2024.3.5 19:11
Olvasási idő 4:39
Nóra Szász

Veszélyben az állatkísérlet-mentes Body Shop: hogyan jutott Angliában csőd közelbe egy hippi álmából kinőtt milliárdos üzlet?

Veszélyben az állatkísérlet-mentes Body Shop: hogyan jutott Angliában csőd közelbe egy hippi álmából kinőtt milliárdos üzlet?
Forrás Facebook / The Body Shop
ÉLETMÓD GÉRARD DEPARDIEU ÁLLATVÉDELEM ÉLETMÓD KLÍMAAKTIVISTÁK KOZMETIKA SMINK TERMÉSZETVÉDELEM THE BODY SHOP

A Body Shop világszerte több mint 2500 üzlettel van jelen 80 országban, nálunk szinte minden plázában megtalálhatóak, de a legendás kozmetikai márkát most csőd fenyegeti. Utánajártunk a közel 50 éves cég történetének, hogy megértsük, mi vezethetett idáig.

Színes tégelyek végtelen sorai, testvajak, amiket legszívesebben megennénk, valamint fantasztikus gyümölcsös illatok – a legtöbbeknek talán ez ugrik be a Body Shopról. Majd a természetesség, és ha valakinek fontos szempont, akkor az állatkísérlet-mentesség. Azt viszont valószínűleg kevesen tudják, hogy a Body Shop története 1976-ban vette kezdetét, amikor még radikálisnak számított az állatkísérlet-mentesség, illetve a természetes és fair trade összetevők használata.

Forrás Facebook / The Body Shop

A tulajdonosváltások nyomán azonban a cég őszinte és hiteles üzleti működéséből – ami az alapító, Anita Roddick küldetéstudatából fakadt – mostanra kiüresedett marketingduma lett, elveszítette a lelkét, miközben a változó piaci körülmények között nem sikerült tartani a lépést a vásárlói igényekkel és a konkurenciával. Hosszú évek rossz teljesítménye után most a csőd szélére került a közel öt évtizedes múlttal rendelkező The Body Shop.

Február 14-én robbant a hír, hogy csődeljárást kezdeményeztek a legendás kozmetikumgyártónál, a Body Shopnál. Ekkor úgy tűnt, „csak” az Egyesült Királyságban működő 200 üzletet érinti az eljárás, de február 18-án Németországban is csődöt jelentettek a düsseldorfi kerületi bíróságon, a hírek szerint pedig globális szinten is folyamatban van a márka átszervezése. De mégis hogyan juthatott el idáig az egyik legismertebb és sokak által imádott márka? Utánajártunk a Body Shop öt évtizedes történetének.

 

A magyar Body Shop a fejleményekre reagálva egy Facebook-posztban nyugtatta meg a vásárlókat, hogy a hazai üzletek működése továbbra is zavartalan, hiszen a hálózat franchise rendszerben működik, ezért a brit piacot érintő átalakítás nem érinti a magyar boltokat. 

A hippimozgalomtól a londoni tőzsdéig

A Body Shop a hippikorszak szülötte, filozófiája évtizedeken keresztül áthatotta a márka egész működését. Az első Body Shopot 1976-ban Brightonban nyitotta egy Anita Roddick nevű állat- és emberi jogi aktivista. A célja az volt, hogy vállalkozásával pozitív változást hozzon a világba, így akkor teljesen szokatlan módon, az utazásai során megismert natúr alapanyagokkal, például kakaóvajjal, jojobaolajjal és sheavajjal készült kozmetikumokat állított elő, teljesen állatkísérlet-mentesen. Küldetése az volt, hogy minél szélesebb körben eljuttassa az etikus szépségápolást az emberekhez. Roddick jó érzékkel rátapintott, mire vágynak az emberek, a siker pedig nem maradt el.

