2023.10.28 10:27
Olvasási idő 8:53
Szécsi Krisztián

Borzongás mesterfokon: 7 klasszikus olvasmány Halloweenra, melytől garantáltan nem fogsz tudni aludni

Borzongás mesterfokon: 7 klasszikus olvasmány Halloweenra, melytől garantáltan nem fogsz tudni aludni
Forrás lathuric/ Getty Images
KULTÚRA HALLOWEEN IRODALOM KÖNYV OKKULTIZMUS

Démonok, sátánista rituálék, szexuális abúzus és gyilkosság – Szécsi Krisztián 7 világirodalmi klasszikust gyűjtött össze az év legijesztőbb időszakára.

Október vége mindig a borzalmak időszaka: siratjuk az átbulizott nyarunkat, a napok rövidülnek, órát állítunk, a boltok polcain megjelennek a fekete és narancssárga csomagolásba bújtatott csokoládék, s minden évben habzószájú vitákba keveredünk különböző közösségi médiás posztok alatt, hogy most Magyarországon megfér-e a Halloween a halottak napjával. Hogy megfér-e vagy sem, nem változtat a tényen, hogy az év ezen periódusa valamiképpen mindig a spiritualitás jegyében telik el, legyen az keresztényi vagy kapitalista.

A sárguló levelekhez meg a pumpkin spice lattehoz most a Refresher Magyarország újságírója, Szécsi Krisztián hozott nektek 7 olyan klasszikus művet, mellyel szépen ráhangolódhatunk az őszi mindennapokra, s melyek megmutatják, hogy a démonok, boszorkányok világa nem csupán egy modern intézmény, de már több évszázaddal korábban is erősen foglalkozott velük a világirodalom. A kiválasztott írások továbbá azt is megmutatják, hogy Halloween borzalma nem csupán az ördögben, de legfőképpen az emberi természetben, az emberi sorsokban keresendő.

Forrás Cavan Images

Valerij Jakovlevics Brjuszov: A tüzes angyal

A mester és Margarita, but make it angyalokkal szexelős – akár így is összefoglalhatnánk az ezüstkori orosz irodalom egyik legnagyobb alakjának, Valerij Brjuszovnak regényét, A tüzes angyalt.

Kiemelt tartalom
11 híres dal, amelyet könyvek inspiráltak 11 híres dal, amelyet könyvek inspiráltak 2024.11.14 11:39

Kicsit adekvát is, meg nem is párhuzamot vonni Mihail Bulgakov opus magnumjaként számontartott Margaritájával. Mondjuk azért ildomos tisztázni, hogy Brjuszov műve circa 20 évvel előzte meg okkultista vetélytársát, meg nem is annyira társadalomkritikus, szatirikus alkotásról van szó, mintsem egy a transzcendetálissal játszó fikcióval.

A sztori a sokat látott lovag, Ruprecht csökönyös és sokszor inkább kínos szerelmi megpróbáltatásai köré rendeződik, melynek középpontjában egy egoizmusában dagonyázó, Bella Swan-szintekre hágó, felképelnivaló, hisztis, kiállhatatlan női karakter, Renáta áll. A fiatal lánynak – állítása szerint – egyszer megjelent gyerekkorában tüzes ruhában, szikrázó bőrrel és lángoló üstökkel a biblikus lény, Mádiel angyal (csakúgy, mint Soma Mamagésának orális szex közben a Szűz Mária), aki úgy megragadta halandó, na meg hormontól túltengő kis lelkét, hogy egy ponton megvallotta neki kevésbé puritán, de annál szexuálisabb fantáziáit. Magyarán: Renáta dugni akart az angyallal. Erre Mádiel fullon kiakadt, hogy Renáta nem elég hithű keresztény, és lelépett, mint Rihanna a zeneiparból, de később meggondolta magát és azt mondta, hogy lefekszik a nővel, de csak halandó férfi képében. Teát tea követett, majd a vallási szerelemtől elvakultan Renáta azt látta legjobb megoldásnak, ha a Sátán segítségét kéri. Bár neki nyilván büdös volt, hogy lelki üdvössége örökidőkön a gyehennán égjen, ezért inkább érzelmi csicskását, a jó öreg Ruprechtet veszi rá erre a nemes feladatra. A maradék plot twistet pedig fedje jótékony homály.

