ma 2025.3.19 13:03
Olvasási idő 6:27
Szentgyörgyi Zénó

A vámpír végre előbújt az árnyékból, de hiába a hype, erre nem érte meg öt évet várni: Meghallgattuk Playboi Carti új albumát

A vámpír végre előbújt az árnyékból, de hiába a hype, erre nem érte meg öt évet várni: Meghallgattuk Playboi Carti új albumát
Forrás <a rel="nofollow noopener" target="_blank" href="By Playboi Carti - Instagram, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=155825578" onclick="gaTrack('article', 'bottom', 'source');">wikimedia.org</a>
ZENE ALBUM ALBUMAJÁNLÓ PLAYBOI CARTI

Múlt hét pénteken, március 14-én, ötévnyi várakozás után végre valahára megjelent Playboi Carti legújabb, harmadik stúdióalbuma, a Music, amiről mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy egy korszakos alkotás lett.

Igen, persze, tisztában vagyunk vele, hogy jelenleg ezer fontosabb dolog van annál, minthogy egy új trapalbumról írjunk kritikát, hiszen történelmi jelentőségű tüntetések zajlanak Belgrádban, a magyar kormány nagy erőkkel dolgozik azon, hogy az LMBTQ+ ember (és mellette sokan mások is) disszidáljon az országból és még Magyar Péter is új barátnőt villantott, de tudjuk, hogy itthon is elég széles rajongótábora van Playboi Cartinak (még ha a többségük nincs is 16 éves), ezért mindenképpen szerettünk volna egy lemezbemutató kritikát írni a trap Antikrisztusának legújabb kinyilatkoztatásáról, hiszen úgyis annyira értünk az ilyenekhez.

(Természetesen itt is kénytelenek vagyunk elmondani, hogy ez az anyag egy erősen szubjektív véleményt tükröz, aminek elsődleges célja a szórakoztatás. Szóval a véresszájú Carti-fanok, akik szerint ez az évszázad lemeze, ne akadjanak ki, mi szóltunk előre.)

Forrás Scott Dudelson/Getty Images

STR33TS R34DY

A Music (vagy ahogyan az album borítóján szerepel, „I AM MUSIC”), ha nem is az évszázad lemeze, de az biztos, hogy az évszázad eddigi talán legjobban várt megjelenése.

Carti második albuma, a Whole Lotta Red, ami igencsak spontán módon jelent meg 2020 karácsonyán, elég magasra tette a lécet a trapszíntéren és magasra a Cartival szemben támasztott elvárásokat is. A WLR persze nem egy tökéletes alkotás, de az elmúlt 10-15 év egyik legmeghatározóbb lemeze lett, ami Carti ösztönös zsenialitásának és zenei progresszivitásának köszönhetően az újvonalas hiphop legújabb vonalának alapköve lett, ami előadók tucatjait inspirálta és Cartit végleg a rap elitjébe emelte. Kérdés sem férhetett hozzá, hogy a atlantai rappernek ismét valami nagyot kell durrantania ahhoz, hogy a WLR nyomába érhessen.

Ezért volt talán meglepő, hogy második album után már nem sokkal később arról posztolt 2021-ben, hogy egy új projekten dolgozik. Augusztusban még az is kiderült, hogy ez a Narcissist címet kapta és az év szeptemberében debütálhat.

Playboi Carti egy 2022-es londoni koncertjén Forrás Burak Cingi/Redferns

Ebből persze semmi nem lett és a következő hír csak 2022 áprilisában érkezett, miszerint hamarosan jön a harmadik album, Music címmel. 2023 végén már úgy tűnt, hogy 2024-ben tényleg debütálni fog a Music vagy I Am Music. Ezt akkor az is alátámasztotta, hogy 2024-ben új Carti-számok jelentek meg mindenféle random Youtube-csatornán, és az előadó több fellépésén is elnyomott jó néhány kiadatlant. Akkor, a tavalyi év elején mi is 2024 legjobban várt albumai közé soroltuk, de végül hiába vártuk, nem jött.

