2024.11.2 9:16
Olvasási idő 9:02
Krajnyák Petra

„Nincs olyan, hogy férfias vagy nőies szakma” – Interjú Rózsahegyi Dániel dizájnerrel, aki Troye Sivan fellépőruháit is tervezte

„Nincs olyan, hogy férfias vagy nőies szakma” – Interjú Rózsahegyi Dániel dizájnerrel, aki Troye Sivan fellépőruháit is tervezte
Forrás Instagram/@rollingstone
DIVAT DIVATBEMUTATÓ LONDON MAGYAR DIVAT

Rózsahegyi Dániel már egész kiskorától kezdve tudta, hogy divattervező lesz, így tudatosan készült tanulmányaira és építette karrierjét.

Rózsahegyi Dániel még csak 31 éves, de már a brit Charles Jeffrey LOVERBOY márka vezető tervezőjeként egyedi öltözeteket készít hírességeknek, mint Troye Sivan, Chappell Roan vagy Tilda Swinton. Nemcsak alkotó, hanem oktató is, méghozzá az East London University-n. Már gyerekkorában eldöntötte, hogy divattervező lesz és ennek megfelelően végezte tanulmányait. Majd döntött úgy, hogy elhagyja az országot, hogy egy olyan élhessen, ahol fejlődhet, kiteljesedhet és megélhet tervezőként.

Kezdjük a kezdeteknél. Mikor ébredtél rá, hogy a ruhák nemcsak funkcionális szerepet töltenek be, hanem önkifejezési eszközként is szolgálhatnak?

Emlékszem, már egészen fiatal fiúként is imádtam a ruhákat és az öltözködést. A testvéreimmel játszott képzeletbeli játékainkhoz kitalált karakterek sosem érződtek igazan valósnak a megfelelő öltözet nélkül. Ikertestvérként felnőve az emberek gyakran egy személyként tekintettek rám és az öcsémre, figyelmen kívül hagyva a különbözőségeinket és egyediségünket. Azt hiszem, ez táplálta a vágyamat, hogy kifejezzem az egyéniségemet, és ehhez a divat lett az eszközöm. A tinédzser éveimben elkezdtem mélyrehatóbban kísérletezni a személyes stílusommal – voltak sikerek és kudarcok is, de mindenekelőtt nagyon jól szórakoztam. Én voltam az a gyerek, aki egy, az apjától kölcsönzött régi bőr aktatáskával járt suliba hátizsák helyett, és folyamatosan divatillusztrációkat rajzoltam minden füzetembe.

Kiemelt tartalom
November legjobb divatmomentumai: Chappell Roan az SNL-ben, Iman Helif, Bella Hadid és a Wicked November legjobb divatmomentumai: Chappell Roan az SNL-ben, Iman Helif, Bella Hadid és a Wicked 2024.12.5 11:10

Amikor az emberek elkezdtek észrevenni, meglepett a támogatásuk és az őszinte érdeklődésük a vázlataim iránt. Imádom a divatot, mert egy adott öltözékkel azonnal létrehozhatok egy hangulatot vagy életérzést. Egy szett összeállítása vagy valami új tervezése számomra olyan, mint a sajátos „világépítés”. Te hozod létre a saját főszereplődet és biztosítod, hogy a megjelenésük beleilleszkedjen a történetedbe. 

Mint tervező, ez a megközelítés a mai napig kulcsfontosságú a munkámban. Minden szezon új történetszálat hoz, és próbálok olyan ruhákat tervezni, amelyek a kifutón járó modelleken természetesen átadják a történetet – szavak nélkül.

Volt vagy van olyan személy az életedben, aki már korán arra inspirált, hogy divattal foglalkozz?

Hihetetlenül szerencsésnek érzem magam, hogy olyan szüleim vannak, akik ennyire támogatóak velem és a testvéreimmel. Mindig a mi igényeinket helyezték előtérbe, és soha nem kételkedtek bennünk. Ezért mindig is nagyon hálás leszek nekik! Nem lennék ott, ahol most vagyok, ha nem bátorítottak volna olyan kitartóan. Fiatal koromtól kezdve észlelték a vonzalmam és képességeim a rajzolás, a vázlatkészítés és a művészetek iránt. Arra ösztönöztek, hogy építsek az erősségeimre és teljes mértékben felfedezzem a szenvedélyemet. Miután rájöttek, hogy a divat nem csupán egy hobbi számomra, hanem valódi karriercél, teljes mértékben mellém álltak. 

Apám, aki nagyon bölcs és megfontolt ember, korán megértette, hogy ha sikeres akarok
lenni ebben az iparágban, el kell hagynom Magyarországot és máshol kell megvalósítanom az álmaimat. Javasolta, hogy járjak egy kétnyelvű középiskolába, hogy tökéletesítsem az angol nyelvtudásomat, ezzel felkészítve magam a külföldi tanulmányokra.

A terv mindig az volt, hogy végül egy olyan helyre költözöm, ahol fejlődhetek, kiteljesedhetek és megélhetek tervezőként.


Édesanyám mélyen szenvedélyes az emberi kapcsolatok, a művészetek és a zene iránt. Hasonló lencsén keresztül látja a világot, mint én, és mindig is volt köztünk egy kimondatlan megértés, egy különleges kapocs. A balett és a klasszikus zene iránti szeretete erős hatással volt a korai munkáimra és a mai napig inspirálnak.

Mikor kezdtél el ruhákat tervezni?

Nagyon fiatal koromban kezdtem el rajzolni és úgy hiszem, hogy az első divattervrajzom körülbelül öt éves koromban készült. Azonban a tervezésbe csak később merültem el igazán. Emlékszem, amikor a családommal megnéztem a Diótörőt a Magyar Állami Operaházban – ez egy éves hagyomány volt nálunk, mivel a kishúgom szerepelt benne. A látvány, a zene és a jelmezek teljesen lenyűgöztek az első alkalommal. Amint hazaértünk a színházból, azonnal elkezdtem tervezni egy kollekciót a történet alapján tele voltam kreatív energiával. Ez a hihetetlen érzés és szenvedély mind a mai napig megszáll, valahányszor valami inspirálóval találkozom.

Kiemelt tartalom
Ajánló a Vogue: A 90-es évek című sorozathoz, ami egyszerre megsirat és nevettet, de mindenekelőtt a divatban gyönyörködtet Ajánló a Vogue: A 90-es évek című sorozathoz, ami egyszerre megsirat és nevettet, de mindenekelőtt a divatban gyönyörködtet 2024.10.26 9:58

A legtöbb tervem vázlat formájában maradt, amíg Dániába nem költöztem és el nem kezdtem a BA tervezői képzésemet, ahol elsajátítottam a mintavágás és a ruhakészítés alapjait. Ekkor először kezdtek végre életre kelni az ötleteim kézzelfogható formában.

Emlékszel az első ruhadarabra, amit teljes egészében te készítettél?

Abszolút! Az egyetem első évében sötétebb, fantasy-ihlette fázisban voltam. Teljesen lenyűgözött a középkori páncélok szerkezete és kis részletei. Ezeket a struktúrákat és vonalakat akartam újraértelmezni egy nőiesebb dizájnban. Végül egy bőrszoknyát terveztem, amely paneles és bonyolult pipingszerű részletekkel készült. Kis időbe telt, mire elkészítettem, mivel ez volt az első ruhadarab, amit teljesen nulláról én csináltam, de emlékszem, milyen büszke voltam arra, hogy életre kelthettem azt a víziót.

Ugyan 2024-et írunk, de valljunk, főleg az idősebb generációk esetében, még mindig tapasztható, hogy a divatra feminin érdeklődési területként, amolyan női hóbortként tekintenek. Téged ért valaha bármilyen negatív élmény, atrocitás azért, mert divattal foglalkozol?

Több mint egy évtizede élek külföldön és el kell mondanom, hogy ez idő alatt egyszer sem tapasztaltam előítéletet vagy kritikát. Viszont emlékszem, hogy Magyarországon sok negatív megjegyzést kaptam idegenektől az utcán, amiért máshogy öltözködtem, mint azt ők megszoktak. Még néhány tanárom is viccelődött velem, mondván, hogy sosem leszek dizájner és inkább egy "férfiasabb" karriert kellene fontolóra vennem.

Kiemelt tartalom
Rózsaszín masnik, burzsuj maximalizmus, barna bőrök és soft power: Mutatjuk, szerintünk mik lesznek 2025 legforróbb trendjei Rózsaszín masnik, burzsuj maximalizmus, barna bőrök és soft power: Mutatjuk, szerintünk mik lesznek 2025 legforróbb trendjei 2024.10.13 9:48

Mindig is utáltam ezt a szűk látókörű szemléletet és erősen hiszem, hogy ez egy kulturális attitűdből fakad: egy mélyen gyökerező félelemből minden olyan dologgal szemben, ami nem illeszkedik az általuk vélt hagyományos „normális” fogalmába.

