ma 2025.5.24 9:21
Olvasási idő 4:26
Szabó Anna

Politikai állásfoglalás egy pólóval – Az elnyomás ellen tüntető divat rövid története Pedro Pascaltól a Fuck NER-ig

Politikai állásfoglalás egy pólóval – Az elnyomás ellen tüntető divat rövid története Pedro Pascaltól a Fuck NER-ig
Forrás Gareth Cattermole/Getty Images
DIVAT PEDRO PASCAL

Pedro Pascal, Troye Sivan és Addison Rae is magára húzta a londoni tervező, Connes Ives pólóját, amely a transz közösség védelme mellett áll ki. Mi a feliratos pólók sztorija, és hogyan váltak a csendes ellenállás jelképévé?

 Mivel Magyarországon élünk – vagy legalábbis vannak ilyen irányú kötődéseink – valószínűleg nyomon követjük a hazai LMBTQ-közösség folyamatos visszaszorítását, a különböző ellehetetlenítő intézkedések sorát és az összes apró, fájdalmas, aljas, kirekesztő lépést, ami erre irányul. (Feltéve persze, hogy még nem fáradtunk bele rohadtul az egészbe.) Éppen ezért aligha kell itt bárkinek is magyarázni, hogy az LMBTQ-jogok egyre rosszabb helyzetben vannak, és ez nemcsak itthon, hanem globálisan is igaz a szélsőjobboldali erők általános erősödése miatt. Éppen ezért tudott akkorát szólni Pedro Pascal Protect the Dolls-pólója, ami tökéletes példája annak, hogy miként tudunk a XXI. században csendesen, de határozottan állást foglalni, kinyilatkoztatni, protestálni, dacolni, szembeszállni vagy éppen arcba köpni egy elnyomó (politikai) hatalmat.

Pedro Pascal a Mennydörgők egyik premierjén. Forrás Joe Maher/Getty Images

A híressé vált PTD-póló a Londonban élő, amerikai származású tervező, Conner Ives munkája, a sztorija pedig nem hétköznapi. Ives mindig is elutasította a szlogenes dizájnerpólókat, mert úgy gondolta, hogy a legtöbbjük nem több üres önajnározásnál. A 2025-ös őszi/téli bemutatója előtti éjszakán viszont mégis nekiállt, és egy egyszerű hőprés-transzferpapír módszerrel megalkotta a Protect the Dolls-pólót, miután nem hagyta nyugodni az a sürgető érzés, hogy valamit tennie, mondania kell. A lépéssel az volt a célja, hogy a transz barátait támogassa, akikre kedvesen a dolls kifejezéssel utal – ezzel egyébként az 1980-as évek afroamerikai ballroom-kultúrához nyúlik vissza. Mára ez az üzenet messze túlnőtt Ives kifutóján, ő maga is hangsúlyozza: ez a történet nem róla szól – „hanem az érintett transznemű nőkről”.

Kiemelt tartalom
7 zseniálisan elborult guilty pleasure film Nicolas Cage-dzsel, amíg A szörfösre vársz 7 zseniálisan elborult guilty pleasure film Nicolas Cage-dzsel, amíg A szörfösre vársz 2025.5.14 11:38

A kreáció azóta több hírességet is megtalált. Pedro Pascal ezt viselte a Marvel Mennydörgők* (Thunderbolts*) című filmjének brit premierjén Londonban, április 22-én. A választása nem véletlen: a színész régóta nyíltan kiáll az LGBTQ+ közösség, különösen a transznemű nők ügye mellett, főleg azóta, hogy a testvére, Lux Pascal 2021 februárjában coming outolt transznemű nőként. De csak hogy még egy világhírű nevet említsünk: Tilda Swinton is pózolt már a pólóban, ami gyakorlatilag azóta is folyamatosan elfogy a webshopban, viszont legalább előrendelhető.

