2025.7.10 11:29
Olvasási idő 6:08
Szabó Noémi

Egy korszak lezárul: 10 ikonikus pillanat Demnától, a Balenciaga távozó kreatív igazgatójától

Egy korszak lezárul: 10 ikonikus pillanat Demnától, a Balenciaga távozó kreatív igazgatójától
Forrás Clint Spaulding/WWD/Penske Media via Getty Images
DIVAT BALENCIAGA DIVAT DIVATBEMUTATÓ KIM KARDASHIAN

A grúz származású Demna Gvasalia 2015-ös érkezésével egy egészen új fejezet kezdődött a sokáig téli álmát alvó Balenciagánál. A designer újra naggyá tette a gondjaira bízott divatházat, újrapozicionálta azt, sőt még a divat szabályait is átírta.

Demna Gvasalia tíz évvel ezelőtt nemcsak saját, hanem a Balenciaga történetében is új fejezetet nyitott. Az elmúlt években neve a divatban eggyé vált az innovációval, mindezt annak ellenére sikerült elérnie, hogy gyakran görbe tükröt tartott a fogyasztói társadalom elé. A legnagyobb sztárok rajongtak kreációiért, és divatvilág is egy emberként ünnepelte őt. Emlékezetes kampányok, forradalmi újítások, meghökkentő kreációk, a Balenciaga haute couture feltámasztása, jelentős kollaborációk és persze botrányok is belefértek ebbe az évtizedbe. Eseménytelennek tehát semmiképp sem volt nevezhető a korszak, mely a júliusi haute couture fashion weeket követően mind a tervező, mind a luxusmárka életében lezárul. Demna ugyanis távozik a Balenciaga éléről, hogy ezúttal a Gucci égisze alatt alkothasson maradandót. Ennek apropóján pedig össze is gyűjtöttünk néhány olyan mérföldkövet, melyet rajta kívül senki más nem érhetett volna el a brandnél.

A sneaker, ami átírta a szabályokat

A Balenciaga Demnának köszönhetően 2016-ban a high fashionön túl a sneakervilágban is helyet követelt magának. A designer akkor mutatta be ugyanis a hamar ikonikussá vált Speed Trainert, mely egészen új szinte emelte a luxus divatházak által piacra dobott sneakereket. A designernek ez viszont nem volt elég, és a következő esztendőben még önmagát is túlszárnyalta a Triple S fantázianévre keresztelt modellel. Akárcsak a Speed Trainer esetében, úgy a siker itt is borítékolható volt. Demna a cipő megalkotásához David Tourniaire-Beaucielt kérte fel, aki korábban már a Givenchy és a Maison Margiela lábbelijein is dolgozott. A kollaboráció eredménye ezúttal viszont valami egészen más lett, az innovatív formát három különböző sportcipő (atlétika, futás, kosárlabda) talprészeinek egymásra helyezésével érték el, így egy 6.5 centiméter magas platformot kapva, melynek köszönhetően mára szinte fogalommá vált Triple S, az az triple sole (hármas talp) név is. Ez a túlzásokra építő, maximalista dizájn teljes ellentéte volt az azt megelőző évek minimalista edzőcipőinek, letisztult sziluettjeinek és visszafogott részleteinek. Mindezen túl a Balenciaga Triple S volt az a katalizátor, amely elindította a ma már több százmillió dolláros luxus-sneaker piacot. Ez volt az első olyan prémiumkategóriás, divatház által tervezett sportcipő, amelyért sneakerheadek és high fashion rajongók egyaránt megőrültek. Abban az időszakban, amikor a streetwear és a haute couture még csak bizonytalanul közeledtek egymáshoz, ez az átmeneti dizájn segített áthidalni a szakadékot. És mindez Demnának volt köszönhető.

Balenciaga Triple S
Balenciaga Triple S Forrás Edward Berthelot/Getty Images

A Balenciaga haute couture új élete

Túlzás nélkül állítható, hogy a Balenciaga alapítója, Cristóbal Balenciaga minden idők egyik legzseniálisabb couturiere volt, aki sosem elégedett meg kevesebbel, mint a tökéletesség. Ő maga egyet jelent a márkával, így természetesen az halálával meg is szűnt. A Balenciaga örökösök 1986-ban viszont eladták a divatbirodalmat, hogy az főnixként támadhasson fel hamvaiból. Azonban egészen 2021-ig kellett várnunk arra, hogy újra haute couture kreációkat csodálhassunk meg kínálatukban. Demna akkor ötvenhárom év eltelte után prezentált ilyen jellegű kollekciót, nem kis fába vágva ezzel fejszéjét. A couture makacs hagyományaival és jól ismert szabályrendszerével szembenézve Demna a konzervativizmus és az innováció határán egyensúlyozott: a férfi- és női ruhadarabok közös nyelvet beszéltek, egyszerre tekintett a jövőbe és ébresztett nosztalgiát. A bemutató ugyanabban a párizsi szalonban zajlott, ahol egykor maga Balenciaga tartotta divatbemutatóit, ezzel is bizonyítva, hogy tiszteletteljes alázattal közelített a couture világa felé. Szakavatott szemek pedig a későbbiekben is mindig észrevehették azt, hogy Demna mindvégig ugyanazzal az innovatív szemléletmóddal közelítette meg a couture vonalat, ahogy anno az alapító tervező tette azt.

Egy váratlan együttműködés 

Demna hamarosan elkezdi munkáját a Guccinál mint kreatív igazgató, viszont nem most debütál majd az ikonikus olasz brand égisze alatt, hiszen korábban már egy együttműködés keretein belül lehetőséget kapott náluk. 2021-ben a két brand ugyanis közös kollekciót dobott piacra. A Guccitól Alessandro Michele, míg a Balenciagától Demna szolgáltatták a projekthez szükséges kreatív energiákat, ezzel egy egészen meglepő kollaborációt létrehozva. A „Hacking” kollabban Michele nosztalgikus, retró esztétikája találkozott a Balenciaga underground merészségével. A gyűjteményben  szereplő darabokon így egyszerre kaptak helyet a Gucci finom virágmintái, a Balenciaga erőteljes márkajelzései, a két brand logóival printelt kreációk, a finom részletekkel kiegészített strukturált szabások és az ikonikus Gucci termékek újragondolt verziói. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Latest Fashion Trends (@couture_fashionblog) által megosztott bejegyzés

Simpsonék a divathéten

2021 az igazán nagy dobások éve volt a Balenciagánál, a haute couture felélésztésén és a Gucci kollabon túl ugyanis még a Simpson család is segítette a márkát. Demna ugyanis a párizsi divathéten nem egy hagyományos show mellett tette le voksát, hanem egy tízperces Simpson család epizódot vetített le a Théâtre du Châtelet színpadán, melyben Homer, Marge, Lisa, Bart, Maggie és Springfield teljes lakossága Párizsba utaztak, hogy bemutathassák a luxusmárka legújabb kollekcióját. A rendhagyó bemutató után pedig természetesen egy A Simpson család által ihletett kapszulakollekciót is piacra dobott.

Társadalmi üzenet a kifutón 

Nem szokatlan, ha egy-egy designer vagy márka a divathetek alatt megrendezett show-ján fogalmaz meg fontos társadalmi üzenetet, és ebből a sorból Demna sem maradhatott ki. Persze a tervező minden bemutatóját látványosnak, provokatívnak, innovatívnak és extrémnek nevezhetjük, viszont a 2022-es párizsi fashion weeken prezentált 2023-as tavaszi-nyári kollekcióját és annak körítését még ezekkel a szavakkal sem tudjuk maradéktalanul leírni. A 275 méter hosszú kifutót egy francia lápvidékről hozatott tőzegréteg borította, melyen még Kanye West is végigsétált. A bemutató minden részlete egy sötét, kompromittált világ képét tükrözte, ahol akkor a mocsok, a feszültség és a valóság is helyet kaphatott. A divatvilág e szentélyében megjelenő sár és brutalitás nem csupán esztétikai állásfoglalás volt, hanem társadalomkritika is, provokatív, megosztó, de kétségtelenül emlékezetes.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Outlander Magazine (@outlandermagazine) által megosztott bejegyzés

Két világ találkozása

Már a Balenciaga Gucci kollabján is sokan meglepődtek, azonban még inkább felkeltette kíváncsiságunkat az, amikor a divatház bejelentette az Adidasszal való együttműködését. A német sporszergyártó ugyan korábban már dolgozott együtt több neves designerrel és branddel is, Demna okán mégis hihetetlen várakozás előzte meg az ominózus kollekciót. Túl nagy meglepetés nem ért minket, hiszen a klasszikus Adidas kreációk kaptak egy kis csavart, túlméretezett hoodie-k, nadrágok és a két márka logóival egyszerre ellátott pólók, valamint Adidas köntösbe öltöztetett Speed Trainerek adták a kollaboráció gerincét.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

