Áprilisban újra megrendezik Magyarország legjelentősebb világzenei eseményét, a Budapest Ritmo fesztivált, amely több nemzetközi ismertségnek örvendő előadót is Budapestre hoz.
A Budapest Ritmo fesztiválnak köszönhetően április 12. és 15. között – azaz szerdától szombatig – újra zenei felfedezőútra indulhatunk Egyiptom, Izland, Mali, Ukrajna vagy épp Spanyolország érintésével.
A fesztivál nulladik napi nyitókoncertjei különleges zenei és spirituális élményt ígérnek: szerdán a Magyar Zene Házában előbb a gnawa zene magyarországi helytartói, az anyai ágon berber, apai ágon fekete-afrikai gyökerekkel rendelkező Said Tichiti vezette Tariqa zenél, utánuk pedig az Egyiptomból érkező Mazaher együttes lép fel, amely az észak-afrikai ország eltűnőben lévő örökségét, a zart ápolja.
Az ősi, több évszázados hagyománnyal rendelkező zar olyan rituális zene, amely segíti a lélek megtisztulását, megbékülését, de az ördögűzésben is fontos szerepet játszik. A zar szellemiségéhez illően az együttesben a nőké a főszerep: Um Sameh, Um Hassan és Nour El Sabah a műfaj utolsó egyiptomi előadói közé tartoznak. A Mazaher nemcsak a szertartás zenéjét, hanem magát a rituálét is megjeleníti.
A fesztivál csütörtökön egy showcase-nappal folytatódik, amelynek koncertjeit ingyenesen lehet látogatni. A Szimpla Kertben fellép majd az erdélyi Koszika, a makedón vokális hagyományt feldolgozó Zarina Prvasevda, a bolgár etnojazzt játszó Jazzanitza, valamint három magyarországi banda: a balkáni kávézókat megidéző BudaPesme, a sanzonokat átformáló Ephemere és az oláh cigány hagyományt ápoló Amaro Duha. A zenekarokat ezúttal is egy nemzetközi zsűri választotta ki.
A világzenei sodrás a hétvégére indul be igazán: az Akvárium Klubban és az Erzsébet téren fellépő előadók alaposan kizökkentenek a zenei komfortzónánkból. Pénteken a világhírű izlandi énekes-dalszerző, Emilíana Torrini és zenekara, a Colorist Orchestra melegíti be a nagyszínpadot. A Jungle Drum előadója korábban tagja volt a GusGusnak, társszerzőként jegyzi Kylie Minogue Slow és Someday című dalait, ezúttal pedig a márciusban megjelent Racing The Storm anyagát hozza el Budapestre.
Torriniék után máris belecsöppenhetünk a tuareg ellenállásba: a száműzetésben szakadatlan turnézó Tamikrest zenekart időnként a világ legjobb rockbandái között emlegetik, pszichedelikus zenéjükkel és bátor politikai kiállásukkal pedig biztosan felrázzák a budapesti közönséget. A négy nemzetet egyesítő zenekar tíz év kihagyás után tér vissza experimentális szaharai rockjával Budapestre.
Egy koncertteremmel arrébb szintén a remény, az összekapcsolódás és a határokon átívelő hasonlóságok bontakoznak ki egy ukrán és egy lengyel nő előadásában: Daga és Dana, azaz a DAGADANA, a zenén keresztül igyekszik rávilágítani, hogy mennyi közös van a lengyel és ukrán kultúrában, a zenekar pedig az Ukrajnában dúló háború kitörése óta új küldetéstudattal koncertezik. Levezetésként DJ Koulla P. Katsikoronou és DJ Kraaaouuu adnak ízelítőt a ciprusi partivilágból.
A szombati napot a Kollár-Klemencz Kamarazenekar nyitja az Erzsébet téren, ahol a Kistehén Tánczenekar élén befutó Kollár-Klemencz László és zenekara Másik Jánossal, Novák Jánossal, Barkóczi Noémivel, Balla Gergővel (Platon Karataev) és Csoóri Sándor Sündivel kiegészülve lép színpadra.
Utánuk az Olaszországban alakult Fanfara Station veszi át a terepet, amelyben az énekes, valamint a dobokat és a fafúvósokat kezelő Marzouk Mejri édesapja tunéziai rezesbandáját éleszti újra. Zenéjük egyszerre köti össze a Közel-Keletet, Észak-Afrikát és Európát.
