Kezdőknek s haladóknak egyaránt. Egy biztos, ez nem az az átlagos mitológiai kvíz, amit bárhol megtalálsz a neten.
Mivel már decemberben szépen elstartolt a a Disney+ Percy Jackson és az olimposziak című sorozata, e heti tudásalapú kvízünk az antikvitás többistenhitű világába invitál mindenkit. Ha mindig is imádtad az ókort, netán érdekeltek a mitológiai történetek vagy csak a Herkules a kedvenc Disney-meséd, akkor ezt a kvízt most neked találták ki!
Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!
    Kvíz
    Te mennyire ismered a görög-római mitológiát?
    
            
            
                    Forrás
                    Wikipedia
                
                    
            1
            16
        
        
            Hányan vannak az olümposzi főistenek?
        
    
        10
    
    
        11
    
    
        12
    
    
        13
    
    
                Magyarázat
            
            Képzeljétek, erre igazából nincs jó válasz. Különböző korokban összesen tizennyolc istent tiszteltek az olümposziak között, de egy adott időben számuk sohasem haladta meg a tizenkettőt – innen is a 'dodekatheon' (δωδεκα, dodeka, tizenkettő + θεον, theon, isten) elnevezés. A tizenkét olümposzi isten: Zeusz, Héra, Poszeidón, Aphrodité, Héphaisztosz, Apollón, Hermész, Démétér, Artemisz, Pallasz Athéné, Arész és Hesztia.
        
            
                    Forrás
                    Eustache Le Sueur: A múzsák
                
                    
            2
            16
        
        
            Na és az olümposzi múzsák?
        
    
        6
    
    
        7
    
    
        8
    
    
        9
    
    
                Magyarázat
            
            Fontos hangsúlyozni, hogy olümposzi. A nyugati művészeti világban és kultúrában főként őket tisztelték. Ők voltak a mítoszok megtestesítői, a művészetek ihletői: Kalliopé (epikus költészet), Terpszikhoré (tánc), Thaleia (komédia), Melpomené (tragédia), Polühümnia (himnikus költészet), Euterpé (lírai verselés és zene), Erató (szerelmi költészet), Kleió (történetírás) és Uránia (csillagászat). Ezenfelül léteztek Helikon-hegyi (ismerős a név?) múzsák is – ők a költői gyakorlat három alapfeltételét testesítették meg:  Aoidé (éneklés), Meleté (gyakorlás) és Mnémé (emlékezés). Fun fact: a szó az ógörög 'μοῦσᾰ' (ejtsd: múszá) szóból jön, melynek jelentése 'hegy'.
        
            
                    Forrás
                    Sandro Botticelli: La nascita di Venere
                
                    
            3
            16
        
        
            Ki volt Aphrodité férje?
        
    
        Arész, a háború istene
    
    
        Héphaisztosz, az istenek kovácsmestere
    
    
        Apollón, a jövendölés és a zene istene
    
    
        Dionüszosz, a bor és szőlő istene
    
    
                Magyarázat
            
            Mitológiai értelemben elfogadott tény, hogy a szépség istennőjének a torz, bicebóc és durva Héphaisztosz volt férje. Ám mint minden mitikus karakternek, Aphroditének is bőven voltak szerelmi spinoffjai: Poszeidónnal, Hermésszel, Dionüszosszal. Két igazán ismert érzelmi kalandja volt. Ankhiszésszel való szerelméből született Aineiasz (latinosan: Aeneas), akinek történetét, menekülését Trójából Vergilius írta meg 'Aeneis' című eposzában, s mely gyakorlatilag a rómaiak származástörténete – a későbbi római császári korban ezzel magyarázták az Augustus-dinasztia uralkodói isteni származásukat, hiszen közvetlen kapcsolatuk volt Vénusszal (Aphrodité) és Jupiterrel (Zeusz). Aphrodité másik ismertebb szerelmi viszonya Arészhez, a háború istenéhez köthető. Amikor az istennő férje, Héphaisztosz megtudta Héliosztól, a napistentől, hogy felesége kisregényt sző Arésszel, lánchálót készített, amellyel csapdába ejtette a szerelmespárt, és az Olümposz hegyére hurcolta őket, hogy nyíltan megszégyenítse őket a többi isten előtt.
        