Kiemelt tartalom
PREMIER: „Ez a zenekar a miénk, és csak ennyink van a világon” – Hallgasd meg nálunk a Kisbetűs Ünnepnapok új albumát! PREMIER: „Ez a zenekar a miénk, és csak ennyink van a világon” – Hallgasd meg nálunk a Kisbetűs Ünnepnapok új albumát! 2025.2.14 11:00

Annak ellenére, hogy Carti méltatlanul sokáig húzta a rajongók idegeit a megjelenéssel, a hype így is csak folyamatosan nőtt a lemez körül, míg végül március 12-én bejelentette, hogy pénteken (14-én) fog érkezni a nagy mű. A Music az előzetes várakozásokhoz képest is elképesztően nagyot futott a zenei streamingszolgáltatókon. Egészen konkrétan már a megjelenés napján 2025 legtöbbet streamelt lemeze lett a Spotify-on.

Ez még úgy is nagy szó, hogy valószínűleg egyetlen egy rajongó sem várta annyira a lemezt, mint a Spotify, hiszen a cég februárban és márciusban hatalmas óriásplakátokkal hirdette a lemez megjelenését Los Angeles belvárosában, a Times Square-en és a Miami Bayfront Parkban is, ahol a következő feliratok jelentek meg:  „MUSIC IS COMING”, „SORRY 4 DA WAIT” valamint „STREETS READY” és „I AM MUSIC”.

Music, Playboi Carti
Az albumot népszerűsítő billboard New Yorkban. Forrás X.com/ Lidesty

A Music tehát berobbant, én pedig péntek óta semmi mást nem hallgattam Carti új albumán kívül, leszámítva persze Orbán Viktor ünnepi beszédét. Nem könnyű eldönteni, hogy a kettő közül melyik a nagyobb agymenés, de szerencsére most elég, ha csak az előbbivel foglalkozunk, hiszen a Music így is egy közel 80 perces, 30 számot felvonultató monstrum lett. 

Közreműködők és közre nem működők

Természetesen a megjelenés dátuma után a legtöbben azt várták, hogy milyen közreműködők fognak feltűnni a lemezen. Carti ebből a szempontból nem okozott csalódást, hiszen mindenki része a Musicnak, aki számít.

Kiemelt tartalom
Régi adósságok behajtása: tőlük várunk albumot 2025-ben Régi adósságok behajtása: tőlük várunk albumot 2025-ben 2025.1.12 8:28

Na jó, majdnem mindenki. Hiszen pont hogy az a Kanye West maradt ki a névsorból, aki egyébként részt vett a produceri munkálatokban. Ezt persze nem hagyhatta annyiban és jó, eddig is eredményes szokásához híven egy X-posztban reagált a történtekre, elküldve minden featet a picsába. Mellette a másik nagy kimaradó egyértelműen az a Drake, aki amúgy a tervek szerint része lett volna a projektnek – már a felvételek is elkészültek –, csak a Kendrick Lamar elleni rapháborút elvesztő előadó igencsak a perfiériára szorult, így Carti is eltávolodott tőle, akárcsak Ye-től.

Kanye West 2022-ben Forrás Edward Berthelot/GC Images

Ami viszont szintén meglepő lehet sokaknak, hogy a saját kiadójának, az Opiumnak egyetlen előadója (Ken Carson, Destroy Lonely vagy a Homixide Gang) sem került fel a közreműködők közé és a labelt kizárólag F1lthy képviseli társproducerként olyan arcok mellett, mint például Ojivolta, Cardo, Metro Boomin, Mike Dean vagy Wheezy.

De azért senkinek sem kell szomorkodni, így is egy erős névsor állt össze. Travis Scott négy, Kendrick Lamar három, Future és Lil Uzi Vert kettő-kettő számon is közreműködik, mellettük The Weeknd, Skepta, Young Thug és Ty Dolla Sign is feltűnik.

