New Music Friday REFRESHER-módra: a Playback Péntekben ismét a hét legizgalmasabb könnyűzenei megjelenéseit gyűjtöttük össze, ezúttal öt lemezt és néhány dalt hoztunk nektek, hogy jól induljon a hétvége.
Albumok
Beton.Hofi: 0
Négy és fél „basszátok meg“ felkiáltással indul, majd a családalapításról szóló vágyakkal ér véget korunk egyik legmeghatározóbb magyar előadójának harmadik albuma, amelyre a 2022-es Playbánia után másfél évet vártak a Beton.Hofi-rajongók. Van az a legenda a zenészekről, hogy a harmadik albumukra érik el a peakjüket, és nagyon könnyű elképzelni egy olyan konszenzus kialakulását, hogy ez Schwarz Ádinál is így történt. Azt, így első pár hallgatásra, korai lenne megmondani, hogy ez-e a legjobb lemeze eddig, az viszont tényszerű, hogy a leghosszabb. Interlúdokkal és egyebekkel együtt 20 szám fért rá, bár az is igaz, hogy összesítve csak nyolc perccel tart tovább, mint a Comic Sins.
Annak rendje és módja szerint színes producer- és közreműködő-gárda tűnik fel az albumon, a legdominánsabb ezek közül egyértelműen Anubii$, az ő basszusnehéz, sötét, elektronikus tánczenei affinitása határozza meg leginkább a 0 hangzását, de persze történik nagyon sok minden más is ez alatt a 48 perc alatt. „A 0-át a szeretteimnek, a barátaimnak és az időközben elhunyt mamámnak dedikálom. A koncepcióm az volt, hogy igyekezzek a bennem lévő érzésekről minél részletesebben, kifejezőbben közvetíteni, anélkül, hogy karakteren kívülre kerülnénk. Talán ennyi emléket, ilyen részletességgel sosem bújtattam el a számokban. Igyekeztem annyi réteget pakolni, hogy a rajongók számára továbbra is megmaradjon a szórakozás, és időtálló befejezést kapjanak a korábbi zenéink“ – fogalmazott Beton.Hofi a trilógiazáró albumról, amelyet április 13-án mutat be az MVM Dome-ban. (Maier P.)
Ariana Grande: Eternal Sunshine
Négy hosszú, arianátlan év után Grande betolta nagy comebackjét hetedik stúdióalbumával: végre megjelent az Eternal Sunshine. Ezt a lemezt a teljes Ariana Grande-jelenség szintéziseként is felfoghatjuk, mintha a 2019-es Thank U, Next és a 2020-as Positions szerelemgyereke lenne. Szóval dallamiságában, hangzásában határozottan ismerősek lehetnek bizonyos elemek, de az előző opusoknál sokkalta érettebb zenei megközelítésekkel dolgozott az énekesnő, méghozzá olyan szakemberek értő füle alatt, mint Max Martin vagy Ilya. Ezentúl érdemes kiemelni, hogy Ariana Grande talán még soha nem mélyült el ennyire mélyen a dalszövegeiben. Az Eternal Sunshine egy szakítós, önreflexív album, amelyet az érzelmi érettség határoz meg. Talán a legfontosabb üzenete, hogy – ellentétben azzal, amit néhány Ari-rajongó gondolhat – a szív nem mindig az erkölcsi egyenesség útját követi. Az énekesnő több ponton is egyértelműen reagál a sokak által igencsak problémásnak vélt szerelmi életére. Rendkívül érett projekt, ez már nem az a kislány, akit a Nickelodeonról ismerünk. (Szécsi K.)
Fiúk: Szobák felett
A 2018 őszén alakult Fiúk zenekar tagjai akkor értek össze igazán, amikor a Dohány utca 28. szám alatt együtt éltek. Némileg ezeknek a csodás hónapoknak állít emléket új lemezük, amely – ahogy a zenekar a Recordernek elmondta – éjszakai borozós demók, közös szessönök és egy vidéki alkotótábor eredménye. „Ez az együttélés nemcsak zeneileg tett hozzá a lemezhez, hanem minden létező emberi módon, amit csak el tudsz képzelni: hatalmas bulik, ócska hétköznapok, sírás, de annál több nevetés, és minden, ami miatt akár utálhatnánk is egymást. Jobban összezártunk ebben az időszakban” – fogalmaznak a lapnak a Szobák felett című albumokhoz kapcsolódva, amely a korábbiaknál jóval rockosabb soundot kapott, kevesebb a szaxofon és a groovy neo-soul, és sokkal több punk/posztpunk ütem jellemzi az új anyagot, ugyanakkor bekategorizálni így sem lehet. Különböző hangulatok, ütemképletek és hangzások váltogatják egymást, míg Bíró Bence szövegei olyan kérdésekre keresnek válaszokat, hogy miként lehet megfelelni a klasszikus férfiideálnak, hogyan lehet túlélni egy alvásparalízist vagy éppen a felnőtté válást. A Fiúk zenekar egyébként április 27-én az Akvárium Nagyhalljában mutatja be a lemezt élőben. (Maier P.)