            
                    Forrás
                    Heritage Art/Heritage Images via Getty Images
                
                    
            4
            16
        
        
            Melyik istennek volt láthatatlanná tévő sisakja?
        
    
        Poszeidón
    
    
        Zeusz
    
    
        Artemisz
    
    
        Hadész
    
    
                Magyarázat
            
            Az egyik ókori forrás szerint a láthatlanná tévő sisak az alvilág uralkodójához, Hadészhoz tartozott. A küklopszoktól kapta az isten, ahogy Zeusz a villámokat, Poszeidón pedig a háromágú szigonyt.
        
            
                    Forrás
                    Wikipedia
                
                    
            5
            16
        
        
            Melyik isten ismert még Dis néven?
        
    
        Hadész (Plutó) 
    
    
        Arész (Mars)
    
    
        Héphaisztosz (Vulcanus)
    
    
        Hermész (Mercurius) 
    
    
                Magyarázat
            
            Ismételten Hadész, vagyis ebben az esetben inkább Plutó. Kis fun factek: a 'plutó' az ógörög 'πλοῦτος' (ejtsd: plutosz), azaz 'gazdagság' szóból jön, akárcsak a 'dis', ami a 'dives' (ejtsd: divész) latin szónak a rövidült formája, s jelentése 'gazdag'; az isten ismeretes volt még Dis Pater néven; Dante 'Isteni színjáték' című művében a pokol városát hívják Dis-nek.
        
            
                    Forrás
                    Peter Paul Rubens: The Birth of the Milky Way
                
                    
            6
            16
        
        
            Melyik görög-római istennő látható az alábbi festményen?
        
    
        Héra (Júnó) 
    
    
        Aphrodité (Vénusz)
    
    
        Démétér (Ceres)
    
    
        Artemisz (Diana) 
    
    
        Hesztia (Veszta) 
    
    
        Pallasz Athéné (Minerva)
    
    
                Magyarázat
            
            Hérát könnyen felismerhetjük királynői ábrázolásairól. Attribútumai között találjuk a pávát és a hitvesi fátylat. A képen egyébként a Tejútrendszer születésének történetét látjuk. Héra a kis Héraklészt (Hercules) szoptatja, aki lévén, hogy még kisbaba, ráharapott egy ponton az istennő mellére. Héra fájdalmában ellökte magától a bébit, s az így szétfröccsenő tejből jött létre a Tejút.
        
            
                    Forrás
                    Jean-Auguste-Dominique Ingres: Jupiter and Thetis
                
                    
            7
            16
        
        
            Minek a képében NEM közösült szexuálisan halandóval Zeusz, a főisten?
        
    
        hattyú
    
    
        oroszlán
    
    
        aranyeső
    
    
        sárkánykígyó
    
    
        hangya
    
    
        pásztor
    
    
                Magyarázat
            
            Ha mitológia, akkor szex. Nagyon-nagyon sok szex. A legismertebb átváltozása a sohasem hűséges Zeusznak az volt, amikor hattyú képében elcsábította Lédát, aki így Helenét (Szép Heléna) és Polluxot szülte neki. 
        
            
                    Forrás
                    Wikipedia
                
                    
            8
            16
        
        
            Kik voltak a lárok?
        
    
        A rómaiak hite szerint a ház szellemei. 
    
    
        A rómaiak hite szerint az ősök szellemei.
    
    
        A rómaiak háború istennőjének, Bellonának szolgái.
    
    
        A kutak vízi nimfáit hívják így.
    
    
                Magyarázat
            
            A lárok (lares) az ókori római vallásban őrző istenségek voltak: egy adott házat,  tűzhelyet, mezőket, határokat védtek. A rómaiak úgy vélték, hogy a lárok megfigyelnek, védelmeznek és befolyásolnak mindent, ami a helyük vagy funkciójuk határain belül történik. A házi Lares-szobrokat a családi étkezések alkalmával az asztalnál helyezték el. Jelenlétükre, kultuszukra és áldásukra minden fontos családi eseményen szükség volt.
        
            
                    Forrás
                     Rafael Tejeo: Achilles Defeating Hector
                
                    
            9
            16
        
        
            Az Alvilág melyik folyójába mártotta Akhilleuszt anyja, Thetisz?
        
    
        Phlegethónba (az égő)
    
    
        Kókütoszba (a jajgatás)
    
    
        Akherónba (az örömtelen)
    
    
        Léthébe (a felejtés)
    
    
        Sztüxbe (a gyűlölt)
    
    
        Eridanoszba (a jótettekre való emlékezés)
    
    
                Magyarázat
            
            Thetisz,  az összes nereida leghatalmasabbika, Néreusz és Dórisz leánya, Akhilleusz anyja fiát sarkánál fogva a Sztüx folyóba mártotta, hogy sebezhetetlenné tegye. Ám a víz érintetlenül hagyta egyik testrészét, a sarkát – ez lesz végül az egyetlen gyenge pontja, s innen ered az 'Akhilleusz-sarka' kifejezés.
        
            
                    Forrás
                    Caravaggio: Medusa
                
                    
            10
            16
        
        
            Miért átkozta meg Pallasz Athéné Medusát, és változtatta hajkoronáját kígyók sokaságává?
        
    
        Medusa eredetileg egy Athéné-papnő volt, aki, miután az istennő nem hallgatta meg imáit, elfordult tőle, és a neki emelt szentélyt felgyújtotta. A romokat sóval hintette be. Pallasz haragjában úgy koponyán vágta a nőt, hogy a sérülés helyéből kígyók ezrei kúsztak ki. 
    
    
        Pallasz Athéné azért büntette meg Medusát, mert elcsábította az istennő szerelmét. Tettéért kígyókkal teli verembe lökte, ahol az állatok mélyen belevájták magukat a lány koponyájába. Innen végül Zeusz jóindulata mentette ki. 
    
    
        Medusa dölyfösen szövőversenyre hívta ki Pallasz Athénét mondván, hogy ő sokkal szebb szőnyegeket tud készíteni, mint az istennő. A próbában végül alulmaradt, ám gőgje miatt Pallasz odavetette egy sárkánynak. A nő ijedtében kígyóhajat növesztett. 
    
    
        A mitológia szerint Medusa egy gyönyörű nő volt, akinek még Poszeidón sem tudott ellenállni. Az isten Pallasz Athéné templomában megerőszakolta a lányt, ám Pallasz nem a tengerek urát, hanem a védtelen lányt sújtotta kegyetlen büntetéssel szépségéért.
    
    
                Magyarázat
            
            Azóta Medusa a megerőszakolt nők és férfiak nem hivatalos védőszentje lett. A mai popkultúrában azok az emberek, akik gorgófejet (azaz Medusa-fej) tetováltatnak magukra, ezzel jelzik környezetüknek, hogy korábban szexuális erőszak áldozatai voltak.
        
            
                    Forrás
                    Gustave Moreau: La Chimère 
                
                    
            11
            16
        
        
            Milyen szörny is a kiméra? 
        
    
        A görög mitológia oroszlánfejű, kecsketestű, kígyófarkú szörnye.
    
    
        A görög mitológia félig madártestű, szárnyas női szörnye.
    
    
        A görög mitológia oroszlántestű, emberfejű, szárnyas mitikus lénye.
    
    
        A görög mitológia csodás hangú, de gyilkos természetű tengeri nimfája.
    
    
                Magyarázat
            
            A kiméra (khimaira vagy khiméra) a görög mitológia egyik vérszomjas szörnye. Megjelenését tekintve több elképzelés is van. Vannak leírások, melyben a lénynek három feje van, de az oroszlánfej, kecsketest és kígyófarok minden esetben adott. Tüzet okádott és úgy tartották, hogy megjelenése vihar, hajótörés, vulkánkitörés vagy más szerencsétlenség előjele.
        
            
                    Forrás
                    Wikipedia
                
                    
            12
            16
        
        
            „"Ments meg, apám," így szól, "folyamok, ha van istenerőtök!/ Túlsággal tetszem; hát nyílj meg, föld, vagy a testem/ változtasd mássá: ez okozza az én veszedelmem"/ Így csak alig szólt esdve, merev lett máris a teste,/ zsenge leánykebelét tüstént friss kéreg övezte.“ – melyik mitológiai alakról szól Ovidius 'Átváltozások' (Metamorphoses) című carmen perpetuumja (folyamatos ének)?
        
