A Body Shop világszerte több mint 2500 üzlettel van jelen 80 országban, nálunk szinte minden plázában megtalálhatóak, de a legendás kozmetikai márkát most csőd fenyegeti. Utánajártunk a közel 50 éves cég történetének, hogy megértsük, mi vezethetett idáig.
Színes tégelyek végtelen sorai, testvajak, amiket legszívesebben megennénk, valamint fantasztikus gyümölcsös illatok – a legtöbbeknek talán ez ugrik be a Body Shopról. Majd a természetesség, és ha valakinek fontos szempont, akkor az állatkísérlet-mentesség. Azt viszont valószínűleg kevesen tudják, hogy a Body Shop története 1976-ban vette kezdetét, amikor még radikálisnak számított az állatkísérlet-mentesség, illetve a természetes és fair trade összetevők használata.
A tulajdonosváltások nyomán azonban a cég őszinte és hiteles üzleti működéséből – ami az alapító, Anita Roddick küldetéstudatából fakadt – mostanra kiüresedett marketingduma lett, elveszítette a lelkét, miközben a változó piaci körülmények között nem sikerült tartani a lépést a vásárlói igényekkel és a konkurenciával. Hosszú évek rossz teljesítménye után most a csőd szélére került a közel öt évtizedes múlttal rendelkező The Body Shop.
Február 14-én robbant a hír, hogy csődeljárást kezdeményeztek a legendás kozmetikumgyártónál, a Body Shopnál. Ekkor úgy tűnt, „csak” az Egyesült Királyságban működő 200 üzletet érinti az eljárás, de február 18-án Németországban is csődöt jelentettek a düsseldorfi kerületi bíróságon, a hírek szerint pedig globális szinten is folyamatban van a márka átszervezése. De mégis hogyan juthatott el idáig az egyik legismertebb és sokak által imádott márka? Utánajártunk a Body Shop öt évtizedes történetének.
A magyar Body Shop a fejleményekre reagálva egy Facebook-posztban nyugtatta meg a vásárlókat, hogy a hazai üzletek működése továbbra is zavartalan, hiszen a hálózat franchise rendszerben működik, ezért a brit piacot érintő átalakítás nem érinti a magyar boltokat.
A hippimozgalomtól a londoni tőzsdéig
A Body Shop a hippikorszak szülötte, filozófiája évtizedeken keresztül áthatotta a márka egész működését. Az első Body Shopot 1976-ban Brightonban nyitotta egy Anita Roddick nevű állat- és emberi jogi aktivista. A célja az volt, hogy vállalkozásával pozitív változást hozzon a világba, így akkor teljesen szokatlan módon, az utazásai során megismert natúr alapanyagokkal, például kakaóvajjal, jojobaolajjal és sheavajjal készült kozmetikumokat állított elő, teljesen állatkísérlet-mentesen. Küldetése az volt, hogy minél szélesebb körben eljuttassa az etikus szépségápolást az emberekhez. Roddick jó érzékkel rátapintott, mire vágynak az emberek, a siker pedig nem maradt el.
A 80-as évek a megállíthatatlan terjeszkedésről szólt a Body Shopnál, sorra nyíltak az újabb és újabb üzletek. 1984-ben már a Londoni Értéktőzsdén kereskedtek részvényeikkel, és a kezdetben négyezer fontra becsült cég értéke 80 millió fontra, vagyis nagyjából 3,5 milliárd forintra ugrott.
A boldogság Mekkája volt, és minden, amit képviselt, olyan volt, amilyennek ma az üzletnek lennie kell
– mondta Mary Portas tanácsadó a BBC-nek adott nyilatkozatában, aki korábban szorosan együtt dolgozott Anita Roddickkel. Portas visszaemlékezései szerint az alapító úgy gondolta, hogy az üzleti életnek a jót kell szolgálnia, hatással kell lennie a világra. Szerinte: aki a Body Shopban vásárolt, egy értékrend mellett is kiállt.
A siker nem vakította el Roddicket, továbbra is fontosnak érezte, hogy tegyen az elesettekért, így sokat jótékonykodott. Többek között létrehozta a Children on the Edge (COTE) nevű nonprofit szervezetet, amelynek célja, hogy a világ legkiszolgáltatottabb helyzetben lévő gyermekeiért dolgozzon. Könyvet is írt Take it Personally címmel, amelyben az emberek közötti egyenlőség fontosságát hangsúlyozta, és amelyben a gyermekekkel, illetve a munkavállalókkal szembeni kegyetlen bánásmód ellen szólalt fel.
Maga a Body Shop is aktívan tett egy szebb, egyenlőbb és fenntarthatóbb világért. 1986-ban a Greenpeace-szel közösen szervezték meg első nagyszabású, Mentsük meg a bálnát (Save the Whale) kampányukat, majd a márka komoly szerepet vállalt az esőerdők megmentéséért folytatott erőfeszítésekben is. Partnerséget kötött az Amnesty Internationallel az emberi jogok érvényesítésének érdekében, és több mint 50 országban vett részt a családon belüli erőszak elleni küzdelemben.