A tüzes angyal remek betekintést ad a kor okkultista érdeklődésébe, és átnyálazván lapjait olyan más nagy klasszikusok juthatnak eszünkbe, mint Göethe Faustja, vagy akár Madách Imre Az ember tragédiája. Az ezüstkori orosz irodalom, vagyis a 20. század eleje, meg úgy en bloc a szimbolista orosz irodalom erősen merítkezett a transzcendens kérdésköréből. Megannyi remek regény tette főszereplőjévé a Sátánt, kezdett foglalkozni a gnoszticizmus (a kereszténység ezoterikus ága) és a Démiurgosz (a látható anyagi világ teremtője) filozófiai, vallásfilozófiai és irodalmi interpretációjával, szóval ha szórakoztató vonatkozásban kívánsz boszorkányokról és pokoli lényekről olvasni, A tüzes angyal mindenképpen jó halloweeni olvasmány lehet.

Fun fact: Az orosz zeneszerző, Szergej Prokofjev írt is belőle egy kaotikus, bár annál ikonikusabb operát ugyanezen a címen.

 

Joris-Karl Huysmans: Odaát

A francia regényíró, Joris-Karl Huysmans (ejtsd: Zsorisz-Kárl Üiszmansz) mindig is egy kicsit kívülálló volt a francia irodalom történetében, pont mint Gaál Peti a Carson Comából: egyszerre csendes, titokzatos, mégis silly-goofy, és hiánya mindenképpen érezhető lenne. Az eredetileg a naturalizmusból (az irodalom és a természettudományosság szerelemgyerekeként számontartott irodalmi irányzat) kiemelkedő, majd egyre inkább az ezotéria felé kacsintgató művész munkássága legutolsó éveiben már ki se tekintett a katolicizmus por (és vér) lepte vallási irataiból. Egyik igencsak izgalmas műve, az Odaát, mely a Durtal-trilógia egyik kötete, a 19. századi francia társadalom sátánista köreibe hívja olvasóját.

Az Odaát (nem összekeverendő a 2000-es évek televíziós sorozatával!) főhőse, a regényíró Monsieur Durtal, akárcsak Beton.Hofi Motelcímű számában, fullon kiábrándult a modern világ ürességétől és közönségességétől. Sztoikus undorától vezérelve a középkor tanulmányozásában keres vígaszt, és mi is nyújthatna nagyobb enyhülést lelki sérelmeire, mint Gilles de Rais (ejtsd: Zsijj dö Re), a 15. században élt hírhedt gyermekgyilkos életével és munkásságával foglalkozó dokumentumok? Párizsi kapcsolatai révén Durtal rájön, hogy a sátánizmus, na meg a sátánista csoportosulások milyen mélyen és milyen aktívan működnek a kor francia társadalmában. Rituálék, kecskefejek, ördögök, démonok – gyakorlatilag olyan a könyv, mint egy apakomplexusos gót Tumblr-girl blogja 2014-ben.

Bár Huymans regénye, meg a trilógia, melynek az Odaát is része, boszorkányos spiritualizmusával nem számít kiemelkedőnek a világ okkultista irodalmából, mégis remek korlenyomata egy olyan századnak, amikor a technikai fejlődés egybeolvadt a horoszkópimádattal, az emberek pedig lelküket a bibliai pokol tüzének melegében kívánták melengetni. Tudományosabb, leírós, mégis izgalmas olvasmány egy sötét őszi estére.

@arslanfromnarnia What does Hell look like in different religions? #history#eduction#religion#edutok#islam#hinduism#christianity#hell#underworld#god#karma#arslanfromnarnia♬ 13 Angels Standing Guard 'Round The Side Of Your Bed - Silver Mt. Zion

Émile Zola: Thérèse Raquin

Elérkeztünk első regényünkhöz, ami nem feltétlenül egy popkulturális értelemben vett kísértettörténet, mégis érdemes nagyobb olvasóközönség elé tárni remek történetmesélése és pazar pszichoanalízise miatt.

Kiemelt tartalom
Havi sneakerjelentés: Aminé középiskolája, a Simpson család halloweenja és a karácsony ihlette november legkeményebb lépőit Havi sneakerjelentés: Aminé középiskolája, a Simpson család halloweenja és a karácsony ihlette november legkeményebb lépőit 2024.11.7 10:48

Zola neve középiskolai tanulmányaink vége felé, körülbelül tizenegyedikben kerülhet elő olyan regények kapcsán, mint A patkányfogó, Nana vagy Germinal, pedig a francia író karrierjének alapköveit a hazánkban kevéssé dicsért, viszont annál királyabb Thérèse Raquin (ejtsd: Térez Ráken) című regényének köszönheti. 

