- terméket vagy szolgáltatást 18 éven felüliek számára
- szex, meztelenség vagy más felnőtt tartalom
- erőszakos, véres vagy arra érzékenyek számára nem megfelelő tartalom
2022 nem volt könnyű év, bármelyik szakaszában is tartasz éppen az ünnepi készülődésnek, biztosan rád fér egy kis szellemi feltöltődés. Ha már eleged van a dugig tömött bevásárlóközpontokból, itt van neked öt kiállítás, ahol kiszellőztetheted a fejedet.
Kiállításokra járni nemcsak menő, hanem hasznos is: saját élményeinken keresztül, szinte játszva gyarapíthatjuk általános műveltségünket, és minél gyakrabban látogatunk múzeumokat, galériákat, annál könnyebben alkotunk véleményt az élet egyéb területein is, hiszen a kiállított alkotások nemcsak a lelkünket érintik meg, hanem az agyunkat is beindítják. Ebben a cikkünkben olyan izgalmas, új tárlatokat ajánlunk a figyelmedbe, amelyek segítenek másképp látni a világot.
Semmi szégyellnivaló nincs az orgazmuson
Szexuális játékok, segédeszközök, a női szexualitás felvállalása: Szombat Éva fotóművész portrékon, interjúkon és erőteljes vizuális képanyagon keresztül beszél traumáról, szégyenről, vágyról, elfogadásról és lázadásról. Az I Want Orgasm, Not Roses - Orgazmust kérek, nem rózsát című kiállítás tavaly nagy sikert aratott Magyarországon, elnyerte a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ nagydíját, idén ősszel pedig az egyik legnagyobb német könyvkiadó különleges megjelenésű, angol nyelvű albumban jelentette meg a fotósorozatot.
Ezzel párhuzamosan a budapesti Longtermhandstandben kiállítás nyílik a fotósorozatból, amely jóval többet mutat meg, mint a 2021-es, Capa Központban prezentált tárlat. „Az Orgazmust kérek, nem rózsát témáját és megvalósítását az emlékkönyvek ihlették, ezért szeretném, ha az én könyvemnek is hasonló lenne a sorsa: ha úgy forgatnák, mint jótanácsok, tapasztalatok, és életigazságok gyűjteményét. (...) A kiállítással is azt szeretném, hogy egy intim tér legyen, amiből erősebben jövünk ki, mint ahogy beléptünk“ – mondja Szombat Éva.
Longtermhandstand; 1016 Budapest, Mészáros u. 38.
2022. december 1. – 2023. január 22.
Hátat fordítani a klasszikus megoldásoknak
Rédling Hannát a kapitalizmus felé kacsintgató nem-is-olyan-régmúltunk mulandó értékeinek újrafelfedezése foglalkoztatja. „Mindig is jobban érdekelt a képekhez vezető út, mint maga a fotó elkészítése. (...) Általában kísérletező attitűd jellemez, elég szabadon értelmezem és használom a fotográfia médiumát. Szeretem feszegetni a határait, és ha úgy kívánja az adott helyzet, szívesen át is lépem őket“ – mondta nemrég egy interjúban, amely a Capa Központ blogján jelent meg.
A fotós 1993-ban született Pécsen, jelenleg Budapesten és Rotterdamban él, illetve dolgozik. Tanulmányait a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a rotterdami Willem de Kooning Academie fotográfia szakán végezte. 2020-ban a Magyar Fotóművészek Szövetségének ösztöndíjasa volt, 2021-ben és 2022-ben elnyerte a Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjat. 2021 áprilisától a Deák Erika Galéria képviseli, az első önálló kiállítása, a Moon Hotel is itt nyílt meg.
Deák Erika Galéria; 1066 Budapest, Mozsár utca 1.
2022. november 17. – 2023. január 12.
JAJ ISTENEM, itt még okoskapa is van!
Több mint ezer négyzetméteren, Műveljük kertjeinket! címmel nyílt kiállítás az egyik legfontosabb, nemzetközi viszonylatban is jelentős kortárs képzőművészünk, Bukta Imre munkáiból az óbudai Godot Intézetben. A magyar vidék egyik legautentikusabb krónikása utoljára tíz éve (2012-ben, a Műcsarnokban) jelentkezett hasonló jelentőségű kiállítással, és azóta sem akadt olyan kortárs kiállítás Magyarországon, amelyre több látogató lett volna kíváncsi.
A mostani, a művész hetvenedik születésnapja alkalmából létrejött tárlaton kizárólag új művek jelennek meg. „Manapság inkább azt teszem, amit a körülöttem élő, kapáló, sepregető emberek. Az én tevékenységem is egyfajta kapálás, egyfajta utcaseprés, csak nem kapával, söprűvel, hanem például ecsettel dolgozom. A munkásságom falusi tevékenység. Jelen vagyok a faluban. És talán nem vagyok felesleges“ – fogalmazott nemrég a Mezőszemerén élő Bukta Imre a 24.hu-nak adott interjújában.
