Újabb TikTok-őrület robbant be, és a platformot ellepték a videók, amik lényegében 15 pontban megmondják a földi halandóknak, hogyan lehet istennő módjára megfüröszteni a testünket. Cikkünkben arra is kerestük a választ, miért szükséges ehhez útmutató.
Sokakat érdekel a tökéletes skincare rutin hogyanja, mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy az #everythingshower tag több mint 167 millió megtekintést hozott. Az új trend ragyogó, sima bőrt és tökéletes fejbőrt ígér „csupán“ néhány óráért cserébe. A hangzatos me time új értelmet nyer: Alexa Timmermann, a trend úttörője szerint egy egész estét érdemes szentelni a dolognak a szabadidő oltárán.
Az edzőteremmel kezdek, ahol jól megizzadok. Hazajövök és megvacsorázom. Aztán beugrom a zuhany alá, és jöhet az everything shower
– mondja Alexa, aki tökéletes influenszer lévén nem egy vad bulival koronázza meg a hosszas skincare rutint, hanem kikapcsolja az értesítéseket, gyertyát gyújt, olvas egy kicsit, majd álomba szenderedik, ideális esetben még este 10 előtt, a rituálét pedig minden héten egyszer meg is ismétli.
Mi ez az egész?
A lépések természetesen igényre szabhatók, de az everything shower basic változata a haj, test, bőr és arc ápolását foglalja magába. A határ a csillagos ég, és nem kell foggal-körömmel ragaszkodnunk a lépésekhez: a rutint kiterjeszthetjük a fogra, körömre, de a pedikűr, a szemöldök ápolása, vagy a ránctalanítás és pattanások kezelése is beépíthető fakultatív jelleggel – már ha időmilliomos vagy, ugyanis ezek a rutinok már alapból több mint több mint tíz lépésből állnak. Persze felmerül a kérdés, hogyha mondjuk ezt egy kétgyerekes anyukának dobja fel az algoritmus, mennyire kell rosszul éreznie magát attól, hogy neki kábé ez egy kivitelezhetetlen mutatvány?
Lindsey Zubritsky bőrgyógyász, a TikTokon @dermguru szerint érdemes a hajjal kezdeni a dolgot, majd a testtel folytatni (hogy leöblítsük a sampon és egyéb kemikáliák maradványait a testünkről, amik kiütésekhez és pattanásokhoz vezethetnek), és az arccal befejezni, amit a krémezés előtt szintén ajánlott jó alaposan megtisztítani. És ha felcsigázott a dolog, íme lépésről lépésre, mit kell tenni az internet véleményvezérei szerint a valódi magichez:
- bőrhámlasztás a fejbőrön,
- mélytisztító sampon,
- klasszikus sampon a hajtípusod szerint,
- hajmaszk (10-15 perc),
- testradír,
- borotválkozás borotvahabbal,
- hajkondicionáló
- tusfürdő, krém vagy olaj,
- kétfázisú arcmosás (először olaj alapú, majd víz alapú arctisztítóval,
- arcradírozás (amit kombinálhatunk arcmaszkkal),
- a test hidratálása (még nedves bőrön),
- olaj, krém vagy más hajon hagyható termék
- arcszérum szükség szerint,
- az arc hidratálása, beleértve az ajkakat is,
- hajszárítás.
Az emberi motivációk már 50 éve is pont ugyanúgy működtek
Oké, hogy trendik és naprakészek akarunk lenni, de miért van szükségünk arra, hogy a tiktokkerek azt is megmondják, hogyan zuhanyozzunk? Az egyik, banális ok a szociálpszichológiában keresendő, és igazából semmi köze a TikTokhoz: Henri Tajfel és John Turner szociálpszichológusok először a 70-es években írták le a csoporton belüli és kívüli fogalmakat a társadalmi identitáselmélet kontextusában, ami magában foglalta a társadalmi identitás révén történő önértékelést is: ha valamit úgy csinálunk, mint a „példaképeink“ (jelen esetben az influenszerek) akkor a „csoporthoz“ tartozunk, és egyénként a „mi“ részének látjuk magunkat, míg külső szemlélőként a csoportra csak az „ők“ névmást tudjuk rásütni (átültetve a popkultúrára vagy a divatirányzatokra, a csoporton belül az áll, aki követi a trendet vagy a divatos eljárásokat, a külső csoport, vagyis a kívülállók pedig azok, akik nem.) Ennek a társadalmi identitáselméletnek a hipotézise magában foglalja, hogy a csoporton belüli tagok negatív tulajdonságokkal ruházzák fel a kívülállókat, hogy javítsák a saját önképüket. Ma pedig főleg nehéz kimaradni a buliból, ha az interneten folyton azt látjuk, hogy az összes korunkbeli és minden barátunk ugyanazt a trendet/ zenét/ filmet/ divatirányzatot/ skincare rutint lovagolja meg...
A másik ok pedig, hogy a trendek sokszor mentális parancsikonként működnek, tehát ha követjük őket, az lerövidíti és megkönnyíti a gondolkodási folyamatokat – még ha ironikus módon egy amúgy többórás skincare rutinról is van szó. Itt is visszanyúlhatunk fél évszázadot, Albert Bandura nagyon korai, 1968-as kísérletéig ahol még híre-hamva sem volt nemhogy TikToknak, de még számítógépnek sem. A kognitív pszichológiára szakosodott Bandura kutyáktól félő gyerekekből állította össze a kísérleti alanyok csoportját, akiket arra kért, hogy nézzenek végig egy kutyával játszó fiút. Miután látták, hogy a fiú boldogan tölt időt a kutyával, a gyerekek 67%-a beadta a derekát, ami jó példa arra, hogy az emberek hogyan figyelik meg majd sajátítják el a másik viselkedését, csak azért, hogy a rövidutas gondolkodást alkalmazzák a döntéshozatalaiknál. És persze simán lehet, hogy az embert hidegen hagyja a TikTok, vagy akár a valahová tartozás érzése is, egyszerűen csak szép bőrre és hajra vágyik...