Az idők során nemcsak a nőideálokról alkotott képünk változott, hanem az is, hogy az aktuális kor milyen férfit talál szépnek. De miért és mitől lesz a társadalom szerint egy férfi jóképű vagy kívánatos, főleg, hogy a szépség elvileg relatív?
Az elmúlt évtizedekben a nyugati férfiideál ikonjai hallatán Brad Pitt vagy Leonardo DiCaprio juthatott eszünkbe, de a nagy márkák is egyre inkább felfogják a sokszínűség reprezentációjának fontosságát, a film- és divatvilág diverzebbé válik, nagyobb teret engedve másfajta esztétikának, de bizonyos archetípusok még így is örökéletűek tudnak maradni.
Nem csak az Adoniszoknak áll a világ
Bár a női plus size modelleknek évről évre nagyobb a létjogosultsága, gondoljunk csak Lizzóra vagy Ashley Grahamre, a férfi plus size modellek kevésbé vannak reflektorfényben, a TikTok és egyéb közösségi médiás platformok térhódításával azért a „formabontó“ férfitest is gyakrabban képviselteti magát, mint a social media fénykora előtt. A testpozitív aktivista és brit modell, Ben James, aki 2019-ben részt vett a Simply Be ruházati márka kampányában, és dolgozott a Ted Bakerrel és az Asosszal is, korábban elmondta: „Szeretném, ha az iparág tovább fejlődne, és a divatipar különböző, nem konvencionális testformákat használna.“
Miért nem lehet „apatestünk“ egy illatkampányban, vagy főszerepünk egy filmben? A hangsúlynak el kell mozdulnia ezektől a természetellenesen elért fizikumokról, amit maguk a színészek is alig tudnak fenntartani.
Az „igazi férfi“ már nem feltétlen heteró és nagyon kigyúrt
Alexander Edmonds, az Edinburgh-i Egyetem antropológia professzora a BBC Culture-nek elmondta, hogy a rabszolgaság és a gyarmatosítás öröksége miatt a mindenkori szép ember mintaképe a fehér, nyugati ember volt, de az elmúlt évek áttörést hoztak, és globális társadalmi változás indult el, részben például a Black Lives Matter mozgalom miatt, és egyre többször látni afroamerikai vagy ázsiai szupermodelleket a nagy divatlapok címlapjain is.
A fiatalabb generációk számára már nem feltétlen a kockáshasú, 190 centiméter magas, borostás ember az álomférfi, a Z generáció körében egyre gyakrabban válnak androgün modellek és énekesek bálványokká.
Jó példa erre a dél-koreai K-pop műfajának és képviselőinek sikere, ami erősen beszivárgott a popkultúrába: a BTS tagjai például előszeretettel sminkelik magukat vagy viselnek extrém frizurákat, ami a konvencionális, nyugati normákat nézve kiverné a biztosítékot, de a stílus mára már bőven kap reprezentációt a mainstream médiában is. Hasonló progresszivitásra jó példa lehet itthon a Carson Coma, akik simán belebújnak a koncerten egy szoknyába – a jelenségről részletesen ebben a cikkünkben írtunk.
A mediterrán típus és a silver fox örökzöld
A romantikus filmek által is éltetett „tall, dark, handsome“ (magas, sötét és jóképű) hármasa a növekvő sokszínűség ellenére is a felszínen tudott maradni, gondoljunk csak a 365 nap netflixes produkció színészére, az olasz Michele Morrone-re; a film 2020-ban az egyik legnézettebb lett a platformon.
A fenti jelzők együttesét először az 1900-as évek elején kezdték el használni Európában, majd az 1920-as évekre eljutott Hollywoodig is, ahol Rudolph Valentino testesítette meg az archetípust, de igazából már Michelangelo reneszánszkori Dávid-szobra is beleillhetne a képbe.
Szintén nehéz letaszítani a trónról a silver fox, vagyis ezüstróka típust, mint Pierce Brosnan vagy George Clooney, és az idősebb, sármos férfiakat is talán egyre sűrűbben szerepeltetik reklámkampányokban vagy kifutókon, úgy mint Anthony Varrecchiát, Wang Deshunt (aki „Kína legdögösebb nagypapájaként“ híresült el), Ron Jack Foleyt vagy Lono Brazilt. A tendencia mindenképp tekinthető jónak abból a szempontból, hogy az életkor már nem kizáró tényező: az elmúlt évtizedekben láttuk, ahogy a média sztárjai, a legmenőbb fiatalok is megöregedtek, és relevánsak tudtak maradni.
A mesterséges intelligencia szerint így néz ki a tökéletes férfi és nő
2023. júniusában milyen cikk az olyan, amiben egyszer sem le írjuk, hogy mesterséges intelligencia??! Néhány héttel ezelőtt a „tökéletes férfit és nőt“ is megalkották AI-val, a Midjourney, a Dall-E 2 és a Stable Diffusion képgenerátorokkal. A projekt egy étkezési zavarokkal foglalkozó csoporthoz köthető, akik arra akartak rávilágítani, hogy az eredmények nagyrészt irreálisak, főleg, ha azt nézzük, hogy a közösségi média inspirálta fotók sokkal szexuálisabb töltetűek, mint azok, amik a világhálón talált összes fotón alapultak. A The Bulimia Project publikációja szerint az AI által megalkotott tökéletes férfit még mindig sötét szem, izmos test és markáns arccsont jellemzi, míg a nőket oliva bőr, barna szem, szőke haj és karcsú alak.