A mű egy különösebben nem szép, különösebben nem okos, meg alapvetően semmiben sem kiemelkedő nő (Bella Swan is shaking), Thérèse történetét meséli el, akinek az a hatalmas öröm jutott osztályrészül, hogy hozzámehetett gyerekkori pajtásához, kvázi féltestvéréhez, Camille-hoz (ejtsd: Kámíjj). Különböző fordulatos teákat követően az egész Raquin család Thérèse apátiájával, Camille betegességével, na meg az anyóssal együtt Párizsba költözik, ahol vállalkozásba kezdenek. Békésen éldegélnek, amíg egy napon valamelyik repedésből elő nem mászik a férfi egy régi, viszont – Zola után szabadon – elképesztően szexi gyerekkori haverja, Laurent (ejtsd: Loran). A francia Troy Bolton „bonyolult anyagi körülményei végett“ már nem engedheti meg magának, hogy örömlányok társaságát élvezze, ezért szexuális szükségleteit azzal vezeti le, hogy „csak úgy baráti jelleggel“, titokban viszonyba kezd Thérèse-zel. A nő mentségére szóljon, hogy egy ideig próbált ellenállni a férfi csábításának, de hát nem túl sok öröm jutott neki a csúnya és labilis Camille, meg a szomszédszobában hortyogó anyósa mellett, így belemegy a kisregénybe. Ez az állatias szükségleten alapuló kapcsolat végül odáig vezet, hogy a páros elteszi láb alól Monsieur Raquin-t, aki ezután szellemként csekkol be Thérèse és Laurent hálószobájába. Ez kvázi az irodalmi megfelelője annak, amikor a golden retriever végignézi, amint recsegősre szexeljük az IKEA-s ágyat.

A történet a továbbiakban csak még abszurdabb lesz: vízihulla, sclerosis multiplex, féltékenykedések, hallucinációk. Bár maga a Thérèse Raquin valóban naturalista regény, Zola elképesztő művészi érzékkel képes egybemosni az emberi lelkiismeret természetfelettiségét mértani pontossággal bemutatott, oszlófélben lévő holttestekkel. Igen, pofátlanul alulértékelt regény, pedig talán nem kis túlzással az egyik legjobb, amit Zola valaha is írt.

 

Daphne du Maurier: A Manderley-ház asszonya

Az eddig szemlézett regények egytől egyig a klasszikus irodalmi kánon részét képezik, ezért most érdemes egy kicsit lightosabb, popkulturális vizekre evezni. A 2020-as, s bár kevésbé sikeres Rebecca Netflix-adaptáció Daphne du Maurier brit írónő regényén alapszik, mely még további három filmfeldolgozást és egy magyar musicalt is inspirált maga feszült, szinte hitchcocki atmoszférájával (egyébként Hitchcock tényleg fel is dolgozta), A Manderley-ház asszonya nem véres történetmeséléssel, démoni lényekkel, kecskecsecset szopó sátánista rituálékkal ijesztgeti olvasóját, hanem egy olyan entitással, melynek jelenlétét csak érezzük a sorok között, de soha nem láthatjuk.

A történet főszereplője Én, aki egy múlt század eleji végtelenül gazdag, harsány amerikai dámának, azaz terminus technicusszal élve egy Karennek a személyi asszisztense, a francia riviérán megismerkedik a pofátlanul sármos, már őszülő daddy-vel, Maxime de Winterrel. Bár Én ismételten egy olyan végtelenül lecsupaszított, magát szépnek nem látó, s tulajdonképpen kevéssé művelt női karakter, melynek archetípusa már az előző könyvek kapcsán is ismerős lehet, valahogy mégis megfogja a kőgazdag arisztokratát, aki egy rövid románcot követően elveszi, majd haza is viszi az angol vidéken található minikastélyába, Manderley-be. Itt Énnek nemcsak férje kezdetben vonzó, most már csupán baromi idegesítő titokzatosságával, de még a birtok házvezetőnőjének, Mrs. Danversnek a módszeres szemétkedéseivel is szembe kell néznie, aki hűen, és szinte már szapphói szeretettel bálványozta volt úrnőjét, Maxime előző feleségét, Rebeccát. Manderley egykori asszonyának kísértete a mai napig járja a kastély falait, mely szép lassan az őrületbe kergeti Ént, közben pedig olyan családi drámák látnak napvilágot, melyek bármelyik thrillerben tökéletesen megállnák helyüket.

