2023.10.22 10:02
Olvasási idő 5:20
Szentgyörgyi Zénó

Lehet, hogy a szerelem vak, de megérzi a pénz szagát – miért kell nekünk a Richlove.hu, a FELSŐ TÍZEZER társkeresője?

Lehet, hogy a szerelem vak, de megérzi a pénz szagát – miért kell nekünk a Richlove.hu, a FELSŐ TÍZEZER társkeresője?
Forrás Getty Images
TÁRSADALOM KŐGAZDAG FIATALOK

Idén ősszel indult egy új magyar társkereső, a Richlove.hu, amely hitvallása szerint sztároknak, celebeknek és a felső tízezernek biztosít lehetőséget a nyugodt társkeresésre. De hogyan is működik ez az egész?

Az elmúlt évtizedekben gyökeresen átalakult az életmódunk és folyamatosan átírjuk azokat a személeteket és berögződéseket, amelyek azelőtt jellemeztek minket. Ide tartozik a családról és a párkapcsolatokról való gondolkodásunk is, hiszen ezekre egyre kevésbé tekintünk funkcióként és sokkal inkább egy olyan kölcsönös erőforrásként, aminek célja az, hogy biztonságot nyújtson egy olyan világban, ahol mástól – politikai vagy gazdasági intézményektől – nem igazán várhatunk stabilitást és támogatást.

Ezért nemcsak a párkapcsolatok váltak egyre fontosabbá, hanem azok a szempontok is, amelyek alapján eldöntjük, hogy – jobb esetben hosszútávon – kire érdemes annyi időt, pénzt és energiát szánnunk, hogy ezt az egyetlen valódi biztonságérzést nyújtani tudja nekünk. Mindannyiunknak megvannak a preferenciái, legyen szó esztétikumról vagy belső értékekről, és ezeket sokszor konkrétan is megfogalmazzuk, mikor a kritériumokat próbáljuk súlyozni – „meg tudjon nevettetni”, „tisztelettel bánjon másokkal”, „ne a legtompább kés legyen már a fiókban” vagy „csak szeresse az állatokat” – de mindehhez hozzátartozik, hogy bizony az illuzórikus igények száma fordítottan arányos a megélt párkapcsolatok számával.

De valóban a külső és belső jegyek a legmeghatározóbbak a párválasztásnál?

Luxuspiaci termék lett a szerelem? Forrás Getty Images

Mi az a Richlove.hu, ami ennyire felkapott mostanában?

A Rich Love a Rich Group Kft. legújabb fejlesztésű platformja, a 2018-ban alapított vállalat célja pedig az, hogy egy meghatározó szereplő legyen a magyarországi luxuspiacon, legyen szó ingatlanokról, autókról, vagy immár a szerelemről.
A portfólió olyan gyöngyszemeket foglal magában, mint például a richlife.hu, a legfelső fogyasztói réteget megcélzó, használt vagy új luxustermékeket forgalmazó piactér (egy aranyporral megszórt jófogás.hu), a Rich Club, ami a cég online magazinja vagy éppen az aduász Rich Kids Budapest brand, aminek a kiváló Kőgazdag Fiatalok című scripted reality-t is köszönhetjük. A műsorról egyébként mi is írtunk kritikát:

Kiemelt tartalom
Wishről rendelt rich kidek: megnéztük a Kőgazdag fiatalokat, hogy neked már ne kelljen Wishről rendelt rich kidek: megnéztük a Kőgazdag fiatalokat, hogy neked már ne kelljen 2023.10.8 9:33

„A sztárok és a felső tízezer társkeresője.” Így hirdeti magát az oldal, amelynek ars poeticája úgy foglalható össze, hogy egy olyan platformot szeretnének a magyar elit magányos tagjainak rendelkezésére bocsátani, ami garantálja a teljes diszkréciót és a felhasználók adatainak, illetve képeinek biztonságát. Vagyis, a felhasználóknak nem kell aggódniuk, nem fogják viszont látni magukat a Redditen. Az oldalra bárki jelentkezhet ingyenesen, de az akkreditációt moderátorok végzik, így a jelentkezés nem garancia a taggá válásra.

