebb, mint bármikor: gyönyörű a fényképezés, a színpaletta, a díszletek, és zseniális az atmoszférája. A jól bevált Tim Burton-mesterkurzust vonultatja fel, ennek ellenére friss hatású. Hangyányival üdébb, játékosabb az évad tónusa, az alkotók is úgy érezhették, hogy az első felvonás monotonná, egyhangúvá vált a végére. Gyakran trollkodik és a komolyság és blődség határvonalát feszegeti a sorozat, ami kétségtelenül jól áll neki, befogadhatóbbá teszi.
Jenna Ortega még mindig egyetlen pislogás nélkül, álmából felkeltve is stabilan hozza a karakterét, de ezúttal a mellékszereplők is megvillantják tehetségüket. Steve Buscemi castingja eszméletlenül jó húzás volt, ellopja a show-t a félig-meddig zakkant igazgató szerepében. Catherine Zeta-Jones is kiemelt szerephez jut Morticiaként, és csak úgy vonzza a tekintetet. Fred Armisen telitalálat Fester bácsiként, akárcsak Luis Guzmán Gomezként, valamint Emma Myers is vérprofi Enid Sinclair bőrében.
Wednesday szobatársa megkomolyodott, ráadásul szerelmi problémákkal küzd és a gyilkossági ügyekbe is belekeveredik, szóval ő sem unatkozik az új tanévben. A Vissza a jövőbe-filmekből ismert Christopher Lloyd is feltűnik, szegény, bár ne tette volna – a karaktere csupán egy beszélő fej, amit méltatlanul amatőr hatású számítógépes effektekkel keltettek életre. A veterán színész Fester bácsit alakította a '90-es évekbeli Addams Family-filmekben, így Christina Ricci (most Marilyn Thornhill, anno Wednesday) után újabb visszatérőnk van a „galád családból".

Wednesday belső narrációi még mindig frappánsak, és rengeteg szellemes egysorossal tűzdeltek. Személyes kedvencem:
Barry Dort: - A legtöbb embernek FOMO-ja van, attól tartanak, hogy kimaradnak dolgokból.
Wednesday: - Nekem fóbiám van, a bekerüléstől félek.
Wednesday és Morticia anya-lánya kapcsolata érdekfeszítő, pláne Hester Frumppal kiegészülve, aki a negyedik részben csatlakozik a szereplőgárdához. Előtérbe kerülnek a transzgenerációs traumák, örökölt sorsok. Bár behatóan nem ment bele ezekbe egyelőre a széria, a zárórészek kiemelt tematikái lehetnek.

A Stranger Things étoszát megidézve telepakolták szórakoztató, nosztalgikus dallamokkal, filmes omázsokkal az epizódokat. A filmesztétáknak csemege, amikor az Acéllövedékre, az Apokalipszis mostra vagy a Psycho elhíresült zuhanyzós jelenetére utalnak a készítők, sőt még fejet hajtanak Catherine Zeta-Jones Chicagója előtt is. Jól eltalált számfeldolgozásokkal operálnak: többek közt Wagnertől A walkür, az R.E.M-től a Losing My Religion és a The Cranberriestől a Zombie is elhangzik.
Az első négy rész kulcsponti előnye, hogy bevonja az Addams Family családtagjait a sztoriba, nem kizárólag Wednesday-re fókuszál, hanem a lány és a mellékszereplők közti viszonyrendszerre. A jól ismert szereplőket új kihívások elé állítják, a friss karakterek és a humorelemek színesítik a vibe-ot, a több szálon futó gyilkossági rejtély pedig épp kedvező mértékben teszi kaotikussá, de nagyon is élvezhetővé az évadot.

Van egy kis okunk az aggodalomra (Spoilerek!)
Ez mind szép és jó, de a negyedik felvonás fináléja akár az évadzáró is lehetett volna, hiszen a stalker kilétéről hamar lehullik a lepel, és végül a gyilkoséról is. Utóbbi tekintetében az összes szálat még nem varrták el Wednesday-ék, de úgy tűnik, a következő részek ismét Tylerre, vagyis a Hyde-szörnyre fókuszálhatnak, ami megismételné az előző évad konklúzióját.

A tempó kissé kapkodó, ide-oda dobálja a nézőt a különálló történetszálak közt, ami bár lebilincselő, de felmerülhet a gyanú, hogy elsiették a cselekmény kibontását. Szerencsésebb lett volna, ha a misztikus karakterek leleplezését a szezon második felére tartogatják, mert most kis túlzással élve ugyanott tartunk, mint a szezonfináléban.
A karakterdinamikák mindenesetre továbbra is ígéretesek, és összességében vajmi kevés panaszunk lehet az első négy epizódra. Amennyiben hasonló minőségű a folytatás, akkor mindenképp rátehet egy lapáttal az első etap színvonalára. A Wednesday második évadának folytatása szeptember 3-án kerül fel a Netflixre.