2023.7.14 16:42
Olvasási idő 2:33
Kremmer Magdi

Tényleg jó, ha mindent romanticizálunk? – A TikTok-trend, ami megváltoztatja a gondolkodásod

Tényleg jó, ha mindent romanticizálunk? – A TikTok-trend, ami megváltoztatja a gondolkodásod
Forrás GETTY IMAGES
ÉLETMÓD TIKTOK

Új trendet kapott fel a TikTok, a hétköznapok túlromanticizálásával azonban van egy kis baj...

Ha van TikTokod biztos, hogy te is találkoztál már esztétikus videókkal, amik arra ösztönöznek, hogy kezdd el romanticizálni az életed. Hétköznapi tevékenységek szép klipekben, hangulatos zenével aláfestve, beállított fotók kávézókról, virágokról, naplementékről. Értékelni a körülöttünk lévő dolgokat és észrevenni az élet apró örömeit valóban jó dolog. De tényleg jót tesz, ha mindent romanticizálunk magunk körül?

Amikor először találkoztam a #romanticizeyourlife trenddel, őszintén szólva össze voltam zavarodva. A romanticizálás számomra nem egy pozitív fogalom volt. A kifejezés eredeti jelentése szerint romanticizálni annyit tesz, hogy dolgokat a valóságosnál jobbnak állítunk be, idealizált, irreális képet alkotunk róluk. A többszázezreket megmozgató trend is valahol erről szól, a célja alapvetően az, hogy a saját életedet romanticizáld. Vedd észre a körülötted lévő szép dolgokat, tegyél azért, hogy jobban teljenek a hétköznapok, és próbálj meg a saját életedre is pozitívabban tekinteni.

@johannasophie_ should I do a part 2?✨ #fürdich#romanticizeyourlife#healthyrelationshipwithyourself♬ sonido original - Mcnovvv___✨💋🫀

Ez alapvetően nem egy rossz elképzelés, de a negatív dolgok romanticizálásának komoly hagyománya van a médiában és a populáris kultúrában, amit nekem rögtön eszembe juttatott ez a trend. A toxikus párkapcsolatok, az erőszak, a mentális betegségek vagy épp a szegénység romanticizálása olyan dolgok, amikkel mindennap találkozunk, és amivel szemben érdemes kritikusnak lenni.

Kiemelt tartalom
Vécéből kikandikáló emberek és kamerafejű humanoidok harca: miért lett ekkora siker a Skibidi Toilet? Vécéből kikandikáló emberek és kamerafejű humanoidok harca: miért lett ekkora siker a Skibidi Toilet? 2024.7.16 19:42

Gondoljunk csak Rómeó és Júlia történetére, ami az igaz szerelem ábrázolásának egyik legnagyobb klasszikusaként van kezelve, pedig valójában egy 16 éves srác és egy 13 (!!!) éves lány tragédiájáról szól. De az olyan népszerű és modern sorozatok és filmek is problematikusak, mint az Eufória, ami kritikusok szerint a szerhasználatot romanticizálja vagy a Gettómilliomos, aminek tanulsága szerint a mélyszegénységben élők boldogok és az átélt traumákat a pénzszerzés és a szerelem felülírja. A divatmárkák is hajlamosak a szegénység romanticizálására, az Urban Outfitters saját vásárlóit “sikkes hajléktalanoknak” nevezte. A gyárilag koptatott ruhadarabok és szakadt farmerek trendet csinálnak a szegénységből és elfedik azt a problémát, hogy sokak az ilyen ruhákat nem választják, hanem kényszerből viselik.

A saját életünk romanticizálása egyesek szerint tulajdonképpen egy mindfullness gyakorlat. Ha a mindennapok során képesek vagyunk jobban jelen lenni, észrevenni a pozitívumokat és hálát érezni azért, amink van, jobban fogjuk érezni magunkat. Kourtney Kardashian életmód témájú online hírportálján, a Pooshon megjelent cikk szerint a következő dolgokkal tudjuk romanticizálni az életünket:

  • rövid zuhany helyett vegyél egy pazar fürdőt illóolajokkal és fürdősóval
  • olvass egy könyvet élvezetből
  • szakadj el a mobilodtól és sétálj egyet a környéken
  • fokozd az élvezeteket, ha például imádsz reggelizni tölts több időt a tökéletes reggelik elkészítésével
  • vedd észre az apró, jó dolgokat magad körül
@ninaafloy Romaticizing my morming before exams 🤍🍓🫶🏼 #morning#morningroutine#morningvibes#romanticizingmornings#cleanvibes#pink#pinkgirl#aestheticsounds#aestheticvideo#morningaesthetic#morningaestheticvlog#thatgirlaesthetic#thatgirlroutine#thatgirlpintrest#pinterest#pinterestoutfit#pinterestgirl#selfcare#skincare#skincareroutine#pinkroutine#aestheticvlog#foryou#fypシ#foryoupage#parati♬ original sound - 🦆

 

Ezek a dolgok számomra is mind tök jól hangzanak, azonban van egy gondom ezekkel a tippekkel: egy csomó minden nehezen megvalósítható sokak számára. Ahogy számos TikTok trend, úgy a romanticizálás is a társadalom azon rétegének szól, akik anyagilag megtehetik, hogy habfürdőre, virágcsokorra és növényi tejes lattéra költsenek el sok-sok pénzt. A legfelkapottabb videókat mind hagyományosan vonzó emberek készítik és olyan dolgokat ábrázolnak, amelyek sokak számára egyáltalán nem elérhetők. Ezzel pedig irreális elvárásokat állítanak mindenki elé, aki látja ezeket a videókat. Mindezek mellett pedig azt üzeni a tartalmat fogyasztók számára, hogy egyedül rajtuk múlik, hogy hogyan érzik magukat és milyennek látják az életüket. Az, hogy a negatív dolgok helyett a pozitívakra koncentrálj, vagy hogy hálát adj a jó dolgokért nagyon fontos és hasznos üzenet. A romanticizálással viszont könnyű átesni a ló túloldalára és azt gondolni, hogy valójában bárki lehet boldog és elégedett az életével, ha a jó dolgokra koncentrál. Ez a hozzáállás pedig egyszerre fedi el a személyes és a társadalmi problémákat, és kelt rossz érzést azokban, akik számára a nem is annyira olcsó “kellékek” nem megfizethetők.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, Instagramon, YouTube-on és a Facebookon is!