2023.9.8 9:48
Olvasási idő 0:45
Kovács M. Dávid

Korhatárhoz kötné az AI iskolai használatát az ENSZ nevelésügyi szervezete

TECH-TUDOMÁNY MESTERSÉGES INTELLIGENCIA OKTATÁS UNESCO

Az UNESCO szerint a hatóságok még nincsenek felkészülve a mesterséges intelligencia iskolai alkalmazásával kapcsolatos etikai problémák kezelésére. Amerikai mintára 13 éves korhoz kötnék az AI használatát az oktatási intézményekben.

Az ENSZ nevelésügyi, tudományos és kulturális szervezete, az UNESCO csütörtökön felszólította a kormányokat, hogy haladéktalanul alkossanak szabályokat a mesterséges intelligencia eszközeinek iskolai alkalmazására.

Forrás Carol Yepes / Getty Images

A csütörtökön közzétett útmutatóban az UNESCO úgy ítélte meg, hogy a hatóságok nincsenek felkészülve a mesterséges intelligencia iskolai alkalmazásával kapcsolatos etikai problémák kezelésére.

A nevelésügyi szervezet a dokumentumban azt javasolja, hogy kössék legalább 13 éves korhatárhoz a mesterséges intelligencia alkalmazását. A jelentésben arra is emlékeztetnek: egy amerikai törvény szerint a ChatGPT-t már csak tizenhárom év felettiek használhatják.

Az iskolákban a tanárok ilyen eszközökkel történő helyettesítése befolyással lehet a gyermekek érzelmi jólétére, és védtelenné teheti őket a manipulálással szemben 

– figyelmeztet a párizsi székhelyű ENSZ-szervezet.

Az UNESCO főigazgatója, a francia Audrey Azouley rámutatott: „a mesterséges intelligencia kiváló lehetőség lehet az emberiség számára, de károkat is okozhat“, éppen ezért „az oktatásban nem szabad kormányzati szabályozás nélkül bevezetni“.

Kiemelt tartalom
Innentől minden más lesz, és nem sokan örülnek neki: hogyan változik az érettségi és a felvételi 2024-től? – 1. rész Innentől minden más lesz, és nem sokan örülnek neki: hogyan változik az érettségi és a felvételi 2024-től? – 1. rész 2024.4.30 19:41

Mivel a mesterséges intelligencia néhány tömören megfogalmazott kérdés alapján esszék, versek és összefüggő beszélgetések generálására képes, felmerült az aggály, hogy új formái alakulhatnak ki a plagizálásnak az iskolákban és az egyetemeken.

Az UNESCO a dokumentumban arra hívja fel a figyelmet: a technológia segíthetik a diákokat a tanulás megkönnyítésében, a kormányoknak azonban szabályozniuk kell az alkalmazást.