A Body Shop kezdeti évtizedeit megvalósult hippiálomként jellemezhetjük, melyben az etikus fogyasztás és az üzleti siker kéz a kézben járt. Három évtized után azonban mindez szertefoszlott.
A pénz beszél, a kozmetikum pedig nem is állatkísérlet-mentes
2006-ban lényegében teljes hátraarcot csináltak, amikor az alapítók 652 millió fontért (285 milliárd forint) eladták a Body Shopot a L’Orealnak. Anita Roddick és férje mintegy 130 millió fontot (56,7 milliárd forint) keresett a tranzakción, ám megfogadta, hogy teljes vagyonát, amit akkor 51 millió fontra (22 milliárd forint) becsültek, jótékony célokra ajánlja fel. A következő évben, mindössze 65 évesen meghalt.
Mintha két teljesen ellentétes értékeket valló ember házasodott volna össze. A profitot mindenek fölé helyező, óriási kozmetikai konglomerátum és a fenntarthatóságot fókuszba helyező Body Shop frigye sok vásárlónak szúrta a szemét. A legnagyobb arculcsapás az állatkísérlet-mentesség, azaz a Body Shop lényegi értékének elárulása volt. A L’Oreal ugyanis Kínában is árusította a termékeit, ahol egyenesen kötelező volt minden kozmetikumot állatokon tesztelni. A Body Shop termékeit a shanghaji és a pekingi repülőtereken is meg lehetett vásárolni, a számok pedig nem hazudnak.
A felháborodás ellenére a Body Shop folytatta aktivista tevékenységét, többek között a HIV- és AIDS-edukáció terén, valamint a gyerekekkel és fiatalokkal folytatott emberkereskedelem ellen szervezett tiltakozást Londonban.
A Guardiannek adott 2006-os interjújában Roddick próbálta megvédeni a lépést, amely sok lojális Body Shop vásárlónak csalódást okozott:
Úgy gondolom, hogy becsületesek. Különösen az a munka, amit az összetevők beszerzése terén végeznek. (…) Sok időt töltöttem a beszerző srácokkal.
Roddick magyarázata azonban nem volt elég ahhoz, hogy megnyugtassa a vásárlókat.
Vissza a gyökerekhez
A felvásárlás azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és 2017-ben a brazil Natura cégcsoport 800 millió fontért (35 milliárd forintért) vásárolta meg a Body Shopot, majd néhány hónappal később a márka ismét büszkén viselte a kegyetlenségmentes címkét.
Az utóbbi években a Body Shop egyre mélyebbre merült a politikai aktivizmusban, 2022 augusztusában az ENSZ-szel együttműködve Be Seen Be Heard címmel folytatott kampányt. Hilary Lloyd, a marketingért és a vállalati társadalmi felelősségvállalásért felelős alelnök akkor azt mondta, hogy a Body Shop „aktivista márkaként azonosítja magát, amelynek gazdag múltja van a jóért való küzdelemben”. A közösségi médiában sem fogták magukat vissza, 2020-ban például a transzneműek elleni felszólalásai miatt kritizálták J.K. Rowlingot a Twitteren.
Anyagi gondok
Már a L’Oreal is azért szabadult meg a cégtől, mert nem volt jövedelmező, és ez később sem változott. Az újító márka nem tudta tartani a lépést a konkurenciával, hiszen piaci előnyük, az etikus gyártás és a természetes összetevők a 21. századra széles körben elterjedtek. Az elsődleges versenytársaként számon tartott Lush jelentős piaci szegmenst happolt el a Body Shoptól.
Nem telt el sok idő, és a Body Shop ismét gazdát cserélt, 2023 végén egy befektető céghez, az Aureliushoz került, amely kimondottan a rossz anyagi helyzetben lévő vállalatokra specializálódott. A Guardian információi szerint a Body Shop a karácsonyi időszakban a várakozások alatt teljesített, emiatt került sor a csődeljárás kezdeményezésére februárban előbb az Egyesült Királyságban, majd Németországban. A múlt hónapban a vállalat veszteséges európai üzletágait leválasztották, és az Aurelius tájékoztatása szerint egy meg nem nevezett kisebb befektetőcégnek adták el. További információkat nem hoztak nyilvánosságra.
Ebben a pillanatban elsősorban annak a 2200 dolgozónak a munkája van közvetlen veszélyben, akik a brit boltokban dolgoznak, de a pénzügyi problémák egyértelműen túlmutatnak a szigetország határain. Hogy mi lesz az immáron 48 éves Body Shop jövőre, arra valószínűleg a közeljövőben kapunk egyértelmű válaszokat.