New Music Friday REFRESHER-módra: a Playback Péntekben ismét a hét legizgalmasabb könnyűzenei megjelenéseit gyűjtöttük össze, ezúttal két lemezt és néhány dalt hoztunk nektek, hogy jól induljon a hétvége.
Albumok
MGMT: Loss of Life
Sokan talán úgy vannak az MGMT nevének hallatán, hogy „ők még léteznek?“, pedig a zenekar legutóbbi, 2018-as Little Dark Age című albuma még egy TikTok-slágert is kitermelt, és imádták a kritikusok is. Most, hogy reneszánszát éli az a fajta indie és szintipop, amelyben a New York-i duó úttörőnek számított (például olyan, egyértelműen hasonló receptre építő produkciók tűnnek fel, mint a múlthéten debütlemezzel jelentkező Royel Otis), talán Andrew VanWyngarden és Benjamin Goldwasser párosa is régi pompájában tündökölhet. Persze a mai zeneiparban nem lehet évtizedenként csak két albumot kiadni, ha közszájon akarsz forogni, viszont annak ellenére, hogy újabb meg újabb slágereket képesek írni, az MGMT-nek láthatóan nem a közszájon forgás az elsődleges célja.
Ez az új, Loss Of Life című nagylemezük zeneiségén is érződik. Sokkal kevesebb teszkódiszkós táncdalt tartalmaz, jóval balladisztikusabb jellegű darabok alkotják, ami jól is áll az öregnek még mindig nem nevezhető (mindketten 41 évesek) duónak, akik a legjobb értelemben véve tűnnek koravénnek ezen a lemezen. Jó sok akusztikus gitár, húsba vágó szövegek, de mindez anélkül, hogy az a „goofyság“, ami totál egyedivé teszi a MGMT-t, kiveszett volna a hangszerelésből. Talán ez a legkevésbé popos lemezük, amelyre hat évre kellett várni, de bárhogy is nevezzük a kiégés ellentétét, az az, ami velük történt az elmúlt években. (Maier P.)
Real Estate: Daniel
"Olyan, mint egy visszatérő lemez, még annak ellenére is, hogy nem nagyon mentünk sehová" – mondta Alex Bleeker basszusgitáros a Far Out interjújában a Real Estate legújabb albumáról. A New Jersey-ből származó zenekar 15 év alatt már a hatodik nagylemezét hozza ki, ezúttal Daniel címmel. Nem csoda, hogy a csapat visszatérésként tekint az anyagra, hiszen The Main Thing című előző albumuk épp a koronavírus-járvány hajnalán, 2020 februárjában jött ki, így a pandémia egy komplett lemezbemutató turnét vett el tőlük.
Martin Courtney énekes-gitáros ugyanebben az interjúban ismerte be, hogy amikor a mostani lemez anyagát megírta, rögtön Tom Petty jutott az eszébe, majd az egész zenekar azon viccelődött, hogy úgy hangzanak, mint Shania Twain.
Természetesen a legkirályabb értelemben. Tényleg van az anyagban egy adag heartland [rock], amire nem igazán törekedtem, egyszerűen csak jött
– magyarázta a frontember.
Az albumot egyébként az előző év végén a rendkívül fülbemászó Water Underground vezette fel, ami klipjével a Nickelodeon kultikus sorozata, a szintén New Jersey-ben forgott Pete és kis Pete (eredeti címén: The Adventures of Pete & Pete) előtt tisztelgett, olyannyira, hogy a két főszereplőt alakító Mike Maronna és Danny Tamberelli is feltűnik benne, így minden '90s kidnek igazi nosztalgiabonbon lehet. (kovács d.)
Számok
Selena Gomez: Love On
Selena Gomez múlt csütörtökön jelentette be, hogy majdnem napra pontosan fél évvel legutolsó dala, a Single Soon után egy új számmal kívánja megörvendeztetni rajongóit, a selenatorokat. Bár a Love Ont, a nyári droppal ellentétben, nem szerelme, Benny Blanco producálta, mégsem lehetne mondani, hogy kevésbé lenne szeretetteljes szerzemény. A Single Soon szakítós tematikája helyett Gomez az új számban a szerelem mindent elsöprő érzését élteti egy kis franciás elrendezésben. Az első sorokat is már a szerelem nyelvén énekli: „Minek is nevezzelek majd? Szerelemnek, gyengéd szerelemnek nevezlek majd.“ Csupán találgatni lehetne, hogy kiről szól a szám, de az elmúlt hónapok eseményeit elnézve, inkább csak örüljünk neki, hogy az énekesnő látszólag jól van, boldog, szerelmes, és megint érzi magában az aktív alkotói energiákat. Mi tényleg nagyon örülünk az örömének. (Szécsi K.)
Lil Frakk, DOÓR: Hideg
„A politika hidegen hagy/ kivéve, ha megtudom, hogy fideszes vagy“ – Frakk egy hot új trekkel alapozza meg a hamarosan érkező Innen a név című albumának hangulatát. A Doór értő füle és keze alatt hangszerelt Hideg gyakorlatilag a magyar néplelkület apatikus szintézise is lehetne. Egyrészt nem csupán az kerül középpontba, hogy Frakk a magyar lét mely fontos elemei iránt közömbös, de egy külső pontból magára tekint vissza a hallgatóságán keresztül. Azaz több szinten is önreflexív a dal. (Szécsi K.)
