New Music Friday Refresher-módra: a Playback Péntekben ezúttal is a hét legizgalmasabb könnyűzenei megjelenéseit gyűjtöttük össze. Ezen a héten Maier Péter szemlézett két fontos magyar albumot és válogatott mellé néhány friss dalt is.
Albumok
Carson Coma: IV
Az elmúlt hetek a Carson Comáról szóltak. Onnan indítva, hogy odafricskáztak a rendszernek az új lemez első single-jével, folytatva Fekete Giorgio kecskeméti megjegyzéseivel addig a plot twistig, hogy lemondták egy brüsszeli koncertjüket. A zenekar „punkosodása“ miatt lehetett feltételezni, hogy a készülő új album lázadó himnuszokkal lesz tele, és – habár a társadalomkritika több ponton jelen van – eddigi életművükhöz híven itt is elsősorban az egyén van a középpontban, igaz, ezúttal kicsit máshogy.
Ahogy mi is írtuk, mikor számot adtunk a csütörtöki megjelenésről, a Carson Coma mostanáig szerette a tinédzserkori problémákat előtérbe helyezni, a tavalyi Digitális/Analóg lemezen ugyanakkor már érezhető volt, hogy a srácok szándékában áll, hogy ne csak nosztalgiaélményekből dolgozzanak, és ez az irány itt, a IV című albumon teljesedik be igazán. Az origó a huszonéves nagyvárosi egyén, aki próbál sikeres lenni, de mellette szeretne értelmezhető emberi kapcsolatokat kialakítani és megfelelni a morális minimumoknak. Mindezt olykor komoly arccal, máskor a jól ismert carsoncomás, kedves infantilizmusokkal fejezik ki, amit inkább stílusjegynek kell tekinteni, mint hibának.
Zeneileg is érezhető az evolúció az előző anyagokhoz képest, bár már a tavalyi lemezen (és tulajdonképpen a korábbiakon) is fel-felütötte a fejét a punk meg a vadabb rockzene, egyértelműen a IV áll eddig a legtávolabb a poptól. Inspirációul a 20. század második felének magyar rockzenéje szolgálhatott, gyakran a 70-es évek nyerssége köszön vissza, míg a DR. DOKTOR – a lemez egyik legmegjegyezhetőbb dalaként – a legendás KFT együttest juttathatja eszünkbe. Persze, a srácok szeretik a bedroom popot meg az Arctic Monkeys-t is, amit le se tagadhatnának (és nem is kell). Mindez azért érdekes, mert funkcióját tekintve a Carson Coma egy fiúbanda, akik slágereket adtak népes rajongótáboruknak, ezen a lemezen viszont nehezen hallani, hogy miből lesz az. Bár, azt is hozzá kell tenni, hogy sose csináltak trendi zenét, mégis olyan lejátszásokat hoztak, mint csak nagyon kevesen itthon, szóval talán azért annyira mégsem kell őket félteni.
Kapitány Máté: JEEP:B
Kapitány Máté JEEP:A-ja 2019-ben jött ki, rajta a rapper-producer korszakalkotó slágerével, a Pénzösszeggel – nagyjából azóta rágja a körmét a hazai progresszív hiphop kedvelők tábora, hogy mikor érkezik az a fránya B-oldal. Lám, ez a nap most megérkezett, és egy dolog a régi: a sound. Kapitány Máté a saját evolúciója mellett az egyik legmegjegyezhetőbb hangzással bíró producer itthon, és ez a 10 számos friss anyagon is hallatszik, miközben az underground rapszcéna olyan alakjai bukkannak fel, mint Szlimmy, Co Lee vagy Lil Frakk. Ami a dalokat illeti, az elég jól kivehető, hogy nem Máté életének legvidámabb korszakát öleli fel az anyag: „két kapcsolat, egy barátság ráment, de kész a lemezem“ – rappeli a 06-70-ISTEN-BARMA című számban. Na, most azt mi nem tudjuk megmondani, hogy fair trade-e egy kész album a magánéleti meghurcoltatásokért, de bízunk benne, hogy Máté jól van, és várjuk, hogy halljuk az album dalait a június 21-i lemezbemutatón.