데이즈드 코리아 DAZED KOREA (@dazedkorea) által megosztott bejegyzés

Botrány a Balenciagánál

 Az előbbiekből könnyen gondolhatnánk, hogy Demna a Balenciagánál töltött évei örök ragyogásra voltak ítélve, viszont az igazsághoz hozzátartozik, hogy a siker mellett a botrányok sem kerülték el. Az egyik legemlékezetesebb pedig mind közül az volt, amikor 2022-es karácsonyi kampányuk miatt a közvélemény szinte boszorkányüldözést indított ellenük. Az ominózus fotókon ugyanis gyerekek szerepeltek, akik bőrhevederekkel, szegecsekkel és bilincsekkel felturbózott BDSM-jelmezekbe öltöztetett plüssmackókat fogtak kezükben, és az egyéb kellékek között is megbújtak olyan tárgyak, melyeket lehet, nem éppen a kicsit kezébe szántak. Az ügy odáig fajult, hogy legelhivatottabb rajongóik közül is sokan elfordultak tőlük, így a brand törölte a képeket, több ízben nyilvánosan kértek bocsánatot, Demna maga is felelősséget vállalt, majd pert indítottak a kampányt készítő produkciós iroda ellen. Aztán pedig minden folytatódott a megszokott kerékvágásban.

Kim Kardashian, a nagykövet

 A Kardashian név mára egyet jelent a sikerrel, így egy pillanatig nem lepődtünk meg azon, amikor a Balenciaga 2024 tavaszán bejelentette, hogy Kimet választják nagykövetüknek. A reality sztárból dollármilliárdossá vált üzletasszony egyébként is a márka egyik elkötelezett vásárlója volt. Több felejthetetlen divatpillanatot is köszönhettünk már ennek az összeszokott párosnak. Így például azt a teljesen fekete, arcát is teljes egészében eltakaró kezeslábast, melyet a híresség a 2021 szeptemberében megrendezett In America: A Lexicon of Fashion tematikájú Met-gálára választott. Az együttműködést egyébként 2024 januárjában jelentették be egy fotósorozattal, melyeken Kim megszámlálhatatlan mennyiségű Balenciaga táskát rejtő gardróbjában (csak a Le Cityből 129 darabot birtokolt akkor) heverészett és álldogált. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Kim Kardashian (@kimkardashian) által megosztott bejegyzés

Tisztelgés a nagy előd előtt

Cikkünk nem is lenne teljes, ha nem tartalmazna legalább egy igazán emlékezetes vörös szőnyeges pillanatot is. A Balenciaga Demna-érájából persze bőven volt is miből válogatnunk, a bőség zavarában azonban megtaláltuk azt a ruhát, amely ugyanannyira példázza Demna a munka iránt tanúsított alázatát, mint amennyire megmutatja a divatházat alapító Cristóbal Balenciaga zsenialitását. A 2024-es Oscar-gálára Demna ugyanis a csodálatos Carey Mulligan számára egy eredetileg 1951-ben megálmodott darabot alkotott újra. Ez azért is volt érdekes, mert ez volt az első alkalom, hogy a divatház igent mondott egy ilyen kérésre. Az igazi mérföldkőnek tekinthető fekete, pánt nélküli, deréknál szűkített és drámai, fehér tülluszállyal díszített estélyi pedig tökéletesen állt a színésznőnek, így biztosak vagyunk abban, hogy egy pillanatig nem bánták meg, hogy teljesítették a megbízást.

Carey Mulligan Forrás Gettty Images

A nagy visszatérő

Ha pedig az imént a táskákra terelődött a szó, semmiképp sem feledkezhetünk meg a Demna által újra a köztudatba hozott City Bagről. A modell a 2000-es évek egyik legmeghatározóbb táskája volt, olyan stílusikonok viselték az akkor Motocycle néven futó kreációt, mint Kate Moss, Nicole Richie vagy az Olsen ikrek. Persze, ahogy az lenni szokott, az idő múlásával fénye kicsit megkopott, és az épp aktuális trendeknek sem mindig felelt meg. Így is volt ez egészen a nagy Y2K hullám megjelenéséig. A 2000-es évek iránt érzett nosztalgia pedig nemcsak bennünk, hanem Demnában is feltámadt, így 2021-ben megjelentette a Le Cagole fantázianévre keresztelt retikült, mely bizonyos részleteiben tökéletesen megidézte a Cityt. A Cagole sikerén felbuzdulva pedig a Balenciaga archívumából szemezgetve, 2024-ben felfrissítette a Motorcycle-t, és Le City néven némi ráncfelvarrás után küldte azt a brand üzleteibe. Így az neki köszönhetően újra igazi it baggé válhatott.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Dedicated to Balenciaga by Demna (@demnagram) által megosztott bejegyzés

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!