2025.2.9 9:57
Olvasási idő 6:10
Szécsi Krisztián

A kötelező olvasmányok nem rosszak, és el is magyarázzuk most, hogy miért

A kötelező olvasmányok nem rosszak, és el is magyarázzuk most, hogy miért
Forrás Mozinet
KULTÚRA IRODALOM ISKOLA KÖZÉPOKTATÁS OKTATÁS OLVASÁS

7 darab kötelezőn keresztül mutatjuk meg, hogy mit is tanulhatnak belőlük a diákok, vagy úgy en bloc mindenki.

Időről időre visszatérő társadalmi kérdés, hogy egyáltalán jól vannak-e összeválogatva az általános és középiskolai kötelező olvasmányok. Ami még pár évtizede képezhette a magyar irodalmi oktatási rendszer gerincét, nem tűnik-e túl avíttnak, és nem igényelne-e némi vérfrissítést netán pont olyan regényekkel, drámákkal, amik vagy szerves részét képezik a magyar popkultúrának, vagy csak úgy en bloc kijelenthető, hogy általános érdeklődés övezi őket a fiatalok körében? Erről igazán sokat lehetne vitázni, felsorakoztatva minden érvet mellette és ellene. És bár a középszintű magyar érettségin ugyan a szaktanár kérheti, hogy egy az általa, vagy az osztály által megválasztott könyv szerepeljen a tételek között, ha ez mégsem történik meg, bizony be kell érni a szokásos olvasmánylistával.

De a kötelezők nem rosszak. Bár elsődleges céljuk egy-egy történelmi kor vagy műfaj bemutatása, egy csomót tanulhatunk belőlük az életről, de legfőképpen az emberi kapcsolatokról, amelyek úgy tűnnek, szinte alig változtak, vagy inkább semmit az emberiség több ezeréves történelme alatt. Most összeszedtünk hét olyan középiskolai kötelező olvasmányt az Eduline listája alapján, amire lehet, eddig fintorogtál, pedig sok hasznos dolgot emelhetsz át a mindennapjaidba.

Homérosz: Odüsszeia

Középiskolai irodalmi tanulmányainkat az antikvitásban kezdjük. Bár az Iliászt is szemlézhetnénk a nagy hellén költőtől, Homérosztól, talán az Odüsszeiában mégis több az általános, mégis izgalmas filozófia.

Az Odüsszeia Ithaka királya, Odüsszeusz hazaútját meséli el a trójai háború után. Kalandok, mitikus lények, megannyi küzdelem, és még több agyafúrtság. Ám a hérosznak nemcsak a külső ellenségekkel kell megküzdenie, hanem belső konfliktusaival is, miközben felesége, Pénelopé hűségesen vár rá otthon.

Az eposz igazi mondanivalója valójában az, hogy a nehézségek leküzdése, valamint a család és barátok iránti szeretet és lojalitás kulcsa a sikeres életnek. Ha nem szeretsz másokat, minden szívás.

irodalom odusszeusz homerosz
Ókori váza, amin a hajóárbóchoz kötözött Odüsszeusz látható a szirénekkel. Forrás Wikipedia

Szophoklész: Antigoné

Az Antigoné zsenialitásáról már többször megemlékeztünk Refresher-cikkekben, de mit van mit tenni, a cikk írójának bal karján is ott éktelenkedik egy jó nagy Antigoné-tetkó. Talán kevéssé mondható az, hogy a feminista irodalmat a hellén író, Szophoklész találta fel, de az már bizonyos, hogy Antigoné egy ízig-vérig erős női karakter, sőt igazából a drámában betöltött szerepe feministává teszi. A görög drámákat nehéz összefoglalni röviden, most mégis megpróbáljuk a lényeget átadni, hozzácsapva az Antigonéhoz tudnivaló előtörténetet is.

Antigoné apja, Oidipusz megöli apját, majd összejön saját anyjával, Iokasztéval, amiből megannyi gyerek született: két fiú, Polüneikész és Eteoklész, és két lány, Antigoné és Iszméné. Miután a vérfertőző kapcsolat kiderül, Oidipusz megvakítja magát, és elhagyja Thébát, hogy egy hosszú út után, amin Antigoné is elkíséri, Kolónoszban meghaljon. Közben a megbukott király két fia hadba vonul egymással a trónért, és meg is ölik egymást. Antigoné visszatér a városállamba, amit ekkor már Kreón, Iokaszté unokaöccse vezet. Az új király azonban kiadja parancsba, hogy Polüneikész nem kaphatja meg a végtisztességet, holttestét kivetették a város falain túlra, ahol az állatok már lakmároznak húsából – ezzel szemben Eteoklészt tisztességes keretek között lehetett eltemetni. Antigoné nem ért egyet a paranccsal, és maga temeti el Polüneikészt. Amikor elkapják Kreón emberei, a fiatal lány betolja a világirodalom egyik legikonikusabb kioktatását, és tulajdonképpen elmondja Kreónnak, hogy attól, hogy ő itt király, vannak isteni törvények, amit még ő sem írhat felül. Antigonét bebörtönzik, és cellájában végül öngyilkos lesz.

