2024.2.20 18:18
Olvasási idő 5:02
Hegedűs Eszter

Balos csajok és maradi csávók: világnézeti szakadék tátong a nemek között a harminc alattiak körében

Balos csajok és maradi csávók: világnézeti szakadék tátong a nemek között a harminc alattiak körében
Forrás Laszlo Balogh/Getty Images
TÁRSADALOM ANDREW TATE Z GENERÁCIÓ

Alice Evans szerint a mai harminc év alattiak mindjárt két különálló generációba sorolhatók, annyira nagy az eltérés a nemek politikai preferenciái között.

Nem kérdés, hogy a világ társadalmai egyre polarizáltabbak. Legyen szó a koronavírusról, különböző háborúkról, vagy éppen arról, hogy milyen színű legyen egy pad Ferencvárosban, mindig lehet okot találni arra, hogy két (vagy több) tábor esztelenül a másik torkának ugorjon. A szélsőségek, amelyek az elmúlt néhány évben rendre sokasodtak, egyre kevésbé engedik meg, hogy az ember valamelyest semleges maradjon, hiszen a boldog békeidőkkel és a gondtalan jóléttel szemben itt most nem csupán absztrakt, „valahol távol valaki ismeretleneket” érintő eseményekről van szó, hanem rólunk – arról, hogy milyen minőségű oktatásban részesülünk, mennyiért tudunk bevásárolni, vagy éppen milyen lehetőségeink vannak a munkaerőpiacon.

Ez a fajta megosztottság az elmúlt néhány évben különösen kiéleződött, hiszen olyan folyamatok jelentek meg és mérgesedtek el, amik előtte nem feltétlen voltak jelen, az internet pedig tovább mélyítette az amúgy is áthidalhatatlannak tűnő szakadékokat azzal, hogy bárki számára elérhető platformot ad a bomlasztásra.

Az valahol természetes, hogy életkor, vallási meggyőződés vagy etnikum szempontjából egy csoportba tartozó emberek politikai szinten is jobban tudnak kapcsolódni egymáshoz, és az sem feltétlen meglepő – ám nem is törvényszerű –, hogy a nemek között is van egy kis eltérés. De mégis mennyi az a kicsi? Lehetséges, hogy az elmúlt néhány év fényévnyi távolságra sodorta volna a fiatal nőket a férfiaktól a politikai meggyőződéseket illetően?

A feminizmus újra definiálta a nemi szerepeket, ami sokakban szorongást vált ki. Forrás Mario Tama/Getty Images

A Financial Times egy friss cikkében a Z generációs nők és férfiak közötti ideológiai különbségre mutat rá, amire clickbaitesen akár azt is mondhatnánk: sokkoló. Míg a nyolcvanas évekig jellemzően a férfiak voltak liberálisabbak a nőknél – egyébként nem jelentősen –, addig mára több vizsgált országban is kész szakadékok húzódnak a nők és a férfiak között: a nők szép számmal libsik, a férfiak pedig jellemzően egyre konzervatívabbak.

@arghavansallesmdphd The author also suggested “bridging the gap will have to come more from men than women.” “A new global gender divide is emerging” by John Burn-Murdoch, Financial Times, January 26, 2024. #greenscreen#gender#culture#genz♬ original sound - Dr. Arghavan Salles

A témát kutató szakértő, Alice Evans (akinek egyébként The Great Gender Divergence címmel könyve is várható a témában) úgy véli, hogy a mai harminc év alattiak nem egy, hanem két különálló generációba sorolhatók, annyira távol sodorta őket a világnézetük. Hogy néhány számot nézzünk: az Egyesült Államokban az elmúlt mindössze hat évben 30 százaléknyi különbségre távolodtak el egymástól a fiatal nők és férfiak, előbbiek a liberális-progresszív, míg utóbbiak a konzervatív irányba tolódnak vehemensen.

