ma 2025.7.16 10:43
Olvasási idő 4:26
Szabó Noémi

Kim Elizabeth Taylorként, Demna búcsúja és Cardi B hollója: Kedvenc pillanataink a párizsi haute couture divathétről

DIVAT BALENCIAGA HAUTE COUTURE KIM KARDASHIAN SCHIAPARELLI

Mint azt már megszokhattuk, a divathetek alatt nemcsak a bemutatók, hanem a helyszínek, a vendégek és a kísérőrendezvények is mindig lenyűgözőek, így a kollekciókon túl is mindig van miről beszélnünk.

Múlt héten a divatvilág szeme Párizsra szegeződött, hiszen a legnevesebb divatházak a francia fővárosban mutatták be a 2025-ös őszi-téli haute couture kreációikat. Többek közt a Chanel, az Elie Saab, a Schiaparelli és a Balenciaga kollekciói nyűgöztek le minket és a közvéleményt egyaránt, viszont nem mehetünk el szó nélkül az ominózus show-k vendégei mellett sem. A legnevesebb hírességek ugyanis mint mindig, most is meghívót kaptak kedvenc divattervezőik bemutatóira, sőt olyan is akadt, akit még modellnek is felkértek. Mutatjuk a haute couture fashion week legemlékezetesebb pillanatait.

Cardi B belépője

Cardi B sosem a visszafogott eleganciájáról volt híres, viszont éppen ezért szeretjük annyira a stílusát. A Grammy-díjas sztár minden évben kitesz magáért a divatheteken, ahová általában elsősorban a Schiaparelli vendégeként érkezik. Meghívója szerencsére idén sem kallódott el, és első sorból vehette szemügyre a zseniális Daniel Roseberry legfrissebb kreációit. Viszont ne szaladjunk ennyire előre, hiszen a belépője volt az, ami miatt Cardi B bekerült az összeállításunkba. A bemutatóra természetesen egy Sciaparelli haute couture-ben érkezett, melyet a 2024-es tavaszi show-n Karlie Kloss prezentált a nagyközönség számára. Az estélyi már önmagában is figyelemfelkeltő volt, hiszen azt egy gyöngysorok sokaságával díszített, a váll felé csaknem harminc centiméterrel magasodó szoborszerű felsőrésszel álmodták meg, tehát már csak ezzel elvihette volna a show-t. Cardi B azonban emelt a téten, hiszen hatalmas gyöngy fülbevalói és hosszú fekete kesztyűje mellé még egy hollót is magával vitt mint „kiegészítőt”. Igen, egy élő hollót, mellyel szeptemberben megjelenő új, Am I The Drama? című albumát promózta. Bár becsületére váljon, hogy a hatásos belépő egésze alatt kiemelt figyelmet fordított a karján pihenő madárra, annak nyugalma érdekében folyamatosan csitítgatta az őt szólongató fotósok hadát.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Vogue (@voguemagazine) által megosztott bejegyzés

Elizabeth Taylor szerepében: Kim Kardashian

Szinte borítékolható volt, hogy Kim Kardashian idén is a Balenciaga egyik kiemelt vendégeként teszi tiszteletét a fények városában, kiváltképp annak okán is, hogy ez volt az utolsó bemutató, melyen a divatháznál maradandót alkotó, Demna Gvasalia munkáit csodálhattuk meg. Kim régóta nagyon jó kapcsolatot ápol a tervezővel, számtalan emlékezetes vörös szőnyeges megjelenést köszönhetünk párosuknak, sőt még mint márkanagykövet is kiérdemelte helyét a meghívottak között. Az viszont még minket is meglepett, hogy ezúttal nem a front rowban helyet foglaló sztárok között, hanem a kifutón pillanthattuk meg őt. A híresség ezúttal ugyanis mint modell vett részt a show-n, és nem kisebb megtiszteltetés érte, mint hogy a legendás Elizabeth Taylor szerepében tündökölhetett. Demna Kim számára a színésznő 1958-as Macska a forró bádogtetőn című filmjének egyik kosztümét álmodta újra, így az egy elefántcsontszín selyemből készült, csipkével díszített midiruhát viselt, amit egy hosszú szőrmekabáttal egészítettek ki számára. Apropó, ha már a kiegészítőknél tartunk, semmiképp sem szabad elfeledkeznünk arról, hogy Kim kifutós pillanatához Elizabeth Taylor ikonikus ékszergyűjteményének egyik legismertebb darabja is társult. A sztár Liz Taylor Mike Toddtól kapott gyémántfülbevalójában, valamint Lorraine Schwartz mesés nyakékében ragyogta be a kifutót.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Lyas (@ly.as) által megosztott bejegyzés

Morticia Addams a front row-ban

Ugyan Kim Kardashian így nem kaphatott helyet a Balenciaga bemutatójának első sorában, mégsem maradtunk igazi ikonok nélkül a nézőközönség tekintetében sem. A show-t ugyanis nem kisebb legenda látogatta meg, mint maga Morticia Addams. Vagy legalábbis egy a karakterre kísértetiesen hasonlító alak, aki nem volt más mint a zseniális maszkmester, Alexis Stone. Stone egyébként korábban is több ízben nyűgözött már le minket, hiszen hihetetlen precizitással elkészített maszkjainak köszönhetően láthattuk már Lana Del Rey, Madonna és Dolly Parton bőrébe bújva is, sőt a tavalyi Balenciaga bemutatón Az ördög Pradát visel rettegett főszerkesztőjét, Miranda Priestley-t idézte meg. A maszkmester performanszát egyébként nyolc hét munkája előzte meg, melybe beletartozott egy kiterjedt kutatás, valamint az 1991-es Addams Family jelmeztárának meglátogatása is, ahonnan Morticia eredeti ruháját és parókáját kölcsönözték, hogy a lehető legeredetibben alkossák újra azokat. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Alexis Stone (@thealexisstone) által megosztott bejegyzés

Egy korszak lezárul: Demna búcsúja

Mint azt már mindannyian tudjuk, a Balenciaga történetében egy igazán fontos fejezet zárult le az idei haute couture divathéten, hiszen a brandet megreformáló Demna Gvasalia tíz év után elhagyta a márkát. Különleges show-val búcsúzott, mely tökéletes lenyomata volt munkásságának, illetve kreációval újra tanúbizonyságot tett arról, hogy tiszteletben tartja a Balenciaga páratlan hagyatékát. Bemutatója nemcsak a ruhák és a modellek miatt volt különleges, hanem azért is, mert most először fordult elő, hogy annak végén meghajolt a kifutón. „Úgy éreztem, tartozom ezzel magamnak, Balenciagának és mindennek, amit az elmúlt tíz évben tettünk” – indokolta meg döntését a show után.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Vogue France (@voguefrance) által megosztott bejegyzés

A debütáns

Demna utolsó Balenciaga kollekciójától talán már csak a Maison Margiela bemutatóját vártuk jobban, hiszen most először vehettük szemügyre a divatház élén a páratlan John Gallianót váltó Glenn Martens kreációit. Az antwerpeni Királyi Képzőművészeti Akadémián végzett belga tervező, aki korábban a Y/Project élén vált kultikus figurává, most a haute couture új irányát rajzolta meg a Margiela 2025-ös őszi kollekciójával. Martens kifinomult technikai tudása és radikális látásmódja tökéletesen rezonál Martin Margiela örökségével: újrahasznosított anyagok, szokatlan formák, a flamand mestereket idéző printek és a márka védjegyévé vált arcfedők találkoztak egy olyan gyűjteményben, amely egyszerre volt nyugtalanító és gyönyörű. A bemutató, amelyet ugyanabban a párizsi helyszínen tartottak, ahol Margiela anno utoljára rendezett show-t, méltó tisztelgés volt a múlt előtt, miközben határozott lépést tett a jövő felé. Martens nem más, mint a jelen couture-jének hangja, és talán a jövőjének formálója is. Debütálása nemcsak emlékezetes volt, hanem korszakalkotó is. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Maison Margiela (@maisonmargiela) által megosztott bejegyzés

A divat éjszakája

Ha azt hittük, a couture hét utolsó napján már nem történhet semmi meglepő, Jordan Roth performansza rácáfolt erre: a Louvre-ban három felvonásban elevenedett meg a divat, a színház és a szépség határtalan fantáziája. A divathét programja ugyanis idén először zárult a Nuit de la Mode (Divat Éjszakája) elnevezésű eseménnyel, melynek a Louvre művészettörténetileg is jelentős környezete adott otthont. Az eseményen Jordan Roth New York-i producer és Broadway-sztár, a haute couture elkötelezett rajongója mutatta be Radical Acts of Unrelenting Beauty címet viselő performanszát, melynek köszönhetően nem mint egyszerű látogató, hanem mint igazi műalkotás léphetett be a múzeum területére. Roth két évig dolgozott a projekten, amelyben a divat, a színház és a koreográfia egyesült, ezzel egyfajta mozgó kiállítást hozva létre a Louvre történelmi falai között. A három felvonás során Roth egyszer Loïe Fuller táncát idézte meg egy fehér ruhában, másszor óriási szárnyakat viselt, amelyekre Louvre-részleteket vetítettek, végül a levegőbe emelkedve ruhája a Louvre ikonikus üvegpiramisává alakult. Bár a divatot gyakran éri a mulandóság vádja, Roth előadása épp ennek az ellenkezőjét bizonyította. Haute couture művészetének minden mozzanata az örökkévalóság ideáját idézte meg.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Jordan Roth (@jordan_roth) által megosztott bejegyzés

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!