Bár a névsor erős, szinte az összes közreműködésnél elmondható, hogy a featek nem a legjobb arcukat mutatják, hiszen Lamar és Skepta kivételével egyikük flow-ja vagy szövege sem emelkedik ki a középszerűségből. Ez főleg annál a Travis Scottnál igazán sajnálatos, aki a négy szám közül egyikben sem alkot emlékezeteset. 

Párizs, Franciaország - Július 04.: Kendrick Lamar részt vesz a Chanel Haute Couture Fall/Winter 2023/2024 bemutatóján a párizsi divathét keretében 2023. július 04-én Párizsban, Franciaországban. (Fotó: Jacopo Raule/Getty Images)
Kendrick Lamar részt vesz a Chanel Haute Couture Fall/Winter 2023/2024 bemutatóján a párizsi divathét keretében 2023. július 4-én Párizsban. Forrás Jacopo Raule/Getty Images
A másik baj a sok közreműködővel az, hogy az ember egyszerűen azt érzi, Carti túlságosan is sokat enged nekik, meg sem próbálja őket kicsalogatni a zenei komfortzónájukból és inkább ő igazodik a többiek stílusához. Persze az teljesen rendben van, ha az előadó olyan feateket választ egy-egy zenei alaphoz, akiknek szerinte az jól állna, vagy jól tudnának rajta működni, de itt inkább az a helyzet, hogy Carti teljesen elvesztette a kontrollt a saját albuma felett – és ami ennél is látványosabb, hogy ez őt egy kicsit sem érdekli.

A Whole Lotta Reden is változatos volt a közreműködők névsora, de azokon a számokon és a lemezen is Carti dominált, a többiek pedig asszisztáltak hozzá, nem pedig fordítva.

Kiemelt tartalom
Retinaégető lemezborítók, amelyekről képtelenség eldönteni, ironikusnak szánták-e őket Retinaégető lemezborítók, amelyekről képtelenség eldönteni, ironikusnak szánták-e őket 2024.10.4 12:27

Itt viszont a Weeknd-es számnak abszolút Weeknd-es hangzása van, a Kendrick Lamar-osoknak Kendrick Lamar-os, a Travis Scott-osoknak pedig Travis Scott-os, és így tovább. Ezek annyira különböző flow-k, hogy az egész Music azt az érzetet kelti, mintha Carti valójában csak közreműködő lenne a saját lemezén.

Ez azért is szomorú, mert a legutóbbi időben ezernyi közreműködése volt, és mind a számok maguk, mint Carti vendégverzéi erősebbre és ikonikusabbra sikerültek, mint a Music esetében. Gondoljunk csak a Type Shitre, a Carnivalra, a Field Tripre, a Timelessre, vagy a Lattóval közös Blick Sumra.
Forrás Astrida Valigorsky/WireImage

Fekete káosz

A Music maga a teljes káosz. A közreműködők nagyon széles hangzásvilágainak palettája miatt teljesen szétesik a lemez. De ennek persze az az oka, hogy nem is látszik bármiféle koncepció vagy gerinc, amire fel szerették volna húzni, máskülönben ez nem történhetett volna meg.

Ha mégis szeretnénk valami keret vagy gondolatiság mögé beszuszakolni a lemezt, akkor azt el lehet mondani, hogy ez egyfajta „Best of”-ként működik, hiszen Carti egészen a 2018-as lemezének, a Die Litnek a dallamosabb, melankolikusabb hangzásvilágáig nyúl vissza. Ezek keverednek a WLR örökségével és az Opiumra jellemző, sötét, basszusnehéz kísérletezésekkel, de ezek is olyan véletlenszerűen váltják egymást, hogy csak elvesznek a lemez élvezhetőségéből.

Forrás Harmony Gerber/WireImage

Hogyha viszont valóban az az igaz, hogy ezt 30 számot egy ilyen Best ofnak szánta Carti (elvileg idén lesz harmincéves a rapper), akkor legalább vehette volna a fáradtságot, hogy valamiféle kronológia szerint rendezi el a számokat.