Számok
Kendrick Lamar & Baby Keem: The Hillbillies
Az mindig ünnep a hiphop világában, ha Kendrick Lamar és Baby Keem együtt dolgoznak, és nem csak a rokoni viszony, hanem a két rapper kvalitásai miatt is. A friss The Hillbillies című dal nem egy klasszikus trapszám, a Surf Gangből ismert Evilgiane producer Jersey klub dobokat pakolt a duó alá, kiegészítve a Bon Iver PDLIF című dalából kiragadott sample-ökkel a nyers, de mégis teljesnek érződő instrut. Annak általában jó vége van, ha Justin Vernon hangját rapalapokhoz mintázzák, de ha még a világ legjobb rapperei közül kettő is rápattan a beatre, tényleg kevés okunk lehet a panaszra.
The Weeknd, Playboi Carti, Madonna: Popular
Vagyunk egy páran valószínűleg, akik az előzetes kritikák ellenére is rettenetesen várjuk az HBO-ra vasárnap/hétfőn érkező sorozatot Abel Tesfaye, avagy The Weeknd főszereplésével. Éppen a széria soundtrackjéhez érkezett most meg a kanadai énekes friss dala, amelyen a zenegeekek kedvenc rappere, Playboi Carti és maga Madonna is szerepel. Azt egyébként kevesen tudják az utóbbi hónapok „botrányai“ mellett, hogy a pop királynője (túlzás, de régen így hívták) még mindig oda tudja rakni a flow-t, akár modernebb beatekre is. Ez a kis groovy r'n'b alap is ínyére van látszólag – úgyhogy pusztán előítéletből ne kapcsolja ki senki a Weeknd-verze után.
Maluridé: Shadows
„Ez az a dal, amit talán a legjobban szeretek énekelni koncerten, mindig elfog valamiféle gyermeki izgatottság, hogy végre eljátszhatjuk. Ha a Maluridét egy dalban kéne bemutatni, nekem ez lenne az“ – mondja a frissen megjelent számukról Viszkeleti Júlia, a Maluridé trió énekese. Korábban írtuk róluk, hogy James Blake vagy éppen Ohnody munkásságát is felidézhetik bennünk a számaik, a Shadows-ról ez talán már kevésbé mondható el, egy fokkal finomabb lett az elektronika, az ének pedig inkább szétfolyósabb, pszichedelikusabb, mint r'n'b-s. Nem mintha baj lenne, ha egy zenekar nem csak ugyanolyan számokat ad ki, sőt. A Maluridé egyébként egy éve alkot ebben a felállásban, ősszel pedig már érkezik az első lemezük. Hallható, hogy nincsenek alacsonyan a limitációik azon a téren, hogy milyen irányokba tudnak elmozdulni a zene világában, így kíváncsian várjuk, milyen lesz egyben hallgatni egy nagyobb anyagot.
Belau, Beth Hirsch: Ethereal
Ha már indietronica, ejtenünk kell néhány szót a stílus hazai úttörőiről, a Belau duóról, akik egy '90-es éveket idéző dallal tértek vissza, ráadásul nem is akárkivel: Beth Hirsch a francia AIR formáció, legendás Moon Safari lemezéről ismerős széleseb körben. Az Ethereal a maga modernitásával tényleg egy nosztalgikus dal, a hangszínekben fellelhetőek a '90-es évek melankolikus popzenéjének elemei. A cél az, ami a Belautól megszokott: álomszerű hangulattal kiszakítani a hallgatókat a hétköznapokból, és sétára invitálni a természetbe. Ha erre vágynál, íme:
The Pontiac: Ablakomból
Június 16-án érkezik a friss alterhullámban helyet foglaló The Pontiac új albuma, amelyet 29-én be is mutatnak a Hajón. Ahogy a Recorder cikkéből kiderül, a srácok elég régóta foglalkoztak az Ablakomból alapötletével, de érezték, hogy nem engedhetik el, most pedig az új lemez egyik legmeghatározóbb dalaként hivatkoznak rá. Klip is készült hozzá, egysnittes, amelyben a fókuszt a környezetre helyezték, a zenészek szereplők helyett inkább csak „tereptárgyak” a zenekar elmondása szerint. Mutatjuk: