- terméket vagy szolgáltatást 18 éven felüliek számára
- szex, meztelenség vagy más felnőtt tartalom
- erőszakos, véres vagy arra érzékenyek számára nem megfelelő tartalom
Két fiatal művészettörténész nyitotta meg itthon az első női szexshopot, ami nem arcpirító, gigantikus dildókkal, vibráló piros neonfényekkel és tucatnyi férfiaknak szóló szexjátékkal operál, hanem tényleg a női szexualitást helyezi a reflektorfénybe.
Jani-Téglásy Lili és Dobó-Nagy Fanni tavaly év végén vállalkoztak arra, hogy megnyissák az első olyan szexshopot, aminek nem a brit legénybúcsúsok (de még csak nem is a férfiak) a célközönsége, és ahova tényleg más betérni, mint egy háromemeletes, teljesen személytelen, műpéniszekkel teli áruházba. A LIB Women's Store simán elmenne egy kiállítóteremnek, a lányok szakértelme és érzékenysége pedig valóban meggyőzi a vásárlót arról, hogy ez egy „safe space“, ahol bátran feltehet eddig tabunak hitt kérdéseket is.
Miben különböztök egy hagyományos szexshoptól, milyen alapelvek mentén működtök?
Jani-Téglásy Lili: Két év előkészület után, 2022 november közepén nyitottuk meg a LIB Women's Store-t. Egy olyan hely létrehozása volt a cél, ahova jó érzés egy nőnek is betérni, mert a legtöbb szexshop Magyarországon azért elég vegyes fogadtatásnak örvend. Él az emberek fejében egy kép erről a világról, aminek mi kifejezetten elébe akartunk menni: egy világos teret álmodtunk meg, szép tárgyakkal.
Férfiaknak nincsenek is termékeitek? Inkább párok vagy egyedülálló nők a vásárlóitok? És a korosztály megoszlásban láttok valami tendenciát?
Dobó-Nagy Fanni: Ha egy férfi magában akar játszani, nem hozzánk érdemes betérnie, de ettől függetlenül a párokat szeretettel várjuk. Ha valaki az utcáról esik be, előfordul, hogy először a feleség lép be az ajtón, megkérdezi, hogy a férje is csatlakozhat-e, és utána közösen válogatnak. De a nemek megoszlását tekintve olyan 70-30 arányban vannak nők és férfiak.
Lili: Nagyrészt főleg 25 és 55 között vannak a vásárlóink, de mindig örülünk az ennél fiatalabbaknak és idősebbeknek is.
Mindketten művészettörténészek vagytok, hogyan tudtátok ezt a tudást beforgatni a vállalkozásba?
L: Fontos volt az esztétika, két termék közül is inkább azt fogjuk választani, ahol szebb a kivitelezés, a kiállított tárgyak pedig kvázi installációként működnek, nem csak feldobáltuk a dolgokat a polcra.
A régi korok szexualitásának ábrázolása szolgált valamiféle inspirációként?
F: Igazából a lehető legmodernebb irányba vittük el a dolgot, ezek már formatervezett, letisztult termékek, a teret is ehhez próbáltuk igazítani. Van egy régi szőnyegünk, meg egy népművészeti tányér, de ezen kívül abszolút a kortárs irányt lovagoltuk meg.
L: A másik vonal pedig, hogy szeretnénk kiállításokat is csinálni, már egyen képviseltettünk is magunkat, a Felix grafikus kiállításán, a Tabu Parts-on.
Ez a nemi szerveket övező tabukat feszegette, hiszen sokan a mai napig nem merik megnevezni se a saját, se a partnerük micsodáját, pedig ennek az ábrázolása művészettörténetileg tényleg sok ezer évre nyúlik vissza, de még mindig van, aki elpirul, ha fallikus ábrázolást lát, legyen szó akár egy művészeti tárgyról.
A jövőben szeretnénk majd irányított kiállításokat is, ahol mi vetnénk fel témát és arra keresünk művészeket, hogy minél többféle szempontból közelíthessük meg ezt a szexualitás körülölelő nagy-nagy felhőt. Jó lenne összekötni a vállalkozást a művészet többi ágával, kint van például Szombat Éva könyve, ez megint egy teljesen más művészeti megközelítést hoz az egész témához, emellett folyamatosan keressük az együttműködéseket.