    
        Iaszónról és Médeiáról
    
    
        Niobéról
    
    
        Arachnéról
    
    
        Daphnéról
    
    
                Magyarázat
            
            Daphné egy fiatal erdei nimfa volt a görög mitológiában, Peneusz, a folyóisten leánya. Veszte az lett, amikor Apollón, a költészet istene szerelembe esett vele, s vágyától túlfűtötten üldözni kezdte. A megrémült Daphné végül kétségbeesésében apjához kezdett imádkozni, hogy segítsen neki, így amikor Apollón megérintette, Daphné babérfává változott – becsületén így nem esett csorba, hiszen az isten valószínűleg megerőszakolta volna. A babérfát Apollón ezután szentként tisztelte, s azóta is a költők, sportolók, győztesek jelképe a babér. Fun fact: maga az ógörög 'δάφνη' (ejtsd: dáfné) szó jelentése is 'babér'.
        
            
                    Forrás
                    Wikipedia
                
                    
            13
            16
        
        
            Melyik görög jóshelyen jósoltak a papok a falevelek susogásából?
        
    
        Delphoiban
    
    
        Olümpiában
    
    
        Klároszban
    
    
        Dodonában
    
    
                Magyarázat
            
            A dodonai szentély egy „szent tölgy” köré épült, ahol a papok az isten szent fájának, a tölgy lombjának susogásából vagy a szent forrás vizének csobogásából jósoltak, szűrték ki az égi üzeneteket. A szentély papjai (helloi vagy szelloi), a puszta földön aludtak, és mindig csak mezítláb jártak, sőt, sohasem mosták le a lábukról a föld porát, hogy állandó kapcsolatban legyenek a mindent tápláló Földanyával. 
        
            
                    Forrás
                    Cornelis Cornelisz van Haarlem: The Fall of the Titans,
                
                    
            14
            16
        
        
            Mi az a titanomakhia? 
        
    
        A görög mitológia titánjainak lakhelyéül szolgáló hegyet hívják így a Korinthoszi-félszigeten. 
    
    
        A titanomakhia a görög isteneket dicsérő himnikus versek összessége. 
    
    
        Így hívták Poszeidón háromágú szigonyát. 
    
    
        A titánok és a későbbi olümposzi istenek között vívott tíz évig tartó csata.
    
    
                Magyarázat
            
            A kifejezés az ógörög 'Τῑτᾱ́ν' (titán) és 'μᾰ́χη' (háború) szavakból rakódik össze. A háborút azért vívták, hogy eldöntsék, melyik istennemzedéknek lesz uralma a világegyetem felett – az olümposzi istenek győzelmével végződött.
        
            
                    Forrás
                    Wikipedia
                
                    
            15
            16
        
        
            Kik voltak Pégaszosz, a szárnyas ló szülei?
        
    
        Apolló és Kasszandra
    
    
        Héphaisztosz és Aphrodité
    
    
        Poszeidón és Medusa
    
    
        Hadész és Perszephoné
    
    
                Magyarázat
            
            Az egyik forrás szerint akkor fogant a ló, amikor Poszeidón megerőszakolta Medusát, de más ókori iratok azt mesélik, hogy amikor Perszeusz lefejezte a kígyóhajú nőt, ahogy a fej levállt a testről, a szárnyas ló kiugrott Medusa vérző nyakából. 
        
            
                    Forrás
                    Wikipedia
                
                    
            16
            16
        
        
            Hol volt található Vulcanus (Héphaisztosz) kovácsműhelye a római mitológia szerint?
        
    
        Az Etna (vulkán) alatt. 
    
    
        Az Olümposz tetején.
    
    
        Trójától nem messze, egy eldugott völgyben. 
    
    
        A mai Róma területén.
    
    
                Magyarázat
            
            „Egy sziget áll szemben siculus parttal, Liparának/ Aeoli részénél, kimagasló szirtfoka füstöl,/ Míg alul odvas, cyclópsok-kürtői-kirágta/ Aetnai barlangok bömbölnek benne, s az üllők/ Visszanyögik vad ütésük, ahogy vermén a chalybsok/ Vaskeveréke sziszeg, s a kohók lihegő tüze lobban:/ Vulcánus lakik itt, s ez a föld Vulcánia, mondják.“ – olvashatjuk a római auktor (író, költő, művész), Vergiliusz 'Aeneis' című eposzában. A sziget, melyet az író emleget, nem más, mint Szicília.