Kiemelt tartalom
A jövő nagy filmesei köztünk járnak: Jön a Cinemira, Magyarország egyetlen gyerekeknek és fiataloknak szóló filmfesztiválja A jövő nagy filmesei köztünk járnak: Jön a Cinemira, Magyarország egyetlen gyerekeknek és fiataloknak szóló filmfesztiválja 2024.10.4 14:05

És nemcsak az óceánon túl, hanem Nagy-Britanniában és Németországban is hasonlóan erős távolodás látszik, valamint az is, hogy egyre inkább nyitott fülekre lelnek a nemzeti radikális, erősen jobboldali pártok és véleményvezérek a fiatal férfiak körében – saját régiónkban például a lengyel szélsőjobboldali, Ukrajna támogatását és a nőket is bíráló Konföderáció párt örvend nagy népszerűségnek. 

Andrew Tate… most komolyan?

Az egész jelenséget jól igazolja a majd’ párhuzamosan megjelent felmérés, amely ugyan az Egyesült Királyságban készült, valamelyest azért tekinthetjük reprezentatívnak, főleg úgy, hogy a Financial Times kutatása egyéb helyeken is ugyanarra a jelenségre mutat rá.

Az ominózus felmérésben 3716 főt vizsgáltak, ez alapján pedig arra derült fény, hogy a Z generációs férfiak boomer (60 év feletti) férfitársaiknál nagyobb arányban (!) gondolják úgy, hogy a feminizmus többet árt, mint amennyire hasznos, míg a Z-s férfiak 16 százaléka vallja, hogy a feminizmus ártalmas – ez eggyel barátibb, 13 százalékra igaz a boomer pasik között.

Andrew Tate brit médiaszemélyiség, akit nők kizsákmányolásával vádolnak. Forrás Alex Nicodim/Anadolu Agency via Getty Images

Négyből egy fiatal férfi véli úgy, hogy ma nehezebb férfinak lenni, mint nőnek, és az őt ismerők ötöde kedveli a notóriusan nőgyűlölő Andrew Tate-et, aki mellesleg éppen Romániában áll bíróság elé embercsempészet és nemi erőszak vádjával. Tate-et kifejezetten kedvelik az etnikai kisebbséghez tartozó férfiak, akik több mint harmada szerint „felhívja a figyelmet a férfi identitásra fenyegetést jelentő dolgokra”.

Miért, miért, MIÉRT?

A Guardian egy reakciócikkében felsorakoztat néhány olyan tényezőt, ami minden bizonnyal szerepet játszhat a fentiekben, ám az okfejtés aligha vezethet teljesen kézzelfogható, konkrét megoldásokra, pláne nem az egyének szintjén. Mindenesetre abban megegyezhetünk, hogy a szakadásban szerepet játszik a gazdasági stagnálás és a közösségi média is – utóbbi aligha érhet bárkit meglepetésként. Míg néhány generációval ezelőtt a gazdasági gyarapodás nem egy elrugaszkodott álom volt a huszonévesek számára, addig ma rengeteg fiatal ragad hosszú évekig a mamahotelben, és érzi úgy, hogy egy helyben toporog.

A hagyományos nemi szerepek csillaga leáldozóban van. Forrás Dennis Hallinan / Getty Images
A korábban már emlegetett Alice Evans szerint az Andrew Tate-hez hasonló, nőket becsmérlő podcast brók pontosan a gazdasági bizonytalanságokra és a fiatal férfiakban gyülemlő szorongásra építenek a hangzatos, hímsoviniszta szlogenjeikkel, és valahogy a nők előrelépésével hozzák összefüggésbe a férfiak szerencsétlen helyzetét – mintha egyik nem sikere, a másik nem kára lenne. A logika természetesen hamis, hiszen nem arról van szó, hogy a fiatal nőknek pénz, siker, csillogás adatik, majd Barbie-filmbe illő módon számolnak le a patriarchátussal, hanem globális szinten élünk meg egy nehéz gazdasági etapot, ezzel párhuzamosan viszont a nemi szerepek is hol gyorsabb, hol lassabb tempóban definiálódnak újra.