A Manderley-ház asszonya szinte már egy pszichodrámaszerű regény, mely lassú, részletes felépítettségével, egyes szám első személyben íródott cselekményességével rendkívül finoman helyezi az olvasót egy meg nem értett nő szerepébe. Átérezhetjük vele Én minden lelki kínlódását, és kísértő árnyakat, a gonoszt vélhetjük felfedezni minden sötét sarokban, recsegő-ropogó padlódeszkában.

 

Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij: A szelíd teremtés

Dostoevsky is the only d that can please me“ (Dosztojevszkij az egyetlen f*sz, ami ki tud engem elégíteni) – szokta volt mondani egy volt orosz szakos csoporttársam a 19. század egyik leghatalmasabb írógéniuszáról, Daddy D-ről, azaz Fjodor Dosztojevszkijről. Bár a művészt elsődlegesen olyan alkotásai miatt ismeri a világirodalom, s vele együtt az irodalomtudomány, mint a Bűn és bűnhődés, A félkegyelműFeljegyzések az egérlyukból és A Karamazov testvérek, nagy butaság lenne vakon tudomást sem venni pazar kisregényeiről, novelláiról. A szelíd teremtés, akárcsak du Maurier regénye, az emberi lélek törékenységével játszik.

Az elbeszélés egy zálogos férfi történetét meséli el, aki anyagi stabilitása és más szükségletei miatt feleségül veszi egy fiatal vásárlóját. A lélektani problémák már a kapcsolat legeslegelején kiütköznek, és a férfi módszeres szigorúsága végül arra kényszeríti a lányt, hogy öngyilkosságba meneküljön férje elől. Gyakorlatilag ez lenne a szüzsé.

A szelíd teremtés nemcsak szokatlan tematikájának köszönhetően lehet érdekes olvasmány, de benne megtalálhatjuk kvázi a teljes Dosztojevszkij-esszenciát. A narráció egyedi kidolgozottsága folyamatos kételyek között hagyja az olvasót: nem lehetünk biztosak, hogy egy bírósági tárgyaláson ülünk, netán egy belső monológot hallunk, vagy illetlenül valakinek a naplóját nyálazzuk-e át.

Kiemelt tartalom
A világ egyik legnagyobb filmstúdiója és üdítőmárkája megfejtette a tökéletes marketingmódszert a Z generáció eléréséhez? A világ egyik legnagyobb filmstúdiója és üdítőmárkája megfejtette a tökéletes marketingmódszert a Z generáció eléréséhez? 2024.10.31 17:02

Az elbeszélés azért is számít rendkívülinek, mert problematikája nem fizikai abúzuson alapszik, ellenben szépen bemutatja, hogyan is végződhetnek a rosszul funkcionáló emberi kapcsolatok: hogy mennyit is tűrhet egy emberi lélek; hogy milyen mindennapos lelki terror kell ahhoz, hogy egy fiatal lány az öngyilkosságot lássa végső megoldásnak; hogy az ártatlan élcelődés milyen mély sebeket ejthet az emberi szíven; hogy miképpen dolgozhatjuk fel a tényt, hogy érzelmi ronccsá tettük embertársunkat.

Móricz Zsigmond: Árvácska

Valóban csupán csontvázak, éhes vámpírok, oszladozó holttestek látványa, egy sötétben felcsillanó szempár lenne ijesztő? Halloween ünnepének esszenciája csak mitikus, természetfeletti lényekben és jelenésekben keresendő? És mi van akkor, ha minden csontváz, minden vámpír és hulla mögött az embert látnánk? Talán nincs is az a pokolbeli lény, ami kegyetlenebb lenne az embernél.

Oktalanság lenne nem szemlézni hazánk művészeinek munkáiból, s bár megannyi remek alkotást felvonultathatnánk kis listánkon, talán kevés annyira borzalmas írás született, mint Móricz Zsigmond Árvácska című regénye.