Én személyesen egyébként azt is rendkívül sajnálom, hogy hiába dolgoztak Carti keze alá a műfaj legjobb producerei, nem lett igazán progresszív a végeredmény. Persze nem várható el minden Carti-albumtól, hogy mindenképpen paradigmaváltó legyen – már az is nagy szó, hogy egyszer sikerült –, de ennek ellenére sokkal több tépős-zúzós, metálos rage-re számítottam.

De amik abszolút pozitívnak tekinthetőek, azok egyértelműen zenei alapok (többsége) és Carti azon unikális képessége, hogy legalább ötféle hangszínen képes rappelni, akár ugyanazon a számon belül is. Ez a fajta játékosság nagy erőssége a lemeznek, még úgy is, hogy sokszor olyan követhetetlennek tűnik, hogy éppen mikor miért hörög rekedten, énekel bébihangon vagy imitálja Future-t.

Kiemelt tartalom
Öt OTL-album, amit nagyon ajánlunk azoknak, akiket még nem győzött meg a hazai trap Öt OTL-album, amit nagyon ajánlunk azoknak, akiket még nem győzött meg a hazai trap 2024.8.27 14:26

A produceri munkára nem lehet kifogásunk, a beatek nagy része baromi erős, viszont az adlibek (vagyis itt az ilyen céltalan bemondások) annyira túl vannak tolva, hogy elképesztően idegesítőek. Ha nem hangzik el legalább ezerszer a számok bármely pontján, hogy SWAMP IZZO, akkor egyszer sem, pedig pont annyiszor lenne rá szükség.

A zeneszövegektől sem kell Beton.Hofi szintű világmegfejtéseket várni, de egy-két szórakoztató sorral azért ez a lemez is szolgál, még úgy is, hogy a viszonylagos zenei progresszivitás ellenére másfajta progresszivitást nem érdemes keresni: a szövegekben a „műfaji sztenderdekhez” képest is elég zavaróan túl van tolva a nőgyűlölet. Szóval pro tipp, a lyricset inkább ne nézzétek meg, mert elég kiábrándító, és annyit úgysem ad hozzá az élményhez.

Az egész Musicból sugárzik, hogy Carti az előző lemez sikere után túlságosan is elbízta magát és úgy érzi, hogy bármit is tesz le az asztalra, a rajongói úgyis kitartanak mellette. Ami egyébként igaz is, hiszen hiába nem tudott nagyot igazán nagyot alkotni most Carti – mondjuk nem is nagyon próbált –, még így is alig van nála izgalmasabb, karakteresebb rapper a szcénában.

Forrás Wagner Meier/Getty Images for Live Nation

Bár a kritikánk alapján úgy tűnhet, hogy ezt a lemezt bűnrossznak tartjuk, de azért közel sem erről van szó. A dalok egy jó része minden hiba ellenére nagyon is élvezhető és szórakoztató, és mindenki megtalálhatja benne azt a Cartit, akit szívesen hallgat, és akit valamiért megszeretett az elmúlt évek alatt. (Mi is összeállítottunk egy listát a szerintünk legjobb számokból.)

Ne legyenek kétségeink, a Music így is messze kiemelkedik az elszürkülő, repetitív rapszcénából, egyszerűen csak nem egy korszakos alkotás, mint amire a hype alapján számítani lehetett, és teljesen érthetetlen, hogy ezen mégis mi készült öt évig. Összecsapottságában jobban hasonlít inkább egy túlbuzgó rapper évi harmadik lemezére, mint egy öt év termését gondosan kiválogató, tudatos koncepcióra. Carti mindenesetre fürdőzik a sikerben és az elismerésekben, az albumon található számok jobbik részéből, A Whole Lotta Red sikeréből és az ikonikussá váló karakteréből még egy darabig biztos meg fog tudni élni, de azért reméljük, hogy még egy erős albumot hozzátesz majd az életműhöz valamikor.

 

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!