Az okostelefonunkat nyomkodva, a szoba kényelmében talán nehéz elképzelni, milyen lehet a legalapvetőbb dolgokat nélkülözni, pedig a higiéniai szegénység rengeteg családot érint, akiknek gyakran még fürdőszobájuk sincs, és közösségi mosodákba járnak.
Szoktál azon gondolkodni, hogy mennyi emléket tud felidézni egy-egy illat? Amikor kicsit elpityeredünk, mert a buszon megcsapott a volt szerelmünk parfümje. A nyári eső vagy a koratavaszi virágok illata, ami mosolyt csal az arcunkra. Vagy amikor a nagyi öblítője felidézi az önfeledt, fáramászós, gyerekkori nyarakat, amiken a szülők elvittek minket a nagyszülőkhöz (a süteményhegyek közé) egy hétre. Sok családban nemcsak a gyerekkor nem önfeledt, de az is kihívást jelent, hogy minden nap tiszta ruhát vegyenek fel.
Út a „tisztább“ jövőhöz
A higiéniai szegénységnek nevezett állapot nemcsak a gyermekek egészségére, hanem az önbizalmukra, jóllétükre, a kapcsolataikra és a jövőjükre is kihathat, emiatt van nagyon nagy szükség az olyan kezdeményezésekre, mint a „Persil a gyerekekért.” A programot 2022-ben indította el először a Persil civil szervezetek (Új Start Alapítvány és a Biztos Kezdet Gyerekház) bevonásával, célként kitűzve több ezer család megsegítését.
Tavaly 2500 háztartás részesült termékadományban, 50 hátrányos helyzetű gyermek pedig ösztöndíj-támogatásban, és a Persil idén ismét útnak indította a jótékonysági akciót, ahol legalább 300 000 kg tiszta ruhát biztosít a rászoruló családoknak több ezer liter Persil mosószer kiosztásával, ezzel segítve a gyerekek tisztább jövőjét.
A jótékonysági kampányban bárki részt vehet, aki július 1. és augusztus 31. között Persil terméket vásárol, ugyanis a vállalat minden egyes eladott termék után 10 forint értékű adományt juttat a rászorulókhoz.
Miért lenne fontos a higiénia szegényég felszámolása?
Ha felmerülne benned a kérdés, hogy miért adunk a szegényeknek mosóport vagy öblítőt, amikor azzal nem fognak jól lakni, a válasz nagyon egyszerű. A tiszta ruha nemcsak kényelmi vagy higiéniai okokból járna mindenkinek: egy tavalyi, a Persil megbízásából készült 1000 fős reprezentatív kutatás arra jutott, hogy a magyar társadalom jelentős része előítéleteket támaszt a piszkos ruhát viselő gyerekek irányába, ami a rászorulók további szociális elszigetelődéséhez és a szociokulturális hátrány elmélyítéséhez vezet. A magyarok nagyjából 58 százaléka sajnálatot érez koszos ruhájú gyerek láttán, 39 százalékuk szegénynek gondolja azt az általános iskolás korú gyereket, akit koszos ruhában lát, míg a magyarok 25 százaléka nem engedné a gyerekét olyannal játszani, akinek láthatóan koszos, elhanyagolt a ruhája.
A társadalom peremére szorult, mélyszegénységben tengődő embereket is megilletik az olyan alapvető jogok, mint például az emberi méltóság, és természetesen ugyanúgy vannak kényelmi, higiéniai igényeik, de a dolognak lehet egy pszichológiai vonatkozása is: egy ilyen – nekünk – evidensnek tűnő dolog, mint a tiszta ruha is hozzájárulhat ahhoz a belső érzéshez, hogy csak azért, mert egy gyerek máshova született, nem ér kevesebbet, mint akárki más.