Kapcsolatban álltok esetleg olyan szakemberekkel is (például szexuálpszichológussal vagy orvossal), akik a szexualitás és női egészség más területein jártasak?
L: Van több együttműködésünk, az egyik egy szexuálterápiás központtal: három szexuálpszichológussal dolgozunk együtt, hogy még szakmaibb segítséget tudjunk nyújtani a blogunkon azoknak is, akik nem feltétlen mernek bejönni az üzletbe, de érdekli őket ez a világ. Van egy dúla per life coach partnerünk, akivel a hangsúlyt az orgazmikus szülésre helyezzük, és arra, hogyan találj vissza magadhoz és a párodhoz szexuálisan a szülés után. Emellett van egy harmadik együttműködésünk, ő holisztikusabb szemléletből közelíti meg a női szexualitást. Tehát próbálunk minél több irányba elmenni, mert ami valakinek jó, az nem feltétlenül jó a másiknak. Olyanokkal szerettünk volna együtt dolgozni, akiket jó szívvel ajánlunk, és szerintem eddig ez elég flottul működik.
Milyen kritériumoknak kell megfelelni ahhoz, hogy valaki szexshopot nyisson a város közepén?
L: Csak a helyet fél évbe tellett megtalálni, pedig nem voltak nagy igényeink. Az üzlethelyiségek nagy része kiesett, mert nem lehetett 200 méteres körzetben bölcsőde, zeneiskola, óvoda, iskola, középiskola, templom, imaház, zsinagóga, családsegítő központ, tehát kábé semmi.
Fel volt adva a lecke, mert hát mutass már a városban egy olyan helyet, aminek a körzetében nincs 200 méterre egy gyerekeknek szóló intézmény.
Emellett nagyon sok házszabályzatban szintén volt tiltás, mert a 90-es években két dolgot lehetett megtiltatni: a kaszinót, meg bármiféle szexuális tevékenységgel összekapcsolható dolgot. Itt nyilván nem folyik semmiféle szexuális tevékenység, de maguk az eszközök meg arra valóak, tehát ez egy újabb akadály volt.
Ami még nehézséget okozott, hogy magát a helyet nem tudod reklámozni, mivel tizennyolc pluszos tartalom, mindenféle közösségi felületen és keresőben le vagy tiltva, és elég nehéz volt a nagyközönség tudtára adni, hogy létezünk, és mondhatni hiánypótló, amit csinálunk. Közben meg az ember felmegy az Instagramra, ömlik a szexualitás, és ha ránézel egy vibrátorra, lehet, hogy meg sem mondod, hogy ez egy szexjáték, sokkal kevésbé szexuális, mint egy kilógó dekoltázs. Ezt kicsit azért visszásnak éljük meg, dehát ilyen világban élünk, úgyhogy alkalmazkodnunk kell.
Milyen szempontok mentén válogattátok össze a termékeket?
F: Kábé félév volt, amíg összeraktuk az árukészletet: kivettük azokat a márkákat, amik itthon húzóneveknek számítanak, és rámentünk azokra a különlegesebb termékekre, amik különféle technológiákra specializálódnak, emellett próbálunk környezetbarátabb, női vállalkozásokból rendelni (például Farkas Zsófi, Tantra-sziget, Madame Lamar, Szombat Éva.) Emellett rengeteg értékelést és tesztelést olvastunk, lecsekkoltuk, hogy a valóéletben is olyan-e a tapintása, úgy működik-e, ahogy a papíron írják. De egy húzó iparágról beszélünk, ahol folyamatosan jönnek újítások, próbálunk mi is naprakészek lenni és keresni az alternatívákat.
Az volt a célotok, hogy ide „szégyenérzet“ nélkül merjen bejönni a potenciális vásárló. De mégiscsak 2023-at írunk és minden az online térben történik, a webshopok nem taszították le az offline vásárlást a trónról?
F: Az elején fel voltunk készülve arra, hogy a webshop népszerűbb lesz a fizikai boltnál, be is rendeltünk végtelen csomagolópapírhegyet, de az a tapasztalat, hogy az emberek szerencsére még mindig szívesebben jönnek be.