Tilda Swinton shares a picture wearing a 'Protect The Dolls' tee, designed to support trans women worldwide. The proceeds from the tees are donated to Trans Lifeline
byu/sunculturedx inFauxmoi

 

Az, hogy ez a végtelenül egyszerű ruhadarab ilyen utat fog majd bejárni, még magát a tervezőt is meglepte, egy Instagram-posztban azt írta: „Soha nem gondoltam volna, mivé nőheti ki magát ez az egész, és mire leszünk képesek egy egyszerű pólónyomtatással.”

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Conner Ives (@connerives) által megosztott bejegyzés

Pedig nem új keletű, hogy egy ilyen egyszerű darab erős üzenetet közvetít, és ezzel az ellenállás vagy akár a követelés eszközévé válik.

Ipari eredete ellenére a póló már önmagában is demokratikus ruhadarab: egyszerű, olcsó, hozzáférhető, uniszex, emellett pedig tökéletes felületet biztosít a viselőjének arra, hogy kifejezze a meggyőződését. 1983-ban Katharine Hamnett élesítette ezt az ösztönt, amikor egy fehér pólóban állt Margaret Thatcher elé, amelyre ez volt írva: „58% Don't Want Pershing”. Ezzel arra a felmérésre utalt, amiben az európaiak kifejezték: nem értenek egyet azzal, hogy az Egyesült Államok rakétákat telepítsen be Európa-szerte, ráadásul előzetes szavazás nélkül, hiszen ez szembemenne a demokráciával.

Kiemelt tartalom
Április Lady Gagáról szólt, és a többiek csak statiszták voltak – Megérkezett havi popkult összefoglalónk Április Lady Gagáról szólt, és a többiek csak statiszták voltak – Megérkezett havi popkult összefoglalónk 2025.5.8 15:33

De a híres tervező Vivienne Westwood is hódolt az eszköznek, igaz ő nem meggyőzni, hanem provokálni és kizökkenteni akart vele, mint sok egyéb kreációjával. A Seditionaries-korszakában készítette el a „DESTROY” feliratú pólót, ami tökéletesen illett a punkos vonalába, majd 2003-ban tervezte meg az „I AM NOT A TERRORIST, please don’t arrest me” – pólóját, ami szintén erős odamondás volt a korszellemnek. Ezek is remekül mutatják, hogy Westwood mindig okosan illesztette össze a politikai meggyőződését a divattal, és fordítva. 

Vivienne Westwood rugdalózót és pólókat is készített a Liberty névre keresztelt emberjogi szervezet számára 2005-ben. Forrás Gareth Cattermole/Getty Images

Egy ilyen egyszerű dolognak azért lehet nagy ereje, mert eggyé válik velünk.

Az ellenállás mozgó hirdetőtáblái

Ha belegondolunk, ezekkel a pólókkal gyakorlatilag a testünkön viselünk egy üzenetet. Így pedig szinte lehetetlenné válik, hogy a mondanivalónkat figyelmen kívül hagyják. Dal Chodha, író, szerkesztő és a Central Saint Martins intézmény egyik oktatója is elmondta: „Ahogy újra és újra szembesülünk vele, a test politikai. Minden politikai.” Amikor tehát egy jelentőségteljes üzenet kerül a pólónkra, ezzel a mellkasunkra, kvázi megszűnik a távolság test és politika között, ahogy meggyőződés és kinyilatkoztatás között is. Mindez ideálissá teszi a pólókat arra, hogy sürgető politikai üzeneteket hordozzanak – ahogy láttuk ezt a PTD-esetben is.

Kiemelt tartalom
Áprilisi divat-összefoglalónk: Coachella, babák, Vivienne Westwood-menyasszonyok és a világ vége Áprilisi divat-összefoglalónk: Coachella, babák, Vivienne Westwood-menyasszonyok és a világ vége 2025.5.3 8:48

Itt egyeseknek eszükbe juthatnak Jenny Holzer korai pólói, amelyek nyugtalanító, aforisztikus igazságokat hordoztak, és gyakorlatilag az ellenállás mozgó hirdetőtáblájává tették a viselőiket. Az ACT UP „Silence = Death” pólói, amelyeket az AIDS-válság idején viseltek, a gyászt nyilvános daccá alakították – közvetlenül azon az emberi testen, ami a legnagyobb fenyegetésben volt.

