2024.7.16 19:42
Olvasási idő 2:35
Szöllősi Anna

Vécéből kikandikáló emberek és kamerafejű humanoidok harca: miért lett ekkora siker a Skibidi Toilet?

Vécéből kikandikáló emberek és kamerafejű humanoidok harca: miért lett ekkora siker a Skibidi Toilet?
Forrás YOUTUBE / @DAFUQ?!BOOM!
ÉLETMÓD MÉM SKIBIDI TOILET SOCIAL MEDIA TIKTOK TREND

Egy óvodássokkal foglalkozó, gyógypedagógus barátnőm mesélt nekem először a vécéből előbújó fejekről – bár ő a trendtől falra mászik, az ovisait képes órákra a telefon elé ültetni. Mi az alfa generáció aktuális kedvenc netes kontentje, a Skibidi Toilet?

Skibidi Toilet névre keresztelt machinimában (olyan animáció, ami egy játék grafikájával kelti életre a történetet) két ellenséges tábor áll háborúban egymással egy disztópikus világban: a vécéből kikandikáló fejek hadserege, akik Skibidi-vírussal fertőződtek meg, valamint az ellenük harcoló humanoidok, akiknek egy kamera, hangszóró vagy tévé van a fejük helyén. A teljesen bizarr internetes jelenség milliárdos nézettséget produkál a közösségi médiában, viszont egyre többen hívják fel a figyelmet a veszélyeire is.

A videósorozat a Grúziában élő, orosz Alexej Geraszimov fejéből pattant ki: a youtuber mára több mint 40 millió követővel büszkélkedhet a DaFuq?!Boom! nevű csatornáján, ahol több mint 70 ilyen abszurd agyszüleményt termelt ki magából. A széria teljesen magával ragadta az alfa generációt (2010 után születettek), így világszerte magára vonta a médiaszakértők figyelmét is.


Mi lehet a siker kulcsa?

A Skibidi Toilet köré kultusz épült, a jelenség egy egész generációnyi gyereket vett meg kilóra. Azt a generációt, amelyik már beleszületett a digitális világba, és kis túlzással élve hamarabb tudta kezelni az érintőképernyőt, az okostelefont és a közösségi médiát, minthogy megtanult volna olvasni. A Forbes szerint ez lehet az első olyan internetes jelenség, ami még a szinte minden trendvonatra dalolva felülő Z generáció számára is érthetetlen. 

Kiemelt tartalom
Underconsumption core: a legújabb netes trend szembemegy azzal, ami maga a TikTok  Underconsumption core: a legújabb netes trend szembemegy azzal, ami maga a TikTok 2024.8.21 13:06

A siker kulcsa nem a vécécsészében, hanem a médiafogyasztási szokásokban keresendő. A videók hossza ritkán haladja meg a két-három percet, az agresszív és nagyszabású karakterábrázolás a képernyő elé szögezi a nézőt, és a zeneválasztás sincs a véletlenre bízva: a videók aláfestő zenéje Timbaland Give It to Me és Biser King Dom Dom Yes Yes című dalának az összemixelése, ami minden rutinos TikTok-felhasználónak ismerősen csenghet. A sorozat emellett utal olyan – az alfák számára is ismerős – franchise-okra, mint a Fortnite vagy a Half-Life 2.

És mit jelent egyáltalán az, hogy Skibidi? Az ég világon semmit, a szó a fent említett Give It to Me refrénjének („so give it to me, give it to me“) többszörös gyorsításából jött létre. Úgy tűnik, a slay már nagyon 2023, és a skibidi az új menő: az eddig nem létező kifejezés jelentéssel lett felruházva, majd átkúszott a szlengbe, ahol kontextustól függően a „rosszra“ vagy a „vagányra“ használják.

Vegyes fogadtatás 

A disztópikus sztorira épülő animáció a Business Insider cikke szerint egy olyan generációs pillanat lehet az alfáknak, mint a Z generációnak a Harlem Shake vagy a Gangnam Style, amit évtizedek múlva is emlegethetnek.

Az érem másik oldala viszont felveti a kérdést, hogyan hat a bizarr látvány és háborús tematika a gyerekekre. Az indonéz sajtóból induló „Sikibidi Toilet-szindróma“ arra a meggyőződésre utal, miszerint az erőszakot is ábrázoló sorozat káros a gyerekekre, sőt negatívan befolyásolhatja a fejlődésüket. Néhány szülő arról számolt be a Redditen, hogy a gyerekeik félve ülnek rá a vécére, nehogy abból egy emberi Skibidi-fej bújjon elő, vagy bemásznak egy szekrénybe, ahonnan nem hajlandóak kijönni, mert „háborút kell nyerniük az ellenséges, kamerás fejű alakok ellen“.

Kiemelt tartalom
A TikTok férfiképei a Golden Retriever fiúktól a finance bro-ig – Mit mond el a társadalmunkról a közösségi média férfiideálja? A TikTok férfiképei a Golden Retriever fiúktól a finance bro-ig – Mit mond el a társadalmunkról a közösségi média férfiideálja? 2024.8.15 12:13

A Guardian a jelenséget morális pániknak nevezte, és a szülői aggodalmak ellenére szerzőjük egészen elnéző vele szemben: szerinte a gyerekek számára is könnyen hozzáférhető Skibidi Toilet messze nem a legvadabb dolog, ami negatívan hathat az alfa generáció tagjaira. 

Az indonézek mellett a britek is beszálltak a diskurzusba: szerintük a videómegosztóknak komolyabban kellene venniük a korhatár-korlátozások betartatását, míg a svéd közrádióban egyenesen orosz propagandának titulálták a trendet, aminek célja „a gyerekek agymosása.“ Oroszország szintén kétkedve fogadta a dolgot, egy bejelentést követően egyenesen a hatóságok kezdtek vizsgálódni, hogy a Skibidi Toilet valóban káros-e a gyerekek fejlődésére. 

Mostanra számos megfejtés és konteó született annak kapcsán, mit akar az abszurd videósorozat szimbolizálni: egyesek szerint a hagyományos média (rádió, tévé) és a közösségi média háborúját, vagy az ukrán-orosz konfliktust, de olyan véleményt is találni, hogy Geraszimov CCTV-fejű karakterei az állami szervek emberek feletti megfigyeléseire utalnak. 

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!