Godot Intézet; 1036 Budapest, Fényes Adolf utca 21.
2022. november 27. – 2023. április 30.
Biatorbágyról indult a francia absztrakt sztárművésze
Mi a teendő, ha már láttad a Szépművészeti Múzeum El Greco-kiállítását? Térj vissza, és nézd meg az intézmény másik időszakos kiállítását is, amely a száz évvel ezelőtt Magyarországon született, majd Franciaországban világhírűvé vált Hantai Simon (Simon Hantaï) emléke előtt tiszteleg.
Hantai a legismertebb magyar származású festőművészek egyike, 2013-ben a Centre Pompidou, ebben az évben pedig a párizsi Louis Vuitton Alapítvány rendezett retrospektív tárlatot a Biáról indult művész tiszteletére. A Hantai, Klee és más absztrakciók című kiállítás a festőnek azt az időszakát mutatja be, amikor Párizsban a modernizmus legfontosabb irányzatait tanulmányozta.
A kb. hatvan alkotást bemutató kamarakiállításon a festő eddig ismeretlen, kéttucatnyi modernista remekműve mellett az a nyolc festmény is szerepel, amelyet a művész akaratának megfelelően családja ajándékozott a múzeumnak 2016-ban. A tárlaton Hantai művei mellett láthatók Paul Klee alkotásai, de megjelennek többek között Joan Miró, Pablo Picasso, Sam Francis, Jackson Pollock művei is. (A kiállításnak egy vidéki testvére is nyílt a pécsi Modern Magyar Képtárban.)
Szépművészeti Múzeum; 1146 Budapest, Dózsa György út 41.
2022. december 7. – 2023. március 19.
A velencei nőbiennáléról a Duna-partra
November végén történelmi rekorddal zárt a Velencei Biennále, amelynek kiállításait hét hónap alatt több mint 800 ezren keresték fel, ami a biennále 127 éves történelmében az eddigi legmagasabb látogatószám. A magyar pavilonban a Ludwig Múzeum Keresztes Zsófia Az álmok után: Merek dacolni a károkkal című kiállítását mutatta be, amely Velence után Budapesten is bemutatkozik.
„Az idei kiállítást a nagyszámú női részvétel miatt 'nőbiennálénak' is szokás nevezni, és kétségtelen, hogy a női aspektusok ilyen erősen még soha nem jelentek meg a biennálén.
Keresztes Zsófia kiállítása, mondhatni, telitalálat volt, abszolút beleillet a fősodorba, ugyanakkor egyéni hangot képviselt.
Mozaikszobrai, amorf testfragmentumai, a múlt és jelen jövőhöz való ambivalens viszonyát és az identitáskeresés stációit megjelenítő installációja korunk bizonytalanságait, életérzését közvetítették“ – idéztük korábban Fabényi Juliát, a Ludwig Múzeum igazgatóját.
Ludwig Múzeum; 1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.
2022. december 16. – 2023. február 26.
+1: Yoko Ono nem csak egy nagyon híres ember özvegye
Meglepő helyszínen, a Magyar Nemzeti Múzeumban nyílt meg Yoko Ono első reprezentatívnak szánt magyarországi kiállítása (A háborúnak vége! Ha akarod), amelyen az alkotó több mint harminc műve látható – ennyi műve még soha nem szerepelt együtt Magyarországon kiállításon.
Bár a kiállítás szervezői előzetesen azt ígérték, hogy a tárlat a béke témájához kapcsolódó alkotásokat mutat majd be, ez az első visszajelzések szerint nem minden esetben igaz, és maga a kiállítás sem feltétlenül alkalmas arra, hogy valóban közelebb hozza a látogatóhoz a világhírű alkotó művészetét.
Lényegében Yoko Ono leggyengébb művei láthatóak itt, azok is minden kontextus nélkül
– írta a Hvg.hu a sebtében összedobott tárlatról.
Ennek ellenére/ezzel együtt tanulságos lehet megnézni a kiállítást, amelyre Yoko Ono és John Lennon fia, Sean Lennon is ellátogat majd, méghozzá a Cut Piece (Levágott darab) című performansz miatt, amelynek eredetijében Yoko Ono ruhájából vághatott le egy-egy darabot a közönség, később már mások vették át a helyét. A budapesti tárlaton összesen kilencszer látható az előadás, az utolsó alkalom Sean Lennoné.
Magyar Nemzeti Múzeum; 1088 Budapest, Múzeum krt. 14-16.
2022. november 29. – 2023. február 18.