Három robotkézre cserélték a hagyományos karmestert Drezdában, ezzel egy olyan feladatot sikerült megugrani, amit egyetlen ember biztosan nem tudott volna.
Szombat este Németországban debütált a MAiRA Pro S-re keresztelt robotkarcsoport, ami a Drezdai Szimfonikusokat vezényelte szombat este, a zenekar 25. születésnapja alkalmából megrendezett Robotersinfonie második felét – írja a Telex a Guardian nyomán.
A zenekar vezetője próbálta menteni az aggályos helyzetet, ami abba az irányba mutat, hogy bárki helyettesíthető robotokkal. Markus Rindt szerint nem arról van szó, hogy le akarják váltani a valódi karmestereket, de vannak olyan emberi képességeket meghaladó művek, amiket csak így lehet eljátszani.
A három robotkar a zenekar három, különálló részét vezényelte, akik teljesen eltérő ütemmutatókat követtek Andreas Gundlach Semiconductor’s Masterpiece című darabjában. A robotkarok hét ízülettel rendelkeznek, és két év alatt elértek arra a szintre, hogy különösen finom mozdulatokkal is képesek legyenek vezényelni.
Rindt elmondta, az ihlet 23 évvel ezelőtt jött a projekthez, egy bonyolult darab konfliktusos próbájánál: akkor az egyik fagottos odament a karmesterhez, felhívva a figyelmét, hogy 3/4-es ütemben vezényli a klarinétokat, az ő tempója pedig 5/8-os, így nem kap semmilyen instrukciót. A karmester erre azt reagálta, hogy nem egy robot.
A lap emlékeztet: a MAiRA Pro S előtt is léteztek már robotkarmesterek, ugyanakkor ez az első olyan eset, hogy nem egy emberi formát kölcsönző humanoid vezényelt, illetve először fordult elő, hogy a dirigáló robotot egy hús-vér embert meghaladó feladattal bíztak meg.