Ami a közösségi médiát illeti, a magyarázat adja magát: az internet azon az úton visz tovább, és ne adj’ Isten húz bele a végén a nyúlüregbe, amelyre az első napon rálépsz. A szuperérzékeny algoritmusok másodpercek alatt feltérképezik, hogy milyen tartalomra fogékony a felhasználó, majd dömpingszerűen dobálják elé mindazt, amivel – legalább látszólag – rezonál. Ezért is van az, hogy sok fiatal férfi belecsöppen a radikálisan hímsoviniszta, több száz évvel ezelőtti normákat sirató internetbugyorba, még ha ez soha nem is állt szándékában, míg a nők a másik, sok esetben szélsőségesen baloldali vagy hiperfeminista, akár ténylegesen férfiellenes oldalon kötnek ki. Azzal, hogy a két nem hasonlóan magas képernyőidővel, ám két teljesen ellentétes digitális térben tölti az idejét, máris kialakul a helyzet, amelyben egyszerűen nem találják – és talán nem is akarják megtalálni – a közös hangot.

@the_inconvenient_truth88 Gen-Z makes no sense and is two generations in one. #genz#millennial#genx♬ News / Truth Investigation / Investigation / Suspicion / Consideration(1013150) - A.TARUI

Az eltávolodás talán abban is tetten érhető, hogy a fiatalok közötti házasságok is kifejezetten csökkennek, habár fontos hozzátenni, hogy ezt valószínűleg a nehéz gazdasági helyzet és a változó trendek is bőven befolyásolják.

Ugyan a cikk nem említi kiemelt tényezőként a feminizmus vagy a metoo-mozgalom kérdéskörét, a felmérésekben fontos kiindulási alap mindkettő, így talán magabiztosan mondhatjuk, hogy számos fiatal férfi nehezen viseli, hogy pont az ő formatív éveiben történt jelentős paradigmaváltás a nők szerepét illetően, különösen, ha Nyugat-Európát vagy az Egyesült Államokat szemléljük. Sok nő nem marad csöndben, nem tűri meg a neki szánt szerepet, és nem is feltétlen vágyik mindarra, amit a tradicionális sémák szerint „akarnia kellene”, egy ilyen folyamat pedig óhatatlanul szül ellenérzéseket és félelmet.

Ahogy a férfiak, úgy a nők is bele tudnak csúszni a szélsőséges eszmékbe, a két véglet pedig kölcsönösen tovább gerjeszti a másikat és szítja és frusztrációt. A férfi és női identitás változása a mainstream diskurzusban valahol érthető módon tölt el sokakat szorongással, ahogy az is nyilvánvaló, hogy a gazdasági küszködés és a közösségi média sem a kölcsönös empátiát erősítik.

Me Too tüntetők a Trump Tower előtt. A mozgalom célja, hogy hangot adjon a szexuális zaklatást és erőszakot túlélőknek, és elszámoltassa a ragadozókat. Forrás Stephanie Keith/Getty Images

Ugyan a felmérések nem Magyarországon készültek – hazai kontextusban nem találtam hasonlót –, feltételezhető, hogy minket sem kerülnek el a hasonló tendenciák. Alighanem sokunknak nem kell a szomszédba mennie olyan sztorikért, amikben megjelenik egy nemzeti radikális „Árpád vére“-fiú vagy egy kapitalizmust kárhoztató, vadfeminista lány alakja. Rengeteg fiatalnak itthon is dealbreaker lehet Andrew Tate, és jó hazai példa Dúró Dóra személyének megítélése is. Némileg igazolhatja a fiúk jobbra tendálását a Medián egy tavalyi felmérése, amely szerint a nemzeti radikális Mi Hazánk párt szavazóbázisának több mint egyötöde 30 év alatti (további 24 százalék egyébként negyven alatt van), a teljes szavazóközönségének 60 százaléka pedig férfi – ez az arány a Fidesznél és más ellenzéki pártoknál nem ennyire egyenlőtlen. Természetesen még így sem biztos, hogy érdemes messzemenő következtetéseket levonni, azért a probléma adott, az pedig, hogy mit kezdünk vele, jobbára rajtunk, Z generációsokon múlik.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!