Június 18. és 23. között kivételesen nem az idei olimpia miatt került reflektorfénybe Párizs: újabb Haute Couture Divathéten vagyunk túl. Ezúttal a 2024-es őszi-téli kollekciókat mutatták be a nagy presztízsű divatházak.
A legjobb szettek az első sorból
Sadie Sink
Emma Chamberlain
Alexis Stone
Kelly Rutherford
Selma Blair
Michelle Yeoh
Naomi Campbell
Snehal és Jyoti Babani
Margaret Zhang
Anitta
Katy Perry
Az haute couture krémje
Thom Browne
Thom Browne ismét az aprólékos szabászat netovábbját nyújtotta a zakók hajtókájára két réteg kézzel applikált lószőrrel. A 11 ezer órányi munkát felemésztő zakókhoz és szoknyákhoz hat különböző súlyú, az adott technikához megfelelő muszlint használt, mely hol tweedbe szőve, hol millefeuille rétegekben köszön vissza. A közelgő olimpiai játékokra reflektálva egy arany, egy ezüst és egy bronz színű zakót viselő modell foglalta el a neki járó helyet a kifutó végén elhelyezett dobogón.
Robert Wun
Cheney Chan
Cheney Chen 2012-ben alapította meg a nevét viselő márkát, melynek védjegye a Feng Ya Qi ("elegáns darab") sziluett, amely a kortárs építészeti struktúrákat a klasszikus kínai kultúra elemeivel ötvözi. Legújabb kollekciója is a hagyományos kézművességre összpontosít, ugyanakkor az új kortárs művészeti formákat is integrálja.
A Dream in Bloom az időtálló porcelán előállításának ősi kínai technikái, a virágok és a pillangók előtt tiszteleg. A tervező számos klasszikus kínai történetből is merített, így a kollekciója az ezekben felbukkanó tizenkét tulajdonságot jeleníti meg: a tisztaságot, a bátorságot, a bájt, a rugalmasságot, a kitartást, a szenvedélyt, a szabadságot, a hősiességet, a függetlenséget, a tisztaságot, a felelősséget és a hitelességet.
„Minden egyes virág a nők finomságát és életerejét szimbolizálja, minden egyes pillangó az átalakulásukat és ragyogásukat testesíti meg“ – magyarázta a tervező.
Balenciaga
Demna Gvasalia negyedik haute couture kollekciója szokás szerint szembement a szakmára jellemző formalitással és finomsággal. Ugyanakkor megtartotta a Cristóbal Balenciagára jellemző 3/4-es ujjakat, a gubóformát és a couturier védjegyének számító fejfedőket is. A kézzel festett pólók, a 2,5 hónapon át készült szintetikus műszőrme kabát, a farmerből, bőrből és tréningruhaanyagokból készült patchwork ruha is hű a ready-to-wearösített Balenciaga couture hagyományához.
Jean Paul Gaultier
2021 óta a Jean Paul Gaultier haute couture kollekciókat vendégtervezők álmodják meg, az eddigi legkörnyezetbarátabb, idei őszi-téli kollekció pedig Nicolas Di Felice elméjéből pattant ki. A bemutató alatt fokozatosan tárul fel a test, előbukkan a fej, majd a vállak, és végül a ruhák leomlanak a csípőről, a kezek kibújnak a zsebekből. Ezzel párhuzamosan a színpaletta is kivilágosodik.
Schiaparelli
Daniel Roseberry az 50-es évek egyszerű sziluettjeinek újragondolásával szerette volna felszámolni a márka mémgyáros hírnevét, melyet Kylie Jenner oroszlánfejes ruhája és a tavaszi couture kollekcióban szereplő Swarovski-kristályokkal, régi elemekkel, chipekkel, flip-telefonokkal és egyéb elektronikai hulladékokkal díszített bionikus baba alapozott meg.
Stephane Rolland
Stephane Rolland a magyar-francia fotós, Brassaï (polgári nevén Halász Gyula) fekete-fehér fotográfiái és Paul Prévert versei által inspirálva egy vizuális szerelmes levelet írt Párizsnak. A fekete-fehér, minimalista kollekcióban a kivágások az egész kollekcióban érzékien incselkednek a nézővel.
Yuima Nakazato
A japán tervezőre nagy hatást gyakorolt jelmeztervezői munkája. Mozart ókori Görögországban játszódó, Idomeneo című operájának megálmodott kosztümjei vörös kötelekben gazdag díszletek között jelentek meg színpadon. Ezek a tengert jelképező elemek a legújabb kollekciójában is megjelennek, az ókori görögök páncéljait pedig finom, törékeny kerámiák képviselik, amelyek a modellek mozgásával amolyan primitív hangszerként szólalnak meg. Lázadva a tömegtermelés ellen, a ruhadarabok elvesztették funkcionalitásukat, így pusztán dekorként szolgálnak.
Ashi Studio
A Szaúd-Arábiából származó tervező az elmúlt 15 évben diszkréten haladt a nemzetközi hírnév felé drámai couture-kreációival. A Sculpted Clouds névre hallgató kollekció menedék a rohanó világ és a valóság elől, alkotásakor a párizsi bázisú Ashi egy alternatív, „tökéletesebb“ valóságot teremtett meg. Így a kollekció a valóság és az álom közötti elveszett világra összpontosít, ahol az építészet és a szobrászat találkozik a ruhákon.
Rahul Mishra
Rahul Mishránál az ötletektől a kivitelezésig minden a komplexitásról szól. Aura nevű kollekciója megalkotásakor eltökélt célja volt, hogy az isteni és emberi aurát megjelenítse ruháin. Úgy tartják, minden ember egyfajta elektromágneses mezővel rendelkezik, ahhoz, hogy az összetett koncepciót vizuálisan tényleges ruhadarabokra fordítsa le, az indiai kézműveseket hívta segítségül. Illuzionisztikus fodrok, tüll, sifon redők, különböző gyöngyökből és kristályokból készült 3D-hímzések koncentrikus hullámvonalai tárják fel előttünk az aura sziluettjét. A profilból ábrázolt arcokban a hindu istenek aurája manifesztálódik. Az indiai tervezőt kiváltképp a hinduizmus egyik főbb istene, Brahma, más néven Trikaldarshi, azaz minden idő – a múlt, a jelen és a jövő – látója, az egész kozmosz teremtője ihlette meg. A ruhákon visszaköszön jellegzetes, négyfejű ábrázolásmódja, ugyanis Brahma minden irányt egyszerre szemlél.