Anita Roddick (1942 - 2007) brit üzletasszony, emberi jogi aktivista, környezetvédelmi aktivista és a The Body Shop alapítója, egyik üzlete előtt, Great Marlborough Street, London, 1984. április 10. Forrás Larry Ellis/Daily Express/Hulton Archive/Getty Images

A 80-as évek a megállíthatatlan terjeszkedésről szólt a Body Shopnál, sorra nyíltak az újabb és újabb üzletek. 1984-ben már a Londoni Értéktőzsdén kereskedtek részvényeikkel, és a kezdetben négyezer fontra becsült cég értéke 80 millió fontra, vagyis nagyjából 3,5 milliárd forintra ugrott.

A boldogság Mekkája volt, és minden, amit képviselt, olyan volt, amilyennek ma az üzletnek lennie kell

– mondta Mary Portas tanácsadó a BBC-nek adott nyilatkozatában, aki korábban szorosan együtt dolgozott Anita Roddickkel. Portas visszaemlékezései szerint az alapító úgy gondolta, hogy az üzleti életnek a jót kell szolgálnia, hatással kell lennie a világra. Szerinte: aki a Body Shopban vásárolt, egy értékrend mellett is kiállt.

Kiemelt tartalom
Az ősi fitneszvita: reggel vagy este jobb edzeni? Az ősi fitneszvita: reggel vagy este jobb edzeni? 2024.4.12 17:32

A siker nem vakította el Roddicket, továbbra is fontosnak érezte, hogy tegyen az elesettekért, így sokat jótékonykodott. Többek között létrehozta a Children on the Edge (COTE) nevű nonprofit szervezetet, amelynek célja, hogy a világ legkiszolgáltatottabb helyzetben lévő gyermekeiért dolgozzon. Könyvet is írt Take it Personally címmel, amelyben az emberek közötti egyenlőség fontosságát hangsúlyozta, és amelyben a gyermekekkel, illetve a munkavállalókkal szembeni kegyetlen bánásmód ellen szólalt fel.

 

Maga a Body Shop is aktívan tett egy szebb, egyenlőbb és fenntarthatóbb világért. 1986-ban a Greenpeace-szel közösen szervezték meg első nagyszabású, Mentsük meg a bálnát (Save the Whale) kampányukat, majd a márka komoly szerepet vállalt az esőerdők megmentéséért folytatott erőfeszítésekben is. Partnerséget kötött az Amnesty Internationallel az emberi jogok érvényesítésének érdekében, és több mint 50 országban vett részt a családon belüli erőszak elleni küzdelemben.

Munkásságáért Anita Roddicket 1988-ban II. Erzsébet királynő lovaggá ütötte, és megkapta a dame (a lord női megfelelője) címet, ezen felül pedig számos díjban és kitüntetésben részesült élete során.

A Body Shop kezdeti évtizedeit megvalósult hippiálomként jellemezhetjük, melyben az etikus fogyasztás és az üzleti siker kéz a kézben járt. Három évtized után azonban mindez szertefoszlott.

A pénz beszél, a kozmetikum pedig nem is állatkísérlet-mentes

2006-ban lényegében teljes hátraarcot csináltak, amikor az alapítók 652 millió fontért (285 milliárd forint) eladták a Body Shopot a L’Orealnak. Anita Roddick és férje mintegy 130 millió fontot (56,7 milliárd forint) keresett a tranzakción, ám megfogadta, hogy teljes vagyonát, amit akkor 51 millió fontra (22 milliárd forint) becsültek, jótékony célokra ajánlja fel. A következő évben, mindössze 65 évesen meghalt.

Kiemelt tartalom
Így kellene élnünk, hogy megállítsuk a klímaválságot? Így kellene élnünk, hogy megállítsuk a klímaválságot? 2024.4.7 9:55

Mintha két teljesen ellentétes értékeket valló ember házasodott volna össze. A profitot mindenek fölé helyező, óriási kozmetikai konglomerátum és a fenntarthatóságot fókuszba helyező Body Shop frigye sok vásárlónak szúrta a szemét. A legnagyobb arculcsapás az állatkísérlet-mentesség, azaz a Body Shop lényegi értékének elárulása volt. A L’Oreal ugyanis Kínában is árusította a termékeit, ahol egyenesen kötelező volt minden kozmetikumot állatokon tesztelni. A Body Shop termékeit a shanghaji és a pekingi repülőtereken is meg lehetett vásárolni, a számok pedig nem hazudnak.