A regisztráció ingyenes, de a VIP-tagságért díjat számolnak fel: havi 49 990 forintot, míg a pesszimistábbak választhatják az éves csomagot 479 990 forintért. Az oldal a fentebb is említett biztonságos és exkluzív társkeresési élményen túl garantál zártkörű rendezvényeket is, ahol a tagok személyesen is megismerkedhetnek egymással.

A bekerült VIP-tagok száma 10 ezer főben limitált, így utána már csak a kieső helyekre lehet bekerülni, ergo kihalálos alapon. 

A Richlove-ot idén ősszel indították útjára, mellé pedig óriási médiakampány társult. Az oldal legnagyobb szponzora a Kőgazdag Fiatalok, amit meg igazából ők szponzoráltak – így ez kicsit olyan, mint amikor a fő számládról töltesz fel a Revolut-ra – de óriásplakátokon is lehet velük találkozni, sőt, olyan influenszerek is a nevüket adták a site hirdetéséhez, mint Markó Rebeka, vagy mindenki kedvenc klímaaktivistája, Pumped Gabó.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

RichLove.hu (@richlove.hu) által megosztott bejegyzés

Az üzemeltetők hisznek abban, hogy a prémium kategóriát csak különválasztva lehet bemutatni, hiszen így történik ez a való életben is.

– írja a Richlife.hu

Ahogy a gasztronómiában, divatban, technikai eszközök és gyakorlatilag minden fogyasztási cikk piacán hagyományosan erősen szegmentáló erővel bír az ár, az online társkeresésben ez csak most jelent meg.

– írja a Richclub.hu az elindult társkeresőről.

Mit üzen ez nekünk, földi halandóknak?

A fenti idézetekből két fontos dolog következik.

Az egyik, hogy a fogyasztói társadalomban a szerelem is csak egy ugyanolyan termék vagy szolgáltatás, mint a többi, és ahhoz, hogy a cserekereskedelem beinduljon – a párok egymásra találjanak – arra van szükség, hogy ennek a szerelemnek vagy párkeresésnek is létrehozzanak egy piacteret, ahol az eladó áruk szabadon megtekinthetők és kellő erőforrás birtokában megvásárolhatók.

A másik, hogy ezek az áruk mi magunk vagyunk. A szerelem vagy párkeresés piacterén mindenki beárazható és be is kell, hogy árazva legyen, hiszen az eladók és vevők így láthatják egy személy piaci értékét, a piactéren szereplőknek pedig az a célja, hogy a rendelkezésre álló erőforrásaikhoz képest a legjobb árut tudják megvásárolni.
Ezt az értéket olyan tényezők befolyásolják, mint az esztétikum, az iskolai végzettség, a családi háttér vagy a birtokolt javak, ennek alapján alakulnak ki kategóriák a termékeken belül. Hiszen, ha lehet cipőt venni 3 ezerért vagy 300 ezerért is, akkor szerelmet miért ne lehetne?

Részlet a Richlove.hu promóanyagból Forrás Rich Love / YouTube

A Richlove.hu-nak az a célja, hogy ebből az óriási piacból elkerítsen magának egy kisebb területet, ahova a murva helyett gyepszőnyeget helyezhet, tujákat ültethet és a bejárat elé testőröket állíthat abból a célból, hogy a piacon legnagyobb értéket képviselő árukat, vevőket és eladókat bevonzza, belépőjegyért cserébe pedig megkönnyítse nekik kiválasztani a legszebb és legjobb árukat.

A folyamat valójában mindig is így zajlott a párkeresés piacán (is), annyi különbséggel, hogy ameddig ez az erőforrás és csereérték szerinti válogatás indirekt módon zajlott és mindenki hosszasan kereste azt az árut a piacon, amivel nagyjából a pénzénél van, addig a Richlove.hu a pofánkba tolja, hogy „bizony csináltunk egy elkerített részt ezen a piacon, ahova csak a szerencsésebbek tehetik be a lábukat, és neked még csak meg se forduljon a fejedben, hogy a legdrágább termékek után nézelődsz, hiszen úgysincs miből kifizetned”.

Haragudhatunk a Richlove.hu-ra?

Haragudhatunk, de minek? A Richlove.hu és az ahhoz nagyon hasonló oldalak is csak akkor tudnak megjelenni a kínálati oldalon, ha van mellé kereslet – egyéni igény. Az ember tudat alatt – bár lehet, hogy sokszor tudatosan is – arra törekszik, hogy a közvetlen környezetét úgy alakítsa ki, hogy az minél jobban tükrözze az ő saját komfortzónáját, érdeklődési kör, értékrend, világnézet vagy éppen a rendelkezésre álló tőkeforrások tekintetében. Vagyis az embernek az a célja, hogy minél kevesebb kompromisszumot kelljen kötnie és minél kevésbé kelljen kilépnie abból a bizonyos komfortzónából.

Gondoljunk például egy olyan hat fős fiatal baráti körre, akik közül öten elég jómódú, iskolázott családból származnak, egy fő pedig kevésbé. Ha ez a baráti társaság kitalálja, hogy mi lenne, ha egyik hétvégén leugranának egy ausztriai síelésre, egy másikon pedig egy milánói kiruccanásra, akkor arra a társaságból öt fő gond nélkül igent mond, hiszen egyrészt van honnan kérni az utazásra, másrészt a felnövésük során ezt is szokták meg, ez vált az életvilágukká. A hatodik srác, aki hiába érzi jól magát ebben a közegben, de nem rendelkezik barátaihoz hasonló anyagi háttérrel, nem fogja tudni megengedni magának ezeket az utazásokat, a közös élmények híján előbb vagy utóbb, de ki fog kopni a társaságból. Nem kiutálják, vagy kitagadják, csak az eltérő komfortzónák miatt elgyengülnek ezek a heterogén szálak.  

Úgy tűnik, a szerelemnek is megvannak a maga ársávjai Forrás Getty Images

Természetesen így van ez a párkapcsolatok terén is. Ha valaki hozzászokott ahhoz, hogy bármikor elmehet egy étterembe vagy nyaralni évente többször, aktuális randipartnere pedig szerényebb anyagi keretek mentén szocializálódott, akkor nem biztos, hogy az attraktív külső és a becsülendő tulajdonságok kompenzálni tudják a különbségeket. Mindez nem azért történik, mert az egyik egy gold digger, hanem mert ösztönösen nem szeretne lentebb adni a jól megszokott komfortjából, ahogyan a másik fél sem szeretné állandóan egy számára teljesen diszkomfort szituációban találni magát, és folyamatosan megfelelési kényszerek után hajszolni. Persze ez egyiküknek sem róható fel. Nem hibáztathatjuk egyik félt sem az eltérő élet vagy anyagi helyzet miatt, 

lehet, hogy a felek egyszerűen csak más világból jönnek, más nyelvet beszélnek és nem úgy tűnik, hogy a társadalmunkban ezen világok között hidak épülnének.

Azt gondolhatjuk, hogy a történelem során a társadalmi konvenciók bármikor meghatározóbbak voltak a párválasztást illetően, mint manapság – már csak azért is, mert az összes kosztümös romantikus film arról szól, hogy két lázadó fiatal megszegi azt – és most már irreleváns, hogy ki honnan érkezik egy párkapcsolatba.
Sőt, ahogyan a bevezetőben is említettük, a párválasztás is átalakult az elmúlt 60-70 évben, a párkapcsolat elsődleges funkciója az lett, hogy érzelmi biztonságot nyújtson, ezért te sem érted, mit görcsölünk ezen ennyit egy egész cikken keresztül, és hogy miért jönnek létre még olyan oldalak, mint a Richlove.hu.

Lehet, hogy tök igazad van, és a szerelem képes mindent legyőzni, de talán érdemes azon elgondolkodni, elképzelhető-e a jelen Magyarországán, hogy egy fiatal budai ügyvéd a sarki boltban dolgozó lányt vegye feleségül, vagy hogy egy nagyvállalkozó apa arra bíztatja a lányát, hogy egy keményen dolgozó villanyszerelőt válasszon barátjának egy fogorvos helyett?

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!