Megérkezett Csinszka első albuma, a Finally Opening Up. A lemezen többek között a Jazzbois tagjai is közreműködtek, és a rengeteg kísérletezéssel olyan anyaggá állt össze, hogy akár új mérföldkő is lehet a hazai r'n'b történetében (már ha van ilyen).
Nálunk debütál Csinszka, erdélyi születésű, budapesti énekes-dalszerző első albuma, a Finally Opening Up, amelyen az alternatív r&b, hip hop, és fúziós jazz, valamint pop/elektronika elemeivel kísérletezik, és gyanús, hogy egy nemzetközi szinten népszerű hangzásnak az egyik legszínvonalasabb hazai megvalósulását hallhatjuk rajta.
Csernik Csinszka debütáló albumáról ezidáig két dalt hallhatott a közönség: elsőként a First címűt, amely a nyitószám a lemezen, és egyfajta bemutatkozás arról, hogy ki is az énekesnő valójában: „Egy reményteli beköszönés a küzdelmeimről és a szorongásról. Nyers első sorok a verzében, amelyeket bizakodó és mantraszerű refrének követnek. Bármilyen nehéz is, elfogadom, és nem baj, mert egy nap tudom, hogy kezet foghatok magammal, és lehetek magamnak én az első“.
Ezt követte az Afraid Of Life, amelyre Csinszka családja himnuszaként tekint. „Itt a gyermekkoromra vezetem vissza a félelmeket, felvállalom a családom küzdelmeit és ezzel együtt elfogadom őket.“ – mondja az énekesnő, aki mesélt arról is, hogy a dalban hallható különleges hangszer egy hangdrum, amely azért fontos számára, mert gyermekkora atmoszféráit idézi vissza.
Most pedig itt van tehát a teljes album 12 számmal, amelynek a koncepciója nem volt előre betervezve, de az alkotás során egyre világosabbá és szilárdabbá vált, hogy mi is az anyag valójában.
„Amilyen sokszínű stílusában a dalcsokor, annyiféle módon is készítettem el. Nem volt kialakult munkafolyamat, hiszen ez az első albumom. Mindenhol íródott.“ – mondja a lemezről Csinszka. „A gondolataimat és érzéseimet, olyan tempóban gyúrtam számokká, ahogy jöttek. Sok szám a jegyzeteim egybeforrasztása, amiket dallamokra illesztettem. Felszabadító érzés a megvilágosodás, és ezeket még jobb érzés volt rímekben megtalálni. Volt, olyan folyamat is, ahol egyszerűen csak engedtem, hogy vezessen egy freestyle vagy jam. Egy két szám viszont annyira intim volt, hogy ott egyszerre jött ki belőlem a szöveg és a dallam is. Gyorsan írok, mert hagyom, hogy abból legyen szám, ami jön. Viszont, mindent úgy rakok össze, hogy tudom, mi miért és hol van.“
Felépítettem egy 12 lépcsős épületet, ami belőlem épült fel, úgyhogy jó erős. Az anyag, amiből tapasztottam, mind masszív tapasztalatokból áll össze.
„A számok sorrendje nagyon fontos, hiszen egy útkeresést, és egy komoly fejlődést térképez fel. Nem olyan sorrendben vannak, ahogy megírtam őket. Útjaink kacskaringósak, de egyenesbe lehet jönni. Nem időrendbe, hanem rendbe tettem őket. A lent elhelyezkedő első lépcsőfok kezet fog a legfelső, tizenkettedik lépcsőfokkal. Elfogadom, hogy voltam lent, már érzem, tudok fent lenni. Ha meg néha egy lépést vissza is esek, akkor is felnézek magamra. Rájöttem, innentől csak felfelé, hisz az visz előre. Nagyon szeretem az albumomat.“ – teszi hozzá az énekesnő.
Az albumon Csinszka Stámusz Ferenc producerrel dolgozott a Petőfi Kulturális Egyesület Nagylemez programjának keretében. „Egy tiszta, alázatos ember, akivel könnyen tudtam alkotni. Megtaláltuk a zenében a közös hangot, szó szerint: közösen a hangot.“ – mondja róla Csinszka. De nem ő az egyetlen zenész, aki közreműködött az alkotásban. Több dalba is beszálltak a Jazzbois tagjai, illetve a velük sokat játszó szaxofonos, Kosztolánszki Dominik 'Dom Beats' is szerepel egy számon. Mellettük Papp Mukunda, Jancsovics Máté és Weil András is részt vett az alkotásban.
Illetve van, aki nem is tudott róla, de ő is felkerült az albumra: Csinszka édesapja.
Van, aki számomra annyira komoly, hogy nem is tudott róla, hogy rákerült az albumra. Üdv a klubban, Édesapám.
Tervezek még veled úgy zenét csinálni, hogy tudsz róla, minden úgy szép, ahogy van.
– üzeni az énekesnő.
Az utóbbi évek egyik legmeghatározóbb trendje az alternatív r'n'b-ként emlegetett valami, amiben ötvöződnek az elektronikus zenei műfajok, a klasszikus r'n'b, a modern hip-hop, akár a fúziós jazz, és még annyi minden. Nem csoda, hogy egy ilyen általánosan közkedvelt hangzás Magyarországon is megveti a lábát, de a hazai próbálkozások sokszor képesek megragadni az utánzás és mesterkéltség iszapjában, igaz, sokkal nehezebb magyarul csinálni a „műfajt“, Csinszka az angol nyelvvel előnyből indul.
A Finally Opening Up kétségtelenül egy olyan album, amely a megfelelő promócióval kisebb-nagyobb nemzetközi piacokat is ostromolhat. Hangzásában sokszor illeszkedik a trendekhez, de a különleges hangszeres megoldások, illetve a középpontjában álló egyéniség jóval érdekesebbé teszi a dalokat, mint ami sok hasonló próbálkozásról elmondható lenne.
A lemez minden zenehallgatós platformon elérhető.