A Gazdasági Versenyhivatal szerint az influenszerek mindössze 20 százaléka tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat. Több reklámügynökség és hirdető cég is érintett az ügyben.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt hat magyar influenszerrel, valamint számos hirdető céggel, közreműködő reklámügynökséggel szemben indított versenyfelügyeleti eljárásokat a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).
A hatóság kedden az állami hírügynökséggel közölte: a GVH 2023 novemberében a magyar influenszerek reklámozási gyakorlatának áttekintésére online ellenőrzést (sweepet) tartott, amelyben 28 magyar véleményvezért vizsgált különböző közösségi platformokon (Instagram, YouTube, Facebook, TikTok).
A GVH feltárta: mindössze az influenszerek 20 százaléka tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, 54 százaléka általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig, míg a véleményvezérek mintegy negyede soha, vagy csak nagyon ritkán tesz közzé bárminemű tájékoztatást. A vizsgált tartalmak fizetett jellegének feltüntetési módjában is tapasztalt hiányosságokat a GVH – írják.
A GVH hangsúlyozta: a versenyfelügyeleti eljárások megindítása önmagában még nem jelenti azt, hogy az érintett személyek és vállalkozások jogsértést követtek el. Az eljárás a tények és a felelősség tisztázására, a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárásokra biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
A GVH a közleményében a véleményvezérek figyelmébe ajánlja a 2022 végén frissített influenszermarketing-tájékoztatót, ami gyakorlatiasan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, hogyan lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak.