A Chanel a 2022/23-as kollekciójának bemutatóját rendhagyó módon Szenegál fővárosában, Dakarban tartotta. A világ elkerülhetetlenül szkeptikusan állt a dolog előtt: milyen lehet egy show New Yorktól, Párizstól és Milánótól messze, a világ másik felén?
A feladat adott: tud-e olyan eseményt rendezni a világ egyik legnagyobb fashion márkája, ami valóban kapcsolódik a helyi kultúrához és közösséghez, a helyi alkotók is profitálnak belőle, és nem megy-e át rongyrázásba, ahol a VIP-vendégek magánrepülővel és sötétített limuzinnal érkeznek? És ami a legfontosabb: Dakar csupán egy Afrika-tematikájú kollekciónak nyújtana vibráló hátteret, ami tele van divatklisékkel? A válasz szerencsére az, hogy nem.
A Chanel még júniusban jelentette be a 2022/23-as Métiers d'art bemutatójának rendhagyó helyszínét, előtte pedig három évig tervezgették az eseményt. Dakar egy logikus választásnak bizonyult, tekintve, hogy a város régóta a kézművesség, a textilipar és a kultúra központjaként ismert Afrikában. A Chanel fontosnak tartotta azt is, hogy az első afrikai fashion show-n a helyi művészek és írók is kibontakozhassanak, ezért sok, főleg szenegáli alkotó csatlakozott be a munkába.
Több mint divatbemutató
„A kifutón túl az esemény egészét vettem figyelembe. Azt akartam, hogy minden finoman történjen, több napos, mély és tiszteletteljes párbeszéd során“ - mondta Virginie Viard kreatív igazgató a december 5-én startoló programsorozatról.
A városba érkező vendégek számára a kulturális túra egyik első állomása a Dakar partjainál fekvő, 900 méter hosszú Gorée-sziget volt, ami egykor a rabszolgasorba jutó emberek millióinak jelentette azt a pontot, ahonnan nem volt visszaút.
A Chanel rendezvénysorozatának központi helyszíne az egykori Palais de Justice (ami ma a dakari művészeti biennálénak ad otthont) adott teret a különböző előadásoknak, workshopoknak, és magának a bemutatónak is. Az École des Sables afrikai táncintézet művészei az Obree Daman és kórusa által vezetett vidám felvonulással nyitották meg a showt a mid-century stílusú épületben. Előző este a szenegáli rapper, Nix állt a tömeg elé, Marie NDiaye írónő, Charlotte Casiraghi és Rokhaya Niang „irodalmi randevúja“ után. Más helyszínen pedig Pharrell lépett színpadra, hogy a helyi főiskolák diákjaihoz szóljon, elmélkedve az alkalom jelentőségéről, elkerülhetetlenül stílustanácsokat osztogatva.
A legfontosabb azonban Bruno Pavlovsky, a Chanel elnökének bejelentése volt, miszerint hosszútávú együttműködésben gondolkodnak a Chanel ikonikus, le19M intézménye és a dakari IFAN Afrikai Művészeti Múzeum között.
A fashion show
A kollekcióját valahol a ready-to-wear és a haute couture kategóriák keresztmetszetébe lehetne sorolni. A show-t tweedek nyitották meg, az A-vonalú szoknyák és gyöngyök helyett viszont hosszú, bőszárú nadrágok, korall- és fából készült, geometrikus gyöngysorok voltak a rivaldafényben. Egy kötött felső például olyan flitteres, dupla-C monogrammal volt díszítve, amit akár a dakari piacon található kamuChanel darabokról is szalajthattunk volna, míg a színes, textúrált, gyakran gyöngyös panelekkel díszített szövetek a le19M technikai bravúrjának voltak köszönhetőek. Ezek a darabok pont olyan színesek és eklektikusak voltak, mint a tradicionális afrikai ruhák a közönség soraiban. Az okkersárga, papagájzöld és csokoládébarna színeket a 70-es éveket idéző lazaságból merítették, amit Virgine inspirációként említett, talán Malick Sidibé ikonikus fotóira vagy a kongói sapeur szubkultúra vibráló dandyizmusára gondolva.
Bár a kollekció operált a helyi stílussal és kultúrával, mégis elkerülte a vizuális kliséket, miközben remekül ragadta meg a kontinens hangulatát. Az egyik bouclé kabátot például a szenegáli zászló vörös, zöld és sárga színei díszítették diszkréten, míg az afrikai dobok lánc formájába elevenedtek meg.
A kifutón kívül - a főleg nyugat-afrikai vendégekből álló közönségben - is Chanel-darabokat lehetett felfedezni, és minden bizonnyal ez a valaha volt egyik legjobban öltözött közönség: a Dakar Fashion Week alapítója, Adama Ndiaye egy rózsaszín selyemruhában érkezett, fejkendőjére Chanel-brosstűket tűzött, amik a hát nélküli melltartóján lógtak, Abrima Erwiah tervező pedig a frizurájába aggatott Chanel-láncokat és logós medálokat.
Sokan hagyományos köntösüket és kelméjüket egészítették ki Chanel-kiegészítőkkel, például egy napszemüveggel, táskával vagy ékszerekkel, és talán ezzel vált teljessé a show üzenete: lehet, hogy a Chanel most először képviseltette magát Afrikában, de Dakar a tradicionális divat szerelmeseinek Mekkája, és sokan vannak köztük, akik már régóta messziről csodálják a francia márkát, ami viszont tökéletesen megfér a helyi viselet mellett is.