Bleachers: Bleachers
Jack Antonoff és zenekara közel három év után új stúdióalbummal jelentkezik, amellyel egy céljuk biztosan nincs: trendinek lenni. A náluk sokat használt Springsteen-hatások, az analóg felvételek és a vintage-hangzás köntöséből leginkább az örömzene rezgései szivárognak ki, amitől az egész egy világmegváltásra nem törekvő, de hangulatos és jókedélyű anyaggá válik. Ettől függetlenül persze vannak mélyebb rétegei a magukról elnevezett albumnak. Míg korábbi lemezein Antonoff sokszor rákban elhunyt húgának állított emléket, most a gyász helyett inkább a boldog szerelem (az énekes-producer tavaly házasodott össze Margaret Qualley-vel) és a jelen valóságáról szóló fanyar humor kerül előtérbe. Mindemellett olyan közreműködők segítették a munkát, mint Lana Del Rey, Matt Healy, illetve Kevin Abstract és Romil Hemnani a Brockhamptonból. Utóbbi kombóval készült a Call Me After Midnight című dal, amelyet kiemelten ajánlunk, mert egy kísérletezően hangszerelt, izgalmas neo soul szám lett belőle. (Maier P.)
Tolvai Reni: TR Album
Tolvai Reni mindenkinek boldog nőnapot kíván: a Megasztár ötödik szériájának nyertese tizenkét év hiátus után eresztette ránk harmadik stúdióalbumát, a TR Albumot.
Dalszerzőként fontosnak tartottam azt, hogy minden részem megmutassam. Láttatni, hogy egy nőnek mennyi oldala van, a sebezhető őszinte, az erős és céltudatos, a szexi és merész, illetve a vicces, picit bolond. Ezek mind megjelennek az új dalaimban.
„A dalszerzési folyamat alatt, ami körülbelül 7 hónapig tartott, még jobban megismertem önmagam, bátrabb lettem, kipróbáltam új dolgokat, hangzásokat. A hangommal kísérleteztem, hogy ne úgy szóljak, mint ami már megszokott tőlem, hanem új irányokat találtam. A számok témái egytől egyig az életem részei, ezért is érzem ennyire őszintének ezt az anyagot, mert ez én vagyok, az én ötleteim és nulla presszionálás nélkül tudtam dolgozni. Nagyon hálás vagyok a producereimnek, Fehér Hollónak és Alprite-nak, hiszen az összes elképzeléseimet felülmúlták a zenei alapokkal, ami – bárhogyan is nézzük – 50 százalék egy dalban. Boldog vagyok, hogy megcsináltam ezt a tervet és nagyon várom, hogy ti is hallhassátok” – összegezte Tolvai Reni az album írói folyamatait.
Tematikáját tekintve igen színes lemezzel érkezett a nagyváradi énekesnő: az Új Renin a gyásztól meggyötört énekesnő az édesapjához énekel; a Popsimon a méz és a Reggelig Tolvai Reni szexualitását és nőiességét járják körbe; a Meztelenül című számában LMBTQ-barátaihoz szól; a Bántaszon a cyberbullying hosszú távú hatásait veszi sorba LuvOlival; a Cash Outon pedig az énekesnő azoknak üzen, akik pénzzel tartoznak neki. (Szécsi K.)
Számok
Carson Coma, Beton.Hofi: Frida Kahlo
Hívjuk csak Beton.Hofi-hétnek! A rapper nemcsak régóta várt új lemezét dobta ki, de a hét elején jelent meg a Carson Comával való kollabja is, amelyhez Miki357 készített tartalmas videóklipet. A szuperprodukcióban Fekete Giorgio és zenekara a mainstream magyar celebritásokkal kapcsolatos ellenszenvét énekli meg. Már a megjelenéskor hírt adtunk róla, úgyhogy kattints, és olvass róla részletesebben:
Mihályfi Luca: Nikotin
Amerikai sulifilmek vájbjait idézi meg új klipjében Mihályfi Luca és Rádli Bence rendező. Az énekesnő, aki nemrég nálunk járt interjún, a függésbe hajló vonzalmat énekli meg a Nikotinban, amely leginkább Ariana Grande számainak hangulatát idézi meg. „Januárban két hétre lebetegedtem, és hogy hasznosan teljen az idő, elkezdtem dalokat írni. Valamiért a betegség kellős közepén bulizós hangulatba kerültem, ekkor született a Nikotin: szerettem volna egy könnyed dalt, amit egyszerűen jó hallgatni” – meséli a Refresherhöz eljuttatott sajtóközleményben.
egy5egy: Jaj, milyen szép
Az élet múlandóságát felejti el néhány pillanatra a Balatont szemlélő Egy5egy zenekar. A banda jövő heti, új albumát beharangozó dal klipjében a lemez felvételét támogató, a Kispál és a Borzból ismert Dióssy Ákos 'Dió' is szerepel. Nálunk premierezett, úgyhogy részletesen olvashattok róla itt:
Matt Champion, Jennie: Slow Motion
Bár a Brockhampton-korszaknak vége, Matt Champion karrierje csak most kezdődik. A Slow Motion címú szám Champion harmadik kislemeze az évben, és a Slug (itt írtunk róla), illetve az Aphid (róla meg itt) című számokkal együtt fog szerepelni első szólólemezén, a március 22-én megjelenő Mika’s Laundryn. A Slow Motion egy zongoraalapú dalként indul, amelyen a Blackpink énekesnője, Jennie is szerepel, majd átvált a production egy sokkal ütősebb, ritmusos, bár mégis balladás beütésű vájbra. A drum’n’bass nem nagy kitérés Matt Champion diszkográfiájában, mégis egyedi behatást ad a három éve írt dal, amin egyébként Henry Kwapis és Dijon is dolgozott. Évek után végre kimondhatjuk, hogy eljött Matt Champion ideje, és az album is biztosan egy zeneileg kimagasló szólóprojekt lesz. (Golács N.)