Bleachers: Me Before You
Jack Antonoff bandája, a Bleachers ezúttal egy szerelmes balladával vezeti fel március 8-án megjelenő nagylemezét. A lemez promóciós időszakában összesen négy dal jelent meg, amelyek közül a Me Before You volt az utolsó, amely le sem tagadhatná, hogy Antonoff zenei szépérzékét dicséri. Szövegében a zenész azt a gondolatot járja körbe, hogy mennyire fontos az önismeret, mielőtt nyakig belemerülnénk egy párkapcsolatba. „Félek ezt most elkezdeni és az arcom elárul/ Ki kell szállnom, mielőtt a szívem remegne már/ Ez voltam én, mielőtt megismertelek“ – a lírai sorok mindegyike szinte szerelmi vallomás. Az Antonoff feleségének, Margaret Qualleynek íródott dal univerzalitása miatt könnyen egy időtálló szerelmes szám lehet, de hogy mennyire állja majd ki az idő próbáját, majd az utókor eldönti. (Szécsi K.)
BÖBE: REDFLAG
Nálunk debütált Böbe új dala is, amelyben az énekesnő egy Britney Spearst idéző Y2K-beatre énekli ki, hogyan gyűlik meg a baja azzal, hogy komolyan vegye a red flageket:
Villő: The Crow
A 21 éves budapesti énekes-dalszerző, Czeizer Dóra Villő rendkívül egyedi, folkos hangzásvilágot alakított ki minimál, de meglehetősen széttekert hangszeres megszólalásaival, illetve misztikus dallamaival, amelyeket irodalmi utalásokkal átitatott, angol nyelvű dalszövegekkel egyesít. „A The Crow című dalomat főleg Ted Hughes Crow versciklusa inspirálta. Hangulata rezonált az akkori párkapcsolatomban megjelenő társas magány érzésével. Ahogy az egymásra figyelés gesztusai kezdtek elszivárogni a kapcsolatból, úgy változott a dalszövegben Varjú alakja is múltidejűvé“ – fogalmaz a dalról Czeizer Dóra Villő, aki tudatosan kölcsönzött a dalnak ilyen zajos, kazettás hangzást. Ezzel az volt a célja, hogy a nosztalgiaérzet által olyan legyen a dal, „mintha egy régi ház fiókos szekrényében találtunk volna egy emléket“. A fiatal tehetséget többek között az idei Bánkitón is meghallgathatja majd az elszállni vágyó közönség. (Maier P.)
Buzás Bence: Rögös az út
„Nemrég megkérdezte tőlem valaki, hogy szerettek-e már engem igazán, úgy, ahogy én szerettem volna. Egyből rávágtam, hogy persze, mert túlságosan bizonytalan terep lett volna beismerni, hogy nem. Mindenesetre a gondolat megmaradt bennem, és ennek a dalnak a formájában kezdtem el kibontani magamban a kérdést“ – mesélte Buzás Bence Rögös az út című legújabb száma kapcsán, mely tematikájában az érzelmi minták és turbulenciák, transzgenerációs traumák kérdését járja körbe. Az énekes reméli, hogy hallgatósága dalán keresztül is tudatosítani képes majd magában, hogy bármennyire is kemény bizonyos ellesett mintákat megszakítani, saját lelki épségünk érdekében ezek elengedhetetlen lépések, még ha fájdalmasak is.
„Mindannyian a hozott csomagunkkal dolgozunk és ebből próbáljuk kihozni a legjobbat. A boldogságunk útjába állnak a kialakult kötődési mintáink, a generációkon keresztül ismétlődő családi traumák és még megannyi buktató választ el minket attól, hogy szeretni tudjunk. Hiszek abban, hogy ezeket a dolgokat le lehet és le kell győzni, ami egy „rögös út”, de hiszem, hogy a végén ott vár valaki vagy valami, ami miatt talán érdemes ezekkel a fájdalmakkal szembenézni. Nehéz dolog a fájdalmakkal szembenézni, de remélem a kedves hallgatót is valami olyan várja az út végén, ami miatt megéri.“ (Szécsi K.)
Tolvai Reni, DZSINDZSER: Reggelig
Tíz év után Tolvai Reni új nagylemezzel jelentkezik, amely saját bevallása szerint egy ízig-vérig feminin popalbum lesz, ezért március 8-án, nőnapkor érkezik majd TR Album címmel. Most egy egy Dzsindzser feattel kaphatunk kis ízelítőt a Tolvai-féle nőies dallamokból, akivel az énekesnő saját bevallása szerint – a zenész tehetségén túl – azért is kollabozott, mert neki is természetes vörös haja van.
„A Reggelig egy dögös, popsirázós dal lett, ami tele van felszabadító energiával. Sok nő fél felvállalni a szexiséget, pedig ez mindenkiben megvan, csak elő kell csalogatni. Egy nő is élvezheti gátlástalanul a szexet, mert ez nekünk is ugyanolyan fontos, mint a férfiaknak. Ez egy olyan dal, amiben már az első másodpercektől tapintani lehet a szexuális feszültséget“ – árulta el szerzeménye kapcsán az énekesnő, aki arról is biztosít mindenkit, hogy a szexus szabad megélése központi eleme lesz az albumnak. Egyébként a Reggelig coverje is már ezt a fajta szexuális kitelejesedést árasztja magából. A visualizert a „a féktelen kéj és gátlástalan örömök“ ihlették, amit az újdonsült alkotópáros – a sajtóközlemény alapján – „rendesen meg is lovagolt“. (Szécsi K.)