Az ACT UP tüntetői 1988-ban a Szövetségi Gyógyszerügyi Hivatal épülete előtt, amit azért zártak le, hogy követeljék a HIV/AIDS-szel élők számára szánt kísérleti gyógyszerek kiadását. A jelszavuk: „Csend = halál”. Forrás Peter Ansin/Getty Images

De hogy egy kicsit közelebb hozzuk magunkhoz a jelenséget, említsük meg azt is, hogyan jelent meg Ruttkay Zsófia a Hunyadi díszbemutatóján egy FUCK NER-pólóban, és állt ki a színpadra olyan arcok elé, mint Sulyok Tamás köztársasági elnök vagy Kövér László házelnök. És akkor még nem említettük Káel Csabát, Schmidt Máriát, Szentkirályi Alexandrát vagy Semjén Zsoltot, akik a NER színe-javaként szintén ott ültek a közönség soraiban a Müpában. A forgatókönyvíró maga is dolgozott a Hunyadin, ami egyébként minden idők legdrágább magyar sorozata lett azzal, hogy több mint 16 milliárdnyi közvetlen állami támogatást kapott. Ruttkay az eset után a 444.hu-nak azt mondta: „Azt gondolom, hogy ha ennyire buta a rendszer, ennyire bután kell kommunikálni, nincs más lehetőség.”

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

24.hu (@24ponthu) által megosztott bejegyzés

Mindezek mellett meg kell jegyezni, hogy még a legégetőbb pólóra nyomtatott üzenet sem immunis a divat ritmusaira – így a trendek tulajdonságait nem vonhatjuk ki az egyenletből.

Kiemelt tartalom
Hatalmas lendülettel és sok-sok érzelemmel indult a Last of Us második évada Hatalmas lendülettel és sok-sok érzelemmel indult a Last of Us második évada 2025.4.15 13:07

De mire gondolunk? Térjünk vissza egy picit Ives „Protect The Dolls” pólójára, ami 75 fontba kerül – tehát jóval alacsonyabb az ára, mint a megszokott dizájnerruháknak –, ami elősegítette, hogy gyorsan elterjedjen akár a divatközegben, akár a hírességek és a politikai közösségek körében. A kérdés tehát, hogy ilyen esetben mi akadályozza meg azt, hogy egy fontos üzenet bagatellizálódjon és lesüllyedjen a kiüresedett divathullámok szintjére. Ez akár itt, a PTD esetében is felmerülhet: lehet, hogy boldog-boldogtalan ezt akarja viselni, mert Pedro Pascalon vagy Troye Sivanon látta, de mit sem tud az üzenet mögötti tartalomról – ezen csak tovább ronthat, hogy olyan hírességek is viselték már a pólót, mint Addison Rae.

@addisonre

COACHELLAAAAAA

♬ original sound - addison rae invented music

Ez nagyjából olyan, mint amikor valaki zenekaros pólót hord, de az előadó egyetlen számát sem tudná megnevezni. Én például személyes sértésnek veszem a nirvanás pólók viselését, ha valaki nem ismeri a jobbnál jobb (úgy értem, mélyebbnél mélyebb) lemezeiket, nem hallgatta rongyosra az MTV Unpluggedot és fogalma sincs arról, milyen szörnyű ember Courtney Love.

Könnyű tehát átsiklani a lényeg fölött, de az biztos, hogy még ha egy-egy ilyen póló divattá is válik, a hatásuk akkor sem hagyható figyelmen kívül. A lényeg, hogy ne álljunk meg annyinál, hogy megvásárolunk egy ruhadarabot – ennél azért több kell ahhoz, hogy változást érjünk el.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!