Az Árvácska Csöre, a vidéken élő kislány történetét meséli el, akinek először a paraszti gazdálkodásból élő Dudáséknál kell szembesülnie az emberi természet kegyetlenségével. Nevelőcsaládja mind fizikailag és lelkileg módszeresen bántalmazza, nevelőapja és a szomszédban élő gazda is molesztálja. A kislány keveset ért a világ dolgaiból, de azt már fiatalon megtanulja, hogy a férfiaktól félnie kell. Csörét családról családra vezeti az élet, sorsa azonban mit sem javul. Szennyesék, Verőné – bárhol is járjon, csak falakba ütközik, s hogy mit is jelent a szeretet, nem ismeri. A feloldozást csak egy tragédia hozhatja el számára.

Bár nagyon sokan úgy hiszik, hogy Móricz Zsigmond regénye túlzó, s a végletességekkel játszik, mégis pontos képet fest arról a paraszti világról, amelyet társadalmunk olyannyira szeret túlromantizálni filmekben, könyvekben, az interneten. Ne feledjük, a realista prózairodalom egyik legnagyobb alakjáról beszélünk! A valóság mindig sokkal ridegebb és kiábrándítóbb, s nemigen kell mély kutatómunkát végeznünk ahhoz, hogy felocsúdjunk egy rendkívül félrevezető álomképből. Nemcsak a halloweeni borzongást, de ezt a feleszmélést is megkaphatjuk Csöre történetétől. 

Anton Pavlovics Csehov: A menyasszony

 Elérkeztünk utolsó klasszikus írásunkhoz, s bár Csehov elsődlegesen drámáiról ismeretes, az orosz író szintúgy nagyot alkotott a kispróza műfajaiban.

Nágya, a 23 éves falusi lány esküvőre készül. Jegyese, Andrej, a helyi lelkész fia kevés érzelmet mutat a nő iránt, napjait leginkább hegedüléssel tölti. Minden megváltozik azonban, amikor egy távoli rokon, bizonyos Szása meglátogatja őket. A férfi évente eltölt egy kis időt a családnál egészségügyi céllal, ám ezúttal betegsége ellenére is sikerül megnyernie a lány szívét. Elmondja neki, hogy többre hivatott, hogy utazzon Pétervárra, hogy tanuljon. Nágyát elvarázsolták Szása szavai, s úgy dönt, megszökik a férfival, hátrahagyva faluját, felbontva így jegyességét Andrejjel. Valóban elutazott Pétervárra.

Telt, múlt az idő, Nágya érzelmei Szása iránt mit sem változtak: úgy dönt, meglátogatja Moszkvában. Ám sajnos a városba érvén azt kellett látnia, hogy a férfi állapota jelentősen romlott, érzelmei azonban még a régiek maradtak. Közben egy levélben családja arról biztosította a lányt, hogy nem haragszanak rá, és hogy látogassa meg őket, amint ideje engedi. Egy ilyen vizit alkalmával csapta meg Nágyát, az egykori menyasszonyt a rideg valóság: azzal, hogy felbontotta jegyességét Andrejjel, társadalmi és anyagi szegénységbe döntötte egész családját. A történet igazi csehovi befejezéssel zárul.

Csehov az a fajta író, aki egyszerű, könnyed stílusa, na meg a mindennapok abszurditásában rejlő történeteivel azonnal beszippantja az olvasót. A menyasszonyból hiányzik minden klasszikus horrorisztikus elem, ellenben mégsem mondhatni, hogy borzalomtól mentes. Csehovnak nem kell szétfröccsenő agyvelőkről írnia ahhoz, hogy olvasójának álmatlan éjszakákat okozzon, neki elég csupán görbetükröt mutatnia ahhoz, hogy a letargia atombiztos legyen. Nágya története olyan mély és filozofikus kérdéseket boncolgat, mint a predesztináció, hogy valóban többre vagyunk-e hivatottak az életben, tartozunk-e bárkinek bármivel, önös érdekek vezetnek-e minket, ha a lehető legtöbben kívánunk kihozni sorsunkból. Rövid elbeszélés, ami garantáltan megalapozza az évvégi depit.

Thomas Martine Ronaldson 'The Bride' című festménye akár Nágyát is ábrázolhatná. Forrás Atkinson Art Gallery Collection
Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!