2023.11.7 17:03
Olvasási idő 2:51
Kremmer Magdi

Suli után irány a meló, de vajon jó ez nekünk? – Ezt gondoljátok ti a diákmunkáról

Suli után irány a meló, de vajon jó ez nekünk? – Ezt gondoljátok ti a diákmunkáról
Forrás Stranger Things (2016) - Netflix
ÉLETMÓD DIÁKMUNKA MUNKA PÉNZÜGYEK

Munka vagy suli? Suli vagy munka? Miért nem tudunk választani a kettő között? A Refresher olvasóit kérdeztük arról, hogy miért és mióta dolgoznak és, hogy mi a véleményük a diákmunkáról.

Az egyetem első félévében, életem első közgazdaságtan-óráján a tanárunk levezette, hogy – szigorúan közgazdaságtani szempontból nézve – miért nem éri meg dolgozni az egyetem mellett. A lényeg nagyjából az volt, hogy bár jól jöhet egy kis zsebpénz suli mellett, a munka a tanulásból vesz el időt, ez pedig rosszabb jegyekhez, rosszabb eredményekhez, gyengébb diplomához és hosszú távon rosszabb munkaerőpiaci helyzethez vezet. Bár értettem a dolog logikáját, egyetérteni már akkor sem tudtam vele, tekintve, hogy óra után az akkori munkahelyemre kellett sietnem. A barátaim, ismerőseim nagy része, és én is kamaszkorom óta dolgozom, a munka állandó részét képezte a felsőoktatásban töltött éveimnek. De normális, hogy ennyit dolgoznak a fiatalok? És hogyan hat a tanulmányainkra a munkavállalás? Erről és hasonló dilemmákról titeket, a Refresher olvasóit kérdeztük.

Amikor a fiatalok, az iskola és a munkavállalás viszonyáról van szó, a statisztikákban és elemzésekben leggyakrabban a NEET-ekkel találkozhatunk. Ők azok a 15 és 29 év közöttiek, akik nem dolgoznak, nem tanulnak, és nem vesznek részt semmilyen képzésben sem (Not in Education, Employment, or Training).

2022-ben Magyarországon a fiatalok 15,2 százaléka tartozott ebbe csoportba, ami jóval magasabb a 11,7 százalékos EU-átlagnál. Az Unió célkitűzése, hogy 2030-ra 9 százalék alá csökkentse a NEET fiatalok arányát, ezért számos erre irányuló intézkedést, illetve programot vezetett be és támogatott az elmúlt években. Arról azonban, hogy mi a helyzet a tanulmányaik mellett munkát vállaló fiatalokkal, kevés szó esik.

Az Eurostat szeptemberben megjelent jelentése szerint az európai fiatalok 25 százaléka dolgozik a tanulmányai mellett. Meglepő módon Magyarországon ez az arány mindössze 6 százalékra a tehető, ami a harmadik legalacsonyabb rátának számít az EU-n belül. A tapasztalatok azonban nem ezt tükrözik. A felsőoktatásban tanuló ismerőseim között alig akad olyan, aki ne vállalna valamilyen formában munkát, és már középsuliban is jellemző volt, hogy tanítási szünetekben vagy hétvégente beugróztunk valahol. A Refreshernek választ adó olvasók több mint fele 16 évesen vagy korábban kezdett el dolgozni, és mindössze 15 százalékuk állt munkába 20 éves koruk felett. De mivel magyarázható ez a jelentős különbség a hivatalos statisztika és a tapasztalataink között?

Részlet az Ifjú Sheldon című sorozatból Forrás Warner Bros. Television

A Meló-Diák Iskolaszövetkezet cégvezetője, Majzik Nándor az Rtl.hu-nak adott nyilatkozatában hívta fel rá a figyelmet, hogy a magyar fiatalok jelentős része iskolaszövetkezeten keresztül dolgozik, olyan foglalkoztatási formában, ami nem számít bele az EU-s statisztikába. Diákszövetkezeteknél országszerte kb. 130 ezer hallgató dolgozik, ami az összes felsőoktatásban tanuló, nappali tagozatos fiatalok több mint 60 százaléka. Az alkalmi munkát végző, bejelentés nélkül, szürkén dolgozó fiatalok pedig ebbe a statisztikába sem számítanak bele, velük együtt még magasabb lehet a diákmunkások aránya.

Kiemelt tartalom
Hogyan jutottunk el egy virtuális lópáncéltól odáig, hogy vagyonokat költhetünk már megvásárolt videójátékokban? Hogyan jutottunk el egy virtuális lópáncéltól odáig, hogy vagyonokat költhetünk már megvásárolt videójátékokban? 2025.1.5 9:29

A tanulmányok melletti munkavállalás számos előnnyel járhat. Bizonyos szakmákban elvárás, hogy minél több gyakorlati tapasztalattal rendelkezzenek a munkavállalók, épp ezért előnnyel indul az a friss diplomás, aki az oklevél mellett szakmai tapasztalatot is fel tud mutatni. A munka világában eltöltött hónapok (vagy évek) során gyarapíthatjuk a tudásunkat és a készségeinket. Mindemellett pedig kapcsolatépítésben és különböző lehetőségek megszerzésében is előnyt jelenthet, ha van munkatapasztalatunk. Sajnos azonban nem ezek a szempontok jelentik a legfőbb motivációt a diákok életében a munkavállalásra. Az alacsony ösztöndíjak, a magas albérletárak és kollégiumi díjak, illetve az egekbe szökő élelmiszerárak mellett a diákok megélhetése is egyre nehezebbé válik. A szülői támogatás, a diákkedvezmények és ösztöndíjak már önmagukban nem elegendőek arra, hogy a tanulók boldogulni tudjanak, muszáj munkát vállalniuk, ha szeretnének megélni valamiből.

Ginny and Georgia (2021) Forrás Netflix

Azt, hogy sok fiatal munkát vállal a tanulmányai mellett, a Refresher olvasói is főleg az anyagiakkal indokolták. „Önállóságot szerettem volna magamnak, nem akartam függeni a szüleimtől.”; „Azért dolgozom, hogy levegyem a szüleim válláról a terhet, ami az iskoláztatásommal jár” – írták az olvasók. Felmerülő ok volt még a tapasztalatszerzés és a kapcsolatépítés, azonban a megélhetés biztosítása és a zsebpénzszerzés is elsődleges szempontnak bizonyult.

Olvasóink nagy része viszont egyáltalán nem látja negatívan a diákmunkát. Sokak szerint a diákmunka megtanít értékelni a pénzt, a tapasztalatok pedig később segítenek boldogulni a munka világában. Azt azonban több olvasónk is hangsúlyozta, hogy „nem szabadna, hogy a tanulás rovására menjen” a munka akkor jelent előnyt, ha a munkavállalásnak „nem kényszer az oka”, és a fiatal meg tudja találni „a munka és a tanulás közötti egyensúlyt”. Ideális esetben a diákok megélhetése valóban nem azon múlik, hogy vállalnak-e munkát vagy sem, a diákmunkának sokkal inkább a tapasztalatszerzésről és a készségek fejlesztéséről kellene szólnia.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!