Forrás Fotó: China Photos / Stringer

A felháborodás ellenére a Body Shop folytatta aktivista tevékenységét, többek között a HIV- és AIDS-edukáció terén, valamint a gyerekekkel és fiatalokkal folytatott emberkereskedelem ellen szervezett tiltakozást Londonban.

A Guardiannek adott 2006-os interjújában Roddick próbálta megvédeni a lépést, amely sok lojális Body Shop vásárlónak csalódást okozott:

Úgy gondolom, hogy becsületesek. Különösen az a munka, amit az összetevők beszerzése terén végeznek. (…) Sok időt töltöttem a beszerző srácokkal.

Roddick magyarázata azonban nem volt elég ahhoz, hogy megnyugtassa a vásárlókat.

Vissza a gyökerekhez

A felvásárlás azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és 2017-ben a brazil Natura cégcsoport 800 millió fontért (35 milliárd forintért) vásárolta meg a Body Shopot, majd néhány hónappal később a márka ismét büszkén viselte a kegyetlenségmentes címkét.

Fiatal aktivista cselekvésre hívja fel a figyelmet Forrás Getty Images

Az utóbbi években a Body Shop egyre mélyebbre merült a politikai aktivizmusban, 2022 augusztusában az ENSZ-szel együttműködve Be Seen Be Heard címmel folytatott kampányt. Hilary Lloyd, a marketingért és a vállalati társadalmi felelősségvállalásért felelős alelnök akkor azt mondta, hogy a Body Shop „aktivista márkaként azonosítja magát, amelynek gazdag múltja van a jóért való küzdelemben”. A közösségi médiában sem fogták magukat vissza, 2020-ban például a transzneműek elleni felszólalásai miatt kritizálták J.K. Rowlingot a Twitteren.

Anyagi gondok

Már a L’Oreal is azért szabadult meg a cégtől, mert nem volt jövedelmező, és ez később sem változott. Az újító márka nem tudta tartani a lépést a konkurenciával, hiszen piaci előnyük, az etikus gyártás és a természetes összetevők a 21. századra széles körben elterjedtek. Az elsődleges versenytársaként számon tartott Lush jelentős piaci szegmenst happolt el a Body Shoptól.

2024. február 21-én az ügyintézők hét üzlet azonnali bezárását jelentették be, köztük a londoni Surrey Quays, Oxford Street, Canary Wharf és Cheapside, valamint Nuneaton, Ashford és Queens Road Bristol üzletekét. Forrás Leon Neal/Getty Images

Nem telt el sok idő, és a Body Shop ismét gazdát cserélt, 2023 végén egy befektető céghez, az Aureliushoz került, amely kimondottan a rossz anyagi helyzetben lévő vállalatokra specializálódott. A Guardian információi szerint a Body Shop a karácsonyi időszakban a várakozások alatt teljesített, emiatt került sor a csődeljárás kezdeményezésére februárban előbb az Egyesült Királyságban, majd Németországban. A múlt hónapban a vállalat veszteséges európai üzletágait leválasztották, és az Aurelius tájékoztatása szerint egy meg nem nevezett kisebb befektetőcégnek adták el. További információkat nem hoztak nyilvánosságra.

Kiemelt tartalom
Hiába tarolja le pár száz forintos cuccokkal a Temu a Sheint, az olcsó kütyük új tárháza talán még problémásabb Hiába tarolja le pár száz forintos cuccokkal a Temu a Sheint, az olcsó kütyük új tárháza talán még problémásabb 2024.4.6 9:20

Ebben a pillanatban elsősorban annak a 2200 dolgozónak a munkája van közvetlen veszélyben, akik a brit boltokban dolgoznak, de a pénzügyi problémák egyértelműen túlmutatnak a szigetország határain. Hogy mi lesz az immáron 48 éves Body Shop jövőre, arra valószínűleg a közeljövőben kapunk egyértelmű válaszokat.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!