Őszintén szólva, ennek az iparnak több női vezetőre van szüksége. Ha megnézed a nagy márkákat és kreatív igazgatóikat látni fogod, hogy még mindig nagyrészt férfiak dominálják az iparágat. Szerencsére mostanában elkezdünk látni egy kis fejlődést és több női kreatív igazgató és dizájner ér el sikereket. Remélem, hogy ez a tendencia folytatódik a közeljövőben is.

Mindenkinek, aki fél az előítéletektől a karrierválasztása vagy szenvedélye miatt, azt mondanám: maradjatok hűek önmagatokhoz és harcoljatok azért, amiben hisztek. Mindenkinek csak egy élete van és azt autentikusan kell élnie mindenkinek, olyan emberként, akivé válni szeretne. Soha ne hagyd, hogy bárki visszatartson és lehúzzon!

Nincs olyan, hogy férfias vagy nőies szakma. Vagy tehetséged van egy adott szakmához vagy nincsen. Ez ennyire egyszerű.

Sokan dédelgetnek divattervezői álmokat, de nem tudják merre induljanak. Te hogyan kezdted meg tanulmányaidat?

Ahogy korábban említettem, mindig is terveztem, hogy külföldön tanulok, mivel a magyar divatszíntér technikailag nem létezik és irreleváns a világ divatfővárosaihoz képest. Miután elvégeztem egy kéttannyelvű középiskolát Budapesten, elkezdtem a BA tanulmányaimat Dániában a VIA DESIGN + BUSINESS University-n, ahol több mint öt évet tanultam. Ez teljesen átformáló és igazán csodálatos élmény volt. Megtanultam az alapokat, a mintakivágástól és varrástól kezdve az ipari szabványoknak megfelelő számítógépes programok használatáig, amelyekkel technikai rajzokat készíthettem a gyártáshoz.

Kiemelt tartalom
Nouveau-boho, gótikus porcelánbabák és a New York-i gyíkos hölgy – Összegyűjtöttük az őszi divathetek legjobb kollekcióit Nouveau-boho, gótikus porcelánbabák és a New York-i gyíkos hölgy – Összegyűjtöttük az őszi divathetek legjobb kollekcióit 2024.10.11 11:35

Az utolsó évemben Londonból érkezett egy vendégelőadó, Ike Rust, aki abban az időben a University of Westminster MA Menswear programjának vezetője volt. Miután megszereztem a BA diplomámat, felajánlotta, hogy helyet biztosít a mesterképzésén Londonban. Nagyon boldog voltam a lehetőség miatt, mivel mindig is az volt a célom, hogy Londonban, Párizsban vagy Milánóban tanuljak.

Szerencsés voltam, mert nyertem egy ösztöndíjat a mesterképzésemhez, ami lehetővé tette, hogy Londonba költözzek. Két évembe telt, míg befejeztem a mesterképzést, ami teljesen más tapasztalat volt, mint a BA. A fókusz sokkal inkább az egyénre helyeződött, arra, hogy ki vagy tervezőként, mi a te egyedi nézőpontod és esztétikád. Ez igazán érdekes és tanulságos élmény volt.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Charles Jeffrey LOVERBOY (@charlesjeffreyloverboy) által megosztott bejegyzés

A Westminsteri Egyetem elvégzése után nyertem egy apprentice programot a British Fashion Council (BFC)-nek hála, amely egy évig tartó, fizetett junior designer szerepet nyújtott egy londoni tervezőstúdióban. Így kerültem a Charles Jeffrey LOVERBOY-hoz, ahol most a vezető tervező vagyok. Évente két kollekciót tervezek, emellett különleges együttműködéseket és egyedi öltözeteket készítek hírességeknek, szorosan együttműködve a tervezőcsapattal és a cég kreatív igazgatójával. Az elmúlt évben elkezdtem tanítani is az East London University-n is, mint külső ipari oktató a fiatal dizájnerek BA programjában.

Szokott honvágyad lenni?

Nem igazán. Ne érts félre, nagyon szokott hiányozni a családom, ha haza is látogatok az elsősorban azért van, hogy őket lássam. De egyébként semmi más nem köt Magyarországhoz. Az élet számomra sokkal gondtalanabb, élvezhetőbb és élhetőbb Londonban. Londont most már teljesen az otthonomnak érzem.

Milyen különbségeket érzékeltél eddig az angol és a magyar divatszakma között?

Igen jelentős ellentét van a brit és a magyar divatipar között. A brit divatnak megvan a maga különös bája; szinte olyan, mint a furcsa, kívülálló testvére Milánónak és Párizsnak, ahol a márkák egy kicsit merészebbek és egyediek lehetnek. Rengeteg lehetőség van a fiatal tervezők számára, hogy bemutassák munkájukat és a gazdag szubkulturális referenciaanyag szinte kimeríthetetlen inspirációs forrást jelent. A brit divatnak voltak mélypontjai és csúcsai is, és a Covid időszak sajnos nem segített rajta. Azonban úgy érzem, hogy az utóbbi években kezdi visszanyerni eredeti fényét és a hype visszatér Londonba.

Kiemelt tartalom
New York, London, Milánó, Párizs: a legjobban öltözött sztárok a divathetek első soraiból New York, London, Milánó, Párizs: a legjobban öltözött sztárok a divathetek első soraiból 2024.10.8 16:18

Ezzel szemben úgy érzem, hogy a magyar divat még gyerekcipőben jár. Nincs elég platform a fiatal kreatívok számára, hogy bemutassák tehetségüket, és véleményem szerint az oktatási rendszer is elavult. Azok a márkák, amelyek a médiában dominálnak, régóta nem változtak. Úgy vélem, jelentős változtatásokra van szükség ahhoz, hogy a magyar divat nemzetközi szinten is elismerést nyerjen.

Szerinted milyen kvalitásokra van szüksége egy tervezőnek?

A diákjaim gyakran felteszik nekem ezt a kérdést és mindig azt mondom nekik, hogy az elkötelezettség és a kemény munka elengedhetetlen. Folyamatosan figyelni kell a környezetünket és szellemileg feljegyezni minden apróságot, ami inspirálhat. A kreativitás nyilvánvalóan alapvető, emellett fontos, hogy jó érzéked legyen az anyagokhoz, a színekhez és a kompozícióhoz. Emellett képesnek kell lenned döntéseket hozni és jól teljesíteni nyomás alatt. A tervezés egy együttműködési folyamat, ezért tudnod kell másokkal dolgozni. A tervek megvalósulása előtt számos tervezési szakasz van. Tervezőként együtt kell működnöd a gyártási csapattal, az értékesítési és merchandising csapatokkal, más tervezőkkel és külsős ügyfelekkel, akiknek nagyon konkrét elvárásaik vannak.

Azonban a legfontosabb tényező a saját egyediséged. Ha igazán bele tudsz mélyedni abba, ami téged egyedivé tesz, akkor ki fogsz tűnni.

Mesélnél egy kicsit a Charles Jeffrey LOVERBOY márkáról, aminek dolgozol?

Természetesen! A Charles Jeffrey LOVERBOY egy londoni divatház, amelyet a Glasgow-i születésű tervező, illusztrátor és kreatív, Charles Jeffrey alapított 2014-ben. A LOVERBOY esztétikája és vizuális nyelve Charles stíluskódjaira, illusztrációira és a korai queer éjszakai életéből merített inspirációira épül. A márka színes, DIY kinézete gyakran ötvöződik hagyományos, retrospektív utalásokkal és egy punk szubkulturális érzettel. A márka középpontjában állandóan a sokszínűség és az identitás gondolatai állnak. Világszerte értékesítjük a ruhadarabjainkat nagykereskedelmi partnereken keresztül és a saját weboldalunkon is.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Charles Jeffrey LOVERBOY (@charlesjeffreyloverboy) által megosztott bejegyzés

Az egyik ikonikus termékünk az „Ears Beanie,” egy vastag kötött sapka macskafülekkel és egy nagy márkajelzéssel az elején. Ezt az ikonikus darabot K-pop sztárok, amerikai popsztárok és más hírességek, valamint fiatalok viselik világszerte. A termékeink mindig tartalmaznak egy csipetnyi humort és egy szórakoztató csavart a hagyományos darabokon, így egy igazán egyedi stílust képviselnek a ruhatárban.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Valerie Zhang (@valslooks) által megosztott bejegyzés

Több tervező is közreműködik az új kollekciókban. Hogyan zajlik a közös munka, hogyan osztjátok el egymás között a feladatokat?

A tervezőcsapatunk viszonylag kicsi a cég sikeréhez képest; mindössze három főből áll. Szorosan együtt dolgozom Charles-szal, a kreatív igazgatónkkal, valamint a junior tervezőmmel. Charles általában irányvonalat ad a szezonális kollekciókhoz, amelyekből kiindulva kidolgozzuk a koncepciókat és elkezdjük a kutatást. Hetente tartunk megbeszéléseket és ruhapróbákat vele, hogy a kollekció megfeleljen az eredeti elképzelésének. Emellett együtt kell dolgoznom a gyártási csapatunkkal is, hogy a mintadarabok időben és megfelelően elkészüljenek és a végleges kollekciók legyártásra kerüljenek. Rendszeresen találkozom az értékesítési és árurendelési csapatokkal is, hogy nyomon követhessük a célárainkat és megbizonyosodjunk arról, hogy a termékek megfelelnek az előírt követelményeknek.

Chappell Roan a Rolling Stone magazin fotózásán viselte a Charles Jeffrey Loverboy egyik kreációját. Forrás Instagram/@rollingstone

Téged személy szerint mi inspirál? Nehéz elvonatkoztatni a személyes stílusodtól, amikor tervezel, és a márka irányvonalait követni?

Ezt elég nehéz leírni. Azt mondanám, hogy az inspirációm nagyon projektalapú. Egyes esetekben egy vintage kép egy férfiról, aki egy szép öltönyt visel, míg máskor egy film, egy előadás vagy akár egy hely is lehet a forrás. Könnyen el tudok vonatkoztatni; megtanultam alkalmazkodni az egyes projektek aktuális igényeihez. Úgy gondolom, ez egy jó tervező alapvető jellemzője. Igyekszem minden projekthez hozzátenni egy kicsit magamból, de vannak esetek, amikor ez egyszerűen nem lehetséges és ez rendben van. A stílus folyamatosan változik, és fontos, hogy nyitottak legyünk a különböző hatásokra.

Troye Sivan egyedi tervezésű kreációidat viselte a SWEAT turnén. Hogyan jött ez a lehetőség, és milyen volt egy ekkora popsztárral együtt dolgozni?

Ez valóban egy fantasztikus pillanat volt számunkra és számomra is, mint rajongónak. Gyerekként, amikor otthon rajzoltam, sosem álmodtam volna arról, hogy egyszer ilyen hírességeknek tervezhetek. Az élet furcsa ily módon. Ez a megkeresés Troye stylistjától, Marc Forne-tól érkezett, ő kereste meg a főnökömet azzal a kéréssel, hogy tervezzünk pár egyedi szettet az közelgő SWEAT turnéra. Elég rövid határidőnk volt a projekt megvalósítására, de gyorsan összehoztuk. Szerencsénk volt, hogy a stylist pontosan megfogalmazta, milyen hangulatot keres Troye öltözékeihez. Végül két teljes szettet terveztünk neki: az egyik egy mini pliszírozott szoknya, amit az ikonikus chaps nadrágjához illesztettünk, párosítva egy szűk humoros felsővel, amelyen az áll:

„Am I gay for liking Troye Sivan’s music?”

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Charles Jeffrey LOVERBOY (@charlesjeffreyloverboy) által megosztott bejegyzés

A másik szett egy klasszikus, szűk logós tank topot tartalmazott csíkos, fodros boxeralsóval. Nagyon örültünk, hogy a végén mindkét szett bekerült a show-ba.

Kiemelt tartalom
Összeszedtük a legfontosabb őszi divattrendeket – Válogatás a divathetek legemlékezetesebb street style pillanataiból Összeszedtük a legfontosabb őszi divattrendeket – Válogatás a divathetek legemlékezetesebb street style pillanataiból 2024.10.1 15:31

Szerencsére az évek során megtanultam, hogyan kell együttműködni hírességekkel a cégnél. Mi készítettük James Corden tavalyi Met-gála ruháját. Öltöztettük már Tilda Swintont is több alkalommal – a brit divatdíjátadóra, a British Vogue címlapjára és más hasonló eseményekre egyaránt. Ez egy hihetetlenül izgalmas projekt volt és remélem, hogy a jövőben több hasonló különleges darabon dolgozhatok majd.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

DANIEL ROZSAHEGYI (@daniel_rozsahegyi) által megosztott bejegyzés

A Charles Jeffrey LOVERBOY új kollekciója bennem egyfajta gyermeki játékosságot, a szülők gardróbjában játszott dress-upot idézi fel. Emlékszel még az első kedvenc gyerekkori ruhádra? Akár a saját, akár a szüleid ruhatárából?

Ebben egyáltalán nem tévedsz. Mindig van egyfajta naivitás a kollekcióinkban, azonban a narratíva egy kicsit mélyebb volt ennél. Azt kutattuk, ki is az igazi „LOVERBOY” és mit viselne napkeltétől napnyugtáig – egy teljes ruhatárváltás a reggeli pizsamától az esti szmokingig. A hagyományos brit katonai egyenruhák és szabászat is erősen beépült a ruhadarabokba. 

Hogy válaszoljak a kérdésedre: emlékszem, hogy a nagymamám egy aranyos kis pulcsit kötött nekem és a testvéremnek, elefántokkal díszítve. Én imádtam az enyémet – ez egy nagyon kedves emlék számomra.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!