2023.3.23 13:55
Olvasási idő 1:28
Maier Péter

Aki egyszer cigány nőt játszott, az minden filmben cigány nő lesz? – Farkas Franciska kendőzetlenül vallott a színészlétről

TÁRSADALOM SZÍNÉSZEK SZÍNHÁZ

A színésznő egy podcastban beszélt arról, hogy sem ő, sem más magyar filmszínész nem tud kitörni a skatulyákból.

„Több fantáziát kérek“

Keményen beleállt a filmes szakmába Farkas Franciska színésznő, az Aranyélet sorozat és a Brazilok című film szereplője. Farkas a ROMAKÉNT. Podcastban beszélt a castingrendszerről: szerinte egy színész újra és újra hasonló karaktereket kell játsszon, és a hazai filmek visszatérő arcainak nincs lehetőségük arra, hogy megmutassák sokszínűségüket, mert bekategorizálják őket egy szerepbe, és később mindenhol ugyanazt kérik tőlük.

A színésznő kendőzetlenül fogalmazott arról, hogy roma származású színészként minden produkcióban azt várják tőle, hogy a „cigány nő“ karakterét alakítsa.

Egyik szerepem se kihívás, egyáltalán nem kaptam igazi kihívást. Lehetnék csak nő minden egyéb jelző nélkül. Orvos, pszichológus, gonosz, bolond, őrült, meleg, nőies vagy nem nőies, nemes. Bármi. Egy kicsit több fantáziát kérek. Kiégtem.”

– fogalmazott. Szerinte az lenne az igazságos, ha a színész származása egyáltalán nem határozná meg, hogy milyen szerepet játszhat el, tehát amennyiben roma színész is játszhatna nem roma szerepet, kevésbé lenne problematikus, hogy ez fordítva is sokszor így működik. „Nem az a lényeg, hogy kinek milyen az identitása meg a származása, hanem az a lényeg, hogy el tudja-e játszani a szerepet“ – mondta.

Úgy gondolja, Hollywoodban ritkábban áll fenn ez a probléma, mert egy színész menedzsmentje el tudja intézni, hogy kapjon sokszínűbb szerepeket, nálunk azonban ez az intézményrendszer nem létezik.

Kiemelt tartalom
Színházajánló Turgenyev Apák és fiúkjáról: szabad szeretnie annak, aki szerint a szerelem nem létezik? Színházajánló Turgenyev Apák és fiúkjáról: szabad szeretnie annak, aki szerint a szerelem nem létezik? 2024.3.24 9:44

Farkas Franciska a színházi szereposztásokról is beszélt, szerinte ott nincs ilyen értelemben bekategorizálva. „Színházban nem játszottam még roma szerepet“ – mondja, leszámítva a saját előadásait. Az ő megítélése szerint ez azért van, mert a film nem egy igazságos műfaj. „Hagyjuk már a színészeket kibontakozni“ – mondta.

„Nem félvér vagyok, hanem duplavérű“

A ROMAKÉNT. Podcast friss adásában az identitásáról is kérdezték a színésznőt. Magyarországon élő romaként számára ugyanúgy fontos a magyar kultúrához való tartozása, mint ahogy fontosnak érzi azt, hogy a cigány kultúrát is szívén viselje.

Úgy fogalmazott, szeretné társadalmi szinten is úgy újraértelmezni a magyar identitást, ahogy tette azt saját magában. „Hadd legyek én Széchenyi, és hadd legyek én Petőfi“, ahogy „én vagyok a Choli bácsi és én vagyok az a szív, ami együtt dobog, mikor hallom a zenét“ – mondta.

Én nem félvér vagyok, hanem duplavérű

– fogalmazott utalva arra, hogy „mindkét származásában“ szeretne a lehető leginkább kiteljesedni. 

Farkas Franciska az idén tavasszal érkező, HÁROMEZER SZÁMOZOTT DARAB című filmben Forrás Mozinet

Farkas Franciska egyébként épp egy osztrák rendezővel készülő színházi előadáson dolgozik színészként és dramaturgként. A mozgásszínházi darabot áprilisban mutatják be Hamburgban.