Mily meglepő, a görög tragédiáknak soha nincs boldog befejezése, de igazából Antigoné halálával volt képes csupán igazi súlyt adni szavainak. A lány alakja példaértékű lehet mindenki számára, megtanítja, hogy bármikor felülbírálhatunk egy adott rezsimet.

Forrás Frederic Leighton: Antigone

Dante: Isteni színjáték

A világhírű itáliai költő, Dante Alighieri a három nagy részből álló művét, az Isteni színjátékot Firenzéből való kiűzetése után kezdte el írni, hogy értelmet adjon az otthonától való elidegenedésének. Ez, higgyük el, pontosan ugyanolyan megrázó lehetett számára, mintha egy modern kori emberrel közölnék egyik napról a másikra, hogy el kell hagynia otthonát, városát, országát. Tulajdonképpen ez tükröződik vissza a mű legelején, amikor Dante „az emberélet útjának felén egy nagy sötétlő erdőbe” jutott: a költő depressziós.

Dante műve a túlvilági utazását meséli el, ahol a Pokol, a Purgatórium és a Paradicsom különböző szintjein az emberi bűnök és a megváltás formáival találkozik. 

Ez egy mű a morális és etikai reflexióról. Az egyes bűnök és az azokra vonatkozó következmények, ha mai fejjel eltúlzottak vagy túlságosan fantasztikusnak is hatnak, mégis azt mutatják be egy nagyon is részletes történelmi keretbe helyezve, hogy az emberek nem sokat változtak hét-nyolcszáz év alatt. Ha valaki kevéssé is lenne fogékony a filozófiára, az meg csak fogja fel fantasyként, ennek is élvezetes.

irodalom pokol dante
Forrás Sandro Botticelli: Dante poklának felépítése

Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés

A kapitalista kizsákmányolás mint beszédtéma egyre kurrensebb a Z generációsok között is, és hát tulajdonképpen Fjodor Dosztojevszkij regényének mégis ez a katalizátora: miért vannak olyan emberek, akik másokon élősködnek? Ez a kiindulópont, a 19. századi orosz író világhírű alkotásának viszont mégsem ez a központi kérdése. Dosztojevszkij továbbviszi az alap felvetést, és a regénybeli problémának azt terjeszti ki, hogy mit is lehet tenni annak érdekében, hogy másokat megállítsunk a kizsákmányolásban: lehet-e embert ölni egy szebb jövőért?

A regény főhőse Raszkolnyikov, a csóró egyetemista, aki egy csomó mindenét zálogba adja, hogy egyáltalán tudjon miből élni – ez a 19. századi orosz verziója annak, amikor elmész plazmát adni utalványokért vagy pénzért. Megelégeli élethelyzetét, és megannyi tervezgetés után végül úgy dönt, hogy megöli azt a zsarnok uzsorást, akinek tartozik, Aljona Ivanovnát. Ám, nem számítva, hogy bármi vagy bárki megzavarhatja bűntettében, megjelenik a vénasszony testvére, Lizaveta is, akit így kénytelen szintúgy meggyilkolni a férfi, hogy mentse saját bőrét.

Ezenkívül rengeteg más dolog is történik, jobban kibontakozik a történetszál, számtalan filozofikus gondolattal találkozik az olvasó, de a lényeg mégiscsak a fentebb összefoglaltak. És hogy mit lehet ebből tanulni? Dosztojevszkij szerint a bűnből a valláson keresztül vezet kiút. Ez természetesen nem adhat kielégítő választ azoknak, akik kevésbé nyitottak az ezotériára, viszont ne felejtsük, hogy Dosztojevszkij kvázi megalapozta a pszichoanalitikus irodalmat. Ha vontatottnak is tűnhet a könyv, minden részletes lelki tépődés, érzelmi leírás egyfajta útmutatóként szolgál, hogyan is működik az emberi lelkiismeret. Elmagyarázza, hogy pontosan mitől is érzed magad pocséknak, és ennek milyen fizikai tünetei is lehetnek.

Csehov: Sirály

Szintén orosz és szintén a 19. század egyik legnagyobb alakja. Anton Csehov sajnos idehaza körülbelül már csak Körmendi JánosHárom nővér-paródiája miatt igazán ismert a köztudatban, pedig a férfi egymaga alapozta meg a modern kori drámaírást. Hírnevét a Sirály is pontosan ugyanúgy elősegítette, ami igazából egy toxikus anya-fia kapcsolatról és egy situationshipről szól.

Trepljov egy fiatal író és rendező, édesanyja, Arkagyina pedig híres színésznő. A nő szerelmes Trigorinba, az idős, de szexi íróba, Trepljov pedig egy szomszédos földbirtokos lányába, Zarecsnajába, akinek álma, hogy szintén színésznő legyen. A fiatal lány végül Trigorinba lesz szerelmes Trepljov helyett, a férfinak meg hízelegnek annyira Zarecsnaja érzelmei, hogy elhagyja Arkagyinát. Aztán lépünk egy nagyot az időben, Trigorin megint Arkagyinával van együtt, Trepljov időközben elismert író lett, Zarecsnaja pedig teljesen tönkrement érzelmileg és idegileg Trigorin mellett.

A csehovi drámák rendkívül lebilincselően tudják megmutatni a leghétköznapibb emberi kapcsolatokban rejlő tragikumot. A Sirály tulajdonképpen egy történet arról, hogyan tesszük egymást tönkre a szerelem oltárán, és hogyan is lehet (ha egyáltalán lehet) kitörni egy diszfunkcionáló családból. Csehov nem volt idealista, műveiben nincsenek szép befejezések, hollywoodi feloldozások. Pont attól lesz hiteles, hogy tényleg a való életet mutatja be.

A drámából legutóbb 2018-ban készült egy filmfeldolgozás, itt tudjátok megnézni az angol nyelvű előzetesét:

Madách Imre: Az ember tragédiája

Bár a listán egyedüli magyar műként szerepel, nem azért alakítottuk így az itt szemlézett alkotásokat, mert egyedül Madách Imre drámája lenne említésre méltó a hazai palettáról. Az ember tragédiája egyszerűen ikonikus, baromi sokat lehet belőle tanulni, mégis egy csomó diák unalmasnak és száraznak találja.

Lucifer, Isten kegyvesztett angyala meg szeretné mutatni az Úrnak, hogy legtökéletesebb alkotása, az ember esendő, és könnyen elcsábul. Madách karon ragadja hát olvasóit, és végigviszi a világtörténelmen, ahol Ádámot és Évát különböző korokban, különböző ideológiákban láthatjuk. Kapunk az adott társadalmi, gazdasági, vallási nézethez egy érvet, ami pozitív aspektusait emeli ki, aztán szépen láthatjuk, hogy az ideológiák hol buknak el, és miért nem örök érvényűek.

Örök érvényű alkotás. Teljesen mindegy, hogy az 1862-ben megjelent mű tulajdonképpen már csak feltételezett víziókat fest a jövőről, és nem foglalkozik mondjuk a 2025-ös magyar állapotokkal, a benne leírtak még így is rávilágítanak mostani társadalmi problémákra. Olvasd el, értelmezd, és vesd össze azzal, hogy milyen irányba halad most országunk.

Jankovics Marcell magyar rajzfilmrendező és grafikus 28 éven keresztül dolgozott a mű animációs változatán, a filmet 2011-ben mutatták be:

Albert Camus: Sziszüphosz mítosza

Az egzisztencializmus nagy mesterét, Albert Camus-t idehaza sokan elsődlegesen A pestis és Az idegen (régebben: A közöny) című regényei miatt ismerik – azokból is van ám mit tanulni az emberi természetről. Ám ez sajnos nincs rajta az Eduline által közölt listán, viszont a Sziszüphosz mítosza igen.

Camus esszéje Sziszüphosz mítoszát használja metaforaként az emberi létezés abszurditásáról. A történet középpontjában Sziszüphosz áll, akit arra ítéltek, hogy egy hatalmas követ görgessen a hegyre, amely állandóan visszagurul. Camus azt írja, hogy Sziszüphosz igazából hősies módon elfogadja a sorsát, ami az emberi állapot szimbóluma. Magyarán: az élet szívás, és jobb, ha ehhez minél hamarabb hozzá is szokunk.

A mű arra taníthatja a potenciális olvasót, hogy az élet kihívásait és értelmetlenségét nem kell elutasítani, hanem azokat el kell fogadni, és a mindennapi küzdelmekben meg kell találni a boldogságot. Ez így egy semmitmondó szentencia is lehet, amit egy valamivel libsibb Insta-influenszer tol arcodba, pedig gondolatnak nem rossz. A Sziszüphosz mítoszának lényege, hogy az abszurd életértelmezés segít minket a saját létezésünk és szabad akaratunk mélyebb megértésében. 

sziszuphosz mitologia albert camus irodalom
Forrás Tiziano Vecellio: Sísifo
Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, Spotifyon és a Facebookon is!