Később megmártózhatunk a húszas-harmincas évek Bukarestjének fülledt éjszakai életében is, ahol Corina Sîrghi és bandája táncoltat meg mindenkit, majd a Vocal Sampling segítségével megtudjuk, hogy pusztán az énekhang segítségével lehet-e kubai klasszikusokat és rockslágereket játszani. Utánuk Magalí Sare és Manel Fortiá mutatja be a modern katalán jazzt, amiben náluk bőgő és ének, valamint spanyol és latin-amerikai dallamok simulnak össze.
A nap talán legnagyobb attrakciójának a ciprusi Monsieur Doumani trió és a Nyíregyházáról indult Óperentzia közös bulija ígérkezik, amely során kiderül, mennyire pörget a tzouras (azaz a kisméretű buzuki), és hogyan működik a színpadon ez a mediterrán, balkáni és magyar hatásokat összegyúró psych-folk együttműködés. A ráadásról ezután az Óperentzia dj-szettje gondoskodik majd.
Ha a különböző tájak zenéi mögé is bepillantanál
A fesztiválon azonban nemcsak zene lesz: a tavaly debütáló zenei filmes szekció idén is folytatódik, végleg bekötve ezzel a Budapest Ritmót az egyre erősebb budapesti dokumentumfilmes közegbe. A pénteki és szombati napokra eső zenei filmes minifesztivál ritka lehetőséget kínál arra, hogy a programban szereplő zenei filmeken és zenés dokumentumfilmeken keresztül mélyebben is betekintsünk a hangok mögé.
Az iráni, The Female Voices of Iran című film az elnyomás ellenében hangjukat hallató női énekesek életébe ad betekintést. Az alkotók a Perzsa-öböltől Teheránig 11 helyszínen keresték fel az elhalkított női hangokat. A vetítés után a film egyik alkotója, az iráni etnomuzikológus Yalda Yazdani válaszol Mesterházy Lili és a közönség kérdéseire.
Látható lesz még többek között a Taarka, a világ első szetu nyelvű filmje, amelyben a legendás szetu énekesnőt, Hilanát, ismerhetjük meg, aki az egész életét kitaszítottként, de mindvégig énekelve élte le. Az alkotás nemcsak a művész különleges zeneiségét őrzi meg az utókornak, hanem ezt a különleges dél-észt nyelvjárást is.
A női szekcióra Césaria Évora számtalan díjat elnyert, intim filmes portréja teszi fel a koronát. Ana Sofia Fonseca dokumentumfilmjében nemcsak a zöld-foki köztársasági énekesnő kerül minden korábbinál közelebb hozzánk, hanem az életét meghatározó társadalmi háttér is feltárul.
A fesztivál zenei programjában is szereplő Tamikrestről készült dokumentumfilm nem is lehetne testközelibb bemutatása a háború következményeinek. A tuaregek Algéria déli részén, Mali határvidékén harcolnak saját területükért. A háborúban az iszlamisták átveszik a hatalmat, a fiatalabb tuaregek egy része az al-Kaida tagjának vallja magát, a térség a terror és a multinacionális cégek érdekeinek színterévé alakul. A zenekar tagjai a zenét, a filmforgatás ideje alatt pedig a kamerát választották fegyverüknek.
A magyar szekcióban debütál Regős Ábel vadonatúj, Újra meg újra című alkotása, amelyet VENI-ről, azaz Szász Veronikáról készített, akit sokan a legkülönlegesebb hangú, legérzékenyebb fiatal magyar énekesnőnek tartanak.
A Ritmo-filmek közül újra látható a tavaly nagy sikerrel játszott, Deva (Дeva) zenéjével és szereplésével készült In Lumine, Szemerey Bence és Bajor Marcell meseszerű, ötrészes filmetűdje. A zenéből táplálkozó film Platón tanításait veszi alapul, és egy szellemi felnövéstörténetet mutat be több szereplő útján keresztül, akik egyike Takács Dorina.
Szintén bepótolhatjuk az Uljana Quartet és Korom Anna rendező, valamint Fecske Flóra operatőr közös alkotását, melyben egy többgenerációs család életébe nyerünk bepillantást kilenc, a helyszínen, élőben felvett dal segítségével.