A Y2K továbbra is virágzik és ezt az is bizonyítja, hogy az idei év egyik abszolút IT bagje az évtizedet nagyban meghatározó, ikonikussá vált Balenciaga City lehet.
Minden évnek és szezonnak megvan a maga it bagje, vagyis a táska, amit mindenki akar. Ezek a darabok természetesen kivétel nélkül a legnagyobb divatházak kollekcióiból kerülnek ki, azonban nem mindig a legújabb modellek számítanak igazi státuszszimbólumnak. Ennek a tendenciának ékes példája a most reneszánszát élő Balenciaga Le City is. A Balenciaga legikonikusabb táskáját ugyanis még a brand egyik jóval korábbi kreatív igazgatójának, a jelenleg a Louis Vuitton női részlegét egyengető Nicolas Ghesquière-nek köszönhetjük. Az eredetileg Motorcycle City Bag néven debütált modell a divatház 2001-es kollekciójában jelent meg, azonban sokak meglepetésére nem aratott rögtön osztatlan sikert.
A Kate Moss-hatás
A 2000-es évek elején ugyanis Carrie Bradshaw-nak köszönhetően a kisméretű Fendi Baguette, illetve a sztárok által előszeretettel viselt Louis Vuitton Speedy jelentettek egyet a trendiséggel. Ezek formájától pedig valóban nagyban eltért a strukturálatlan szerkezetű, fémkiegészítőkkel teleaggatott, teljesen logómentes Balenciaga. Így talán nem is lehetett meglepő, hogy a divatháznál nem kellett külön várólistát nyitni azoknak, akik az akkor még Motorcycle néven futó táskára áhítoztak. Első körben így mindössze csak huszonöt darabot készítettek el belőle, melyből egyet a már akkor is abszolút stílusikonnak számító Kate Mossnak ajándékoztak. A szupermodell pedig előszeretettel egészítette ki londoni lookjait új kedvencével, így igazából egyfajta márkanagykövetként az ismeretlenségből a magasba emelte a modellt.
A Moss-energiának hála a táska legalább olyan népszerűvé vált, mint a Fendi és a Louis Vuitton fentebb említett kreációi. Mischa Bartontól kezdve Mary-Kate-en és Ashley Olsenen át Nicole Richie-ig mindenki ezt hordta. A korszak it girljei a Starbucksba, a Coachellára, sőt még a vörös szőnyegre is magukkal vitték.
A név új, de a siker a régi
A Motorcycle ragyogása persze nem tartott örökké, hiszen mint tudjuk, a divat állandó körforgásban van. Ez azonban egyben azt is jelenti, hogy a visszatérés nem volt kérdéses. Az évek óta tartó Y2K őrületnek köszönhetően ugyanis szinte minden, a 2000-es években trendinek számító darab iránt megnövekedett a kereslet. Ez alól pedig természetesen az ikonikus Balenciaga táska sem képez kivételt. Az eredeti modell a Vestiaire Collective-en az év tíz legkeresettebb táskája közt szerepel, a divat világának kedvenc adatelemzője, a @databutmakeitfashion online elemzése szerint pedig már tavaly 55 %-kal nőtt a kreációra való keresések száma. Szerencsére arra, hogy a modell ismét az érdeklődés középpontjába kerül, a Balenciaga történetének egyik legsikeresebb kreatív igazgatója, Demna is ráérzett. Talán éppen ezért 2021-ben megjelentette a Le Cagole fantázianévre keresztelt retikült, mely bizonyos részleteiben tökéletesen megidézte a Cityt. Ezúttal a divatháznál viszont nem kellett számolni a kezdeti nehézségekkel, a Cagole rögtön olyan hírességek gardróbjának kötelező elemévé vált, mint Bella Hadid, Dua Lipa vagy éppen Kim Kardashian, aki mint márkanagykövet még egy fotósorozaton sem volt rest bemutatni impozáns gyűjteményét.
Az első lépést pedig hamar követte a következő, Demna a Balenciaga archívumából szemezgetve, 2024-ben felfrissítette a Motorcycle-t, és Le City néven némi ráncfelvarrás után küldte azt a brand üzleteibe. A sziluett megmaradt és minden, a táskát ikonikussá tett részletet is megtartott, azonban az új variáció mégis úgy hat modernnek, hogy megvan benne az időtállóság lehetősége. Eleinte csak két méretben forgalmazták, illetve a színpaletta is jóval szűkösebb volt, azonban miután bebizonyosodott a relevanciája, ez hamar megváltozott. A klasszikus fekete, fehér és bézs mellett pirosban, bordóban, lime-zöldben, citromsárgában és az idén ismét trendi rózsaszínben vagy éppen halványlilában is megvásárolható. Az ördög pedig, mint tudjuk, mindig a részletekben rejlik, így arra is kiterjedt a figyelmük, hogy a különböző árnyalatokhoz passzoló charmokkal, kulcstartókkal vagy egyéb kiegészítőkkel díszíthessék fel a vásárlók.
A sikert tehát semmiképp sem bízták a véletlenre, és ezt a modellt népszerűsítő kampányok is alátámasztják. Első körben Nicole Kidman, Amelia Gray, Kit Butler és persze Kate Moss álltak Mario Sorrenti kamerája elé, majd decemberben sokakkal együtt Dixie D'Amelio, Paloma Elsesser, Devon Lee Carlson és Mika Schneider rögtönöztek egy front row-t a reklámvideóhoz.
A City tehát újra a régi fényében tündököl. A fashion influencerek sorra egészítik ki vele outfitjeiket, és ismét a legnagyobb sztárok viselik azt. Bella Hadid, Kaia Gerber és Tate McRae pedig ritkán tévednek, ha stílusról van szó, így bátran kijelenthető, hogy 2025 it bagjének címére nagy eséllyel pályázik a Balenciaga régi-új modellje.