2024.4.8 17:40
Olvasási idő 2:44
Kremmer Magdi

Loud budgetinggel spórol a Z generáció, egyre többen mernek beszélni arról, mi nem fér bele a havi költekezésbe

ÉLETMÓD PÉNZÜGYEK TIKTOK Z GENERÁCIÓ

Ha eddig cikinek tartottad, hogy takarékoskodnod kell, a loud budgeting neked való. A TikTokon terjedő új őrület segít elfogadottá tenni a spórolást, és a pénzügyi ismereteinket is bővíthetjük a segítségével.

Veled is előfordult már, hogy azért mentél el egy baráti összejövetelre, mert nem akartál kimaradni a buliból, és nem mertél szólni, hogy neked túl drága az étterem, amit a többiek kinéztek? Aztán hiába próbáltad a legolcsóbb fogást kiválasztani az étlapról, még így is jóval többet fizettél, mint amennyi kényelmes lett volna. A TikTokon népszerű spórolási módszer, a loud budgeting ezekre a kellemetlen helyzetekre is megoldást jelenthet. 

Ez a loud budgeting.
A Jóbarátok között is okozott néha kellemetlenségeket a pénz. Forrás Friends (1994) - Warner Bros. Television


A Jóbarátok egyik korai epizódjában a hat barát egy drága étteremben ünnepli meg Monica előléptetését. A vacsora végén Ross kiszámolja, hogy mennyit kell mindenkinek fizetnie, ha egyenlően osztják el a számlát. Csakhogy Rachel, Phoebe és Joey alig ettek valamit, míg a többiek a legdrágább ételeket kérték ki a menüről. Végül a hat jóbarátnak sikerül beszélnie a köztük lévő anyagi különbségekről, és a salátát rágcsáló Rachelnek sem kell belefizetnie Chandler méregdrága harcsájába. A jelenet jól átadja azokat a nehézségeket, amivel a mai fiatalok is küzdenek: drága a megélhetés, a barátaink jobban vagy épp rosszabbul keresnek nálunk, és nehezünkre esik a pénzről beszélni.

A pénz még mindig tabu téma?

Mindegy, hogy túl kevés vagy túl sok van, a pénzről beszélni sokak szemében még mindig tabunak számít. Egy világban, ahol minden a pénz körül forog, ahol a tőkéd határozza meg, hogy milyen lehetőségeid lesznek az életben, és ahol egy dollármilliárdos család tagjai a vagyonuk miatt válnak világhírű ikonokká, kissé furcsa, hogy arról nem beszélünk, nekünk mennyi pénzünk van.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Kim Kardashian (@kimkardashian) által megosztott bejegyzés



Annak, hogy a pénz és a vagyon érzékeny téma, egyik oka az lehet, hogy gyakran a pénzt az egyének értékével azonosítjuk. Úgy gondoljuk, hogy aki többet keres, az biztosan okosabb, ügyesebb és sikeresebb, mint valaki, akinek alacsony a fizetése. Épp ezért nem szívesen dörgöljük a barátaink orra alá, hogy többet keresünk náluk, és ellenkező esetben azt sem valljuk be szívesen, hogy keveset keresünk, hiszen ez azt jelentené, hogy nem vagyunk annyira értékesek. 


A fizetésről, vagyonról való beszélgetések elkerülése egyfajta adaptációs stratégia is. A pénz gyakran jelent konfliktusforrást személyközi kapcsolatainkban, ha nem beszélünk róla, nézeteltérések sem alakulnak ki. De nemcsak nekünk, hanem a fennálló rendszernek is jól jön, hogy kényelmetlennek tartjuk megosztani másokkal a bankszámlánk állapotát vagy a fizetésünk mértékét. A pénzről való diskurzusok hiányában nem vesszük észre és nem tematizáljuk a repedéseket, hibákat a rendszerben, és nem teszünk fel olyan kérdéseket, mint hogy „miért ér annyival többet a másik munkája, mint az enyém?” vagy „mennyiben könnyíti meg az életemet a családi vagyon?”.

Persze nem mindenki kezeli tabuként a pénzt és a vagyont. A közösségi médiában jellemzően jómódú tartalomgyártókkal találkozunk, a fényűző életmód, amit közvetítenek pedig könnyen vezethet pénzügyi szorongáshoz. A loud budgeting viszont pontosan arról szól, hogy döntsük le a pénz körüli tabukat, és merjünk beszélni arról is, ha spórolunk vagy épp nincs pénzünk. 

Erről szól a loud budgeting 

A loud budgeting tulajdonképpen egy pénzügyi stratégia, amelynek lényege, hogy közvetlenül megosztod a pénzügyi törekvéseidet a barátaiddal, a rokonaiddal, az ismerőseiddel. Ahelyett, hogy magadban szégyenkeznél amiatt, hogy spórolsz, hangosan kimondod, hogy miért nem engedhetsz meg magadnak valamit, vagy mire teszel félre.

 
Gyakran kerülünk olyan helyzetbe, hogy valamit túl drágának találunk, mégis kifizetjük, mert kellemetlennek éreznénk bevallani mások előtt, hogy az adott dolog nem fér bele a büdzsénkbe. A loud budgeting követői azonban nemet mernek mondani egy túl drága vacsorára vagy kiruccanásra, és elmagyarázzák, hogy jelenleg nem engedhetik meg maguknak ezeket a dolgokat. 

@lukasbattle#greenscreen♬ original sound - Lukas Battle


 
A mindennapi emberek pénzügyi küzdelmei ritkán jelennek meg a közösségi médiában. A loud budgeting végre arra ösztönzi a fiatalokat, hogy merjék felvállalni az anyagi helyzetüket, és hozzanak tudatos pénzügyi döntéseket. A trend segít abban is, hogy társadalmilag elfogadhatóvá váljon az, hogy pusztán pénzügyi okokból hagyjunk ki eseményeket, utazásokat vagy közös ajándékozásokat.

A pénzügyi tudatosság nem csak azért fontos, hogy ne verjük adósságba magunkat, vagy hamarabb érjük el bizonyos céljainkat. Ha átlátjuk és értjük a saját anyagi helyzetünk vagy a környezetünk anyagi helyzetét, képesek leszünk jobban megérteni azt is, hogy hogyan működik az a kapitalista rendszer, amelynek mindannyian a tagjai vagyunk.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!