Az okoseszközöknek rengeteg pozitív hozadéka van, de sok veszélyt is rejtenek: a cyberbullying jelensége egyre több áldozatot érint, sőt egy új kutatás szerint majdnem minden negyedik ember maga is követett már el internetes zaklatást.
A verbális bántalmazás és zaklatás ellen kiállni pont olyan fontos, mint a fizikai erőszak ellen, hiszen mindkettő nagyon mély lelki sebeket ejthet és akár egy életre szóló traumát is okozhat. A Samsung most reprezentatív felmérést végzett a témában, hogy megtudják, a magyarországi internetezők milyen arányban találkoznak az online zaklatással, mik a leggyakoribb formái a cyberbullyingnak és hányan mernek segítségért fordulni.
Támadási felületek
A Samsung 2022 novemberében, 1103 fő bevonásával végzett felmérést az internetezők körében. A cyberbullying jelenség Magyarországon is egyre nagyobb méretet ölt: a megkérdezettek háromnegyede (73%) találkozott már vele, míg a válaszadók 37%-a már a saját bőrén is megtapasztalta.
A cyberbullying áldozatainak 39%-át érte már negatív megjegyzés testalkata vagy külső megjelenése miatt, de a vallási, nemi vagy szexuális hovatartozás is alapja lehet a bántalmazásnak. A közvetlenül kapott megjegyzések mellett pedig gondoljunk csak arra, hogy egy-egy közösségi médiában látható komment mennyi embert érinthet még és lehet hatással az életükre. A tizenévesek körében az esetek száma még kiemelkedőbb, a cyberbullyingot személyesen megélt tinédzserek 34%-át érte támadás vélt vagy valós nemi hovatartozása és szexuális irányultsága miatt. A kutatás szerint a leginkább kitett csoportnak a huszonéves nők számítanak: 67%-uk számolt be internetes zaklatásról.
„Te is fiam, Brutus?“
A cyberbullying sokszor még a fizikai térben kezdődik, és az áldozat és elkövető a való életben is ismerik egymást: az elszenvedők 49%-a ismerőse által érintett a témában, ami jelenthet egy munkatársat, barátot, családtagot vagy akár volt partnert.
Sok esetben azonban idegentől érkezik a bántó, fenyegető üzenet, ami főleg a fiatal korosztálynál sokszor agresszióval is párosul: a megkérdezettek 69%-a tapasztalt már idegentől kapott negatív vagy bántó megjegyzést.
Merj róla beszélni!
Az áldozatok nem mindig mernek fellépni az elkövető ellen, hiszen a támadások sokszor komoly szorongást okoznak, ezért reagálni is nehéz rájuk. A leggyakoribb eset, hogy az áldozatok kommentben vágnak vissza, a válaszadók 31%-ára volt ez jellemző. Fontos lenne, hogy a dolgot ne kezeljük tabuként, és merjünk segítséget kérni: az elszenvedők csupán 19%-a meséli el, és beszéli meg családtagjaival, másik 19%-uk pedig barátaival osztja meg, hogy zaklatták az interneten. A tizenévesek körében ez az arány magasabb, ők gyakrabban fordulnak barátaikhoz (28%), mint családtagjaikhoz (17%), vagy olyan ismerőshöz, aki bár nem rokon vagy barát, de segítséget várhatnak tőle (16%), például egy tanárhoz. A kutatásból kiderült, hogy csupán a zaklatást elszenvedők 4-5 százaléka fordul szakemberhez, szakmai szervezethez.
Kik az elkövetők?
A megkérdezettek 23%-a, vagyis majdnem minden negyedik ember követett már el cyberbullyingot, ami leginkább bántó kommentet, megjegyzést, vagy privát üzenetet jelentett. Arról nem is beszélve, hogy az online zaklatás megítélése sok esetben szubjektív, ezért sok olyan elkövető lehet, aki valójában nincs is tudatában a tettével.
Betelt a pohár! – Kampányt indított a Samsung
Az eredmények azt bizonyítják, az online bántalmazás hazánkban is sokakat érint, ezért a Samsung Magyarország a decemberben indított, Betelt a pohár! kampánnyal kíván aktívan szerepet vállalni abban, hogy a felhasználókat arra buzdítsa, álljanak ki az internetes zaklatás ellen.
„A kampánnyal és az annak keretében készült kutatással fontosnak tartottuk, hogy felhívjuk az emberek figyelmét az internetes zaklatás problémájára és annak elterjedtségére. A kutatás eredményei is alátámasztják, hogy jelentős nehézséggel állunk szemben, amely ellen tennünk kell. A Samsung folyamatosan törekszik az egyre biztonságosabb rendszerek kiépítésére, hogy elkerülhetőek legyenek a készülékek feltöréséből fakadó online támadások. A mostani kutatással a vállalat célja, hogy arra buzdítsa a felhasználókat, hogy legyenek minél tudatosabbak és álljanak ki az internetes zaklatás ellen” – mondta Samu Zsófia, a Samsung Magyarország kommunikációs vezetője.