L: Volt, aki tényleg gyomorgörccsel érkezett, és utána megkönnyebbült, hogy ez tényleg nem olyan, mint amire számított. De látod az emberen, ki hogyan érkezik: van aki tapasztaltabb és célirányosan, van, aki kicsit elveszve. Az a taktikánk, hogy először hagyjuk a vásárlót körülnézni, elmondjuk, hogy mindent meg lehet fogni, be lehet kapcsolni.
Nagyon fontosnak tartottuk, hogy legyen egy fizikai bolt, mert bár lehet online rendelni, teljesen más az, amikor megfogsz egy szexjátékot, érzed, ahogy rezeg, fel tudod mérni az anyagát. Hiszen ezek nem feltétlen olcsó dolgok, visszaküldeni pedig nyilván nem tudod, mondván, „bocs, ez nem olyan, mint amire számítottam.“
Nem vagyunk szakértők, de ismerjük a termékkészletet és próbálunk segíteni a választásban. Először a vásárlók körbekérdeznek, és mindig van egy átlendülés, amikor bekapcsolják, nem tudják kikapcsolni, vagy vicces, ahogy rezeg; ilyenkor elkezdődik egy kommunikáció, és sokszor könnyebben megnyílnak az emberek arról, hogy mit keresnek, vagy mondjuk ez-e az első játékuk.
Vannak termékeitek speciális igényű vásárlóknak (pl. mozgássérült pároknak), erről meséltek egy kicsit?
L: Próbáltunk viszonylag széles skálán mozogni, és felmérni, hogy mi az, amire szüksége lehet egy nőnek, hogy megismerhesse a saját testét és a vágyait. Vannak specializált egészségügyi termékeink is, például mozgássérült párok számára az ergonomikus tantrafotel, ami megkönnyíti az együttlétet. Az ohnut pedig akkor hasznos, ha túl nagy a partnered nemi szerve, ennek használatával nem tud annyira mélyen beléd hatolni, hogy fájdalmas legyen. Amit még kiemelnénk, az a Lorals, ami tulajdonképpen egy vékony latexbugyi, nem is érzed, hogy rajtad van. Egy ilyen fehérnemű biztonságérzetet adhat a nőnek orális szexnél, és jó megoldás lehet, ha valaki nem akar azonnal belecsapni a lecsóba, mondjuk egy egyéjszakás kalandnál.
Van bestselleretek?
F: Inkább népszerű kategóriákat tudnánk kiemelni: a nők általában dildót vagy nyuszit visznek, a párok pedig vibrátorokat vagy péniszgyűrűt.
Vidéken is lenne szerintetek ilyesmire igény?
L: Jövőbeni terveink között szerepel terjeszkedni, és kezelni egy több helyszínes vállalkozást. Azt érezzük, hogy ez a koncepció tényleg hiánypótló itthon.
Van olyan tanácsotok a fiatalabb generáció azon tagjainak, akik bejönnének hozzátok, de valami visszatartja őket?
L: Pont erről beszélgettünk a szexuálterapeutákkal, hogy egyrészről sokkal progresszívebb az új generációk hozzáállása, de még mindig az a tévhit él a fiatalokban a felvilágosítás hiánya miatt, hogy úgy kell szexelni, ahogy a pornóban látják. A lányok azt hiszik, muszáj elélvezniük, miközben sokan azt sem tudják, hogy mi esik nekik jól, hiszen nincsen megfelelő edukáció. Mi abban hiszünk, hogy mindennek a kommunikáció az alapja.
F: Igen, és a lényeg, hogy elkezdd valahol, akár hozzánk térsz be, akár másik boltba, vagy csak felmész a honlapra és elolvasol egy cikket. Szépen lassan eljutsz oda, hogy veszel valamit, ami örömet okoz, és a szex sem lesz akkora tabu. Mindenkit bátorítunk erre, mert tényleg nagyon felszabadító eljutni oda, hogy ezekről pironkodás nélkül tudjunk beszélni. Lilivel fél éve csináljuk a boltot, és azóta rengeteg minden változott, például a kettőnk közötti kommunikációnkba is beépült a szexualitás, ami eddig nem volt így, és ez tök menő!